Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 406
Offentligt
873324_0001.png
873324_0002.png
873324_0003.png
873324_0004.png
873324_0005.png
873324_0006.png
873324_0007.png
873324_0008.png
873324_0009.png
873324_0010.png
873324_0011.png
873324_0012.png
873324_0013.png
873324_0014.png
873324_0015.png
873324_0016.png
873324_0017.png
873324_0018.png
1
TransportministerietUdkast1. juli 2010
Forslagtil
Lov om udbygning af Motorring 4 mellem Taastrup og Frederikssundmo-torvejen§ 1.Transportministeren bemyndiges til at udbygge hovedlandevej 4, Motorring 4, mellem Mo-torvejskryds Taastrup og forbindelsesanlægget ved Frederikssundmotorvejen, fra 4 til 6 spor.Stk. 2.Strækningen, der omfattes af udbygningen, fremgår af bilag 1.§ 2.På den i § 1 nævnte strækning kan der pålægges byggelinjer med en indbyrdes afstand påop til 120 m. Reglerne om byggelinjer i lov om offentlige veje finder tilsvarende anvendelse påbyggelinjer pålagt i medfør af denne lov.§ 3.Transportministeren kan i særlige tilfælde efter anmodning fra ejeren ekspropriere en ejen-dom, der berøres særligt indgribende af det i loven nævnte projekt, før tidspunktet for de ordi-nære ekspropriationer.Stk. 2.Erstatningen fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i lov om frem-gangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.§ 4.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
2
3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse:1. Lovforslagets hovedindhold og baggrund................................................................................. 41.1 Hovedindhold...................................................................................................................... 41.2 Baggrund ............................................................................................................................. 42. VVM-undersøgelse og høring................................................................................................... 43. Lovforslagets indhold................................................................................................................ 64. Beskrivelse af vejanlægget........................................................................................................ 64.1 Funktion og kvalitet ............................................................................................................ 64.2 Linjeføring og tværprofil..................................................................................................... 64.3 Tilslutningsanlæg ................................................................................................................ 74.4 Sideanlæg ............................................................................................................................ 74.5 Lokalvejnet og stier............................................................................................................. 74.6 Faunapassager ..................................................................................................................... 74.7 Erstatningsnatur................................................................................................................... 74.8 Støjafskærmning ................................................................................................................. 74.9 Vejudstyr og beplantning .................................................................................................... 84.10 Vejafvanding ..................................................................................................................... 84.11 Naboarealer ....................................................................................................................... 85. Trafikale konsekvenser ............................................................................................................. 86. Trafiksikkerhed ......................................................................................................................... 97. Plan- og beskyttelsesforhold ..................................................................................................... 98. Miljømæssige konsekvenser ................................................................................................... 108.1 Arealindgreb og barrierevirkning...................................................................................... 108.2 Støj, luft og klima.............................................................................................................. 108.3 Natur, landskab og fortidsminder...................................................................................... 108.4 Friluftsliv........................................................................................................................... 118.5 Overfladevand og grundvand ............................................................................................ 118.6 Ressourceforbrug .............................................................................................................. 128.7 Forurenet jord.................................................................................................................... 129. Alternativer ............................................................................................................................. 1210. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige........................................... 1310.1 Anlægs- og samfundsøkonomi........................................................................................ 1310.2 Konsekvenser for Vejdirektoratet ................................................................................... 1411. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet ........................................... 1512. Administrative konsekvenser for borgerne ........................................................................... 1513. Forholdet til EU-retten .......................................................................................................... 1514. Høring over lovforslaget ....................................................................................................... 1615. Sammenfattende skema......................................................................................................... 16
4
1. Lovforslagets hovedindhold og baggrund1.1 HovedindholdLovforslaget indeholder en bemyndigelse af transportministeren til at udbygge den ca. 4 kmlange strækning af hovedlandevej 4, Motorring 4, mellem Motorvejskryds Taastrup og forbin-delsesanlægget mellem Motorring 4 og Frederikssundmotorvejen, fra 4 til 6 spor.Lovforslaget er et led i udmøntningen af aftale af 2. december 2009 mellem regeringen (Venstreog Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkepartiog Liberal Alliance om ”Bedre veje mv.” Af aftalen fremgår, at anlægsudgiften finansieres for-ud for andre projekter, når der er tilvejebragt finansieringsmæssigt grundlag herfor i Infrastruk-turfonden gennem fremtidige mindreudgifter på igangværende projekter eller anden ny finansie-ring. Udbygningen igangsættes, når midlerne til projektet er tilvejebragt.1.2 BaggrundStrækningen af Motorring 4 mellem Taastrup og Frederikssundmotorvejen fungerer dels som enringforbindelse dels som en nordlig indføring af Holbækmotorvejen. Strækningen forventes, atfastholde sin rolle som vigtig pendler- og erhvervsforbindelse i de kommende år. Strækningenhar 2 spor i hver retning. Der opleves dagligt forsinkelser, og de største problemer opstår ommorgenen i nordlig retning syd for Albertslund N og om eftermiddagen i sydlig retning ved ind-fletning fra Frederikssundmotorvejen.Strækningen af Motorring 4 mellem Taastrup og Frederikssundmotorvejen blev anlagt i perio-den 1975-1977 og åbnede for trafik i 1977.Trafikken er steget fra en årsdøgntrafik på ca. 37.000 biler i 1990 til ca. 60.000 biler i 2009. Derhar de seneste år været stigende problemer med kødannelser på strækningen. Frem mod år 2015forventes trafikken mellem Taastrup og Frederikssundmotorvejen at stige med ca. 17 % i for-hold til år 2000. Udbygningen af motorvejen skal forbedre fremkommeligheden og trafiksikker-heden for den stigende trafik på motorvejen.Udbygning af strækningen fra Taastrup til Frederikssundmotorvejen fra 4 til 6 spor vil betydeen forbedret fremkommelighed, som især kommer pendlere og erhvervsdrivende til gode. Der-ved bidrager den positivt til den samlede danske samfundsøkonomi.2. VVM-undersøgelse og høringSom led i udmøntningen af aftalen af 5. november 2003 mellem regeringen (Venstre og DetKonservative Folkeparti), Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne ominvesteringer på trafikområdet har Vejdirektoratet gennemført en VVM-undersøgelse for en ud-bygning af Motorring 4 mellem Taastrup og Frederikssundmotorvejen (VVM står for ”vurde-ring af virkninger på miljøet”).Motorvejen er beliggende i Albertslund Kommune. Albertslund, Høje Taastrup og BallerupKommuner har deltaget i undersøgelsesarbejdet.VVM-undersøgelsen er gennemført i perioden 2006-2009. VVM-undersøgelsen blev indledtmed en offentlighedsfase i 2006, hvor der blev afholdt et borgermøde, og hvor borgerne blevopfordret til at indsende idéer og forslag til undersøgelsen. Vejdirektoratet modtog i alt 10 svar,som er indgået i undersøgelsen.
5
Resultatet af den gennemførte VVM-undersøgelse er beskrevet i Vejdirektoratets VVM-redegørelse, som omfatter følgende 3 rapporter:- Udbygning af Udbygning af Motorring 4 fra Taastrup til FrederikssundmotorvejenVVM-redegørelse – Sammenfattende rapport, Rapport 327Vejdirektoratet 2009- Udbygning af Udbygning af Motorring 4 fra Taastrup til FrederikssundmotorvejenVVM-redegørelse – Miljøvurdering, Rapport 328Vejdirektoratet 2009- Udbygning af Udbygning af Motorring 4 fra Taastrup til FrederikssundmotorvejenVVM-redegørelse – Arealanvendelse, Rapport 329Vejdirektoratet 2009Rapporterne kan læses påwww.vejdirektoratet.dk/M4.I VVM-redegørelsen er præsenteret et hovedforslag med en indvendig udvidelse, hvor udbyg-ningen primært sker ved at inddrage areal fra den nuværende midterrabat. Endvidere er præsen-teret forskellige alternativer såsom inddragelse af nødspor til kørespor i myldretiden. Herudoveromfatter VVM-redegørelsen en række tilvalg som f.eks. etablering af trafikledelse i anlægsperi-oden og afvanding med kantopsamling.VVM-redegørelsen var fremlagt i offentlig høring fra 9. juli 2009 til 7. september 2009, og derblev i tilknytning hertil afholdt et borgermøde på Albertslund Rådhus den 27. august 2009.VVM-redegørelsen blev endvidere sendt til en række myndigheder, interesseorganisationer ogforeninger. Der blev udsendt orienteringsbreve til husstande i undersøgelsesområdet.Vejdirektoratet har modtaget 12 høringssvar, heraf 4 fra offentlige myndigheder og 8 fra inte-resseorganisationer, borgere, grundejerforeninger m.v.Albertslund Kommune har i sit høringssvar vedr. VVM-redegørelsen anbefalet Vejdirektoratetshovedforslag, og der er i øvrigt ingen af de modtagne høringssvar, der modsætter sig hovedfor-slaget.Størstedelen af høringssvarene omhandler forhold der vedrører støjudbredelsen og støjbeskyttel-sen på undersøgelsesstrækningen.En række borgere og grundejerforeninger mener, at støjvoldene bør forlænges for at opnå enstøjreduktion ved flere bebyggelser, herunder i særlig grad bebyggelsen i Herstedvester (Krata-ger), som vender ud mod motorvejen. Desuden ønskes en mere støjreducerende asfalt.Det anføres desuden i flere henvendelser, at tilvalgsmuligheden (V2) vedr. erstatningsvandhul-ler, faunarør og paddehegn bør vælges sammen med hovedforslaget, for at sikre miljøforholde-ne og mindske barriereeffekten.By- og Landskabsstyrelsen anfører, at det vil indgå i vurderingen af vilkårene ift. en tilladelseefter naturbeskyttelseslovens § 20, om det kan sandsynliggøres, at påvirkningen af habitatdirek-tivets bilag IV arter, ikke skader yngle- eller rasteområder, ligesom den økologiske funktionali-tet skal opretholdes for de lokale bestande af de tilstedeværende arter.
6
Albertslund Kommune anbefaler, at ramperne til Vestskovvej forberedes til busstop, således atder kan skiftes mellem buslinjerne 400S, 500S og 143. Herved vil den kollektive trafik bedrekunne benyttes som alternativ til den individuelle trafik.Albertslund Kommune og Grundejerforeningen Albertslund Vest afdeling anbefaler, at tilvalgetvedrørende anlæg af nordvendte ramper ved Roskildevej tilvælges af hensyn til trafikafviklin-gen.Resultatet af høringen er beskrevet i Vejdirektoratets høringsnotat: ”Udbygning af Motorring 4mellem Taastrup og Frederikssundmotorvejen VVM-redegørelse – høringsnotat, november2009”, der kan læses på www.vejdirektoratet.dk/M43. Lovforslagets indholdPå baggrund af en samlet vurdering af de gennemførte undersøgelser og høring samt den politi-ske aftale af 2. december 2009 om ”Bedre veje mv.” foreslås med lovforslaget, at transportmini-steren bemyndiges til at udbygge den ca. 4 km lange strækning af hovedlandevej 4, Motorring 4mellem Motorvejskryds Taastrup og forbindelsesanlægget ved Frederikssundmotorvejen, fra 4til 6 spor.Forslaget til anlægslov udarbejdes svarende til det af Vejdirektoratet udarbejdede hovedforslagsamt det i VVM-redegørelsen beskrevne tilvalg, der omfatter et afvandingssystem med kantop-samling.Endvidere foreslås en hjemmel til at pålægge byggelinjer med en indbyrdes afstand på op til 120m. Byggelinjer skal sikre muligheden for en fremtidig udvidelse af vejen til større bredde, idetder inden for byggelinjerne ikke må opføres ny bebyggelse m.m.Endelig foreslås en bemyndigelse til transportministeren til i særlige tilfælde at fremrykke eks-propriationen af ejendomme, der berøres særligt indgribende af motorvejsudbygningen.4. Beskrivelse af vejanlægget4.1 Funktion og kvalitetForslaget omfatter en ca. 4 km lang udbygning af hovedlandevej 4, Motorring 4, mellem Mo-torvejskryds Taastrup og Frederikssundmotorvejen til en 6-sporet motorvej, som indpasses i detomgivende miljø og landskab på en æstetisk og miljømæssigt afbalanceret måde, og som har enhøj trafiksikkerhedsmæssig standard. Motorvejen forventes fortsat at have en tilladt hastighedpå 110 km/t.Processen, der løber fra projekteringen og arealerhvervelsen via udbud i licitation til det egentli-ge anlægsarbejde, gennemføres sådan, at projektets forløb er dokumenteret og efterfølgendeevalueret. Under og efter anlægsperioden evalueres anlæggets effekt på trafikafvikling, sikker-hed og miljø.4.2 Linjeføring og tværprofilHovedforslaget omfatter en symmetrisk udbygning af motorvejen. Linjeføring og længdeprofilfastholdes uændret.Motorvejen anlægges med et 44,5 m bredt 6-sporet tværprofil bestående af 2 kørebaner a 11,5 mafstribet med 3 kørespor med en bredde på 3,5 m samt 2 kantbaner a 0,5 m. Hertil kommer 2 be-
7
lagte nødrabatter a 1 m ind mod midterrabatten. Tværprofilet består derudover af en ca. 10,5 mbred midterrabat med stålautoværn og græs eller lav vegetation og træer samt 2 nødspor a 3 mog 2 yderrabatter a 1,5 m.4.3 TilslutningsanlægDet eksisterende tilslutningsanlæg 4, Albertslund N, kan stort set bevares i sin nuværende ud-formning. Da udvidelsen sker i midterrabatten kan tre af de fire ramper i tilslutningsanlæggetgenbruges uden ombygning. Der opsættes ny signalregulering i det østlige rampekryds for atkunne håndtere de fremtidige trafikmængder.4.4 SideanlægDer er ingen sideanlæg på strækningen.4.5 Lokalvejnet og stierLokale veje og stier reetableres generelt svarende til situationen i dag.De underførte veje og stier forventes stort set holdt åbne for trafik i forbindelse med udbygnin-gen.Øvrige stiunderføringer bevares og forlænges som følge af motorvejsudbygningen.4.6 FaunapassagerDer indgår ikke etablering af faunapassager i hovedforslaget.4.7 ErstatningsnaturUdbygningen af motorvejen vil påvirke ca. 2,5 - 4 ha fredskov. Omfanget og placeringen af er-statningsskov vil blive afklaret i forbindelse med detailprojekteringen efter nærmere aftale medSkov- og Naturstyrelsen. Erstatningsskoven skal som udgangspunkt være mindst 110 % og højst200 % af det areal, den skal erstatte.Ved udbygningen vil et begrænset areal af randområder til beskyttede naturtyper potentielt kun-ne påvirkes. Der er i VVM-redegørelsen udpeget områder, hvor evt. erstatningsnatur med fordelkan etableres. Omfanget og placering vil blive afklaret i forbindelse med detailprojekteringen ogefter nærmere aftale med By- og Landskabsstyrelsen.4.8 StøjafskærmningUdbygningen af motorvejen omfatter udlægning af en ny, støjreducerende asfaltbelægning.Derudover vil overskudjord blive anvendt til etablering af nye eller forhøjelse af eksisterendestøjvolde på en del af udbygningsstrækningen eller alternativt langs Motorring 4 på strækningennord for Frederikssundmotorvejen.Den præcise udstrækning og udformning af støjafskærmningen vil blive fastlagt i forbindelsemed detailprojekteringen.Vejdirektoratet vil forsøge at minimere støjgenerne ved at yde tilskud til facadeisolering til sær-ligt støjramte boliger. Tilskuddets størrelse afhænger af støjbelastningen. Ved boliger med enstøjbelastning på mere end 73 dB (decibel) ydes tilskud på 90 % af omkostningen til facadeiso-lering, ved et støjniveau i størrelsesordnen 68-73 dB ydes tilskud på 75 %, og ved et støjniveau istørrelsesordnen 63-68 dB ydes tilskud på 50 %. Det maksimale tilskudsbeløb er pr. 1. januar2010 fastsat til 114.400 kr. inkl. moms (byggeomkostningsindeks for boliger 120,2).
8
4.9 Vejudstyr og beplantningMotorvejen udstyres med vejtavler, autoværn, kantpæle, nødtelefoner, trafikregistreringsudstyrog vintervarslingsudstyr. Afmærkning på kørebanen vil blive udført med reflekterende afmærk-ning.Der vil i det videre arbejde foregå en detaljeret planlægning af beredskab og trafikafvikling i an-lægsfasen i samarbejde med Albertslund Kommune, politiet og redningstjenester.Motorvejen er beliggende delvist i åbent land, hvor det er ønskeligt at begrænse belysningen.Der vil dog være vejbelysning i rampekrydset ved tilslutningsanlæg 4.Langs strækningen opsættes vildthegn. Omfanget heraf aftales med By- og Landskabsstyrelsen.Skråninger og øvrige vejarealer beplantes, hvor det findes hensigtsmæssigt i forhold til trafik-sikkerhed, æstetik og naturhensyn. Art og omfang af beplantningen fastlægges i forbindelsemed detailprojekteringen.4.10 VejafvandingDer etableres kantopsamling af vejvand i vejsiderne, og vejvandet ledes i et lukket opsamlings-system til regnvandsbassiner. I bassinerne kan urenheder bundfældes og afstrømningen regule-res, inden vandet ledes til de nærliggende vandløb. Der etableres afløbsbygværk med olieudskil-lerfunktion.Regnvandsbassinerne er desuden med til at sikre vandløb og søer mod forurening i forbindelsemed uheld på motorvejen, idet bassinerne er forsynet med lukkemekanisme. Placering og ud-formning af vejvandssystemet fastlægges endeligt i forbindelse med detailprojekteringen.4.11 NaboarealerVejens udseende mod naboarealer, bl.a. med hensyn til beplantning, fastlægges nærmere i de-tailprojekteringen.Lovforslaget giver mulighed for at pålægge byggelinjer med en indbyrdes afstand på op til 120m, jf. afsnit 3. Byggelinjer på naboejendomme vil i øvrigt få virkning som byggelinjer pålagt ihenhold til lov om offentlige veje § 34.For at gennemføre anlægsarbejderne er det nødvendigt at disponere over arbejdsarealer. Dissereetableres og afleveres efter endt brug tilbage til ejerne. Langs med og på tværs af motorvejenforløber ledninger til regnvand, el- og lyslederkabler samt højspændingsledninger. Størstepartenaf de nødvendige omlægninger skønnes at kunne foregå indenfor de udlagte arbejdsarealer.5. Trafikale konsekvenserDer er i dag fremkommelighedsproblemer i myldretiden på udbygningsstrækningen, og medden forventede trafikvækst vil disse vokse i både hyppighed og omfang. En udbygning af mo-torvejen vil forbedre fremkommeligheden for trafikanterne.De trafikale konsekvenser ved udbygning af motorvejen mellem Taastrup og Frederikssundmo-torvejen er beregnet ved hjælp af Ørestadstrafikmodellen OTM. Tilsvarende er gennemført be-regninger for en situation, hvor den nuværende 4-sporede motorvej bevares uændret (benævnes’0-alternativet’).
9
Frem mod år 2015 forventes trafikken mellem Taastrup og Frederikssundmotorvejen at stigemed ca. 17 %. i forhold til situationen i 2000. Udbygningen af Motorring 4 mellem Taastrup ogFrederikssundmotorvejen forventes at medføre en forøgelse af trafikbelastningen i 2015 med ca.3.000 køretøjer pr. hverdagsdøgn, svarende til ca. 4,5 % i forhold til 0-alternativet, dvs. en sam-let stigning på ca. 21,5 % i forhold til situationen i 2000.Forøgelsen skyldes, at fremkommeligheden på motorvejen vil blive forbedret. Bilisterne vil der-for i stigende omfang vælge motorvejen frem for alternative ruter. Som følge heraf vil trafikkenogså stige på nogle af de strækninger, der forbinder det omkringliggende vejnet med motorve-jen, mens trafikken på de alternative ruter vil blive reduceret.6. TrafiksikkerhedDer forventes en positiv effekt for trafiksikkerheden ved den ændrede udformning af rampe-krydset ved tilslutningsanlæg Albertslund N.Ved en udbygning af motorvejen forventes endvidere færre bagendekollisioner og ulykker vedvognbaneskift, da der vil opstå færre kødannelser efter en udbygning.7. Plan- og beskyttelsesforholdProjektet berører bl.a. et område, som er udpeget med landskabelige værdier. Området er envi-dere udpeget som kerneområde og spredningskorridor, som friluftsområde og som område meddrikkevandsinteresser.Desuden berøres kanten af et fredet område omkring Store Vejleå og arealer omfattet af freds-skovpligt i Vestskoven.EU-habitatområde nr. 124 Vasby Mose og Sengeløse Mose ligger ca. 3,5 km fra den undersøgtestrækning.EU-habitatdirektivet forpligter Danmark til at træffe de nødvendige foranstaltninger til at indfø-re en streng beskyttelsesordning i det naturlige udbredelsesområde for de arter, der er listet pådirektivets bilag IV, også uden for de egentlige habitatområder. Beskyttelsen omfatter bl.a. for-bud mod beskadigelse eller ødelæggelse af arternes udbredelsesområder.De bilag IV-arter der kan blive påvirket af udbygning af motorvejen er vurderet til at være brun-flagermus, vandflagermus, dværgflagermus. Det antages, at både troldflagermus og sydflager-mus også forekommer om end mindre hyppigt. Af padder i området er der stor vandsalamanderog spidssnudet frø. Der indgår afværgeforanstaltninger i projektet, herunder åbning af Roegrøf-ten, som vil sikre, at den økologiske funktionalitet af yngle- og rastepladser bliver opretholdt forde nævnte arter.[Albertslund Kommune, har meddelt, at kommunen på det foreliggende grundlag er indstillet påud fra hovedforslaget efter konkret sagsbehandling at meddele de fornødne tilladelser til vejan-lægget efter planloven, naturbeskyttelsesloven, vandløbsloven og museumsloven.]By- og landskabsstyrelsen har meddelt sin principgodkendelse af projektet i henhold til naturbe-skyttelseslovens § 20.
10
De konkrete tilladelser og dispensationer, der er nødvendige for anlæggets gennemførelse, her-under dispensationer fra gældende lovgivning, vil blive søgt løbende i forbindelse med projekte-ringen af anlægget.8. Miljømæssige konsekvenserI VVM-redegørelsen har Vejdirektoratet redegjort for de forventede miljømæssige konsekven-ser af vejanlægget. Konsekvenserne er resumeret nedenfor.8.1 Arealindgreb og barrierevirkningDer skønnes at være behov for permanent arealerhvervelse ved ekspropriation af 3,5-5 ha tilvejanlægget, heraf ca. 2,5 - 4 ha fredskov. Udbygningen vil berøre 5-6 ejendomme. Det forven-tes ikke, at der skal totaleksproprieres ejendomme. Arealerne medgår især til udbygning af selvevejstrækningen.Af hensyn til gennemførelse af anlægsarbejderne skal der ske en midlertidig ekspropriation afca. 11-15 ha til arbejdsarealer og udsætningsområder for deponering af jord i anlægsperioden.Arealerne reetableres og leveres tilbage til de berørte ejendomme efter endt brug.Omfanget af ekspropriationer vil blive fastlagt endeligt af den ekspropriationskommission, derskal godkende projektet ved en besigtigelsesforretning. Ekspropriationer til motorvejsudvidel-sen sker med hjemmel i lovforslagets § 3, vejlovens § 43 og efter reglerne i lov om fremgangs-måden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom, jf. lovbekendtgørelse nr. 1161 af 20. no-vember 2008.8.2 Støj, luft og klimaAntallet af boliger belastet med støj over 55 dB forventes at blive reduceret fra 30 til 11 boligerved en udbygning af motorvejen i forhold til 0-alternativet. Miljøstyrelsens vejledende grænse-værdi for støj fra vejtrafik er 58 dB. Der vil være ganske få boliger langs den udbyggede motor-vejsstrækning, som belastes med støjniveauer over 58 dB og heraf ingen i sammenhængendeboligområder.Udbygningen af motorvejen vil have en minimal betydning for de samlede beregnede emissio-ner af forurenende stoffer og CO2i forhold til 0-alternativet. CO2-udslippet vil stige med ca.1.855 tons pr. år, svarende til en stigning på 0,08 %. For CO, NOx, SO2og partikler er stignin-gen på 0,02-0,27 % i forhold til 0-alternativet.Beregningerne er foretaget med emissionsfaktorer svarende til de beregnede gennemsnitshastig-heder. Der er således ikke taget højde for de positive CO2-effekter, som følger af, at kødannelsermed »stop and go«-kørsel i myldretiderne reduceres ved udbygning af motorvejen.Motorvejen medfører endvidere en omfordeling af emissionerne, hvorved der opnås en redukti-on af emissionerne i byområder, der modsvares af lidt større stigninger i det åbne land. Da mo-torvejen overvejende forløber i det åbne land med gode spredningsbetingelser, vurderer Vejdi-rektoratet, at luftforureningskoncentrationerne vil være langt under gældende grænseværdier.8.3 Natur, landskab og fortidsminderMotorring 4 forløber på strækningen gennem Tingsletten, Vestskoven, Store Vejleådal og Ege-lundparken.
11
Der ligger ingen internationale naturbeskyttelsesområder i selve undersøgelseskorridoren formotorvejen. Habitatområde nr. 124 Vasby Mose og Sengeløse Mose ligger ca. 3,5 km fra pro-jektstrækningen. Området bliver hverken direkte eller indirekte påvirket, idet det ligger på denanden side af et vandskel og uden direkte forbindelse til de vandløb m.v., der skal modtage vej-vand fra Motorring 4.De biologiske forhold er blevet kortlagt på baggrund af feltundersøgelser i området. Dette haromfattet alle naturområder, halvkulturområder samt småbiotoper, fx vandhuller. Der har væretsærlig fokus på de arter, der er beskyttet af EF-habitatsdirektivets Bilag IV.EU-habitatdirektivet forpligter Danmark til at træffe de nødvendige foranstaltninger til at indfø-re en streng beskyttelsesordning i det naturlige udbredelsesområde for de arter, som er listet påEF-habitatdirektivets bilag IV, også uden for de egentlige habitatområder. Beskyttelsen omfatterbl.a. forbud mod beskadigelse eller ødelæggelse af arternes udbredelsesområder.Ved feltundersøgelserne er der registreret brunflagermus, vandflagermus og dværgflagermus.Vestskoven og områderne omkring Motorring 4 rummer en del vandhuller, hvoraf en del erynglebiotoper for padder. Stor vandsalamander og spidssnudet frø, som er opført på EF-habitatsdirektivets Bilag IV, er kendt fra området.Det vurderes, at der, når motorvejen udbygges, vil være en marginal påvirkning af dyre- ogplantelivet.Landskabet i den korridor, som motorvejen forløber i, er dannet under sidste istid som et stor-bakket morænelandskab. Harrestrup mose mod nord ligger i en lavning, der har været en issø iistiden, og Store Vejleådal løber i den dal, der er udformet af smeltevand fra isen.De synligste landskabelige konsekvenser af udvidelsen vil være mindre beplantning i midterra-batten og yderrabatterne samt etablering af evt. støjvolde.Stort set hele området omkring Motorring 4 er udpeget som kulturhistorisk værdifuldt. Udbyg-ningen af motorvejen påvirker kun kulturlandskaber i yderst begrænset omfang. Muligheden forat gøre arkæologiske fund i forbindelse med anlægsarbejdet er temmelig lille, da det meste afområdet ligger inden for det areal, der blev gennemgravet i forbindelse med anlæg af Motorring4.8.4 FriluftslivHele området omkring Motorring 4 er udpeget som friluftsområde, og der er mange stier og re-kreative anlæg. Udbygningen af motorvejen vil generelt ikke påvirke rekreative aktiviteter. Deunderførte stipassager vil med udbygningen blive forlænget med 2-3 m. Gang- og cykelstier vilblive reetableret i fuldt omfang ligesom alle øvrige stier reetableres og bibeholdes i videst muligomfang under anlægsarbejdet.8.5 Overfladevand og grundvandDer etableres et helt nyt afvandingssystem for motorvejen, jf. afsnit 4.10. Hvis der sker spild påvejen, lukkes bassinernes afløb, og forureningen samles op. Vejvandet opsamles og føres vialukkede ledninger og grøfter til regnvandsbassiner, hvor urenheder bundfældes, og afstrømnin-gen reguleres inden vandet føres videre til det nærmeste vandløb. Risikoen for at forringe kvali-teten af drikkevandet i forhold til i dag vurderes derfor som yderst begrænset.
12
Afvandingssystemet sikrer, at der under normale omstændigheder ikke vil være nogen risiko forbelastning af grundvandskvaliteten. Dette gøres bl.a. ved at anlægge regnvandsbassinerne medtæt bund eller membran.Afledningen af vejvandet m.v. kræver tilladelser fra pågældende kommuner, jf. miljøbeskyttel-sesloven. I tilladelserne vil de nærmere vilkår for udledningen til de relevante vandløb og søermv. blive fastlagt.8.6 RessourceforbrugTil udbygningen af motorvejen vil der blive benyttet forskellige råstoffer primært i form af sta-bilgrus, bundsikring (sand og grus), asfalt, beton og stål. Forbrug af råstoffer er opgjort på bag-grund af et skitseprojekt for vej og afvanding. Hertil kommer en mindre mængde af diverse ma-terialer til afstribning, autoværn og skiltning.Forbruget omfatter ca. 40.900 t asfalt (heraf udgør genbrug ca. 7.600 t) og ca. 53.000 m3stabil-grus og bundsikring.Affald og genanvendeligt materiale skal håndteres i henhold til myndighedernes anvisninger.8.7 Forurenet jordDen øverste del af den nuværende rabatjord langs motorvejen er forurenet. Jorden vil som ud-gangspunkt indgå i vejanlæggets dæmninger og tilslutningsanlæg. Det sker efter myndigheder-nes anvisning eller tilladelse efter mere detaljerede undersøgelser, der danner grundlag for denkonkrete jordhåndtering i projektet.Ved arbejde i forurenet jord skal jorden bortskaffes eller indbygges i projektet efter særlige reg-ler i henhold til gældende lovgivning og bestemmelser.Der vurderes ikke at være nogen risiko for forurening af grundvandet som følge af jorddispone-ringen af rabatjord i anlægsprojektet.
9. AlternativerI VVM-undersøgelsen er vurderet følgende alternativer:------Ingen udbygning af Motorring 4 – det såkaldte 0 (”nul”) alternativ.Trafikledelsessystemer med mulighed for hastigheds- og vognbaneregulering samt trafik-overvågning m.m.Inddragelse af nødspor til kørespor i myldretidenUdbygning af den kollektive trafik i stedet for en udbygning af motorvejen mellem Taastrupog Frederikssundmotorvejen - det såkaldte K+ alternativ.Udbygning af strækningen fra 4 til 6 spor ved hjælp af kombineret udvidelse.Etablering af Tværvej med forbindelse fra Holbækmotorvejen ved Hedehusene
Vejdirektoratet har ud fra en samlet vurdering af de trafikale, vejtekniske, trafiksikkerhedsmæs-sige, miljømæssige og økonomiske konsekvenser ikke fundet grundlag for at anbefale nogen afalternativerne.Derudover er der undersøgt følgende tilvalgsmuligheder:-Afvanding med kantopsamling
13
--
Anlæg af nordvendte ramper ved Roskildevej (til og fra Motorring 4)Etablering af ny faunabro over motorvejen på den nordlige strækning
Vejdirektoratet har ud fra en samlet vurdering af de trafikale, vejtekniske, trafiksikkerhedsmæs-sige, miljømæssige og økonomiske konsekvenser ikke fundet grundlag for at anbefale anlæg afnordvendte ramper ved Roskildevej eller etablering af en ny faunabro over motorvejen på dennordlige strækning. Vejdirektoratet har anbefalet, at afvanding med kantopsamling tilvælges.10. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige10.1 Anlægs- og samfundsøkonomiAnlægsoverslaget for udbygning af Motorring 4 mellem Taastrup og Frederikssundmotorvejener udarbejdet efter Transportministeriets retningslinjer for ny budgettering af anlægsprojekter påvej- og baneområdet.Anlægsoverslaget er opgjort på 4 niveauer: Fysikoverslag, basisoverslag, ankerbudget (projekt-bevilling) og samlet anlægsbudget.Fysikoverslaget er udarbejdet ved hjælp af Vejdirektoratets overslagssystem. Det vil sige, at deter baseret på teoretiske mængder fra det foreliggende skitseprojekt og enhedspriser og erfaringerfra de seneste sammenlignelige anlægsarbejder.Fysikoverslaget er behæftet med usikkerhed, da udgifter til bl.a. ekspropriationer, jordarbejderog asfaltarbejder ikke kan beregnes præcist på forhånd. Projektets detaljerede udformning,mængder m.v. kendes først på et senere tidspunkt, ligesom udviklingen i priserne på ejendoms-markedet og konjunktur- og konkurrencesituationen på licitationstidspunktet er af væsentlig be-tydning for anlægsudgifternes endelige størrelse.I henhold til principperne for ny anlægsbudgettering har det eksterne rådgivningsfirma Capacentfor Transportministeriet gennemført en ekstern kvalitetssikring, som har omfattet en vurderingaf Vejdirektoratets økonomiske overslag, risikostyring og samfundsøkonomiske analyse samtprojektorganisering og udbudsstrategi.Den eksterne kvalitetssikring har ikke afdækket væsentlige fejl eller mangler i Vejdirektoratetsberegninger og metode for opgørelse af anlægsoverslag m.m.Der er på den baggrund udarbejdet et korrigeret basisoverslag for udbygningen af Motorring 4mellem Taastrup og Frederikssundsmotorvejen for hovedforslaget på 252,8 mio. kr. (prisniveau2010, vejindeks 180,8). I overslaget indgår udgifter til etablering af anlægget, arealerhvervelse,projektering, tilsyn og administration, men ikke moms.I henhold til retningslinjerne for ny anlægsbudgettering vil projektbevillingen på finansloven(ankerbudgettet) være basisoverslaget tillagt 10 %, dvs. 277,9 mio. kr. Ved indbudgettering påfinansloven afsættes yderligere en central reserve på 20 % i Transportministeriet. Det samledeanlægsbudget vil således være 328,4 mio. kr., jf. tabel 1.Tabel 1: Basisoverslag, ankerbudget og samlet anlægsbudget for hovedforslaget i mio. kr. Pris-niveau 2010 og vejindeks 180,8.BasisoverslagAnkerbudget(basisoverslag + 10 %)Samlet anlægsbudget(basisoverslag + 30 %)
14
252,8 mio. kr.
277,9 mio. kr.
328,4 mio.kr.
Projektets omkostninger og fordele for samfundet er opgjort i henhold til Transportministerietsmanual for samfundsøkonomisk analyse. På baggrund af disse opgørelser er beregnet en internrente for projektet.Den interne rente er den rente, som den investerede kapital vil opnå, når alle omkostninger ogfordele opgøres over den samlede projektperiode. Den interne rente skal mindst svare til densamfundsøkonomiske kalkulationsrente på 5 %, for at projektet har et positivt samfundsøkono-misk afkast. Det bemærkes, at en række miljøeffekter, herunder barrierevirkning, tab af natur-værdier og støj i naturområder samt arealindgreb ved anlægsprojekter ikke værdisættes i densamfundsøkonomiske analyse.Den interne rente for projektet er beregnet til 9,7 %.Udbygning af Motorring 4 mellem Taastrup og Frederikssundmotorvejen vil kunne gennemfø-res efter følgende tidsplan:1.- 2. år:2. år:2.- 4. år:4. år:DetailprojekteringBesigtigelse og ekspropriationAnlægUdbygning færdig
Bevillingerne forventes at fordele sig som følger (2010-priser):Tabel 2: Årsfordelt anlægsbudget (indeks 180,8)ÅrAnkerbudgetSamlet anlægsbudget(projektbevilling)Mio. kr.Mio. kr.120,324,0263,474,9393,0109,9489,2105,457,89,264,25,0I alt277,9328,410.2 Konsekvenser for VejdirektoratetArbejdet forestås af Vejdirektoratet og har således primært økonomiske og administrative kon-sekvenser for Vejdirektoratet i forbindelse med anlæg og drift.Arbejdet med at beskrive anlægget i et detailprojekt, som kan danne baggrund for udbud, udfø-res af Vejdirektoratet i samarbejde med eksterne rådgiverfirmaer. Rådgivningsopgaver og an-lægsarbejder udbydes efter gældende regler herfor.Vejdirektoratet og dets bygherrerådgivere fører tilsyn med entreprenørernes arbejde for at sikre,at det aftalte arbejde leveres i den aftalte kvalitet, tid og pris. Herudover skal projektforløbet sty-res, kontrolleres og dokumenteres, og den nødvendige information formidles til trafikanter ognaboer. Trafikafviklingen skal overvåges, og trafiksikkerhedsmæssige indsatser gennemføres.Vejdirektoratet vil løbende undersøge og afprøve mulighederne for anvendelse af nye metoder
15
og ny teknologi med henblik på at optimere projektet trafiksikkerhedsmæssigt, miljømæssigt ogøkonomisk.Af den samlede udgift er der til projektering, tilsyn og administration budgetteret med 17,0 %for udbygningen af Motorring 4 mellem Taastrup og Frederikssundmotorvejen. De 17 % er for-udsat fordelt med ca. 4,6 % til lønninger til Vejdirektoratets eget personale, ca. 7,4 % til ekster-ne rådgivere og ca. 5,0 % til øvrige driftsudgifter.Vejdirektoratets projektbevilling til udbygning af Motorring 4 mellem Taastrup og Frederiks-sundmotorvejen på 278,1 mio. kr. optages på finanslovens § 28.21.20. Anlæg af hovedlandevejemv. (Anlægsbev.). Den centrale reserve på 50,6 mio. kr., svarende til 20 % af basisoverslaget,optages på finanslovens § 28.11.13. Anlægsreserve (Anlægsbev.).11. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetEn udbygning af Motorring 4 mellem Taastrup og Frederikssundmotorvejen vil forbedre trafik-afviklingen i myldretiden og derved reducere transportudgifterne for erhvervslivet.I anlægsfasen skønnes der at være en direkte og indirekte beskæftigelse på ca. 500 mandår.De afledte økonomiske virkninger i øvrigt vil primært være sparet tid og øgede kørselsomkost-ninger. Den sparede tid har en værdi i størrelsesordenen 26 mio. kr. i 2013 og herefter stigende itakt med væksten i trafikken og trængslen. En del af tidsbesparelsen tilfalder erhvervslivet iform af reducerede transportomkostninger. De øgede kørselsomkostninger som følge af trafi-kanternes ændrede rutevalg efter en udbygning af motorvejen vurderes at blive ca. 2 mio. kr. i2013 og herefter stigende i takt med væksten i trafikken og trængslen.For så vidt angår de strukturelle økonomiske virkninger for erhvervslivet kan nævnes, at en for-bedret fremkommelighed normalt forventes at give positive effekter for erhvervslivet. I den for-bindelse er det af væsentlig betydning, at den del af tidsbesparelserne, der ikke direkte kan hen-føres til erhvervstrafik, og dermed som afledt økonomisk effekt, primært kan henføres til trafikmellem bolig og arbejdssted, som giver erhvervslivet en positiv effekt i form af fordele for deansatte.12. Administrative konsekvenser for borgerneDet færdige anlæg vil indebære en betydelig forbedring for trafikanterne på motorvejen og be-tyde en aflastning af trafikken på alternative veje.Anlægget berører direkte og indirekte en del borgere, der bor i nærheden af vejanlægget, bl.a. iform af ekspropriationer og støj og gener i forbindelse med anlægsarbejderne, jf. punkt 8.1.I det videre forløb i anlægsprocessen vil borgerne i området bl.a. på www.vejdirektoratet.dk lø-bende kunne informere sig om vejarbejdets karakter og tidsplan, og ejerne af de berørte ejen-domme vil blive inddraget direkte ved breve fra Vejdirektoratet og ekspropriationsmyndighe-derne.13. Forholdet til EU-rettenDe gennemførte miljøundersøgelser og høringer opfylder kravene i Rådets direktiv 85/337/EØFaf 27. juni 1985 om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet
16
med senere ændringer (VVM-direktivet) (EF-Tidende 1985 nr. L 175, side 40) samt Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/35/EF af 26. maj 2003 om mulighed for deltagelse i for-bindelse med udarbejdelse af visse planer og programmer på miljøområdet og om ændring afRådets direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF for så vidt angår offentlig deltagelse og adgang tilklage og domstolsprøvelse (EF-Tidende 2003 nr. L 156, side 17).Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder (Natura 2000-områder) i henhold til Rådets direk-tiv 79/409/EØF af 2. april 1979 om beskyttelse af vilde fugle med senere ændringer (Fuglebe-skyttelsesdirektivet) (EF-Tidende 1979 nr. L 103, side 1) og Rådets direktiv 92/43/EØF af21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter med senere ændringer (Habi-tatdirektivet) (EF-Tidende 1995 nr. L 1, side 135) vil blive direkte eller indirekte berørt af pro-jektet.14. Høring over lovforslaget[Lovforslaget har været i høring hos Albertslund Kommune, Høje Taastrup Kommune, BallerupKommune, Region Sjælland, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Erhverv, DI Transport,Movia og Forenede Danske Motorejere (FDM). Høringssvarene vil blive fremsendt til Trafik-udvalget, ledsaget af de kommentarer, som udtalelserne måtte give anledning til.]15. Sammenfattende skemaNegative konsekvenser/merudgifterUdgift for staten på 328,7 mio.kr., (prisniveau 2010, inkl. til-læg på 30 %) til anlæg samtudgifter til drift og vedligehol-delseAdministrative konsekvenser IngenBegrænset meradministrationfor stat, regioner og kommu-for Vejdirektoratet i anlægsfa-nersenØkonomiske konsekvenser for Reduktion af transportomkost- Ingenerhvervslivetningerne. Øget beskæftigelse ibygge- og anlægssektoren ianlægsperiodenAdministrative konsekvenser IngenIngenfor erhvervslivetAdministrative konsekvenser IngenIngenfor borgerneMiljømæssige konsekvenserFormindskelse af støjgenerMindre forøgelse af luftforu-langs vejenrening og CO2-udledning. Be-grænsede indgreb i rekreativeomgivelserForholdet til EU-rettenDe gennemførte miljøundersøgelser og høringer opfylder kra-vene i EU-retten. Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder(Natura 2000-områder) i henhold til Rådets direktiver bliverhverken direkte eller indirekte berørt af vejanlægget. Det vilgennem afværgeforanstaltninger og kompenserende tiltag blivesikret, at de arter, der er omfattet af habitatdirektivets bilag IV,ikke påvirkes negativt af vejanlæggetPositive konsekvenser/mindreudgifterØkonomiske konsekvenser for Mindre udgifter for stat ogstat, regioner og kommunerkommuner som følge af færretrafikuheld
17
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Den foreslåede bestemmelse indeholder en bemyndigelse af transportministeren til at udbyggeden ca. 4 km lange strækning af hovedlandevej nr. 4, Motorring 4, mellem Taastrup og Frede-rikssundmotorvejen fra 4 til 6 spor.Der henvises til de almindelige bemærkninger og bilag 1.Til § 2Den foreslåede bestemmelse giver hjemmel til at pålægge byggelinjer med en indbyrdes afstandpå op til 120 m. Forslaget fraviger reglen i lov om offentlige veje § 34, hvorefter der ved hoved-landeveje og andre rutenummererede veje kan pålægges byggelinjer med en indbyrdes afstandpå indtil 100 m, når vejbestyrelsen finder, at der af færdselsmæssige hensyn bør sikres mulighedfor udvidelse af vejen til en større bredde, eller at færdslens tarv i øvrigt gør det nødvendigt.Begrundelsen for at udvide byggelinjernes maksimumsafstand er, at de almindelige bestemmel-ser i lov om offentlige veje, hvorefter hovedlandeveje kan pålægges byggelinjer med en indbyr-des afstand på op til 100 m, ikke vurderes at være tilstrækkelige, når vejen udbygges til 6 sporsom i dette tilfælde.Ved pålæg af byggelinjer efter den foreslåede bestemmelse finder reglerne om byggelinjer i ka-pitel 4 i lov om offentlige veje i øvrigt anvendelse.Til § 3Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 indebærer, at transportministeren i særlige tilfælde efteranmodning fra ejeren kan ekspropriere en ejendom, der berøres særligt indgribende af projektet,før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer. Endvidere foreslås det i stk. 2, at erstatningenfastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i lov om fremgangsmåden ved eks-propriation vedrørende fast ejendom.De ordinære ekspropriationer til vejanlægget vil ske med hjemmel i vejlovens § 43 og efter reg-lerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom, jf. lovbekendtgø-relse nr. 1161 af 20. november 2008. Ekspropriationerne ledes af Kommissarius ved StatensEkspropriationer på Øerne.De ordinære ekspropriationer til vejanlæg af denne type kan normalt forventes gennemført 1½-3år efter vedtagelsen af en anlægslov, da ekspropriationerne først kan gennemføres, når Vejdirek-toratet har udarbejdet et detailprojekt, og ekspropriationskommissionen har afholdt de nødven-dige besigtigelser og godkendt projektet.Med forslaget vil transportministeren som nævnt få hjemmel til i særlige tilfælde at fremrykkeekspropriationstidspunktet for ejendomme, der berøres særligt indgribende af projektet. Ved"særligt indgribende" sigtes almindeligvis til en situation, hvor det vurderes, at der er stor sand-synlighed for, at den pågældende ejendom vil blive totaleksproprieret i forbindelse med projek-tet. Selv om kravet om, at ejendommen skal berøres særligt indgribende af motorvejsplanerne,er opfyldt, skal også betingelsen om, at der skal være tale om et særligt tilfælde være opfyldt,
18
førend transportministeren kan ekspropriere de pågældende ejendomme på et tidspunkt forudfor de ordinære ekspropriationer. Som eksempler på særlige tilfælde kan nævnes, at en fremryk-ket ekspropriation kan afværge væsentlige økonomiske konsekvenser, eller at ejendommen øn-skes overtaget af særlige personlige årsager, herunder sygdom, alder, familieforøgelse eller an-dre sociale forhold. Forventede ændringer i ejendomspriserne kan ikke i sig selv anses for atudgøre en væsentlig økonomisk konsekvens.Til § 4Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.