Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 409
Offentligt
873460_0001.png
873460_0002.png
873460_0003.png
873460_0004.png
873460_0005.png
873460_0006.png
873460_0007.png
873460_0008.png
873460_0009.png
873460_0010.png
873460_0011.png
873460_0012.png
873460_0013.png
873460_0014.png
873460_0015.png
873460_0016.png
873460_0017.png
873460_0018.png
873460_0019.png
873460_0020.png
873460_0021.png
873460_0022.png
873460_0023.png
TrafikstyrelsenDanish TransportAuthority
III' ''
1
Arsrapport for samarbejdei hovedstadsomradet 2009
Juni 2 0 1 0
Arsrapport forsamarbejde ihovedstadsomradet2009
Forord
ForordS a m a r b e j d e t m e l l e m t r a f i k s e l s k a b e r n e ih o v e d s t a d s o m -radet hartil f o r m a l , at p a s s a g e r n e i bus, t o go g m e t r oskal o p f a t t e t r a f i k k e n s o m et s a m l e t h e l e , s e l v o m d e nudfores af forskellige parter.P a r t e r n e i h o v e d s t a d s o m r a d e t h a ri 2 0 0 9 u n d e r s k r e -v e t e nn y faelles r a m m e a f t a l e , d e rd a n n e r g r u n d l a g forpassagertaellinger, indtaegtsdeling o g takstfastsaettelses a m t e n raekke o v r i g e faelles s p e c i a l a f t a l e r . D e n faellesa f t a l e u d g o r r a m m e n for et tillidsfuldt s a m a r b e j d e o gD e t t e f o r m a l u n d e r b y g g e s af, at d e e n k e l t e p a r t e r( M o v i a , M e t r o s e l s k a b e t , DSBS - t o g , DSB R e g i o n a l t o g o gTrafikstyrelsen) k o o r d i n e r e r k o r e p l a n e r , m a r k e d s f o r i n g ,omstigningsforhold ogtrafikinformation samt samar-bejder o mfaelles takster o g billetter.vil f o r h a b e n t l i g m e d v i r k e til at u n d g a f r e m t i d i g e tvistero m o p g o r e l s e af p a s s a g e r e r o gdeling af billetindtaegter,s a d a n s o m d e tharvaeret tilfaeldet m e d d e n v e r s e r e n d estrid o m b u s p a s s a g e r a n t a l l e t i 2 0 0 5 - 2 0 0 7 , d e rhar kortm e l l e m p a r t e r n e i 2 0 0 9 . S t r i d e n b l e v a f s l u t t e t m e d etforlig ijanuar 2 0 1 0 , o gd e r erytret interesse fra s a m t l i g eEn raekke politiske aftaler fra2 0 0 9 harskabt g r u n d l a g e tfor fortsatte investeringer id e n k o l l e k t i v e trafik i h o v e d -s t a d s o m r a d e t . U d o v e r d e t i g a n g s a t t e anlaeg af M e t r oCityringen (derf o r v e n t e s faerdig i 2 0 1 8 ) , erd e r i n d g a e taftale o mdiverse b a n e u d b y g n i n g e r s a m t e n r e n o v e r i n gaf Norreport Station.S a m a r b e j d e t hard e s u d e n i faellesskab lanceret S M S - b i l -l e t t e n til brug i b a d e buso g t o g ,s a m t harm e dsuccesa f v i k l e t d e nk o l l e k t i v e trafik u n d e r C O P 1 5 t o p m o d e t iK o b e n h a v n id e c e m b e r 2 0 0 9 .M e d disse i n v e s t e r i n g e r i r y g g e n e rd e ret solidt f u n d a -m e n t fore nfortsat stigning id e t s a m l e d e p a s s a g e r t a l ih o v e d s t a d s o m r a d e t . Des e n e s t e o p g o r e l s e r fra parter-ne viser, at d e n n e d a d g a e n d e k u r v e frap e r i o d e n 2 0 0 2 -2 0 0 7 er knaekket. s t e d e t ses e nflot s t i g n i n g i antalletIaf rejser p a2 , 8 % fra2 0 0 8 til 2 0 0 9 , eller h v a d d e rsvarertil 7,4 m i o . flere rejser. Der e r s a l e d e s s a m l e t set k o m -m e t 14,3 m i o . flere rejser i h o v e d s t a d s o m r a d e t i p e r i o -d e n 2 0 0 7 - 2 0 0 9 , h v i l k e t primaert s k y l d e s ,at d e n kollek-tive trafik har t a g e t m a r k e d s a n d e l e fra bilen.Der skal a r b e j d e s v i d e r e m e d s a d a n n e faelles projekter,d e r er til g a v n for m a n g e r e j s e n d e i h e l e h o v e d s t a d s -o m r a d e t o gs o m k a nm e d v i r k e til at s t o t t e o po m i n v e -s t e r i n g e r n e i d e nk o l l e k t i v e trafik. Der e r f.eks. et stortp o t e n t i a l e i at g a s a m m e n o m faelles f o r b e d r i n g e r afs t o p p e s t e d s f o r h o l d , b u s f r e m k o m m e l i g h e d o g trafikin-f o r m a t i o n , h v o r p a r t e r n e k a ns o g e T r a f i k s t y r e l s e n o mo p til hel e l l e r d e l v i s f i n a n s i e r i n g af p r o j e k t e r v i ad etobuspuljer, d e rblev e t a b l e r e t i f o r b i n d e l s e m e d trafikaf-talen o mEngr0n transportpolitik.Nu gaelder detforparterne o mat f a s t h o l d e d e n positiveu d v i k l i n g i p a s s a g e r t a l l e t - bl.a. v e dat pleje d e t faellesv e l f u n g e r e n d e o gtilgaengelige n e taf transportmidler.I2 0 0 9 b l e v v e d t a g e t e n faelles f o r r e t n i n g s p l a n , s o mo m t a l e s sidst i d e n n e a r s r a p p o r t . D e n n y e f o r r e t n i n g s -plan hartil f o r m a l at s t y r k e s a m a r b e j d e t , h v o r d e t starstaerkest.parter o msnarest atf aafsluttet e nraekke o v r i g e v e r s e -r e n d e sager.
Carsten Falk H a n s e n
Trafikstyrelsen, juni 2 0 1 0 .
Arsrapport for samarbejde ihovedstadsomrddet2009
Indhold
Arsrapport for samarbejde ihovedstadsomrddet2009
Indhold
IndholdTrafikbarometerFortsat s t i g e n d e rejsetal ih o v e d s t a d s o m r a d e tUdvikling i indtaegter o go m s a e t n i n g797
Opgaver ogudfordringer i2009Nyt aftalegrundlag for s a m a r b e j d e tTrafikselskabernes faelles koreplanlaegningoptilCOP150 v r i g faelles koreplanlaegningTakster o gbilletterDen faelles m a r k e d s f o r i n g s i n d s a t sTerminaler, f r e m k o m m e l i g h e do g trafikinformation
1111
12131415
15
Forretningsplan forsamarbejdet ihovedstadsomradet 2010-2012MissionVisionIndsatsomrader17171717
Arsrapport for samarbejde ihovedstadsomradet2009
Trafikbarometer
0-50m
i
Arsrapport for samarbejdehovedstadsomrddet2009
i
Trofikborometer
TrafikbarometerDet s a m l e d e rejsetal i h o v e d s t a d s o m r a d e t er steget m e d 2,8%, svarendetil 7,4 mio. rejser, fra 2008 til 2009. Den n e d a d g a e n d e kurve for passager-tallene i arene 2 0 0 2 - 2 0 0 7 er d e r m e d endeligt knaekket, da der i alt er sketen samlet fremgang pa 14,3 mio. rejser i perioden 2007-2009.
T r a f i k b a r o m e t r e t har til f o r m a l at o p s u m m e r e t r a f i k u d -v i k l i n g e n fra 2 0 0 6 o g f r e m , for at saette s a m a r b e j d e t saktiviteter o g tiltag i f o r h o l d til d e n a k t u e l l e trafikale vir-k e l i g h e d . T r a f i k b a r o m e t r e t er b a s e r e t pa d e n m a n e d l i -ge statistik for d e n s a m l e d e p a s s a g e r u d v i k l i n g i h o v e d -s t a d s o m r a d e t , s o m u d a r b e j d e s af M o v i a .
Passagerudvikling Movia lokalbanerM o v i a s l o k a l b a n e t r a f i k har o p l e v e t e n s t i g n i n g pa 0,5m i o . rejser fra 4,8 m i o . rejser i 2 0 0 8 til 5,3 m i o . rejser i2 0 0 9 , hvilket svarer til 1 0 , 4 % .
Rejsetallet m e d L o k a l b a n e n fortsaetter d e r m e d d e ny d e r s t p o s i t i v e u d v i k l i n g i a n t a l l e t af rejser, s o m o g s asas fra 2 0 0 7 til 2 0 0 8 . S t i g n i n g e n s k y l d e s primaert e n
Fortsat stigende rejsetali hovedstadsomradetS a m l e t set fortsaetter d e n flotte vaekst i antallet afpassagerer i d e n k o l l e k t i v e trafik i h o v e d s t a d s o m r a d e t .Fra 2 0 0 8 til 2 0 0 9 er der sket e n s a m l e t stigning pa2 , 8 % , hvilket svarer til 7,4 m i o . flere rejser, fra 266,1mio. rejser i 2 0 0 8 til 273,5 m i o . rejser i 2 0 0 9 I alt er.der sket e n stigning p3 14,3 m i o . rejser fra 2 0 0 7 til2009.
s a t s n i n g fra M o v i a o g L o k a l b a n e n A / S ' s s i d e pS n y tm a t e r i e l o g f o r b e d r e d e koreplaner.
Passagerudvikling MetroselskabetM e t r o s e l s k a b e t har o p l e v e t e n s t i g n i n g pa 3,5 m i o . rej-ser. S t i g n i n g e n udgor 7 , 7 % , fra 45,5 m i o . rejser i 2 0 0 8 til49,0 mio. rejser i 2 0 0 9 .
S t i g n i n g e n k a n isaer tilskrives e n fortsat passagervaekstpa 0 s t a m a g e r / K a s t r u p - b a n e n , at M e t r o e n i 2 0 0 9 indfor-te natdrift alle u g e n s d a g e s a m t M e t r o e n s hoje driftpa-
S t i g n i n g e n s k y l d e s primaert flere rejser m e d m e t r o o gS - t o g , m e n o g s a l o k a l b a n e r n e s trafik har o v e r g a e t d ehidtidige forventninger. Eneste fald registreres hosM o v i a s bustrafik m e n s r e g i o n a l t o g s t r a f i k k e n er n o g e n -lunde pa n i v e a u m e d sidste ar.
lidelighed.
Passagerudvikling DSB S-togDSB S-tog har o p l e v e t e n stigning pa 1,1% s v a r e n d e til 1m i o . rejser, fra 91,1 m i o . i 2 0 0 8 til 92,1 m i o . rejser i 2 0 0 9 .
I s a m m e p e r i o d e er b i l t r a f i k k e n i h o v e d s t a d s o m r a d e tfaldet m e d 2 - 3 % , hvilket betyder, at d e n k o l l e k t i v e trafiki h o v e d s t a d s o m r a d e t har v u n d e t m a r k e d s a n d e l e herfra.
F r e m g a n g e n s k y l d e s primaert, at DSB S - t o g har g e n -n e m f o r t e n raekke v a e k s t s k a b e n d e tiltag, h e r u n d e rS - m o r e p r o g r a m m e t , Internet i S - t o g , S M S - b i l l e t t e n (is a m a r b e j d e m e d d e o v r i g e parter) mv. s a m t o p n a e t e n
Passagerudvikling Movia busserM o v i a s busser har o p l e v e t et fald i a n t a l l e t af rejser pa3,2 m i o . rejser, s v a r e n d e til 2 % fra 1 6 4 , 7 m i o . rejser i2 0 0 8 til 161,5 mio. rejser i 2 0 0 9 .
m e g e t positiv regularitet i 2 0 0 9 .
Passagerudvikling DSBS a m l e t set er d e r f o r e t a g e t 12,5 m i o . rejser i 2 0 0 9 m e dD S B ' s fjern- o g r e g i o n a l t o g i h o v e d s t a d s o m r a d e t . DSB
M e n s d e r har vaeret f a l d e n d e p a s s a g e r t a l i F r e d e r i k s -s u n d o g K o g e p a b y b u s s e r n e , har der vaeret t i l s v a r e n -d e f r e m g a n g i H e l s i n g o r o g K o b e n h a v n / A m a g e r . FlereA - b u s l i n j e r pa A m a g e r har d o g o p l e v e t fald i p a s s a g e r -tallet, f o r m e n t l i g s o m f o l g e af u d v i d e l s e n af m e t r o e nm o d l u f t h a v n e n - o g deraf f o l g e n d e o m l a e g n i n g af ruter.
har naturligt o p l e v e t et fald fra 2 0 0 8 til 2 0 0 9 pa o m k r i n gh a l v d e l e n af p a s s a g e r e r n e , da DSBFirst o v e r t o g t o g t r a -f i k k e n pa K y s t b a n e n o g o v e r 0 r e s u n d fra d e n 11. januar2009.
DSB's a n d e l af t o g t r a f i k k e n i h o v e d s t a d s o m r a d e t u d g o -res d e r m e d af r e g i o n a l t o g s t r a f i k k e n fra K o b e n h a v n Hm o d R o s k i l d e o g v i d e r e a d b a n e r n e m o d Holbaek, Ring-sted og Koge.
Arsrapport for samarbejde ihovedstadsomradet2009
Trafikbarometer
Passagerudvikling DSBFirstM e d D S B F i r s t ' s o v e r t a g e l s e af t o g t r a f i k k e n p a k y s t b a -n e n o g o v e r 0 r e s u n d er d e r k o m m e t e n e k s t r a part ind isamarbejdet.1
DSBFirst har realiseret 14,4 m i o . rejser i 2 0 0 9 .
Udvikling i antal passagerer pr. selskab 2006-P2010
180"I
I 60
140
IProcentvis aendring i samlet antal rejser, set i forholdtil foregaende ar
120
s100»-: :
60
40
20
0
M o v i abus
Lillti_MoviaMetrolokalbanerS-togP-tog• 2006• 200720082009foregar vedat anvende rejsehjemmel-undersogelsensTollene indeholder kombinationsrejser,2009. Talfor 2009 er ikkeendelige.
DSP,
First
P2010200720082009P2010
Omregning fra Metroens og Movias antal pdstigere til antal rejserparametre.
Bemasrk, at tallene ikke kan sammenlignes
direkte med
drsroppor-
ten fro 2008, da der er sket en eendring i opgarelsen af kombi-rejser, fra parternesside.
hvoraf der er 26 mulige i
1
Trafikstyrelsen varetager takstansvaret i samarbejdet, eftersom
DSBFirst korer paenbruttokontrakt, hvor kontraktholder, dvs. Trafik-styrelsen, modtager passagerindtaegten.
Arsrapport for samarbejdehovedstadsomrddet2009
i
Trafikbarometer
Udvikling i indtaegter og omsaetningDe s a m l e d e s a l g s i n d t a e g t e r for d e n k o l l e k t i v e trafik ih o v e d s t a d s o m r a d e t er s t e g e t m e d 3 , 3 % i f o r h o l d til2 0 0 8 . Der er s a l e d e s tale o m e n lille f r e m g a n g i indtje-n i n g e n , set i forhold til d e n g e n n e m s n i t l i g e takststigningfor 2 0 0 9 p3 2 , 7 % .
D e n s a m l e d e a f s a e t n i n g af k o n t a n t b i l l e t t e r er f a l d e t7 , 5 % , fra 42 m i o . e n h e d e r til 3 8 , 8 m i o . e n h e d e r , trodsi n d f o r e l s e n af de n y e SMS-billetter.
S a l g e t af k l i p p e k o r t er f a l d e t 1,4% i f o r h o l d til 2 0 0 8m e n s s a l g e t af p e r i o d e k o r t er s t e g e t 3 , 3 % fra 2 0 0 8 til2 0 0 9 , h v i l k e t d o g til d e l s k a n tilskrives s a l g af u d d a n -nelseskort.
O m s a e t n i n g e n af u d d a n n e l s e s k o r t er s t e g e t fra 6 6 m i o . iOmsaetning og indtaegt (ekskl. kompensation)2 0 0 8 til 122 m i o . i 2 0 0 9 . D e t t e s k y l d e s , at u d d a n n e l s e s -k o r t e t efter i n t r o d u k t i o n e n i 2 0 0 7 er u n d e r fortsat i n d -3.500 1
koring.
O m s a e t n i n g e n af e r h v e r v s k o r t er s t e g e t fra 4 3 , 6 m i o . i3.000
2 0 0 8 til 60,9 m i o . i 2 0 0 9 , hvilket s k y l d e s , at stadig flerev i r k s o m h e d e r k a n se f o r d e l e v e d at k o b e m a n e d s k o r t til
2.500
bus, t o g o g m e t r o til d e r e s m e d a r b e j d e r e .
2.000
Indtaegtsdeling2 0 0 9Indtaegtsfordelingen i h o v e d s t a d s o m r a d e t er b a s e r e t pa
1.500
d e passagertaellinger, der f o r e t a g e s i d e e n k e l t e s e l s k a -
1.000
500
11111IIIIII111111c5
ber, o g u n d e r s o g e l s e r af p a s s a g e r n e srejsevaner, h e r u n -der h v i l k e billetter o g kort, der b e n y t t e s i d e f o r s k e l l i g etransportmidler (rejsehjemmelundersogelsen).
Ij a n u a r 2 0 1 0 b l e v d e r i n d g a e t forlig m e l l e m p a r t e r n eo m b u s p a s s a g e r t a l l e t i 2 0 0 5 - 2 0 0 7 . En raekke o v r i g es a g e r v e d r o r e n d e indtaegtsfordeling fra 2 0 0 4 o g f r e m erO
oo•SJ
NJ
d o g s t a d i g u a f s l u t t e d e , h v o r f o r det s e n e s t e a f s l u t t e d er e g n s k a b fortsat er r e g n s k a b e t for 2 0 0 3 .
O 3
S3
Fejlrettelsen, s o m er o m t a l t i a r s r a p p o r t e n for 2 0 0 8 vedr.rejser ind o g ud af h o v e d s t a d s o m r a d e t er nu i m p l e m e n -DSB F&R og S - t o gIM e t r oMoviaDSBFirst
teret i d a t a g r u n d l a g e t for indtaegtsfordelingen.
Arsrapport for samarbejde ihovedstadsomradet2009
Opgaver og udfordringer i 2009
Arsrapport for samarbejdehovedstadsomradet2009
i
Opgaver og udfordringer i 2009
Opgaver og udfordringer i 2009I 2009 har samarbejdets parter haft saerlig fokus pa indgaelsen af en nyfaelles rammeaftale for samarbejdet. Udover de faste opgaver m e d koordi-nering af koreplanlaegning, trafikinformation, omstigningsforhold, markeds-foring, passagertal, indtasgtsdeling og takster, har parterne samarbejdeto m at sikre en succesfuld afvikling af den kollektive trafik under COP15t o p m o d e t i Kobenhavn i d e c e m b e r 2009
S a m a r b e j d e t i h o v e d s t a d s o m r a d e t b e s t o d i 2 0 0 9 affig. parter: T r a f i k s e l s k a b e t M o v i a M e t r o s e l s k a b e t , DSBS-tog, DSBr e g i o n a l t o g s a m t Trafikstyrelsen
Aftalegrundlaget blev endelig underskrevet i s o m m e -ren 2 0 0 9 , o g o m f a t t e d e e n m e t o d e for f o r d e l i n g af bil-letindtaegter, e n ny a f t a l e o m p a s s a g e r t a e l l i n g e r s a m te n a f t a l e o m t a k s t f a s t s a e t t e l s e . Hertil k o m 12 s a k a l d t e
Trafikstyrelsen optraeder b a d e s o m sekretariat for s a m -arbejdet o g s o m part i s a m a r b e j d e t , idet Trafikstyrelsenvaretager t r a f i k s e l s k a b s i n t e r e s s e r pa K y s t b a n e n o g o v e r0 r e s u n d , h v a d a n g a r takstfastsaettelse, indtaegtsdeling,passagertaellinger mv. m e n s s e l v e t r a f i k k e n u d f o r e s afDSBFirst.2
protokollater v e d r o r e n d e bl.a. a b o n n e m e n t s s e r v i c e ,S M S - b i l l e t t e r , m a r k e d s t i l t a g o g p r o d u k t u d v i k l i n g , fael-lesomkostninger, regnskabsaflaeggelseo g erhvervskort.
Aftale om passagertaellinger og nye taellesystemerBlandt p a r t e r n e er der stor f o k u s p a , at passagertaellin-g e r n e f o r e g a r sa korrekt s o m muligt.
Parterne bidrager til s a m a r b e j d e t dels v e d d e l t a g e l s e pad i r e k t o r n i v e a u , o g dels v e d d e l t a g e l s e pa f a g n i v e a u i d en e d s a t t e arbejdsgrupper.Forud for u d a r b e j d e l s e n af d e n n y e aftale o m p a s s a g e r -taellinger i g a n g s a t t e p a r t e r n e d e r f o r i 2 0 0 7 e n e v a l u e -ring af d e e k s i s t e r e n d e passagertaellinger. E v a l u e r i n g e nSamarbejdet omfatter f o l g e n d e faste arbejdsgrupper,der m o d s v a r e r d e k o n k r e t e a r b e j d s o m r a d e r : K o r e p l a n -gruppen, markedsforingsgruppen, takstgruppen, m o d e l -o g taellegruppen s a m t t r a f i k i n f o r m a t i o n s g r u p p e n .blev g e n n e m f o r t af to e k s p e r t e r fra hhv. CBSo g DTU, o gb e s t o d af tre d e l e l e m e n t e r , input til u d a r b e j d e l s e af e ntaelleaftale, e v a l u e r i n g af d e e k s i s t e r e n d e t a e l l e s y s t e -m e r s a m t plan for g e n o p r e t n i n g af h v e r t e n k e l t taelle-system.D e n f o l g e n d e g e n n e m g a n g f o r h o l d e r sig til d e m a l o go p g a v e r , der blev b e s k r e v e t i a r s r a p p o r t e n for s a m a r -bejdet 2 0 0 8 .Forste fase af a n a l y s e n viste, at d e fleste s e l s k a b e r g e n -n e m f o r e r d e r e s passagertaellinger s o b e r t o g pa et k v a -lificeret g r u n d l a g . T a e l l e s y s t e m e r n e er d o g m e g e t for-s k e l l i g e , o g d e r f o r v u r d e r e d e e k s p e r t e r n e , at d e r v a rb e h o v for e n faelles indsigt i h i n a n d e n s t a e l l e s y s t e m e r
Nyt aftalegrundlag for samarbejdetS a m a r b e j d e t s parter har s i d e n 2 0 0 7 a r b e j d e t p a et nyta f t a l e g r u n d l a g til a f l o s n i n g af d e tidligere saerskilte a f t a -ler, der var a d m i n i s t r e r e t af HUR,o g s o m udlob i 2 0 0 7 .
s a m t e n i g h e d o m at i n d f o r e u v i l d i g e kontroltaellinger.D e s u d e n skulle d e r aftales m u l i g h e d e r for i n t e r v e n t i o n ,h v i s taellinger v i s e r sig ikke at l e v e o p til kontroltaellin-g e r n e s krav. Disse e l e m e n t e r er i n d a r b e j d e t i d e n n y etaelleaftale.
Trafikstyrelsen i n d h e n t e d e p a r t e r n e s o n s k e r til e n r e v i -s i o n af a f t a l e g r u n d l a g e t i 2 0 0 8 o g u d s e n d t e h e r e f t e re n s k i t s e til e n ny r a m m e a f t a l e . I g e n n e m 2 0 0 8 o g indi starten af 2 0 0 9 pagik d e r f o r h a n d l i n g e r o m d e n e n d e -lige u d f o r m n i n g af det nye a f t a l e g r u n d l a g .
E k s p e r t e r n e s a r b e j d e r e s u l t e r e d e o g s a i e n raekke k o n -k r e t e a n b e f a l i n g e r til aendringer i p a r t e r n e s p a s s a g e r -t a e l l e s y s t e m e r , s o m p a r t e r n e er f o r p l i g t e t til at i m p l e -m e n t e r e . Fra p a r t e r n e s s i d e f o r e l i g g e r d e r e n d n u ikkee n s i k k e r t i d s p l a n for d e n n e i m p l e m e n t e r i n g , o g der ere n d v i d e r e ikke f r e m l a g t o p d a t e r e d e d o k u m e n t a t i o n e rfor parternes taellesystemer, hvor a n b e f a l i n g e r n e er i n d -arbejdede.
2
Dette skyldes, at togtrafikken pa Kystbanen o g over Oresund er
udbudt pa en bruttokontrakt, h v o r m e d kontraktholder varetagertakstansvar mv. DSBFirst overtog driften den 11.januar 2009.
Arsrapport for samarbejdehovedstadsomradet2009
i
Opgaver og udfordringer i 2009
A n d e n fase af a n a l y s e n f o r v e n t e s igangsat i 2 0 1 0 .
t e r n e a f t a l t et s a m a r b e j d e v e d r o r e n d e a f v i k l i n g e n aft r a f i k k e n m e d d e m a n g e t i l r e j s e n d e til b a d e B e l l a C e n -
De o g e d e krav til d o k u m e n t a t i o n af parternes p a s s a g e r -taellinger o g i m p l e m e n t e r i n g e n af e k s p e r t e r n e s a n b e f a -linger n o d v e n d i g g o r , at n o g l e af p a r t e r n e afsaetter flereressourcer til arbejdet m e d t a e l l e s y s t e m e r n e .
tret o g t i l / f r a h o t e l i e r i h o v e d s t a d s r e g i o n e n . S a m a r b e j -det o m f a t t e d e o g s a U d e n r i g s m i n i s t e r i e t , d e r h a v d e tilo p g a v e at f o r e s t a l o g i s t i k k e n u n d e r a f v i k l i n g e n af k l i m a -topmodet.
Afslutning af strid o m buspassagertalI foraret 2 0 1 0 blev d e n v e r s e r e n d e v o l d g i f t s s a g m e l l e mM o v i a o g de o v r i g e parter v e d r o r e n d e b u s p a s s a g e r t a l l e ti 2 0 0 5 - 2 0 0 7 afsluttet m e d et forlig.
Planlaegning og aftalerO v e r et ar for a f v i k l i n g e n af t o p m o d e t n e d s a t t e direk-torsamarbejdet en arbejdsgruppe, der skulle varetagesamarbejdet m e l l e m Trafikselskaber og Udenrigsmini-steriet o m a f v i k l i n g e n af trafikken u n d e r t o p m o d e t .
B a g g r u n d e n for s a g e n er, at der var fejl i de a u t o m a t i s k etaellesystemer i M o v i a s busser, o g at det ikke har vaeretmuligt at na til e n i g h e d o m det e g e n t l i g e p a s s a g e r t a liregi af s a m a r b e j d e t i H o v e d s t a d s o m r a d e t .Resultatet blev e n aftale, der indebar, at alle d e l e g e r e d efik tilbudt t r a v e l p a s s , d e r g a v fri a d g a n g til at b e n y t t ed e n s a m l e d e kollektive trafik i H o v e d s t a d s o m r a d e t .D e s u d e n o m f a t t e d e t r a v e l p a s s ' e t brug af t o g o g busserP a r t e r n e har t i l k e n d e g i v e t , at m a n sigter pa at lose d er e s t e r e n d e u d s t a e n d e sager i e n g o d o g positiv Snd.B e r e d s k a b e t o m f a t t e d e e n saerlig C O P 1 5 - buslinje m e l -lem Norreport og Bella Centret m e d stop v e d hoteliero g l u f t h a v n e n s a m t et tvaergaende arbejde o m k r i n g tra-for d e l e g e r e d e , indkvarteret i M a l m o .
Trafikselskabernes faelles koreplan-laegning op til COP15If o r b i n d e l s e m e d a f h o l d e l s e n af F N ' s K l i m a t o p m o d e(COP15) i K o b e n h a v n i 9.-18. d e c e m b e r 2 0 0 9 h a v d e par-
f i k i n f o r m a t i o n o g trafikkoordinering u n d e r t o p m o d e t .
B e t j e n i n g e n af Bella Centret blev primaert planlagt v a r e -t a g e t m e d M e t r o , s e k u n d a e r t af d e n saerlige b u s l i n j e ,s a m t af 0 r e s u n d s t o g til o g fra 0 r e s t a d e n . V e d saerar-
Arsrapport for samarbejde ihovedstadsomrddet2009
Opgaver og udfordringer i 2009
r a n g e m e n t e r var der aftalt indsaettelse af shuttlebusser,s o m hurtigt o g effektivt b e t j e n t e de d e l e g e r e d e .
d e n saerlige C O P 1 5 b u s l i n j e , o g p a r t e r n e s a d s a m m e npa P o l i t i g a r d e n for at sikre e n hurtig k o o r d i n e r i n g af tra-f i k k e n i tilfaelde af driftsforstyrrelser.
Der var d e r u d o v e r f o k u s p3 at sikre, at C O P 1 5 t o p m o -det blev afviklet u d e n p r o b l e m e r for o v r i g e kunder i d e nkollektive trafik.I n f o r m a t i o n e n til k u n d e r n e o m s i t u a t i o n e n i t r a f i k -k e n u n d e r C O P 1 5 f u n g e r e d e g o d t . Pa trods af det storea r r a n g e m e n t , s n e f a l d o g et k o r e p l a n s s k i f t , b l e v d e rTrafikafvikling og Trafikinformation pa tvaersT o p m o d e t blev e n klar succes for d e n k o l l e k t i v e trafik.M a l e t o m at sa m a n g e s o m m u l i g t brugte det m e s t m i l -j o v e n l i g e t r a n s p o r t m i d d e l blev naet.g e n e r e l t i n f o r m e r e t k o r r e k t o g rettidigt o m b e g i v e n h e -d e r n e i det centrale K o b e n h a v n .
U n d e r t o p m o d e t b l e v d e r u d d e l t 2 0 . 0 0 0 t r a v e l p a s s tild e l e g e r e d e . Fredag d e n 18. d e c e m b e r s t e g i alt 2 4 0 . 0 0 0p a s s a g e r e r p3 M e t r o e n , o g M e t r o e n s a t t e d e r m e d pas-s a g e r r e k o r d to f r e d a g e i traek. C O P 1 5 - b u s l i n j e n b l e vb e n y t t e t af op m o d 3 0 . 0 0 0 passagerer.
0vrig faelles koreplanlaegningDen f a s t e K o r e p l a n g r u p p e v a r e t a g e r d e l o b e n d e o p g a -v e r v e d r o r e n d e k o o r d i n e r i n g af k o r e p l a n e r i h o v e d -s t a d s o m r a d e t , h e r u n d e r at sikre p a r t e r n e e n reel pavirk-n i n g s m u l i g h e d overfor h i n a n d e n s planer, inden der
Den saerlige i n d s a t s o m t r a f i k i n f o r m a t i o n e n b l e v g e n -n e m f o r t m e d u d g a n g s p u n k t i T r a f i k s e l s k a b e r n e s FaellesT r a f i k i n f o r m a t i o n s g r u p p e for at sikre o r d e n t l i g b e s k e db a d e til de m a n g e n y e o g m i d l e r t i d i g e brugere af trafik-s y s t e m e t o g til daekning af det e k s t r a i n f o r m a t i o n s b e -hov til d e faste kunder.
traeffes e n d e l i g e beslutninger.
I 2 0 0 9 er der d e r u d o v e r b l e v e t a r b e j d e t m e d k o o r d i n e -ring af e r s t a t n i n g s k o r s e l o g fokus pa k o l l e k t i v trafik o mn a t t e n , hvilket u d d y b e s i det f o l g e n d e .
Erstatningskorsel og koreplanaendringerDertil b l e v d e r p r o d u c e r e t f o l d e r e m e d h e n s i g t s m a e s -sige r e j s e v e j e , der b l e v sat e k s t r a fast s k i l t n i n g op forDer b l e v a f v i k l e t e n v e l f u n g e r e n d e o m l a e g n i n g s - o ge r s t a t n i n g s k o r s e l m e d 35 buslinjer u n d e r det p l a n l a g t esporarbejde pa straekningen Ringsted-Naestved ('Syd-b a n e n ' ) i s o m m e r e n 2 0 0 9 . G e n n e m g o d i n f o r m a t i o n tilp a s s a g e r e r n e blev det sikret, at alle k e n d t e f o r l o b e t o gder var m e g e t fa klager i lobet af o m b y g n i n g s p e r i o d e n .
Der arbejdes fremadrettet m e d planlaegning af erstatnings-korsel i forbindelse m e d sporarbejder pa S-banen m o d Hil-lerod, der er planlagt iflere o m g a n g e i lobet af 2 0 1 0 (marts- april,juni-august o g a u g u s t - s e p t e m b e r 2010).
Kollektiv trafik om nattenI lobet af 2 0 0 9 blev n a t b e t j e n i n g e n m e d d e n k o l l e k t i v etrafik u d v i d e t betragteligt.
M e t r o s e l s k a b e t b e s l u t t e d e at u d v i d e sin e k s i s t e r e n d en a t k o r s e l i m a r t s 2 0 0 9 til k o r s e l h v e r t 15.-20. m i n u t o mn a t t e n , alle u g e n s d a g e . M o v i a o g M e t r o s e l s k a b e t fjer-n e d e n a t t a k s t e n i august 2 0 0 9 .
DSB S - t o g l a n c e r e d e i s l u t n i n g e n af n o v e m b e r 2 0 0 9 ethalvarligt f o r s o g m e d t i m e d r i f t pa h e l e S - t o g s n e t t e t nat-ten efter f r e d a g o g lordag.Den udvidede natbetjening og fjernelsen af nattaksten erblevet godt modtaget af savel offentlighed s o m passagerer.
P a r t e r n e har b e s l u t t e t at ivaerksaette e n a n a l y s e af dets a m l e d e b e h o v for n a t k o r s e l i h e l e h o v e d s t a d s o m r a d e t ,h e r u n d e r o m l a e g n i n g af e k s i s t e r e n d e busruter. A n a l y -
Arsrapport for samarbejde ihovedstadsomrddet2009
Opgaver og udfordringer i 2009
s e n skal d e r u d o v e r f o k u s e r e pa k o n s e k v e n s e r n e af d e nu d v i d e d e n a t b e t j e n i n g o g fjernelsen af d e sasrlige nat-takster, m e d henblik pa a f g i v e e s t i m a t e rp&det f o r v e n -tede fremtidige passagertal.
Nye billettyper og selskabsspecifikke losningerT a k s t g r u p p e n a r b e j d e r taet s a m m e n m e d M a r k e d s f o -ringsgruppen og M o d e l - og Taellegruppen, hvad angarvalg o g i m p l e m e n t e r i n g af nye billettyper.
Den faelles m a r k e d s f o r i n g h a n d t e r e s primaert v e d distri-bution af g u i d e n Byens Net, der viser de forskellige trans-
Takster og billetterO p g a v e n m e d k o o r d i n e r i n g af takstfastsaettelse o g n y eb i l l e t t y p e r o m f a t t e r i n d d r a g e l s e af e n d e l af d e f a s t earbejdsgrupper u n d e r d i r e k t o r s a m a r b e j d e t :
portlinjer i h o v e d s t a d s o m r a d e t s a m t lancering af enkeltefaelles kampagner, s o m f.eks. Kulturpas i forbindelse m e dKulturnatten i oktober s a m t j u l e k a m p a g n e r mv.
P a r t e r n e a f t a l t e i e f t e r a r e t 2 0 0 8 at l a n c e r e e n faellesS M S - b i l l e t ijanuar 2 0 0 9 i e n f o r s o g s o r d n i n g . S M S - b i l l e t -
Takstgruppen v a r e t a g e r det l o b e n d e arbejde vedr.t a k s t f a s t s a e t t e l s e , billet- o g k o r t u d b u d i s p a r r i n g m e dmarkedsforingsgruppen, samt forestSr informationo m t a k s t s y s t e m e t s a m t t i l p a s n i n g af t a k s t s y s t e m e t tildet k o m m e n d e r e j s e k o r t . M a r k e d s f o r i n g s g r u p p e n haransvaret for s a m a r b e j d e t s faelles m a r k e d s f o r i n g i f o r maf g u i d e n B y e n s N e t s a m t planlaegger n y e faelles m a r -kedsforingstiltag o g produkter. M o d e l - o g Taellegruppenv a r e t a g e r passagertaellinger - o g d e r m e d grundlaget forindtaegtsdeling i m e l l e m parterne.
t e r n e er taenkt s o m et s u p p l e m e n t til k o n t a n t b i l l e t t e r n eo g er r e t t e t m o d d e u n g e s a m t p a s s a g e r e r , d e r e l l e r sikke a n v e n d e r d e n k o l l e k t i v e trafik.
Parterne aftalte at lancere enfaelles SMS-billet ijanuar 2009
Takstfastsaettelse for 2010Pa d i r e k t o r m o d e t i marts 2 0 0 9 d r o f t e d e parterne m u l i g -h e d e n for at i n d f o r e et g l i d e n d e takstloft, h v o r s e l s k a -b e r n e har m u l i g h e d for at b e s l u t t e , h v o r m e g e t af d e tu d m e l d t e statslige takstloft, d e r skal u d n y t t e s i et ar -og hvor m e g e t , der kan u d s k y d e s til det f o l g e n d e ar.I alt n a e d e s a l g e t af S M S - b i l l e t t e r o p pa 3 3 m i o . kr. o g id e s i d s t e u g e r af 2 0 0 9 n a e d e d e t g e n n e m s n i t l i g e s a l go m u g e n op pa c a . 6 . 0 0 0 s o l g t e billetter. P a r t e r n e hard e r f o r b e s l u t t e t at g o r e S M S - b i l l e t t e n til e n p e r m a n e n to r d n i n g . Et u d b u d af S M S - l o s n i n g e n er i g a n g s a t i foraretDa d e t t e o n s k e b l e v delt o g s a af t r a f i k s e l s k a b e r n e palandsplan, arbejdede Trafikstyrelsen og Transportmi-n i s t e r i e t v i d e r e p a o p d a t e r i n g af d e n e k s i s t e r e n d eb e k e n d t g o r e l s e . M e d b e k e n d t g o r e l s e nr. 1 4 6 0 af 1 5 .d e c e m b e r 2 0 0 9 k u n n e det s a k a l d t e ' g l i d e n d e t a k s t l o f t 'd e r m e d traede i kraft fra januar 2 0 1 0 .P a r t e r n e h a r d e s u d e n i 2 0 0 9 i v a e r k s a t et n y t fael-les t u r i s t p r o d u k t , City Pass, s o m gaelder til bus, t o g o gm e t r o i d e i n d e r s t e z o n e r (1-4) for e n t e n 24 e l l e r 72P a r t e r n e n a e d e til e n i g h e d o m t a k s t e r n e for 2 0 1 0 m e de n g e n n e m s n i t l i g takststigning pa 2 , 8 % . Dette skal ses iforhold til det u d m e l d t e takstloft for 2 0 1 0 p a 4 , 8 % .3
2 0 1 0 , bl.a. m e d m u l i g h e d for at u d v i d e o r d n i n g e n m e dw e b a p p l i k a t i o n e r , integration til R e j s e p l a n e ns a m t alter-n a t i v e f o r m e r for b e t a l i n g .
timer.
Disse faelles tiltag d i s k u t e r e s i g e n n e m i b a d e M a r k e d s -f o r i n g s g r u p p e n o g T a k s t g r u p p e n for d e r u d a r b e j d e s et
K o n k r e t er t a k s t e r f a s t s a t s a l e d e s , at M o v i a ' s p r o v e n uf o r v e n t e s at s t i g e m e d 3 % , for M e t r o e n ' s m e d 2 , 7 % ,m e n s DSBFirst' o g DSB's g e n n e m s n i t l i g e p r o v e n u s t i g -n i n g f o r v e n t e s at vaere 2 , 5 % . T a k s t s t i g n i n g e n f r i h o l -der alle p e r i o d e k o r t for at t i l g o d e s e d e faste k u n d e r o gp e n d l e r e . Til gengaeld sker der e n m a r k a n t stigning i pri-s e n pa kontantbilletter pa 9 , 5 % .
e n d e l i g t b e s l u t n i n g s g r u n d l a g til d i r e k t o r k r e d s e n . Dettehar ikke p3 s a m m e vis vaeret g a e l d e n d e for flere af d es e l s k a b s s p e c i f i k k e losninger.
3
Lags mere o m det statslige takstloft pa Trafikstyrelsens h j e m m e -
side under Trafikplanlaegning/Takster og indtaegtsdeling.
15
Arsrapport for samarbejde ihovedstadsomradet2009
Opgaver og udfordringer
i 2009
Den faelles markedsforingsindsatsP a r t e r n e har s o m faelles m a r k e d s f o r i n g s i n d s a t s g e n -nemfort folgende:
b i n d e l s e m e d C O P - 1 5 .I 2 0 0 9 b l e v u d v i k l e t et n y tk o n c e p t for t r a f i k i n f o r m a t i o n til k o n f e r e n c e d e l t a -gerne, og dette koncept blev m e g e t positivt m o d -t a g e t af k o n f e r e n c e a r r a n g o r e r n e o g - d e l t a g e r n e .
- Faelles s o m m e r k a m p a g n e r e t t e t m o d b o r n e f a m i l i e r ,hvor der i s k o l e r n e s s o m m e r f e r i e blev tilbud e n saerligbillet gaeldende i 2 d a g e for 2 v o k s n e + b o r n o g m e drabat pa a d g a n g til e n raekke attraktioner. K a m p a g n e nindfriede s a l g s m a l s a e t n i n g e n .I forbindelse m e d COP-15 g e n n e m f o r t e trafikselskaber-n e o g s a e n faelles k a m p a g n e u n d e r o v e r s k r i f t e n " h v e r -d a g e n s h e l t e " , h v o r d e t a k k e d e deres d a g l i g e k u n d e r forat traeffe det m i l j o r i g t i g e v a l g I d e n n e f o r b i n d e l s e s o l g -.te faellesskabet o g s a e n saerlig S M S - b i l l e t , hvor 2 kr. blev- T r a d i t i o n e n tro g a v k u l t u r p a s s e t pa K u l t u r n a t -t e n ( f r e d a g f o r s k o l e r n e s e f t e r a r s f e r i e ) a d g a n g tilb u s , t o g o g m e t r o . 7 8 , 4 % af K u l t u r n a t - d e l t a g e r n ebenyttede dette tilbud, m e n s den kollektive tra-fik pa o v r i g e f r e d a g e h a r e n m a r k e d s a n d e l p a5 6 % . D e n o g e d e m a r k e d s a n d e l k o m m e r primaertfra b i l i s t e r , i d e t d e r e s m a r k e d s a n d e l d e n n e f r e -d a g faldt fra 2 3 % til 1 2 % .I K u l t u m a t - m a t e r i a l e t v a ri o v r i g t v e d l a g t d e n faelles B y e n s N e t G u i d e , h v i l -ket 8 3 % v u r d e r e d e v a r e n g o d e l l e r m e g e t g o d ide.I g e n n e m d e s e n e r e ar har forhold v e d r o r e n d e terminalero g t r a f i k i n f o r m a t i o n vaeret sat hojt pa d a g s o r d e n e n v e dp a r t e r n e s a r l i g e d i r e k t o r s e m i n a r e r . Der har i m i d l e r t i d- 2 0 0 9 g a v d e t s t o r s t e s a l g af T r a v e l P a s s n o g e n s i n -d e . T r a v e l P a s s er r e j s e h j e m m e l til k o n f e r e n c e d e l -t a g e r e . Der var t a l e o m k n a p 4 3 . 0 0 0 s o l g t e e n h e -d e r m e d e n s a m l e t indtaegt p3 4,6 m i o . kr. H e r -udover blev der udstedt 2 0 . 0 0 0 TravelPass i for-vaeret e n raekke forhold, s a s o m i n d g a e l s e af ny r a m m e -aftale mv., s o m har b e t y d e t , at der e n d n u ikke har vaeretafsat tilstraekkelige ressourcer til g e n n e m f o r e l s e af dissemalsaetninger. Dette f o r v e n t e s aendret i lobet af 2 0 1 0 .d o n e r e t til et k l i m a p r o j e k t i V i e t n a m a d m i n i s t r e r e t afCARE. S a l g e t o v e r s t e g alle f o r v e n t n i n g e r m e d 2 0 0 . 0 0 0solgte billetter o g e n d o n a t i o n pa 4 0 0 . 0 0 0 kr.
Terminaler, fremkommelighedog trafikinformation
L
Arsrapportfor somorbejde ihovedstadsomrddet2009
Opgaver og udfordringer
i 2009
Terminaler og fremkommelighedsprojekterParterne i h o v e d s t a d s s a m a r b e j d e t har - pa lige fod m e dandre trafikselskaber, operatorer og k o m m u n e r i helelandet - m u l i g h e d for at s o g e h e l e eller delvis f i n a n s i e -ring af f.eks. f r e m k o m m e l i g h e d s p r o j e k t e r , t e r m i n a l o m -b y g n i n g e r o g o g e t t r a f i k i n f o r m a t i o n fra d e to buspuljer,der i 2 0 0 9 b l e v e t a b l e r e t i T r a f i k s t y r e l s e n m e d a f t a l e no mEn grontransportpolitik.
TrafikinformationIS r s r a p p o r t e n for 2 0 0 8 h a v d e p a r t e r n e o p s t i l l e t m a lo m , at d e n s a m l e d e t r a f i k i n f o r m a t i o n o v e r f o r k u n d e r n eskulle o p l e v e et kvalitativt loft i 2 0 0 9 , bl.a. m e d fokus pab e d r e i n f o r m a t i o n for driftsforstyrrelser.
P a r t e r n e a f s a t t e i 2 0 0 9 m i d l e r til g e n n e m f o r e l s e af e nhandlingsplan m e d 5 konkreteudviklingsprojekter.
Pa d i r e k t o r s e m i n a r e t i n o v e m b e r 2 0 0 9 v e d t o g direk-Der er to a n s o g n i n g s r u n d e r o m aret for b e g g e puljer,h v o r frist for f o r s t e a n s o g n i n g s r u n d e v a r d e n 1. juni2 0 0 9 . F r e m k o m m e l i g h e d s p u l j e n gaelder p e r i o d e n 2 0 0 9 -2 0 1 3 o g et s a m l e t b e l o b pa 1 m i a . kr. ( 2 0 0 m i o . kr. o ma r e t ) , m e n s P a s s a g e r p u l j e n daekker p e r i o d e n 2 0 0 9 -2011 o g et s a m l e t b e l o b pa 3 0 0 m i o . kr. ( 1 0 0 m i o . kr.o m aret).Projektet Trafikinformation pa Tvaers v e n t e s o v e r o r d n e tset at u d g o r e e n faelles strategi, h v a d a n g a r trafikinfor-m a t i o n e n , o g s k a l s o m s a d a n saette k u n d e n i f o k u s o gt a g e u d g a n g s p u n k t i k u n d e r n e s b e h o v for i n f o r m a t i o n .M a l e t er at f a s t h o l d e e k s i s t e r e n d e p a s s a g e r e r o g t i l -Indtil v i d e r e har T r a f i k s t y r e l s e n t i l d e l t p u l j e m i d l e r tile n k e l t s t a e n d e projekter i h o v e d s t a d s o m r a d e t . A n s o g e r -ne bag disse projekter har fortrinsvist vaeret Helsingor ogK o b e n h a v n s K o m m u n e r s a m t trafikselskabet M o v i a .traekke n y e , f o r b e d r e k u n d e t i l f r e d s h e d e n m e d t r a f i k i n -f o r m a t i o n e n s a m t understotte Rejsekortet. Dette skalbl.a. s k e i f o r m af m e r e t v a e r g a e n d e i n f o r m a t i o n b a d efor o g u n d e r rejsen s a m t f.eks. v e d t v a e r g a e n d e k u n d e -kontakt v e d f r o n t p e r s o n a l e mv.P a r t e r n e i h o v e d s t a d s s a m a r b e j d e t har i k k e i n d s e n d tfaelles a n s o g n i n g e r til de to puljer i 2 0 0 9 , m e n m e d for-r e t n i n g s p l a n e n for 2 0 1 0 - 2 0 1 2 er det b e s l u t t e t at s a m -a r b e j d e m e r e s t r u k t u r e r e t o m s a d a n n e faelles a n s o g -ninger f r e m o v e r . Af habilitetsmaessige a r s a g e r d e l t a g e rTrafikstyrelsen ikke i u d a r b e j d e l s e n af a n s o g n i n g e r n e .Dette u d d y b e s i d e n k o n k r e t e f o r r e t n i n g s p l a n for 2 0 1 0 -2012.t o r k r e d s e n at a r b e j d e v i d e r e m e d projektet 'Trafikinfor-m a t i o n pa Tvaers'.
Arsrapport for samarbejde ihovedstadsomrddet2009
Forretningsplan
for samarbejdet2010-2012
i
hovedstadsomrddet
Forretningsplan for samarbejdeti hovedstadsomradet 2010-2012Parterne i faellesskabet har s o m noget nyt besluttet at udarbejde en faellesforretningsplan for 2 0 1 0 - 2 0 1 2 . Planen skal ses s o m et bidrag til opfyldelseaf malsaetningerne i trafikaftalen o m"En gr0n transportpoiitik"2009.fra januar
D e n k o l l e k t i v e trafik i h o v e d s t a d s o m r a d e t er staerktintegreret. Et udtryk for d e n n e i n t e g r a t i o n er, at c a . 1/3af p a s s a g e r e r n e b e n y t t e r m e r e e n d et k o l l e k t i v t trans-p o r t m i d d e l i f o r b i n d e l s e m e d e n rejse.
IndsatsomraderFor at s t y r k e s a m m e n h a e n g e n i d e n k o l l e k t i v e trafik ih o v e d s t a d s o m r a d e t , o g for at tiltraekke f l e s t m u l i g epassagerer, er der fastlagt f o l g e n d e i n d s a t s o m r a d e r :
For at sikre e n s t a d i g o g e t f r e m d r i f t i s a m a r b e j d e t , hard i r e k t o r k r e d s e n besluttet at u d a r b e j d e e n faelles forret-n i n g s p l a n 2 0 1 0 - 2 0 1 2 , s o m h v e r t ar f o l g e s op m e d e narbejdsplan for det k o n k r e t e ar.- Omstigningsforhold og terminaler- Koreplanlaegning
F o r r e t n i n g s p l a n e n b e s k r i v e r sigtet for s a m a r b e j d e t d ek o m m e n d e ar, o g a r b e j d s p l a n e n s k a l k o n k r e t i s e r e i n d -s a t s e n de e n k e l t e ar. Et vaesentligt e l e m e n t i s a m a r b e j -det ud o v e r d e k o n k r e t e tiltag er e n l o b e n d e e r f a r i n g s -u d v e k s l i n g o g v i d e n s d e l i n g , der b i d r a g e r til at f o r b e d r ed e n kollektive trafik.
- Markedsforing
- Trafikinformation til k u n d e r n e
- Takster o g billetter
- Faelles e k s t e r n k o m m u n i k a t i o nP e j l e m a e r k e t for f o r r e t n i n g s p l a n e n er m i s s i o n e n o ge n v i s i o n for s a m a r b e j d e t , s a m t m a l s a e t n i n g e r for d eenkelte delelementer.For alle i n d s a t s o m r a d e r skal der u d a r b e j d e s faelles b u d -getter if o r h o l d til a k t i v i t e t e n .- Indtaegtsdeling
MissionDen k o l l e k t i v e trafik i h o v e d s t a d s o m r a d e t skal f r e m s t as o m et s a m m e n h a e n g e n d e h e l e for b r u g e n e , o g d e ts a m l e d e transportarbejde f r e m til o g m e d 2 0 3 0 skal for-o g e s m e d 1 0 0 % for j e r n b a n e n s o g M e t r o e n s v e d k o m -m e n d e o g 5 0 % for b u s s e r n e .
KoreplanlaegningM a l s a e t n i n g e n er, at k o r e p l a n e r n e s a m l e t s e t l o b e n d eskal t i l p a s s e s s a l e d e s , at d e b e d s t muligt m a t c h e r efter-s p o r g s l e n o g at d e a k t i v t b i d r a g e r til at tiltraekke flerek u n d e r til d e n s a m l e d e k o l l e k t i v e trafik.
D e t t e s k a l blandt a n d e t s k e g e n n e m e n taet k o o r d i n e -ring p a r t e r n e i m e l l e m , s a l e d e s at der sikres g o d e kor-respondancer.
Vision1. D e n k o l l e k t i v e trafik i h o v e d s t a d s o m r a d e t skal vaereattraktiv for b r u g e r n e
Malsaetningen er gaeldende b a d e pa langt sigt i forbindel-se m e d vaesentlige forbedringer af infrastrukturen (City-ringen, ny b a n e K o b e n h a v n - Ringsted mv.), pa kort sigtifm. naeste ars koreplan o g i forbindelse m e d planlaegnin-g e n af ekstraordinaere aendringer (sporarbejder mv.)
2. D e n k o l l e k t i v e trafik i h o v e d s t a d s o m r a d e t skal o g eantallet af rejser m e d mindst 2 % cirligt iplanperioden.
18
Arsrapport for samarbejde ihovedstadsomrddet2009
Forretningsplan
for samarbejdet2010-2012
i
hovedstadsomrddet
OrganiseringDer er e t a b l e r e t e n p e r m a n e n t a r b e j d s g r u p p e , besta -e n d e af k o r e p l a n s f o l k fra d e f o r s k e l l i g e parter. K o r e -p l a n g r u p p e n s h o v e d a n s v a r er at sikre e n s a m m e n h a e n -g e n d e planlaegning af betjeningsstruktur, k o r e p l a n e r o gkorrespondancer i hovedstadsomradet.-
Flere k u n d e r kraever, at t e r m i n a l e r n e u d f o r m e s , sa pas-sagerne tilbydes skiftemuligheder m e l l e m kollektivet r a n s p o r t m i d l e r m e d k o r t e , b e k v e m m e o g sikre g a n g -v e j e . Der skal d e s u d e n a r b e j d e s for l o b e n d e at f o r b e d -re s k i f t e m u l i g h e d e r n e m e l l e m i n d i v i d u e l trafik ( g a n g ,c y k e l , bil) o g kollektiv trafik.
Arbejdsplan
2010
P a r t e r n e h a r i f a e l l e s s k a b u d a r b e j d e t M a s t e r p l a n fort r a f i k t e r m i n a l e r i O s t d a n m a r k . De s t a t s l i g e p u l j e m i d l e ra b n e r nu m u l i g h e d for, at k o m m u n e r ( b a d e i s a m a r b e j -
A r b e j d s g r u p p e n vil arbejde m e d f o l g e n d e t e m a e r :
- Bynet 2018 - arbejdet m e d pilotprojekt Flintholm ogFrederikssundsvej m e d implementering december2011 faerdiggores forSret 2 0 1 0
det o g u d e n f o r ) d e r har a n s v a r e t for t e r m i n a l e r far e nm e d f i n a n s i e r i n g pa op til 5 0 % fra staten.
Organisering- N o r d b a n e n - o m f a t t e n d e s p o r a r b e j d e o g faelles p l a n -laegning af e r s t a t n i n g s t r a f i k k e n . Planlaegning afsluttetfebruar/martsDer s k a l n e d s a e t t e s e n a r b e j d s g r u p p e , d e r a r b e j d e r ev i d e r e m e d faelles initiativer i r e l a t i o n til f o r b e d r i n g afo m s t i g n i n g s - o g t e r m i n a l f o r h o l d . G r u p p e n skal udar-b e j d e e n prioriteret p l a n for h v i l k e t e r m i n a l e r d e r s k a l- N a t b u s k o r s l e n - status pa d e h i d t i d i g e f o r b e d r i n g e raf n a t k o r s l e n o g oplaeg til s a m l e t p l a n . P l a n l a e g n i n ga f s l u t t e t april 2 0 1 0 o g i m p l e m e n t e r i n g d e c e m b e r2010a r b e j d e s m e d . Endvidere skal der opsaettes m S l t a l i rela-tion til, h v o r n a r o g hvor m a n g e t e r m i n a l e r der skal saet-t e s ind o v e r f o r . G r u p p e n n e d s a e t t e s pa d i r e k t o r m o d e td e n 24. februar 2 0 1 0 .
Cityring - l e d n i n g s f l y t n i n g e r m e d f o r e r o m l a e g n i n g afe n raekke buslinjer (forar 2 0 1 0 )
I m p l e m e n t e r i n g af R e g i o n H o v e d s t a d e n s b e s t i l l i n go m styrket betjening pa tvaerlinjer 300S, ny linje 330EDTU-lshoj, 400S, 500S (marts 2 0 1 0 )
t o k a l e f o r e n k l i n g e r af b u s s e r pa V e s t e g n e n o g Her-l e v / B a l l e r u p (marts 2 0 1 0 )
R e d u k t i o n e r i B u s b e t j e n i n g e n i F r e d e r i k s s u n d o g Fre-d e n s b o r g (marts 2 0 1 0 )
R e g i o n Sjaelland - plan for r e g i o n a l e b u s s e r o g R e g i -o n s t o g m e d 30 m i n u t t e r s drift d a g t i m e r o g t i m e d r i f taften i m p l e m e n t e r i n g (august o g d e c e m b e r 2 0 1 0 )
I m p l e m e n t e r i n g af h o j f r e k v e n t b y b u s " B u s til a l l eS-tog" Koge (december 2010)
Det s k a l o v e r v e j e s , o m der pa saerlige a f g a n g e k a nsikres k o r r e s p o n d a n c e g a r a n t i e r .
Omstigningsforhold og terminalerEn malsaetning o m 5 0 - 1 0 0 % flere k u n d e r i d e n kollek-tive trafik forudsaetter, at s a m a r b e j d e t e v n e r b r e d t attiltraekke n y e kunder. Det b e t y d e r , at der ogsa s k a l til-traekkes kunder fra de o m r a d e r , hvor p a s s a g e r n e bor o garbejder lidt laengere vaek fra d e n k o l l e k t i v e trafik. Dissek u n d e r skal f o r e t a g e flere skift e n d d e nuvaerende k u n -der.1
Arsrapport for samarbejdehovedstadsomrddet2009
i
Forretningsplan
for samarbejdet2010-2012
i
hovedstadsomrddet
Arbejdsplan
2010
M a r k e d s f o r i n g s g r u p p e n skal planlaegge o g e v a l u e r e sita r b e j d e i taet s a m s p i l m e d d i r e k t o r k r e d s e n . M a r k e d s -f o r i n g s g r u p p e n f r e m l a e g g e r arligt e n plan for det k o m -m e n d e ar o g fremlaegger o p f o l g n i n g o g e v a l u e r i n g af d eg e n n e m f o r t e k a m p a g n e r . M a r k e d s f o r i n g s g r u p p e n delere r f a r i n g e r fra s e l s k a b e r n e s e g n e , s e l v s t a e n d i g e m a r -k e d s f o r i n g s t i l t a g , s a l e d e s at disse kan k o m m e det s a m -
Gruppen udarbejder m e d udgangspunktiMasterplanen enarbejdsplan som konkretisering af det videre arbejde m e dterminalforbedringer i hovedstadsomradet i samarbejdem e l l e m parterne og de relevante kommuner. Arbejdspla-nen forlaegges direktormodet den 20. april 2010.
MarkedsforingM a r k e d s f o r i n g e n er et redskab, der primaert skal u n d e r -s t o t t e b o r g e r n e s k e n d s k a b til o g indblik i det k o l l e k t i -v e t r a f i k s y s t e m m e d h e n b l i k p a at o g e b o r g e r n e s brugaf d e n k o l l e k t i v e trafik. M a r k e d s f o r i n g e n skal s a m t i d i gu n d e r s t o t t e s a l g e t af f a e l l e s s k a b e t s produkter, o g d e r -m e d b i d r a g e til at o g e a n t a l l e t af k u n d e r . D e n faellesm a r k e d s f o r i n g skal bidrage til o p f a t t e l s e n af d e n kollek-tive trafik s o m et s a m l e t h e l e for k u n d e r n e .
lede faellesskab til g o d e .
Arbejdsplan
2010
Pa b a g g r u n d af d r o f t e l s e r n e pa d i r e k t o r s e m i n a r e t udar-bejder g r u p p e n et forslag til m a r k e d s f o r i n g s s t r a t e g i , derforelaegges d i r e k t o r k r e d s e n pa m o d e t i april 2 0 1 0 . M a r -k e d s f o r i n g s s t r a t e g i e n v e d l a e g g e s e n a r b e j d s p l a n , deri n d e h o l d e r a k t i v i t e t s b u d g e t o g milepaele. Der d e f i n e r e smalsaetninger o g succeskriterier for d e e n k e l t e initiati-v e r m e d henblik pa at m u l i g g o r e e v a l u e r i n g af d e n fael-
OrganiseringDet eretableret e n p e r m a n e n t a r b e j d s g r u p p e m e d m a r -k e d s f o r i n g s f o l k fra p a r t e r n e . M a r k e d s f o r i n g s g r u p p e nskal sikre, at kunder o g o f f e n t l i g h e d far k e n d s k a b til fael-les t r a n s p o r t m u l i g h e d e r , takster, billetprodukter etc.
lesindsats, s o m indarbejdes i s t r a t e g i e s
20
Arsrapport for samarbejde ihovedstadsomrddet2009
Forretningsplan
for samarbejdet2010-2012
i
hovedstadsomrddet
G r u p p e n har et b u d g e t p a 3,4 m i o . kr. ( a l m i n d e l i g f o r d e -lingsnogle) der fordeles pa f o l g e n d e initiatives
ter i s a m a r b e j d e t . S t r a t e g i e n skal f o k u s e r e pa d e n fael-les indsats, o g sikre flere o g m e r e tilfredse k u n d e r g e n -n e m let tilgaengelig, e n s a r t e t o g b r u g b a r t r a f i k i n f o r m a -
Salgsfremmende
aktiviteter
f.eks-.
tion pa tvaers af k o l l e k t i v e transportformer.
0 g e k e n d s k a b til n a t k o r s e l , s o m m e r k a m p a g n e ellerintroduktion af nyt off-peak produktOrganiseringDer er pt. e t a b l e r e t e n faelles t r a f i k i n f o r m a t i o n s g r u p -Faste arlige aktiviteter:- Kulturnat o g j u l e k a m p a g n ep e m e d r e p r a e s e n t a n t e r fra alle p a r t e r n e . G r u p p e n harl o b e n d e a r b e j d e t m e d at k o o r d i n e r e t r a f i k i n f o r m a t i o np a tvaers af d e n d a g l i g e drift o g s k a b e et fagligt netvaerkSMS projektet (finansiering i projektet):- Lancering af p e r m a n e n t S M S - b i l l e t - l o s n i n gDirektorgruppen har d e s u d e n igangsat et arbejde m e d atUdviklingsaktiviteter:Introduktion af nyt turistproduktu d f o r m e e n t v a e r g a e n d e strategi pa t r a f i k i n f o r m a t i o n s -o m r a d e t (Faelles trafikinformation - tvaergaende strategifor h o v e d s t a d s o m r a d e t ) . A r b e j d s g r u p p e n for strategiar-pa tvaers af t r a f i k s e l s k a b e r n e .
Driftsaktiviteter:Byens Net samt w w w . b y e n s n e t . d k , basisinformationo m t a k s t e r o g rejseregler, u d v i k l i n g af faelles i d e n t i t e to g m a r k e d s f o r i n g s p l a t f o r m m e d h e n b l i k p3 at s i k r eg e n k e n d e l i g h e d hos b o r g e r n e af de faelles tiltag.
bejdet ( s t r a t e g i g r u p p e n ) bestfir af D e n Faelles Trafikin-f o r m a t i o n s g r u p p e s a m t repraesentanter fra K o b e n h a v n sK o m m u n e og FrederiksbergK o m m u n e . Strategigruppenrapporterer strategiarbejdet til d i r e k t o r g r u p p e n .
ArbejdsplanTrafikinformation til kunderneP a r t e r n e u d a r b e j d e r o g igangsaetter e n faelles tvaerga-e n d e t r a f i k i n f o r m a t i o n s s t r a t e g i , g a e l d e n d e for alle par-
2010
Den faelles t r a f i k i n f o r m a t i o n s g r u p p e vil i 2 0 1 0 fortsaettesit l o b e n d e arbejde m e d k o o r d i n e r i n g af t r a f i k i n f o r m a -tion pa tvaers af d e n d a g l i g e drift.
21
Arsrapport for samarbejdehovedstadsomrddet
i
Forretningsplon
for samarbejdet2010-2012
i
2009
hovedstadsomrddet
S t r a t e g i g r u p p e n vil m e d afsaet i d i r e k t o r g r u p p e n s g o d -k e n d e l s e af u d f o r d r i n g e r , s t r a t e g i s k e p e j l e m a e r k e r o gv i s i o n ( d i r e k t o r m o d e t d. 1 4 . 1 2 . 2 0 0 9 ) a r b e j d e v i d e r emed:
arbejde h a v e fokus pa at sikre d e t t e m a l , o g u n d e r h e n -s y n hertil a d m i n i s t r e r e saerlige rabatter o g tiltag, der erfaelles for a l l e v i r k s o m h e d e r , s a m t a d m i n i s t r e r e m u l i g -h e d e r n e for, at d e e n k e l t e v i r k s o m h e d e r f.eks. m i d l e r t i -digt k a n a f p r o v e saerprodukter o g saerrabatordinger mv.
- K o n k r e t e forslag til projekter o g initiativer, der pa kort(quick w i n s ) o g laengere sigt skal sikre u d m o n t n i n g afstrategiesP a r t e r n e vil m e d afsaet i d e n hidtidige takstpolitik udfor-m e e n faelles t a k s t s t r a t e g i , der skal vaere g e n n e m s k u e -lig for k u n d e r n e , o g m a k s i m e r e b r u g e n af d e n kollektive- F r e m l a e g g e f o r s l a g til e n faelles p r o j e k t o r g a n i s e r i n g ,der skal sikre g e n n e m f o r e l s e af s t r a t e g i e n s projektero g initiativer o g sikre f o r t s a t u d v i k l i n g af faelles tra-fikinformation.trafik, s a m t i d i g t m e d at d e n n e strategi - saerligt i 2 0 1 0 -11 - skal vaere taet k n y t t e t til R e j s e k o r t e t o g sikre parter-nes f o r r e t n i n g s g r u n d l a g .
- M u l i g h e d e r for faelles a n s o g n i n g e r til T r a n s p o r t m i n i -steriets o g puljemidler.
%
Det faelles billetsystem har storbetydning for kundernesoplevelse af den kollektivetrafik s o m s a m m e n h a e n g e n d e
S t r a t e g i g r u p p e n vil f r e m l a e g g e et b e s l u t n i n g s o p l a e g foro v e n s t a e n d e pa d i r e k t o r m o d e t d e n 2 4 . februar.
Takster, rabatter og billetterDet faelles b i l l e t s y s t e m m e d g e n e r e l g y l d i g h e d til allek o l l e k t i v e t r a f i k m i d l e r i h o v e d s t a d s o m r a d e t har s t o rb e t y d n i n g for k u n d e r n e s o p l e v e l s e af d e n k o l l e k t i v e tra-fik s o m s a m m e n h a e n g e n d e . Derfor skal t a k s t g r u p p e n sOrganiseringDet ere t a b l e r e t e n p e r m a n e n t a r b e j d s g r u p p e m e dt a k s t f o l k fra p a r t e r n e . G r u p p e n s a n s v a r er l o b e n d e atv u r d e r e selv t a k s t s y s t e m e t o g d e t s f u n k t i o n s d y g t i g h e d ;z o n e s y s t e m e t , t a k s t s t r u k t u r e n , billet- o g k o r t u d b u d ,i n f o r m a t i o n o m t a k s t s y s t e m e t , s a m t u d a r b e j d e takst-f o r s l a g til d e e n k e l t e ar - u n d e r h e n s y n til o v e r g a n g e ntil rejsekortet.
Arbejdsplan
2010
in
Der vil blive u d f o r m e t et forslag til s t r a t e g i s k e pejle-maerker for e n s a m l e t o g faelles takststrategi, der f o r e -laegges d i r e k t o r k r e d s e n til g o d k e n d e l s e .
ill

5

U d a r b e j d e l s e af t a k s t f o r s l a g for 2 0 1 1 vil blive f r e m r y k -ket, d a k o m m u n e r o g r e g i o n e r i M o v i a har b e h o v for,at de o k o n o m i s k e r a m m e r for t r a f i k s e l s k a b e t er k e n d tinden budgetdroftelserne.
1
Der laegges i t a k s t g r u p p e n s a r b e j d e vaegt pa g e n s i d i gsparring m e d M a r k e d s f o r i n g s g r u p p e n o m n y e produkt-tiltag. S a l e d e s skal nye taksttiltag v u r d e r e s o g a n b e f a l e saf b e g g e grupper.
I
- 1. udkast til takstforslag f o r v e n t e s faerdigt 2 0 / 4
- 2. b e h a n d l i n g af takstforslag f o r v e n t e s faerdigt 1 6 / 6
- V e d t a g e l s e af takstforslag f o r v e n t e s 2 5 / 8Faelles ekstern kommunikationM a l e t m e d e n faelles k o m m u n i k a t i o n er, at d e n kollek-tive trafik i h o v e d s t a d s o m r a d e t f r e m s t a r s o m et s a m -m e n h a e n g e n d e h e l e u a n s e t at d e n u d f o r e s af flere par-
Arsrapport for samarbejde ihovedstadsomrddet2009
Forretningsplan
for samarbejdet2010-2012
i
hovedstadsomrddet
ter, og at de enkelte selskaberskommunikation bakkerop omkring dette.OrganiseringDer nedsaettes en ad hoc arbejdsgruppe, der formule-rer en faelles kommunikationsstrategi. Med den faelleskommunikationsstrategi skal det fastlaegges, hvad sel-skaberne kommunikerer individuelt, samt hvordan sel-skaberne kommunikerer i faellesskab.Arbejdsplan 2010- Kommissoriumfor arbejdsgruppens arbejde forelaeg-ges pa direktormodet den 24.februar 2010.- Udvikling af arshjul med faelles issue managementforelaegges padirektormodet den 20.april 2010.- Kortlaegning af samarbejdsflader forelaegges padirektormodet den 16.juni 2010.- Udvikling af budskaber til omverdenen pa de faellessamarbejdsflader.Indtaegtsdeling1
Arbejdsplan 2010De vigtigste arbejdsopgaver for Model- og taellegrup-pen i2010 er at:- Overtage opgaver vedr. kontroltaellinger fra saette-gruppen: Der er udbud af konsulentopgave vedr.spe-cifikationer. Pabaggrund af dette arbejde forventestidligst udbud i4. kvartal. Status pa direktormodet 28.oktober 2010.- Arbejde med godkendelseaf nye og opdaterede pas-sagertaellesystemer, der soges afslutte inden som-meren 2010. Statusp&direktormodet senest den 16.juni 2010.- Afslutte verserende sager vedr. passagertal og tael-lerapporter. Trafikstyrelsen udarbejder en liste oververserende sager der forelaegges pa direktormodetden 24.februar 2010.- Afslutte verserende sager og analyser vedr. rejse-hjemmelundersogelsen. Status pa direktormodetsenest den 16.juni 2010.- Regnskab2007 og 2008 (4 parts) og regnskab 2009(5 parts) er godkendt ogafsluttet til den 16.juni 2010.- Sikre lobende adgang til opdateret datamateriale(etablering af datarum) inden sommeren 2010.
Det er parternes intention bade at sikre et robust faellesgrundlag for den fremtidige indtaegtsdeling, samt, narden verserendevoldgiftssag er afgjort at fa afsluttet deudestaende sagervedr. indtaegtsdelingen.OrganiseringDeter etableret en permanent arbejdsgruppe med ind-taegtsdelingsfolk fra parterne.
- Implementere en eventuel aendring af dobbeltfakto-rerne.
I
ii
Trafikstyrelsen udgiver d e n n e arsrapport for s a m a r b e j d e ti h o v e d s t a d s o m r a d e t 2009.S a m a r b e j d e t s parter bestar af M o v i a , M e t r o s e l s k a b e t ,DSB S-tog, DSB regionaltog s a m t Trafikstyrelsen.A r s r a p p o r t e n beskriver udviklingen i d e n kollektive trafiki h o v e d s t a d s o m r a d e t fra 2 0 0 6 - 2 0 0 9 s a m t de o p g a v e r ogudfordringer, s o m s a m a r b e j d e t s parter har staet overfori 2009.Sluttelig praesenteres en ny faelles forretningsplan forp e r i o d e n 2010-12.
TrafikstyrelsenDanish TransportAuthority
G a m m e l M0nt 4DK 1117 K 0 b e n h a v n KTelefon +45 7226 7000[email protected]www.trafikstyrelsen.dkArsrapport for samarbejde ihovedstadsomradet 2009