sen gennemgås de forskellige teknologier, som for tiden er kommercielt tilgængelige, ogman drøfter spørgsmål om beskyttelse af borgernes grundlæggende rettigheder og anvisermulige løsninger herpå. Desuden gennemgås forskellige teknologier for bestråling og deressundhedsmæssige risiko samt mulige løsninger på disse spørgsmål. Endelig drøftesspørgsmålet om de omkostninger, der vil være forbundet med anvendelse af securityscan-nere.Meddelelsen konkluderer, at der med fælles EU-normer for securityscannere kan sikres etensartet beskyttelsesniveau for såvel sikkerhed som rettigheder og sundhed. Anvendelsenkræver en grundig videnskabelig vurdering af de potentielle risici for befolkningen. Der kanikke med nogen enkeltstående sikkerhedsforanstaltning opnås fuld sikkerhed i luftfarten,men der kan med en kombination af foranstaltninger opnås et højt niveau. Anvendelsen afsecurityscannere kan forbedre kvaliteten af sikkerhedskontrollen i EU's lufthavne, men derbør være et alternativ til rådighed i lufthavne, hvor man anvender scannere med ioniserendestråling, og de rejsende skal informeres tydeligt om alle aspekter af scanningen.Kommissionen opfordrer Parlamentet og Rådet til at gennemgå meddelelsen, og Kommissi-onen vil desuden afholde møder med berørte parter. Derefter vil Kommissionen beslutte, omden vil fremlægge forslag til EU-bestemmelser for anvendelsen af securityscannere i EU'slufthavne.2. Gældende dansk ret
Gældende ret er EU's luftfartssikkerhedslovgivning, der er baseret på Parlamentets og Rå-dets forordning (EF) nr. 300/2008 af 11. marts 2008 om fælles bestemmelser om sikkerhedinden for civil luftfart samt Kommissionens forordning (EF) nr. 272/2009 af 2. april 2009 omsupplering af de fælles normer, Kommissionens gennemførelses-forordning (EU) nr.185/2010 af 4. marts 2010 og andre gennemførelsesretsakter. Ifølge denne lovgivning måen lufthavn ikke uden videre erstatte nogen af de anerkendte screeningmetoder med securi-tyscannere. Medlemsstaterne har dog lov til at installere securityscannere i deres lufthavnefor at afprøve dem eller til at indføre dem som en sikkerhedsforanstaltning, der er strengereend dem, der er fastsat i EU-lovgivningen.3. Høring
Meddelelsen er sendt til høring i EU-specialudvalget for transport samt hos Billund Lufthavn,Cimber Sterling A/S, Danish Airline Pilots Association, DANSAM, Flyvebranchens Persona-leunion, Københavns Lufthavne A/S, SAS, Statens Institut for Strålebeskyttelse og 3F. Dervil blive fremsendt et supplerende grund- og nærhedsnotat, hvis høringen skulle give anled-ning hertil.4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konsekvenser af forslaget
Ikke relevant.5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er generelt tilhænger af at anvende forsvarlige teknologiske muligheder inden forluftfartssikkerhed og kan støtte, at Kommissionen arbejder videre med mulighederne for ind-førelse af fælles standarder for securityscannere i EU's lufthavne.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Ved Kommissionens præsentation af meddelelsen på Rådsmødet for transport den 24. juni2010 opfordrede medlemslandene Kommissionen til at fortsætte arbejdet.8. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.