Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 428
Offentligt
879524_0001.png
879524_0002.png
879524_0003.png
Statens LuftfartsvæsenCivil Aviation Administration - Denmark7. juli 2010Jnr. 10-2010-0055LJ
Grund- og nærhedsnotat
Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet om anvendelsenaf securityscannere i EU's lufthavne. KOM(2010) 311 endelig.Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Trafikudvalg.

Resumé

Der er i øjeblikket forskellige typer scannere i anvendelse ved security-check af personer ienkelte af EU's lufthavne. Der er ikke fælles regler herfor, og Kommissionen har fremsendten meddelelse, hvori den argumenterer for, at der bør fastsættes sådanne regler. Ellers erder efter Kommissionens mening risiko for underminering af borgernes grundlæggende ret-tigheder vedr. personlig værdighed, databeskyttelse og sundhed. Meddelelsen tager sigte påat tilvejebringe et faktuelt grundlag for drøftelse af de væsentligste spørgsmål om emnet.Kommissionen vil senere beslutte, om den vil fremlægge forslag til EU-bestemmelser omanvendelse af sådanne scannere.

1. Baggrund og indhold

Meddelelsen er fremsendt den 15. juni 2010.Der er i øjeblikket forskellige typer scannere i anvendelse ved security-check af personer ienkelte af EU's lufthavne. Disse anvendes af medlemsstaterne i henhold til deres egne reg-ler, idet der ikke er fælles regler herfor. Dette kan efter Kommissionens mening indebære enalvorlig risiko for underminering af borgernes grundlæggende rettigheder vedr. personligværdighed, databeskyttelse og sundhed.Kommissionen har derfor fremsendt en meddelelse, hvori den argumenterer for, at der børfastsættes fælles europæiske normer for anvendelse af securityscannere i lufthavnene. Detskal fortsat være op til hvert enkelt medlemsland at beslutte, om der skal gives tilladelse tilanvendelse af scannere i de nationale lufthavne, men hvis denne teknologi anvendes, børden være omfattet af normer for sporing og sikkerhed, der fastsættes på EU-niveau, og somsikrer, at de grundlæggende rettigheder og sundhedsbestemmelser overholdes.Meddelelsen tager sigte på at tilvejebringe et faktuelt grundlag for drøftelse af de væsentlig-ste spørgsmål vedrørende eventuel indførelse af securityscannere.Det konstateres, at securityscannere i lufthavnene fuldt ud kan erstatte de almindeligt an-vendte karme med metaldetektorer og i vid udstrækning også kropsvisitationer. I meddelel-Side 1 af 3LuftfartshusetBox 744Ellebjergvej 502450 København SVTelefon:36 18 60 00Fax:36 18 60 01Åbningstid:Fredag:E-post:Hjemmeside:CVR:EAN:09.00-15.3009.00-15.00[email protected]www.slv.dk555695175798000893412
sen gennemgås de forskellige teknologier, som for tiden er kommercielt tilgængelige, ogman drøfter spørgsmål om beskyttelse af borgernes grundlæggende rettigheder og anvisermulige løsninger herpå. Desuden gennemgås forskellige teknologier for bestråling og deressundhedsmæssige risiko samt mulige løsninger på disse spørgsmål. Endelig drøftesspørgsmålet om de omkostninger, der vil være forbundet med anvendelse af securityscan-nere.Meddelelsen konkluderer, at der med fælles EU-normer for securityscannere kan sikres etensartet beskyttelsesniveau for såvel sikkerhed som rettigheder og sundhed. Anvendelsenkræver en grundig videnskabelig vurdering af de potentielle risici for befolkningen. Der kanikke med nogen enkeltstående sikkerhedsforanstaltning opnås fuld sikkerhed i luftfarten,men der kan med en kombination af foranstaltninger opnås et højt niveau. Anvendelsen afsecurityscannere kan forbedre kvaliteten af sikkerhedskontrollen i EU's lufthavne, men derbør være et alternativ til rådighed i lufthavne, hvor man anvender scannere med ioniserendestråling, og de rejsende skal informeres tydeligt om alle aspekter af scanningen.Kommissionen opfordrer Parlamentet og Rådet til at gennemgå meddelelsen, og Kommissi-onen vil desuden afholde møder med berørte parter. Derefter vil Kommissionen beslutte, omden vil fremlægge forslag til EU-bestemmelser for anvendelsen af securityscannere i EU'slufthavne.

2. Gældende dansk ret

Gældende ret er EU's luftfartssikkerhedslovgivning, der er baseret på Parlamentets og Rå-dets forordning (EF) nr. 300/2008 af 11. marts 2008 om fælles bestemmelser om sikkerhedinden for civil luftfart samt Kommissionens forordning (EF) nr. 272/2009 af 2. april 2009 omsupplering af de fælles normer, Kommissionens gennemførelses-forordning (EU) nr.185/2010 af 4. marts 2010 og andre gennemførelsesretsakter. Ifølge denne lovgivning måen lufthavn ikke uden videre erstatte nogen af de anerkendte screeningmetoder med securi-tyscannere. Medlemsstaterne har dog lov til at installere securityscannere i deres lufthavnefor at afprøve dem eller til at indføre dem som en sikkerhedsforanstaltning, der er strengereend dem, der er fastsat i EU-lovgivningen.

3. Høring

Meddelelsen er sendt til høring i EU-specialudvalget for transport samt hos Billund Lufthavn,Cimber Sterling A/S, Danish Airline Pilots Association, DANSAM, Flyvebranchens Persona-leunion, Københavns Lufthavne A/S, SAS, Statens Institut for Strålebeskyttelse og 3F. Dervil blive fremsendt et supplerende grund- og nærhedsnotat, hvis høringen skulle give anled-ning hertil.

4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konsekvenser af forslaget

Ikke relevant.

5. Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

6. Regeringens foreløbige generelle holdning

Danmark er generelt tilhænger af at anvende forsvarlige teknologiske muligheder inden forluftfartssikkerhed og kan støtte, at Kommissionen arbejder videre med mulighederne for ind-førelse af fælles standarder for securityscannere i EU's lufthavne.
Side 2 af 3

7. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Ved Kommissionens præsentation af meddelelsen på Rådsmødet for transport den 24. juni2010 opfordrede medlemslandene Kommissionen til at fortsætte arbejdet.

8. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.

9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 3 af 3