Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 42
Offentligt
Hvidovre Kommunes ønsker til minimering af generneved etablering af København-Ringstedbanen gennemHvidovre Kommune, blandt andet ved en overdækningomkring Hvidovrevej
NOTATARKHvidovre KommuneTeknisk ForvaltningVej- og ParkafdelingenJens ScheldeSagsid.: 59039Dok.id.: 70035214-10-2009
Hvidovre Kommune har fulgt processen med projektet om udvidelse afjernbanekapaciteten mellem København og Ringsted med meget stor inte-resse.I forløbet har Hvidovre Kommune hverken sagt ja eller nej til nogen af løs-ningsmodellerne, men har haft den holdning og forventning, at det endeligevalg af løsningsmodel, eller alternativ hertil, skal have færrest mulige nega-tive konsekvenser for borgerne i Hvidovre Kommune.Det var også det kommunen gav udtryk for i brev af 28. november 2008 tilTrafikstyrelsen med bemærkninger til VVM-redegørelsen.De to løsningsmodeller
Da 5. sporløsningen kun medfører relativt små indgreb (ekspropriation) ogen mindre forøgelse af støjgener i Hvidovre Kommune, har vores interessekoncentreret sig om at afbøde virkningerne fra Nybygningsløsningen.Nybygningsløsningen vurderes at ville medføre meget store gener for man-ge borgere, og Hvidovre er nok den kommune, hvor borgerne bliver hårdestramt af den nye jernbane, fordi linieføringen kommer til at ligge meget tætpå mange etageboliger og villaer, hvoraf der skal eller allerede er ekspro-prieret flere.Via arbejdet i teknikergruppen under Trafikstyrelsen har Hvidovre Kommu-ne kunnet følge den løbende udvikling og ændringer i projektet. Det var enstor glæde, da det viste sig, at den alternative linieføring i niveau med mo-torvejen ikke længere er væsentligt dyrere end grundløsningen, hvor jern-banen føres ind under Vigerslev Allé og medføre, at der skal nedrives etantal etageboliger.Så meget desto større blev vores undren, da det på et møde i tekniker-gruppen blev oplyst, at det var besluttet, at der ikke skulle arbejdes videremed detaljeringen af den alternative linjeføring i niveau med motorvejen påden første del af strækningen gennem Hvidovre Kommune.I den netop offentliggjorte Miljøredegørelse fremgår det, at ”Vejdirektoratetfinder den smallere motorvej i Hvidovre uacceptabel, fordi den begrænsermotorvejens kapacitet og mulighed for fremtidige udvidelser”. Dette er frem-ført som begrundelse for, at der ikke skal arbejdes videre med denne linie-føring.Vi tolker beslutningen og fravalget af alternativ linieføring derhen, at derskal tages mere hensyn til motorvejstrafikken frem for de menneskelige in-teresser og boligkvaliteterne.
1
Det fremgår endvidere af Miljøredegørelsen, at der på andre delstræknin-ger godt kan tages menneskelige og boligmæssige hensyn, idet der fortsater en valgmulighed for linieføringen langs Kulbanevej i Valby, idet der herer en linieføring på en lav dæmning eller en overdækket linieføring, der ko-ster yderligere 300 mio. kr.Hvidovre Kommune skal derfor meget kraftigt opfordre Trafikudvalget til, atudvalget i sin beslutning om valg af linieføring gennem Hvidovre Kommunelader de alternative linieføringer nyde fremme frem for grundløsningen.Endvidere vil kommunen opfordre til, at udvalget tager beslutning om, atder etableres en overdækning af både jernbane og motorvej på stræknin-gen fra Hvidovregade i øst til Ulstrupvej i vest.Baggrunden for ønskerne om de alternative linieføringer og overdækningenaf jernbane og motorvej er at mindske de meget voldsomme gener, somborgerne i kommunen ellers bliver udsat for.Når kommunen fremsætter disse ønsker, skal det ses i lyset af, at HvidovreKommune gennem årene er blevet pålagt at lægge arealer til og/eller erblevet berørt af en række store infrastrukturelle anlæg, der betjener storedele af hele Hovedstadsregionen, og som medfører gener i form af trans-port, støj, lugt mv. der er langt større for borgerne, end hvis det kun var an-læg, der skulle betjene Hvidovre Kommunes borgere.De anlæg, der her tænkes på, er tre hårdt trafikerede motorveje, to intensivtbenyttede jernbaner, to store kraftværksblokke, et spildevandsanlæg, enmiljølosseplads samt arealreservation til en kommende gaskompressorsta-tion.Kommunen finder derfor dels, at den alternative linieføring i niveau medmotorvejen bør gennemføres, dels at det er miljø- og sundhedsmæssigtnødvendigt, at der afsættes de fornødne økonomiske midler (ca. ½ mia. kr.)til den foreslåede overdækning, som i øvrigt også enklest gennemføres iforbindelse med den alternative, foretrukne linieføring.
2