Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 395
Offentligt
871315_0001.png
871315_0002.png
Udkast
NOTATDEPARTEMENTETDatoDok.idJ. nr.22. juni 2010
Internationalt KontorRasmus Winckelmann OttesenTelefon 33 92 43 65[email protected]

Orientering til Folketingets Europaudvalg om vedtagelsen af for-

ordningen om et europæisk banenet med henblik på konkurrence-

baseret godstransport KOM (2008) 852

ResumeEt kompromisom forordningsforslaget om et europæisk banenet med henblikpå konkurrencebaseret godstransport(KOM 2008 (852)) forventes vedtagetpå en forestående samling i Rådet. Danmark vil af principielle årsager stem-me imod forslaget, da det betyder, at det ikke længere er en suveræn nationalbeslutning at tildele jernbanekapacitet på nye godskorridorer samt at andrevirksomheder end jernbanevirksomheder kan reservere banekapacitet.Folketingets Europaudvalg er blevet orienteret om forslaget ved grundnotatoversendt den 28. januar 2009. I forbindelse med behandlingen i Rådet er derdesuden oversendt samlenotater om sagen den 20. marts og den 27. maj 2009.Formålet med Kommissionens forslag er, at skabe et europæisk jernbanenet forkonkurrencedygtig godstransport, der består af internationale korridorer, somforsyner operatører med en konkurrencebaseret effektiv godstransport med in-frastruktur af høj kvalitet. Forslaget indeholdt regler for oprettelse af - og æn-dring af godstogskorridorer, deres organisation og ledelse, samt foranstaltnin-ger til gennemførelse af fragtkorridorer, investeringsplanlægning samt kapaci-tets- og trafikstyring.Det har været regeringens holdning, at det er positivt at forbedre jernbanegods-trafikkens konkurrenceevne. Det er dog samtidig regeringens opfattelse, at for-slaget indeholdte nogle meget vidtrækkende tiltag bl.a. i forhold til forslaget omnye styreorganer og såkaldte ”one-stop-shop”, hvor operatører kun skal gå etsted hen for at få kanaltildeling i en korridor i flere lande.Rådet vedtog på Rådsmødet den 11. juni 2009 en fælles holdning, som Dan-mark støttede, der fastlagde en sammenhængende ramme for oprettelsen af eteuropæisk jernbanenet for konkurrerende godstransport med bl.a. en enklereprocedure til etablering af godstogskorridorer og et mere fleksibelt system foranmodninger om kanaler for godstog baseret på øget samarbejde mellem infra-strukturforvaltere.Europa-Parlamentets holdning til forslaget viste sig at ligge tæt op af Kommis-sionens oprindelige forslag.
I forhandlingerne mellem Rådet og Parlamentet har der blandt et flertal af lan-dene i Rådet været opbakning til et kompromisforslag, der bl.a. inkluderer
Side 2/2
muligheden for one-stop-shop.Europa-Parlamentets TRAN-komite godkendte den 15. juni 2010 kompro-misforslaget, og Rådet forventes på en forestående samling at tilsluttes sigforslaget.Danmark vil i Rådet stemme imod forslaget ud fra en samlet principiel overve-jelse om, at det ikke er i overensstemmelse med dansk holdning, at andre endnationale myndigheder skal have råderet over nationale banenet. Med mulig-heden for ”one stop shop” vil det således blive muligt for et styreorgan at reser-vere kapacitet, hvilket kan få betydning for den samlede trafikafvikling på ba-nenettet.Forordningen vil træde i kraft 5 år efter dens vedtagelse.