Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 43
Offentligt
Den15.oktober2009Til:MedlemmerafFolketingetsTrafikudvalgLedamöteravSverigesRiksdag,TrafikutskottetTilorientering:TrafikudvalgetssekretariatogTrafikutskottetskansliFra:NetværketHH‐korridoren
Nytnetværkopfordrertilatigangsætteenfællesdansk·svenskundersøgelseafmulighederneforenfastHH·forbindelseØresundsregionenerensucces!RegionenerNordensstørste–bådehvadangårindbyggereogarbejdspladser–ogdenståridagforoverenfjerdelafDanmarkogSverigessamledeBNP.ForatØresundsregionenfortsatkanudviklesigisammetempoogmedsammesucces,erdetnødvendigtattænkelangsigtetiplanlægningenafregionensinfrastruktur.IdenforbindelsebøretableringenafenforbindelsemellemHelsingørogHelsingborgmedtænkesidenfremtidigeinfrastruktur–ogdermedknyttedennordligedelafregionensammenogfuldenderintegrationenafheleØresundsregionen.Derfindesenlangrækkeargumenterfor,hvorforetableringenafenfastforbindelsemellemHelsingørogHelsingborgerennødvendighed:•EnfastHH‐forbindelseforbedrertransportmulighederneforbådegods‐ogpersontrafik:ointernationaltmellemNordenogrestenafEuropaonationaltmellemDanmarkogSverigeoregionaltiØresundsregionenolokaltidennordligedelafØresundsregionenEnfastHH‐forbindelseernødvendigforathåndteregodstransportenfremover:oAfhensyntilmiljøetbørenstørredelafgodstransportenskemedtog.Problemeterbare,atderalleredenueksisterermangeflaskehalse:Transportsystemetharflerestedernåetsinkapacitetsgrænse–fxomkringKøbehavn,påSödreStambanenogviatilslutningernetilØresundsbroen–hvilketkanmedføre,atgodstransportenernødttilatvælgeandreveje.oDendansk‐tyskeforbindelseoverFehmernBæltstårfærdig2018.Prognoserviser,atenstordelaftrafikken(ca.50%)vilværetransittrafiktilogfraSverige.Transportstrømmenevildermedøges,ogdetvilværeumuligtfordennuværendeØresundsbroathåndteredennemassivemængde.EnfastHH‐forbindelsebidragertiletvoksendearbejdsmarkedogenøgetintegration:oKøbenhavnsomarbejdsområdeudvidersigmodHallandogdetsydligeSmåland.VedetableringenafenHH‐forbindelsevilrejsetidenmedtogmellemeksempelvisHalmstadogKøbenhavnforkortesfra153minuttertil81minutter,mensrejsetidenmellemHelsingborg1
•
•
o
ogKøbenhavnforkortesfra77minuttertil36minutter,ogførervirksomhederogmedarbejderetætterepåhinanden.AntalletafrejsendeoverØresundsbroenharovergåetalleforventninger.20.000personerpendlerdagligtoverbroenogialtrejsermereend90.000personeroversundethverdag.MedendnuenforbindelsevilpendlingenudvidestilatkunneomfattefleremenneskerfradenordligedeleafregionenogdermedstyrkeintegrationeniØresundsregionenyderligere.
ForatsætteenfastforbindelsemellemHelsingørogHelsingborgpådagsordnenharvinedsatetnetværkmednavnetHH‐korridoren.PånuværendetidspunktbestårnetværketafDanskTransportogLogistik,DanskErhverv,DanskByggeri,HelsingørKommune,HelsingborgsStad,RegionSkåneogSydsvenskaIndustri‐ochHandelskammaren.Netværketeretsamarbejdemellemerhvervsliv,interesseorganisationerogoffentligeaktørermeddetfællesformålatfågennemførtendansk‐svenskbeslutningomenfastforbindelsemellemHelsingørogHelsingborg.KapacitetsproblemeriØresundsregioneneralleredeenrealitet,ogproblemetkommertilatvokse–ikkemindstnårFemern‐forbindelsenstårklar.Ogeftersomplanlægningshorisontenforstoreinfrastrukturprojektererutroliglang,erdetsåledespåhøjetidattræffebeslutningenomenforbindelseogpåbegyndeplanlægningen.Viopfordrerderfortil,atI,sommedlemmerafdenationaleparlamenter,tagerinitiativpånationaltniveautilsnarestatpåbegyndeenofficieldansk‐svenskundersøgelseafbetingelserneforenfastHH‐forbindelse.
PETER
DANIELSSON
KOMMUNSTYRELSENSORDFÖRANDE,HELSINGBORG
PER
TÆRSBØL
BORGMÄSTARE,HELSINGÖRKOMMUNE
JERKER
SWANSTEIN
REGIONSTYRELSENSORDFÖRANDE,REGIONSKÅNE
STEPHAN
MÜCHLER
VD,SYDSVENSKAINDUSTRI‐OCHHANDELSKAMMAREN
JENS
KLARSKOV
ERIK
ØSTERGAARD
VD,DANSKTRANSPORTOGVD,DANSKERHVERVLOGISTIK
JØRGEN
SIMONSEN
ORDFÖRANDE,DANSKBYGGERINORDSJÄLLAND
2