Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 396
Offentligt
Statens LuftfartsvæsenCivil Aviation Administration - Denmark
29. juni 2010Jnr. 09-2010-0063Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om udvikling af en EU-politikfor civil luftfart over for Brasilien samt Kommissionens henstilling til Rådet om at be-myndige den til at indlede forhandlinger med Brasilien om en samlet luftfartsaftale.KOM(2010)210 endelig.1. Baggrund og indholdMeddelelsen og den tilhørende henstilling er fremsendt den 5. maj 2010 på basis af Traktatensartikel 218, stk. 3 og stk. 7.Kommissionen henstiller, at den bemyndiges til at indlede forhandlinger med Brasilien om ind-gåelse af en samlet aftale på luftfartsområdet – efter samme model, som Kommissionen tidlige-re har fået mandat til at forhandle om med bl.a. Georgien, Jordan, Libanon og Israel.EU og Brasilien er tidligere enedes om en såkaldt horisontal luftfartsaftale, hvorved samtligemedlemslandes eksisterende bilaterale luftfartsaftaler med Brasilien under ét gøres overens-stemmende med Traktaten, særligt hvad angår muligheden for indsættelse af EU-luftfartsselskaber frem for nationale luftfartsselskaber på ruter mellem EU-lande og Brasilien.Med forslaget ønsker Kommissionen nu at gå et skridt videre, idet hovedformålet skal være engradvis åbning af markedsadgangen og investeringsmulighederne samt en udvikling af samar-bejdet på områder som luftfartssikkerhed, miljø og konkurrence. Aftalen vil gradvis erstatte med-lemslandenes eksisterende bilaterale luftfartsaftaler med Brasilien.2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforLuftfartsrelationerne mellem Danmark og Brasilien reguleres af lov om luftfart, jf. lovbekendtgø-relse nr. 731 af 21. juni 2007, samt af den bilaterale luftfartsaftale mellem Danmark og Brasilienaf 18. marts 1969. Forslaget kræver ikke lovændring.3. HøringSagen er blevet behandlet i EU-specialudvalget for transport den 31. maj 20104. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konsekvenser af forslagetForslaget skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.Der må forventes positive samfundsøkonomiske konsekvenser af en liberalisering af luftfartsre-lationerne mellem EU og Brasilien.
Side 1 af 2LuftfartshusetBox 744Ellebjergvej 502450 København SVTelefon:36 18 60 00Fax:36 18 60 01Åbningstid:Fredag:E-post:Hjemmeside:CVR:EAN:09.00-15.3009.00-15.00[email protected]www.slv.dk555695175798000893412
5. NærhedsprincippetDet er regeringens opfattelse, at målene for forslaget ikke vil kunne nås af medlemsstaterneenkeltvis, bl.a. fordi en række bestemmelser på luftfartsområdet er undergivet Fællesskabs-kompetence.Regeringen mener derfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.6. Regeringens foreløbige generelle holdningDen danske regering er positivt indstillet over for forslaget.Danmark vil arbejde for, at der i retningslinjerne for Kommissionens forhandlinger medtages etstykke om, at brasilianske luftfartsselskaber på flyvninger til EU skal overholde bestemmelserom passagerrettigheder svarende til bestemmelserne i forordning (EF) nr. 261/2004 om fællesbestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning m.v.7. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er endnu ikke påbegyndt forhandlinger om forslaget.8. Europa-Parlamentets udtalelserIkke relevant.9. Tidligere forelæggelser for EuropaudvalgetForslaget har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.
Side 2 af 2