Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 403
Offentligt
Udkast
NOTATTRAFIKSTYRELSENDatoDok.idJ. nr.1. juli 2010
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Rådsbeslut-ning om obligatorisk anvendelse af FN’s regulativ (UNECE-regulativ100) om elektrisk sikkerhed for elbiler, KOM(2010),280Resumé:Formålet med forslaget er at sikre, at elbiler, der EU-typegodkendes, og somdermed kan sælges i alle EU-lande, skal opfylde bestemte krav vedrørendeelektrisk sikkerhed.Forslaget indebærer, at FN’s regulativ (UNECE-regulativ 100) om elektrisksikkerhed for elbiler bliver obligatorisk for biler, der EU-typegodkendes. EUog dermed Danmark har allerede tiltrådt regulativ 100, men regulativet er idag ikke obligatorisk i forbindelse med EU-typegodkendelse. Det betyder, atelbiler i dag kan opnå EU-typegodkendelse og dermed adgang til EU uden atopfylde regulativ 100 og det er dette problem, forslaget sigter mod at løse.1. Baggrund og indholdElbiler kan i lighed med biler med forbrændingsmotor opnå EU-typegodkendelse efter bestemmelserne i direktiv 2007/46. Der mangler imid-lertid at blive indført regler om elektrisk sikkerhed i elbiler, og Kommissionenforeslår derfor, at kravene til elbilers elektriske sikkerhed i ECE-regulativ 100bliver obligatoriske i forbindelse med EU-typegodkendelse af elbiler.Forslaget indebærer, at ECE-regulativ 100 bliver obligatorisk i forbindelse medtypegodkendelse af elbiler fra 1. januar 2011, mens en opdateret udgave af regu-lativet 100-01 bliver obligatorisk i forbindelse med EU-typegodkendelse fra 1.januar 2013.2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforEU og dermed Danmark har allerede tiltrådt ECE-regulativ 100. Det indebærer,at en elbil, der er godkendt efter regulativ 100, ikke kan nægtes godkendt iDanmark med henvisning til regler om elektrisk sikkerhed.Regulativ 100 kræves også opfyldt i Danmark ved konvertering af bil med for-brændingsmotor til elbil.Forslaget vil have som konsekvens, at Danmark og andre EU-lande undgår atskulle acceptere EU-godkendte elbiler, der ikke opfylder reglerne om elektriskTrafikstyrelsen
[mail-adresse]J.nr.FS712-35Sagsbeh. Martin Hellung-LarsenInternationalt kontor
[mail-adresse]J.nr.[J.nr.]Sagsbeh. [Sagsbeh.]
sikkerhed, hvilket i teorien vil kunne ske, så længe UNECE-regulativ 100 ikkeanvendes obligatorisk.Forslaget vil således gavne el-bilers generelle sikkerhed.3. HøringForslaget er sendt i høring hos berørte organisationer og myndigheder medfrist d. 23. juli 2010.4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konse-kvenserForslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.Forslaget kan potentielt have indirekte positive effekter på samfundsøkonomi-en. Forslaget forbedrer sikkerheden og det forhold, at der laves fælles EU-regler om elbiler kan være med til at fremme udbredelsen af disse. Elbiler haringen direkte emissioner og støjer mindre end konventionelle biler med for-brændingsmotor. Forslaget vil således indirekte kunne reducere støjen fra tra-fikken og forbedre luftkvaliteten, navnlig i byerne i Danmark. Samlet kan disseforhold forventes at påvirke samfundsøkonomien positivt idet såvel øget sik-kerhed som de reducerede miljøkonsekvenser ved brug af el-biler reducereromkostningerne for samfundet.5. NærhedsprincippetKommissionen nævner i begrundelsen for forslaget, at nærhedsprincippet eroverholdt, fordi forslaget ikke er mere vidtrækkende end hvad der kræves for atsikre det indre markeds funktion og samtidig opretholde et højt sikkerhedsni-veau og en høj grad af miljøbeskyttelse.Regeringen er enig med Kommissionen i, at det er vigtigt, at der på fælles-skabsniveau stilles krav til elektrisk sikkerhed for elbiler, og finder således, atforslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.6. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er positiv overfor Kommissionens forslag, der trækker den rigtigevej hvad angår elbilers elektriske sikkerhed og dermed bidrager til, at elbilerkan godkendes på samme sikkerhedsniveau som biler med forbrændingsmotor.Der er mange grunde til at fremme elbiler i EU i almindelighed og i Danmark isærdeleshed, og regeringen ser derfor positivt på dette bidrag til fælles EU-sikkerhedsregler om elbiler.7. Generelle forventninger til andre landes holdningerPå nuværende tidspunkt kendes de øvrige medlemsstaters positioner ikke.8. Europa-Parlamentets udtalelser
Side 2/2
Ikke relevant.9. Tidligere forelæggelse i EuropaudvalgetForslaget har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.
Side 3/3