Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 399
Offentligt
871984_0001.png
871984_0002.png
Udkast
NOTATDEPARTEMENTET
Referat af rådsmødet (TTE) den 24. juni 2010 i Luxembourg
DatoDok.idJ. nr.
30. juni 20102010-2183
Internationalt Kontor
Dagsordenspunkt 1: Luftfartsaftale med USAFormandskabet fremlagde forslag om undertegnelse, midlertidig anvendelse ogsenere indgåelse af anden fase af luftfartsaftalen med USA.I den oprindelige luftfartsaftale med USA, som har været i anvendelse sidenmarts 2008, indgik det, at der skulle forhandles videre om en fase 2 der sigtedepå yderligere integrering og liberalisering. EU, såvel som USA, forpligter sig ianden fase af aftalen til at fjerne yderligere hindringer for markedsadgang. Itakt med at aftalen implementeres, vil europæiske luftfartsselskaber opnå yder-ligere adgang til det amerikanske marked. Aftalen medfører også en bedre ad-gang for europæiske investeringer i amerikanske luftfartsselskaber. Derudovergennemføres et forbedret samarbejde om at begrænse luftfartens miljøpåvirk-ning.Forslaget blev på rådsmødet vedtaget og aftalen blev efterfølgende undertegnetaf EU’s transportministre og USA i marginen af rådsmødet.Dagsordenspunkt 2: Konsekvenserne af de vulkanske askeskyer idet europæiske luftrum.Kommissionen præsenterede sin statusrapport for de igangsatte initiativer iforbindelse med askekrisen. En række initiativer var iværksat for at håndterekrisen, herunder etableringen af en krise-koordinations-enhed hvori den rele-vante ekspertviden inddrages tidligt i processen. Det europæiske luftfartssik-kerhedsagentur (EASA) arbejdede fortsat med at afklare de tekniske konse-kvenser af at flyve i aske, hvilket havde vist sig sværere at få belyst. Derudoverhavde Kommissionen arbejdet for at fremskynde etableringen af det fælleseu-ropæiske luftrum, Single European Sky.En række lande anmodede Kommissionen om at overveje den rette balancemellem passagerernes rettigheder og den finansielle byrde for luftfartsselska-berne i en kommende revision af passagerrettighedsforordningen.Kommissionen blev anmodet om, at arbejde videre med at tilvejebringe viden-skabelige analyser af konsekvenserne ved at flyve i aske. Enkelte lande lagdedesuden vægt på nødvendigheden af, at Kommissionen snarligt fremlæggerkonkrete forslag der kan sikre ensartede procedurer i medlemslandene forhåndteringen af en lignende fremtidig situation.
Enkelte lande, herunder Danmark, anmodede Kommissionen om at afklarehvorvidt lukningen af luftrummet vil få konsekvenser for tildelingen af gratisCO2-kvoter under systemet for emissionshandel for luftfarten. Ifølge de fore-liggende regler foregår tildelingen af gratis kvoter på baggrund af luftfartsakti-vitet i 2010, hvorfor askeskyen, der særligt ramte Nord- og Vesteuropa, kunnetænkes at få indflydelse på den regionale fordeling af kvoter.Dagsordenspunkt 3: Handlingsplan for bytrafikkenFormandskabets udkast til rådskonklusioner blev vedtaget.Dagsordenspunkt 4: Transportsektorens rolle i Europa 2020-strategienDet spanske formandskab havde lagt op til en generel politisk drøftelse aftransportsektorens rolle i Europa 2020-strategien.Fra medlemslandenes side blev der ytret en generel opbakning til at tænketransportsektoren ind i strategien.En række lande argumenterede for, at transportsektoren skal udvikles mod enmere CO2-neutral og bæredygtig sektor. Transportens udledning af CO2 skalreduceres og i stedet bør man fokusere på alternative drivmidler samt intelli-gente og teknologibaserede løsninger til energieffektivitet.Andre lande fokuserede i højere grad på, at den europæiske infrastruktur skaludvikles yderligere. Ved at stille finansieringsmuligheder til rådighed for med-lemslandene bør EU være med til at sikre, at den generelle europæiske infra-struktur forbedres, til gavn for EU’s overordnede konkurrenceevne.Generelt blev der desuden argumenteret for nødvendigheden af, at EU arbejderfor øget interoperabilitet imellem de nationale transportsystemer og udviklerden europæiske infrastruktur i retning af et integreret transportnetværk.
Side 2/2