Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 425
Offentligt
879129_0001.png
879129_0002.png
879129_0003.png
879129_0004.png
879129_0005.png
879129_0006.png
879129_0007.png
879129_0008.png
879129_0009.png
879129_0010.png
879129_0011.png
879129_0012.png
879129_0013.png
879129_0014.png
3. august 2010
Forslagtil
Lov om ændring af lov om taxikørsel m.v.(Tilladelser til offentlig servicetrafik)
§lI lov om taxikørsel m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1039 af 8. oktober 2009, foretages følgende ændrin-ger:1.§ 1, stk. 1,affattes således:”Den, der udfører erhvervsmæssig personbefordring (taxikørsel, limousinekørsel, sygetransport og of-fentlig servicetrafik) med et dansk indregistreret motorkøretøj indrettet til befordring af højst 9 perso-ner, føreren medregnet, skal have tilladelse hertil.”2.§ 2affattes således:”§2.Tilladelse til taxikørsel, limousinekørsel og sygetransport meddeles af kommunalbestyrelsen. Til-ladelse til offentlig servicetrafik meddeles af transportministeren.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen fastsætter antallet af tilladelser til taxikørsel (taxibevillinger) og kan fast-sætte antallet af tilladelser til offentlig servicetrafik inden for sit område ud fra hensynet til en tilfreds-stillende betjening af offentligheden inden for hele området. Kommunalbestyrelsen hører Regionsrådetinden fastsættelse af antallet af tilladelser til offentlig servicetrafik og indberetter antallet af tilladelser tiloffentlig servicetrafik til transportministeren.Stk. 3.Tilladelse til limousinekørsel (limousinebevilling) er betinget af, at køretøjet alene benyttes tilbefordring af nærmere bestemte kategorier af personer efter særlig aftale.Stk. 4.Tilladelse til sygetransport er betinget af, at køretøjet alene benyttes til dette formål i henholdtil en nærmere fastsat afgrænsning, jf. § 12, stk. 1, nr. 3.Stk. 5.Tilladelse til offentlig servicetrafik er betinget af, at indehaveren har kontrakt med et regionalttrafikselskab om udførelse af offentlig servicetrafik.”3.I§ 4, stk. 1,ændres ”i henhold til § 2, stk. 4,” til: ”til sygetransport og tilladelse til offentlig servicetra-fik”.4.I§ 4, stk. 4,ændres ”jf. § 2, stk. 4,” til: ”§ 2, stk. 4 og 5,”.
5.I§ 4 a, stk. 1,ændres ”de af loven omfattede køretøjer” til: ”taxier, limousiner og sygetransportkøre-tøjer”.6.I§ 4 aindsættes efter stk. 1 som nyt stykke:”Stk.2.Førere af køretøjer, som anvendes til offentlig servicetrafik, skal opfylde betingelsen i § 3, stk.1, nr. 7, 1. led.”Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.7.I§ 4 a, stk. 5,der bliver stk. 6, ændres ”stk. 1 og 2” til: ”stk. 1 og 3”.8.I§ 5, stk. 4,ændres ”eller godkendelsen” til: ”til taxikørsel (taxibevillingen)”.9.I§ 6, stk. 5,og§ 8, stk. 1,ændres ”§ 4 a, stk. 2,” til: ”§ 4 a, stk. 3,”.10.I§ 12, stk. 1, nr. 11,ændres ”tilladelse samt” til ”tilladelse,”.11.I§ 12, stk. 1, nr. 12,ændres ”køretøjer.” til ”køretøjer samt”.12.I § 12 indsættes efter stk. 1, nr. 12 som nr. 13:”13) kommunalbestyrelsernes indberetning om antallet af tilladelser til offentlig servicetrafik.”§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2011, § 4 a, stk. 2, dog først 1. juli 2011.Stk. 2.Tilladelser udstedt i henhold til lov om buskørsel, begrænset til kørsel med motorkøretøjerindrettet til befordring af højst 9 personer, føreren medregnet, i tilknytning til kontrakt med et trafiksel-skab om almindelig rutekørsel forbliver i kraft efter deres indhold.
2
Almindelige bemærkninger1. Lovforslagets formål og baggrundDer har i en længere periode været stor fokus på taxierhvervets bekymring for, at de såkaldte EP-tilladelser (”EP” henviser til erhvervsmæssig persontransport) truer taxivognmændenes forretning vedat skabe konkurrenceforvridning. Forskellen i konkurrenceforholdene kan have en række negative kon-sekvenser for taxivognmændenes økonomi.Formålet med forslaget er dels at give mulighed for en decentral behovsvurdering også på områdetfor tilladelser til offentlig servicetrafik, i det omfang kommunerne ønsker det, dels at tilstræbe en kon-kurrencemæssig ligestilling mellem tilladelser til offentlig servicetrafik og taxitilladelser, hvor dette erpraktisk muligt.Lovforslaget indebærer, at administrationen af de såkaldte EP-tilladelser, der i dag reguleres af bus-kørselsloven, flyttes til taxiloven. Det drejer sig om tilladelser, som omfatter motorkøretøjer indrettet tilbefordring af højst 9 personer, føreren medregnet, i tilknytning til kontrakt med et regionalt trafiksel-skab om almindelig rutekørsel. Tilladelserne foreslås fremover benævnt som ”tilladelser til offentligservicetrafik”.Lovforslaget indfører endvidere som noget nyt, at kommunalbestyrelsen kan fastsætte antallet af til-ladelser til offentlig servicetrafik. Fastsættelsen sker ud fra hensynet til en tilfredsstillende betjening afoffentligheden inden for hele kommunens område, herunder i forhold til såvel taxibetjeningen som denoffentlige servicetrafik.Ifølge forslaget skal der stilles energi- og miljøkrav til køretøjer, der udføres på grundlag af tilladel-ser til offentlig servicetrafik, i lighed med køretøjer, der anvendes til taxikørsel, limousinekørsel og syge-transport.Ifølge forslaget skal der endvidere stilles de samme uddannelsesmæssige krav, der i dag stilles til fø-rere af taxier, limousiner og sygetransportkøretøjer, til førere af køretøjer, der udfører kørsel på grund-lag af tilladelser til offentlig servicetrafik.2. Gældende retTaxiloven regulerer erhvervsmæssig personbefordring med personbiler (køretøjer indrettet til be-fordring af højst 9 personer, føreren medregnet). Dette gælder dog ikke køretøjer, der udelukkendeanvendes til almindelig rutekørsel, dvs. rutekørsel, der er åben for alle.Busloven regulerer erhvervsmæssig personbefordring med busser (køretøjer indrettet til befordringaf flere end 9 personer, føreren medregnet).
3
Rutekørsel er i § 19 i lov om trafikselskaber (LBK nr. 412 af 11. april 2010) defineret som regel-mæssig befordring af personer med motorkøretøj i en bestemt trafikforbindelse, som finder sted overmindst 3 kørselsdage og mindst én gang om ugen, og hvor på- eller afstigning kan ske inden for forudfastsatte områder. Er rutekørslen åben for alle, betegnes denne som ”almindelig rutekørsel”. Ved al-mindelig rutekørsel forstås endvidere individuel handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede, somrækker ud over befordring til behandling, terapi og lignende.Antallet af siddepladser er normalt afgørende for, om taxiloven eller busloven finder anvendelse.Dette er dog ikke tilfældet ved udførelse af almindelig rutekørsel.Såfremt en personbil udelukkende anvendes til almindelig rutekørsel, er kørslen omfattet af trafik-selskabslovens bestemmelser om rutekørsel og buslovens bestemmelser om tilladelse til erhvervsmæssigpersonbefordring. En virksomhed kan ansøge Trafikstyrelsen om udstedelse af en EP-tilladelse til kørs-len. En EP-tilladelse er defineret som en tilladelse i henhold til busloven, som alene omfatter motorkø-retøjer indrettet til befordring af højst 9 personer, føreren medregnet, i tilknytning til kontrakt med etregionalt trafikselskab om almindelig rutekørsel. For at få udstedt en EP-tilladelse skal ansøgeren do-kumentere, at vedkommende har kontrakt med et regionalt trafikselskab om udførelse af almindeligrutekørsel.Den almindelige rutekørsel, der udføres for trafikselskaberne på grundlag af en EP-tilladelse, er delsden individuelle handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede, dels den samordnede kørsel, dvs.handicapkørsel, patientkørsel, lægekørsel og teletaxa- eller telebustrafik i det samme bestillingssystem.Kørslen kan også udføres af taxier med taxitilladelse og af busser med tilladelse efter busloven.Hvis ansøgeren i forvejen har tilladelse i henhold til taxiloven, udsteder Trafikstyrelsen EP-tilladelsen på grundlag af kvalifikationskravene i taxilovgivningen. Det betyder for det første, at vogn-manden ikke skal opfylde buslovgivningens kursuskrav, og det for andet, at kravet til egenkapital skalopfyldes efter taxilovgivningens (lavere) krav.Hvis ansøgeren i forvejen er busvognmand, skal den pågældende opfylde buslovgivningens krav forat få udstedt tilladelsen.En ansøger, der hverken har tilladelse efter bus- eller taxiloven, skal opfylde buslovgivningens kvali-fikationskrav.Buslovgivningen giver ikke mulighed for at stille energi- og miljøkrav til køretøjer, der udfører kør-sel på grundlag af EP-tilladelser, eller for at stille uddannelsesmæssige krav til førere af disse køretøjer.3. Lovforslagets indholdDet foreslås, at der i taxiloven indføres en ny tilladelsestype, ”tilladelse til offentlig servicetrafik”.Tilladelsen giver indehaveren ret til at udføre erhvervsmæssig personbefordring i forbindelse med kon-trakt med et regionalt trafikselskab om almindelig rutekørsel. Der kan ikke på grundlag af den nye tilla-delsestype udføres andre former for erhvervsmæssig personbefordring.
4
Der vil med forslaget blive skabt en klar opdeling af køretøjer omfattet af taxiloven og køretøjeromfattet af busloven. Den usikkerhed, der er både hos lokale og regionale myndigheder og hos vogn-mandsvirksomhederne på bus- og taxiområdet om de to loves anvendelsesområder, vil således blivefjernet.Det foreslås, at kommunalbestyrelsen kan fastsætte antallet af tilladelser til offentlig servicetrafik ilighed med fastsættelse af antallet af taxitilladelser. Fastsættelsen sker ud fra hensynet til en tilfredsstil-lende betjening af offentligheden inden for hele kommunens område. Det er op til den enkelte kom-munalbestyrelse at vurdere, om der er behov for en antalsbegrænsning af tilladelser til offentlig service-trafik og i givet fald, hvor stort antallet af tilladelser skal være.I modsætning til taxitilladelser, som har en geografisk begrænsning inden for en kommunes områ-de, kan en tilladelse til offentlig servicetrafik anvendes til kørsel inden for et regionalt trafikselskabsområde. Det foreslås derfor, at kommunalbestyrelsen hører Regionsrådet inden fastsættelsen af tilladel-ser til offentlig service trafik. Kommunalbestyrelsen skal indberette en eventuel antalsbegrænsning aftilladelser til offentlig servicetrafik til trafikministeren.Det foreslås endvidere, at der stilles energi- og miljøkrav til køretøjer, der anvendes til kørsel pågrundlag af tilladelser til offentlig servicetrafik i lighed med de krav, der stilles til køretøjer, der anven-des til taxikørsel, limousinekørsel og sygetransport. Ved en ændring af taxiloven i folketingssamlingen2008/09 blev der skabt bemyndigelse for transportministeren til at stille krav om miljøegenskaber ogenergieffektivitet for køretøjer omfattet af lovgivningen.Kravene findes i bekendtgørelse nr. 826 af 25. august 2009 om energi- og miljøkrav til taxier. Veden revision af bekendtgørelsen som følge af dette lovforslag vil der blive taget hensyn til bindende afta-ler, indgået inden lovens ikrafttræden, om leverancer af køretøjer med henblik på levering inden for enkortere periode.Endvidere foreslås det, at der stilles uddannelsesmæssige krav til førere af køretøjer, der udførerkørsel på grundlag af tilladelser til offentlig servicetrafik i lighed med de krav, der i dag stilles til førereaf taxier, limousiner og sygetransportkøretøjer. Der vil således blive skabt konkurrencemæssige ligestil-ling på området. Endvidere vil forslaget have positive færdselssikkerhedsmæssige konsekvenser. Medforslaget vil der blive skabt uddannelsesmæssige krav til alle førere af køretøjer, der anvendes til er-hvervsmæssig personbefordring.Med forslaget vil der dermed, hvor det er muligt og vurderes hensigtsmæssigt, blive skabt konkur-rencemæssige ligestilling mellem køretøjer, der anvendes til kørsel på grundlag af tilladelser til offentligservicetrafik, og de øvrige køretøjer, der er omfattet af taxilovgivningen.Administrationen, herunder udstedelse og tilsyn, af den nye tilladelsestype foreslås bibeholdt iTransportministeriet.
5
Der er under den nuværende lovgivning ingen begrænsninger med hensyn til hvilke former, en virk-somhed for EP-tilladelser kan drives under. Denne ordning foreslås videreført, således at tilladelse tiloffentlig servicetrafik også kan udstedes til selskaber m.v.For at få udstedt en tilladelse til offentlig servicetrafik skal ansøgeren dokumentere, at vedkom-mende har med kontrakt med et regionalt trafikselskab om almindelig rutekørsel.Transportministeriet finder ikke grundlag for, at der stilles vandelskrav til førere af køretøjer, derudfører kørsel på grundlag af tilladelser til offentlig servicetrafik, eller krav om førerkort til disse førere.En sådan lovregulering på området findes ikke hensigtsmæssig, da kørslen, der udføres af køretøjermed tilladelser til offentlig servicetrafik, udelukkende udføres for de regionale trafikselskaber. Disse børsom professionelle udbydere indføre krav til førerne af de køretøjer, som skal udføre kørsel for trafik-selskabet.Da en tilladelse til offentlig servicetrafik kun giver ret til udførelse af almindelig rutekørsel for et re-gionalt trafikselskab, vil der ikke blive stillet krav om serviceforpligtelser (tilslutningspligt, kørselspligt),som der stilles der en taxi.Det samme gør sig gældende for så vidt angår kravet om videoovervågning, som er indført ved æn-dring af taxiloven i folketingssamlingen 2009/10 (L 118). Taxier, der hovedsageligt anvendes til forud-bestilt kørsel i henhold til kontrakt, kan fritages for pligten til at være forsynet med tv-overvågning.Den kørsel, der udføres på grundlag af tilladelser til offentlig servicetrafik, er netop kontraktkørsel.4. Administrative og økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommunerDet vurderes, at forslaget kan få administrative og økonomiske konsekvenser for regioner ogkommuner, hvis de vælger at begrænse antallet af tilladelser til offentlig servicetrafik og dermed fårmindre konkurrence i forbindelse med udbud af de regionale trafikselskabers kørsel. Det vil imidlertidvære en rent lokal og regional afvejning og prioritering mellem hensynene til de forskellige elementer iaf den samlede betjening af offentligheden.Lovforslaget vurderes i mindre omfang at kunne medføre visse administrative konsekvenser for sta-ten i forbindelse med behandlingen af eventuelle ansøgninger om dispensation fra energi- og miljøkravfor køretøjer, der anvendes til offentlig servicetrafik.5. Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget har ikke været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRe-gulering (CKR) med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervs-ministeriets virksomhedspanel, da forslaget ikke skønnes at medføre væsentlige administrative byrdereller administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget vurderes at medføre mindre økonomiske konsekvenser for erhvervslivet i forbindelsemed chaufførers gennemførelse af uddannelse. Vognmanden vil således få en mindre udgift til kurser.Herudover skal vognmanden undvære chaufføren i kursusperioden, der er på 10 dage.
6
7. Miljømæssige konsekvenserKravet om mere miljøvenlige køretøjer vil have en positiv effekt på miljøet. Der vil opnås en for-mindskelse af CO2udledningen og af luftforureningen.8. Erhvervsadministrative konsekvenserLovforslaget vurderes ikke at medføre erhvervsadministrative konsekvenser.9. Forholdet til EU-rettenDet vurderes, at der ingen relevante EU-retlige aspekter er i forbindelse med lovforslaget.10. LigestillingForslaget har gennemgået en ligestillingsvurdering. Der er ikke forskel på kvinder og mænds vilkårog tilværelse på dette område. Ligestilling findes derfor ikke relevant for dette lovforslag.11. Andre konsekvenserForslaget vurderes ikke at medføre andre konsekvenser.12. HøringLovforslaget er sendt til høring hos følgende myndigheder, organisationer mv.:Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark (C.A.T.) Dansk Erhverv, Dansk Industri, DanskTaxi Råd, Danske Busvognmænd, Danske Regioner, Danske Taxivognmænds Arbejdsgiverforening,De Samvirkende Invalide organisationer (DSI), DI, Fagligt Fælles Forbud (3F), Forbrugerrådet, For-enede Danske Motorejere, Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen, LO, NOAH-Trafik,Rådet for Sikker Trafik, Rigspolitiet, Storkøbenhavns Taxi-Fører Forening og Taxinævnet i Region Ho-vedstaden.11. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenserPositive konsekven-ser/mindreudgifter(hvis ja, angiv omfang)IngenNegative konsekven-ser/merudgifter(hvis ja, angiv omfang)Forslaget kan medføre admini-strative og økonomiske konse-kvenser for regioner og kom-muner, hvis de vælger at be-grænse antallet af tilladelser tiloffentlig servicetrafik.Forslaget kan medføre admini-strative konsekvenser for regio-
Økonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommuner
Administrative konsekvenser for Ingenstat, regioner og kommuner
7
ner og kommuner ved en vurde-ring af behovet for tilladelser tiloffentlig servicetrafik.Forslaget kan medføre visseadministrative konsekvenser forstaten ved behandlingen afeventuelle ansøgninger om di-spensation fra energi- og miljø-krav for køretøjer, der anvendestil offentlig servicetrafik.Økonomiske konsekvenser forerhvervslivetForslaget kan påføre erhvervetmindre økonomiske konsekven-ser i forbindelse med chauffø-rers gennemførelse af uddannel-se.IngenIngen
Administrative konsekvenser for IngenerhvervslivetMiljømæssige konsekvenserKravet om mere miljøvenligekøretøjer vurderes at vil få enpositiv effekt på miljøet.
Administrative konsekvenser for IngenIngenborgerneForholdet til EU-rettenDet vurderes, at der ingen relevante EU-retlige aspekter er i forbin-delse med forslaget.
Bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås, at der i taxiloven indføres en ny tilladelsestype, ”tilladelse til offentlig servicetrafik”ud over de eksisterende typer: taxitilladelse, limousinetilladelse og tilladelse til sygetransport.En tilladelse til offentlig servicetrafik vil alene give indehaveren ret til at udføre erhvervsmæssigpersonbefordring i forbindelse med kontrakt med et regionalt trafikselskab om almindelig rutekørsel.Der kan dels være tale individuelle handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede, dels om den sam-ordnede kørsel, dvs. de kørselsordninger, som kommuner og regioner er forpligtet til at lade udføre ihenhold til anden lovgivning f.eks. befordring af visse folkeskoleelever, befordring af ældre til dagcenterog befordring af patienter til læge eller sygehus.
8
Der vil ikke på grundlag af den nye tilladelsestype kunne udføres andre former for erhvervsmæssigpersonbefordring.En ansøger om tilladelse til offentlig servicetrafik skal opfylde de kvalifikationskrav, der er fastsat ilovens § 3, stk. 1, hvis der er tale om personligt drevne virksomheder, eller i § 4, stk. 1 og 2, jf. § 3, stk.1, hvis ansøger er et selskab. Der er tale om krav til faglige kvalifikationer, økonomisk baggrund ogvandel.For så vidt angår kravet til faglige kvalifikationer, er det i bekendtgørelse om taxikørsel fastsat, atansøgeren skal have været beskæftiget inden for erhvervet personbefordring i en periode, der svarer tilmindst 3 års fuldtidsbeskæftigelse, og at ansøgeren skal gennemføre et af Trafikstyrelsen godkendt taxi-vognmandskursus. Kurset har en varighed af 70 timer og indeholder blandt andet følgende emner:Færdselslovgivning, aftaleret, skatteforhold, told, moms og afgifter, forsikringsforhold, arbejdsret, ar-bejdsmarkedsforhold, overenskomster, arbejdsmiljøforhold, driftsøkonomi, personaleledelse og admi-nistration, markedsføring og licitation. Trafikstyrelsen har i samarbejde med taxibranchen påbegyndt enmodernisering af kursets indhold.Det er hensigten ved en ændring af taxibekendtgørelsen at muliggøre, at kravet til faglige kvalifika-tioner tillige kan opfyldes efter de krav, der er fastsat i buslovgivningen. Efter buslovgivningen krævesdet alene for at opfylde kravet til faglige kvalifikationer, at ansøgeren gennemfører og består etbusvognmandskursus, der har en varighed på mindst 144 lektionerTil nr. 2Det foreslås, at den nye tilladelsestype i taxilovgivningen, ”tilladelse til offentlig servicetrafik”, i lig-hed med i dag meddeles af transportministeren.Det foreslås i stk. 2, at kommunalbestyrelsen kan fastsætte antallet af tilladelser til offentlig service-trafik inden for sit område ud fra hensynet til en tilfredsstillende betjening af offentligheden inden forhele kommunens område. Det foreslås endvidere, at såfremt kommunalbestyrelsen fastsætter antallet aftilladelser til offentlig servicetrafik, hører kommunalbestyrelsen Regionsrådet inden fastsættelse af antal-let af tilladelser til offentlig servicetrafik.Hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at tilladelser til offentlig servicetrafik giver et problem i ud-kantsområderne, kan de lægge loft på antallet af disse tilladelser. Omvendt hvis der ikke vurderes atvære problemer i udkantsområderne, kan kommunalbestyrelsen vælge ikke at lægge loft på antallet aftilladelser til offentlig servicetrafik.Da tilladelser til offentlig servicetrafik efter forslaget udstedes af transportministeren, skal de enkel-te kommunalbestyrelser indberette antallet af tilladelser til denne.
9
De foreslåede bestemmelser i stk. 3 og 4 svarer indholdsmæssigt til de nuværende bestemmelser.Der er alene tale om en tilpasning af ordlyden i forbindelse med indførelsen af et nyt stk. 5 om tilladelsetil offentlig servicetrafik.Som ny bestemmelse foreslås det i stk. 5, at udstedelse af en tilladelse til offentlig servicetrafik erbetinget af, at ansøgeren har kontrakt med et regionalt trafikselskab om udførelse af offentlig service-trafik.Såfremt kontrakten med trafikselskabet udløber i tilladelsens gyldighedsperiode (op til 10 år) og ikkeforlænges, vil indehaver af tilladelsen ikke længere kunne udføre erhvervsmæssig personbefordring pågrundlag af den udstedte tilladelse.Til nr. 3-5De foreslåede ændringer er en konsekvens af indførelse af en ny § 2, stk. 5, jf. forslagets § 1, nr. 2.Til nr. 6Det foreslås, at førere af køretøjer med tilladelse til offentlig servicetrafik skal opfylde de sammeuddannelsesmæssige krav, som der i dag stilles til førere af taxier, limousiner og sygetransportkøretøjer.Der er for øjeblikket krav om, at en fører af en taxi, limousine eller sygetransportkøretøj skal gen-nemgå et kvalifikationskursus på mindst 70 timer. Kurset indeholder følgende emner: Regler om er-hvervsmæssig personbefordring, arbejdsret, arbejdsmarkedsforhold, overenskomster, færdselslovgiv-ning, arbejdsmiljø, informationsteknik, kundeservice, befordring af handicappede og patientbetjening,konfliktafværgelse, betalingsformer, førstehjælp, taxilovgivningen, særlige krav til taxien og dennes be-nyttelse, taxameterkontrollanter, standardvedtægten, bestillingskontor og afregning. Kurset afsluttesmed en skriftlig prøve.Trafikstyrelsen har nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af taxierhvervets interessenter medhenblik på en modernisering af kurset. Det overvejes endvidere at reducere varigheden af den grund-læggende kvalifikationsuddannelse og indføre obligatorisk efteruddannelse i stil med de ordning, dergælder for bus- og lastbilchauffører. Der sker samtidig en revision af spørgsmålene til den afsluttendeprøve, der vil blive flyttet over på en elektronisk platform.Transportministeriet har overvejet, om der også skulle stilles samme vandelskrav til førere af køre-tøjer til tilladelse til offentlig servicetrafik samt krav om førerkort. Efter nærmere overvejelse er detfundet mere hensigtsmæssigt, at det er de regionale trafikselskaber som i deres udbud – som professio-nelle udbydere – sikrer, at førernes vandel er i orden. Det vurderes således ikke umiddelbart at værenødvendigt at lovregulere området.Til nr. 7Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 6.Til nr. 8
10
Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 1 om indførelse af en ny tilladelses-type. Hidtil har kommunalbestyrelsen været tilladelsesudstedende myndighed for alle typer tilladelserefter taxiloven.Til nr. 9Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 6.Til 10 og 11Ændringerne er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 12.Til nr. 12Med den foreslåede ændring af § 12 skabes der hjemmel til, at ministeren kan fastsætte en procedu-re for de enkelte kommunalbestyrelsers indberetning til transportministeren om antallet af tilladelser tiloffentlig servicetrafik, der kan udstedes.Administrationen, herunder udstedelse og tilsyn, af tilladelser til offentlig servicetrafik foreslåsfortsat henlagt til transportministeren, og det er derfor væsentligt, at der kan fastsættes retningslinjerfor, hvordan og hvornår de enkelte kommunalbestyrelser skal indsende oplysninger.Det er tanken, at bemyndigelsen udmøntes i bekendtgørelsesform, hvor der blandt andet fastsæt-tes tidsfrister for kommunalbestyrelsens indberetninger om antallet af tilladelser til offentlig ser-vicetrafik.
Til § 2Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2011.Reglerne om uddannelseskrav til førere foreslås dog først at træde i kraft den 1. juli 2011, således atde berørte førere kan nå at gennemgå uddannelsen.Tilladelser udstedt i henhold til lov om buskørsel, begrænset til kørsel med motorkøretøjer indrettettil befordring af højst 9 personer, føreren medregnet, i tilknytning til kontrakt med et trafikselskab omalmindelig rutekørsel forbliver i kraft efter deres indhold.
11

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om taxikørsel, jf. lovbekendtgørelse nr.1039 af 8. oktober 2009, foretages følgende æn-dringer:§ 1.Den, der udfører erhvervsmæssig person-befordring (taxikørsel og sygetransport) med etdansk indregistreret motorkøretøj indrettet tilbefordring af højst 9 personer føreren medregnet,skal have tilladelse hertil, medmindre det benytte-de køretøj udelukkende anvendes til almindeligrutekørsel, jf. lov om buskørsel.§ 2.Tilladelse i henhold til § 1, stk. 1, meddelesaf kommunalbestyrelsen.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen fastsætter antalletaf tilladelser til taxikørsel (taxibevillinger) indenfor sit område ud fra hensynet til en tilfredsstil-lende betjening af offentligheden inden for heleområdet.Stk. 3.Der kan meddeles tilladelse til limousi-nekørsel (limousinebevilling). Tilladelsen er betin-get af, at motorkøretøjet alene benyttes til befor-dring af nærmere bestemte kategorier af personerefter særlig aftale.Stk. 4.Der kan endvidere meddeles tilladelse tilsygetransport. Tilladelsen er betinget af, at motor-køretøjet alene benyttes til dette formål i henholdtil en nærmere fastsat afgrænsning, jf. § 12, stk. 1,nr. 3.1.§ 1, stk. 1,affattes således:”Den, der udfører erhvervsmæssig personbe-fordring (taxikørsel, limousinekørsel, sygetrans-port og offentlig servicetrafik) med et dansk ind-registreret motorkøretøj indrettet til befordring afhøjst 9 personer, føreren medregnet, skal havetilladelse hertil.”2.§ 2affattes således:”Tilladelse til taxikørsel, limousinekørsel og syge-transport meddeles af kommunalbestyrelsen. Til-ladelse til offentlig servicetrafik meddeles aftransportministeren.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen fastsætter antalletaf tilladelser til taxikørsel (taxibevillinger) og kanfastsætte antallet af tilladelser til offentlig service-trafik inden for sit område ud fra hensynet til entilfredsstillende betjening af offentligheden indenfor hele området. Kommunalbestyrelsen hørerRegionsrådet inden fastsættelse af antallet af tilla-delser til offentlig servicetrafik.Stk. 3.Tilladelse til limousinekørsel (limousine-bevilling) er betinget af, at køretøjet alene benyt-tes til befordring af nærmere bestemte kategorieraf personer efter særlig aftale.Stk. 4.Tilladelse til sygetransport er betinget af,at køretøjet alene benyttes til dette formål i hen-hold til en nærmere fastsat afgrænsning, jf. § 12,stk. 1, nr. 3.Stk. 5.Tilladelse til offentlig servicetrafik er betin-get af, at indehaveren har kontrakt med et regio-nalt trafikselskab om udførelse af offentlig ser-
12
vicetrafik.”§ 4.Tilladelse i henhold til § 2, stk. 4, kanmeddeles aktieselskaber eller anpartsselskaber, nårselskabet opfylder betingelserne i § 3, stk. 1, nr. 3-5 og nr. 7, 2. led.[…]Stk. 4.Filialer af udenlandske selskaber m.v. afden i stk. 1 og 3 nævnte art kan meddeles tilladel-se, jf. § 2, stk. 4, såfremt dette er hjemlet i interna-tional aftale eller ved bestemmelser fastsat aftransportministeren§ 4 a.Førere af de af loven omfattende køretø-jer kan godkendes, såfremt de opfylder betingel-serne i § 3, stk. 1, nr. 1, 2, 6 og 7, samt de betin-gelser, der fastsættes i medfør af § 12, stk. 1, nr. 6.Stk. 2.Taxameterkontrollanter kan godkendes,såfremt de opfylder betingelserne i § 3, stk. 1, nr.1-4, 6 og 7, samt de betingelser, der fastsættes imedfør af § 12, stk. 1, nr. 9.Stk. 3.Godkendelse af førere i medfør af stk. 1meddeles af kommunalbestyrelsen, idet godken-delsen har samme tidsmæssige gyldighed somgyldighedsperioden for det kørekort til erhvervs-mæssig personbefordring, der er udstedt til denpågældende.Stk. 4.Godkendelse af taxameterkontrollanter imedfør af stk. 2 meddeles af Færdselsstyrelsen foret tidsrum af højst 10 år ad gangen.Stk. 5.Ved godkendelse efter stk. 1 og 2 finder§ 3, stk. 2 og 3, tilsvarende anvendelse.§ 5.---Stk. 4.Tilladelsen eller godkendelsen meddelesi øvrigt på nærmere af kommunalbestyrelsen fast-satte vilkår for virksomhedens udøvelse, jf. § 13.§ 6.---Stk. 5.Godkendelse af taxameterkontrollanterefter § 4 a, stk. 2, kan tilbagekaldes eller nægtesfornyet efter stk. 1, eller såfremt betingelserne i§ 3, stk. 1, nr. 4, 6 og 7, ikke længere er til stede.3.I§ 4, stk. 1,ændres ”i henhold til § 2, stk. 4,”til: ”til sygetransport og tilladelse til offentlig ser-vicetrafik”.4.I§ 4, stk. 4,ændres ”jf. § 2, stk. 4,” til: ”§ 2, stk.4 og 5,”.
5.I§ 4 a, stk. 1,ændres ”de af loven omfattedekøretøjer” til: ”taxier, limousiner og sygetrans-portkøretøjer”.6.I§ 4 aindsættes efter stk. 1 som nyt stykke:”Stk.2.Førere af køretøjer, som anvendes tiloffentlig servicetrafik, skal opfylde betingelsen i §3, stk. 1, nr. 7, 1. led.”Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
7.I§ 4 a, stk. 5,der bliver stk. 6, ændres ”stk. 1og 2” til: ”stk. 1 og 3”.8.I§ 5, stk. 4,ændres ”eller godkendelsen” til: ”tiltaxikørsel (taxibevillingen)”.
9.I§ 6, stk. 5,og§ 8, stk. 1,ændres ”§ 4 a, stk. 2,”til: ”§ 4 a, stk. 3,”.
13
§ 8.Tilladelsen eller godkendelsen bortfalder,hvis indehaveren heraf afgår ved døden eller op-hører med at opfylde betingelserne i § 3, stk. 1, nr.1-3, § 4, stk. 2, jf. § 3, stk. 1, nr. 1-3, eller § 4 a,stk. 1, jf. § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, eller § 4 a, stk. 2, jf.§ 3, stk. 1, nr. 1-3.§ 12, stk. 1.Transportministeren kan fastsætteregler om-----11) andre forhold vedrørende taxi- og syge-transportvirksomhed, herunder kontrolforanstalt-ninger for den kørsel, der er undtaget fra kravetom tilladelse samt12) krav til miljøegenskaber og energieffektivitetfor de af loven omfattede køretøjer.10.I§ 12, stk. 1, nr. 11,ændres ”tilladelse samt” til”tilladelse,”.11.I§ 12, stk. 1, nr. 12,ændres ”køretøjer.” til”køretøjer samt”.12.I § 12 indsættes efter stk. 1, nr. 12 som nr. 13:”13) kommunalbestyrelsernes indberetning omantallet af tilladelser til offentlig servicetrafik.”§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2011, §4 a, stk. 2, dog først 1. juli 2011.Stk. 2.Tilladelser udstedt i henhold til lov ombuskørsel, begrænset til kørsel med motorkøretø-jer indrettet til befordring af højst 9 personer,føreren medregnet, i tilknytning til kontrakt medet trafikselskab om almindelig rutekørsel forbliveri kraft efter deres indhold.
14