Kommunalt ejede vandselskaber og etablering af motorvejeDen tvungne selskabsgørelse af vand- og kloakforsyninger betyder uforudsete omkostninger for
forsyningerne og uventede besparelse for staten i forbindelse med etableringen af motorvejen mel-
lem Århus og Herning. DANVA ønsker bl.a. en ordning, hvorefter den, der skal finansiere en om-
lægning af ledninger skal have mulighed for på forhånd at indrette sig på denne økonomiske byrde.
Baggrund
Folketinget har efter mange års forberedelse vedtaget en tvungen selskabsgørelse af kommunale vand- ogspildevandsforsyningsaktiviteter ved Vandsektorloven (Lov nr. 469/2009). Dvs. at de forsyningsaktiviteter,der indtil loven var integreret i den kommunale forvaltning – men havde sin egen økonomi baseret på ethvile-i-selv-selv princip – fremover skal foregå i et aktie- eller anpartsselskab, såfremt at kommunen ønskerat fortsætte sit ejerskab af disse.På denne baggrund bliver det af principiel interesse, hvorledes begrebet ”kommune” bliver fortolket i Vejlo-vens § 20. Vejlovens§ 20 fastslår, at kommuner og fælleskommunale selskaber kan få deres udgifter vedflytning grundet hovedlandevejsanlæg (motorveje) refunderet af staten. Der er derfor tale om en undtagelsetil gæsteprincippet i Vejlovens § 106.Ingen har hidtil været opmærksomme på, at kommunalt ejede vandselskaber (vand og spildevand), der erorganiseret som aktieselskaber, selv skal finansiere flytningen af ledninger, når staten/Folketinget vil etab-lere en motorvej/hovedvejsanlæg, hvis ikke de sidestilles med kommunen i Vejlovens § 20.Som et konkret eksempel på problemstillingens aktualitet kan nævnes det kommunalt ejede Silkeborg For-syning A/S. Forsyning fik på et møde med Vejdirektoratet d. 18.01.2010 for første gang fik at vide, at forsy-ningen selv skal bære omkostninger ved flytning af ledninger i forbindelse med etablering af motorvejenudenom Silkeborg. På trods af, at Forsyningen og Vejdirektoratet har været i kontakt med hinanden i flereår om projektet.DANVAs vurdering
Vejlovens §20 forudsætter tilsyneladende, at der skal være sammenfald mellem ledningsejeren og vejbe-styrelsen for, at staten kan finansiere ledningsflytninger grundet motorvejsetablering. Dette sammenfald erder ganske vist ikke længere entydigt. DANVA vil gerne pointere, at kommunale forsyninger hidtil ikke harhaft anledning til at indrette sig økonomisk på, at de skal finansiere ledningsflytninger ved motorvejsetable-ring/hovedvejsanlæg, når de bliver selskabsgjorte.Dertil kommer at kommunale vandselskaber i fremtiden vil have rammebetingelser, hvor kommunerne haren afgørende indflydelse:- Kommunen kan udforme ejerstrategi for selskabet.- Kommen indsætter som eneaktionær på generalforsamlingen bestyrelsen, som ifølge den gælden-de regulering kan bestå af 100% kommunale politikere.- Kommunen godkender leveringsbetingelserne.VandhusetDanmarksvej 268660 SkanderborgTlf.nr.: 7021 0055Fax: 7021 0056Mail: [email protected]Web: www.danva.dk