Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 43
Offentligt
743646_0001.png
743646_0002.png
Den15.oktober2009Til:MedlemmerafFolketingetsTrafikudvalgLedamöteravSverigesRiksdag,TrafikutskottetTilorientering:TrafikudvalgetssekretariatogTrafikutskottetskansliFra:NetværketHH‐korridoren
Nytnetværkopfordrertilatigangsætteenfællesdansk·svenskundersøgelseafmulighederneforenfastHH·forbindelseØresundsregionenerensucces!RegionenerNordensstørste–bådehvadangårindbyggereogarbejdspladser–ogdenståridagforoverenfjerdelafDanmarkogSverigessamledeBNP.ForatØresundsregionenfortsatkanudviklesigisammetempoogmedsammesucces,erdetnødvendigtattænkelangsigtetiplanlægningenafregionensinfrastruktur.IdenforbindelsebøretableringenafenforbindelsemellemHelsingørogHelsingborgmedtænkesidenfremtidigeinfrastruktur–ogdermedknyttedennordligedelafregionensammenogfuldenderintegrationenafheleØresundsregionen.Derfindesenlangrækkeargumenterfor,hvorforetableringenafenfastforbindelsemellemHelsingørogHelsingborgerennødvendighed:EnfastHH‐forbindelseforbedrertransportmulighederneforbådegods‐ogpersontrafik:ointernationaltmellemNordenogrestenafEuropaonationaltmellemDanmarkogSverigeoregionaltiØresundsregionenolokaltidennordligedelafØresundsregionenEnfastHH‐forbindelseernødvendigforathåndteregodstransportenfremover:oAfhensyntilmiljøetbørenstørredelafgodstransportenskemedtog.Problemeterbare,atderalleredenueksisterermangeflaskehalse:Transportsystemetharflerestedernåetsinkapacitetsgrænse–fxomkringKøbehavn,påSödreStambanenogviatilslutningernetilØresundsbroen–hvilketkanmedføre,atgodstransportenernødttilatvælgeandreveje.oDendansk‐tyskeforbindelseoverFehmernBæltstårfærdig2018.Prognoserviser,atenstordelaftrafikken(ca.50%)vilværetransittrafiktilogfraSverige.Transportstrømmenevildermedøges,ogdetvilværeumuligtfordennuværendeØresundsbroathåndteredennemassivemængde.EnfastHH‐forbindelsebidragertiletvoksendearbejdsmarkedogenøgetintegration:oKøbenhavnsomarbejdsområdeudvidersigmodHallandogdetsydligeSmåland.VedetableringenafenHH‐forbindelsevilrejsetidenmedtogmellemeksempelvisHalmstadogKøbenhavnforkortesfra153minuttertil81minutter,mensrejsetidenmellemHelsingborg1
o
ogKøbenhavnforkortesfra77minuttertil36minutter,ogførervirksomhederogmedarbejderetætterepåhinanden.AntalletafrejsendeoverØresundsbroenharovergåetalleforventninger.20.000personerpendlerdagligtoverbroenogialtrejsermereend90.000personeroversundethverdag.MedendnuenforbindelsevilpendlingenudvidestilatkunneomfattefleremenneskerfradenordligedeleafregionenogdermedstyrkeintegrationeniØresundsregionenyderligere.
ForatsætteenfastforbindelsemellemHelsingørogHelsingborgpådagsordnenharvinedsatetnetværkmednavnetHH‐korridoren.PånuværendetidspunktbestårnetværketafDanskTransportogLogistik,DanskErhverv,DanskByggeri,HelsingørKommune,HelsingborgsStad,RegionSkåneogSydsvenskaIndustri‐ochHandelskammaren.Netværketeretsamarbejdemellemerhvervsliv,interesseorganisationerogoffentligeaktørermeddetfællesformålatfågennemførtendansk‐svenskbeslutningomenfastforbindelsemellemHelsingørogHelsingborg.KapacitetsproblemeriØresundsregioneneralleredeenrealitet,ogproblemetkommertilatvokse–ikkemindstnårFemern‐forbindelsenstårklar.Ogeftersomplanlægningshorisontenforstoreinfrastrukturprojektererutroliglang,erdetsåledespåhøjetidattræffebeslutningenomenforbindelseogpåbegyndeplanlægningen.Viopfordrerderfortil,atI,sommedlemmerafdenationaleparlamenter,tagerinitiativpånationaltniveautilsnarestatpåbegyndeenofficieldansk‐svenskundersøgelseafbetingelserneforenfastHH‐forbindelse.
P

ETER

D

ANIELSSON

KOMMUNSTYRELSENSORDFÖRANDE,HELSINGBORG
P

ER

T

ÆRSBØL

BORGMÄSTARE,HELSINGÖRKOMMUNE
J

ERKER

S

WANSTEIN

REGIONSTYRELSENSORDFÖRANDE,REGIONSKÅNE
S

TEPHAN

M

ÜCHLER

VD,SYDSVENSKAINDUSTRIOCHHANDELSKAMMAREN
J

ENS

K

LARSKOV

E

RIK

Ø

STERGAARD

VD,DANSKTRANSPORTOGVD,DANSKERHVERVLOGISTIK
J

ØRGEN

S

IMONSEN

ORDFÖRANDE,DANSKBYGGERINORDSJÄLLAND
2