Trafikudvalget 2009-10, Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 391, MPU Alm.del Bilag 621
Offentligt
867749_0001.png
867749_0002.png
DANVADansk Vand- ogSpildevandsforening
Transportminister Hans Christian Schmidt,[email protected]Folketingets TrafikudvalgFolketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgSkanderborg, den 22. juni 2010
Kommunalt ejede vandselskaber og etablering af motorveje

Den tvungne selskabsgørelse af vand- og kloakforsyninger betyder uforudsete omkostninger for

forsyningerne og uventede besparelse for staten i forbindelse med etableringen af motorvejen mel-

lem Århus og Herning. DANVA ønsker bl.a. en ordning, hvorefter den, der skal finansiere en om-

lægning af ledninger skal have mulighed for på forhånd at indrette sig på denne økonomiske byrde.

Baggrund

Folketinget har efter mange års forberedelse vedtaget en tvungen selskabsgørelse af kommunale vand- ogspildevandsforsyningsaktiviteter ved Vandsektorloven (Lov nr. 469/2009). Dvs. at de forsyningsaktiviteter,der indtil loven var integreret i den kommunale forvaltning – men havde sin egen økonomi baseret på ethvile-i-selv-selv princip – fremover skal foregå i et aktie- eller anpartsselskab, såfremt at kommunen ønskerat fortsætte sit ejerskab af disse.På denne baggrund bliver det af principiel interesse, hvorledes begrebet ”kommune” bliver fortolket i Vejlo-vens § 20. Vejlovens§ 20 fastslår, at kommuner og fælleskommunale selskaber kan få deres udgifter vedflytning grundet hovedlandevejsanlæg (motorveje) refunderet af staten. Der er derfor tale om en undtagelsetil gæsteprincippet i Vejlovens § 106.Ingen har hidtil været opmærksomme på, at kommunalt ejede vandselskaber (vand og spildevand), der erorganiseret som aktieselskaber, selv skal finansiere flytningen af ledninger, når staten/Folketinget vil etab-lere en motorvej/hovedvejsanlæg, hvis ikke de sidestilles med kommunen i Vejlovens § 20.Som et konkret eksempel på problemstillingens aktualitet kan nævnes det kommunalt ejede Silkeborg For-syning A/S. Forsyning fik på et møde med Vejdirektoratet d. 18.01.2010 for første gang fik at vide, at forsy-ningen selv skal bære omkostninger ved flytning af ledninger i forbindelse med etablering af motorvejenudenom Silkeborg. På trods af, at Forsyningen og Vejdirektoratet har været i kontakt med hinanden i flereår om projektet.

DANVAs vurdering

Vejlovens §20 forudsætter tilsyneladende, at der skal være sammenfald mellem ledningsejeren og vejbe-styrelsen for, at staten kan finansiere ledningsflytninger grundet motorvejsetablering. Dette sammenfald erder ganske vist ikke længere entydigt. DANVA vil gerne pointere, at kommunale forsyninger hidtil ikke harhaft anledning til at indrette sig økonomisk på, at de skal finansiere ledningsflytninger ved motorvejsetable-ring/hovedvejsanlæg, når de bliver selskabsgjorte.Dertil kommer at kommunale vandselskaber i fremtiden vil have rammebetingelser, hvor kommunerne haren afgørende indflydelse:- Kommunen kan udforme ejerstrategi for selskabet.- Kommen indsætter som eneaktionær på generalforsamlingen bestyrelsen, som ifølge den gælden-de regulering kan bestå af 100% kommunale politikere.- Kommunen godkender leveringsbetingelserne.VandhusetDanmarksvej 268660 SkanderborgTlf.nr.: 7021 0055Fax: 7021 0056Mail: [email protected]Web: www.danva.dk
Side1 af 2
DANVADansk Vand- ogSpildevandsforening
Kommunen godkender taksterne under hensyntagen til dels prisloftet udmeldt af Forsyningssekre-tariatet dels hvile-i-sig-selv-princippet.I forbindelse med tvangsselskabsgørelsen var der vurderinger af de økonomiske konsekvenser med i lov-forslaget L150/2009. Udover engangsudgifter til selskabsgørelsen er der nævnt årlige omkostninger for deselskabsgjorte forsyninger på i alt 30-50 mio. kr. på landsplan. Disse omkostninger omfatter revision af års-regnskab, administrative byrder til benchmarking samt overvågningsprogrammerSilkeborg Forsyning A/S vurderer for nuværende, at omkostninger til flytning af deres ledninger på grund afden kommende Århus-Herning Motorvej vil være:- Ledningsanlæg til spildevand og regnvand: 50 mio. kr.- Vandledninger: 8 mio.kr.- Varmeledninger: 24 mio. kr.Hvis begrebet kommunen i Vejlovens §20 ikke kan omfatte kommunale aktieselskaber, så betyder dette, atstatens omkostninger til den nævnte motorvej helt uventet kan reduceres med ca. 82 mio. kr. – bare i Sil-keborgområdet.

Mulige løsninger

Der har været meget stor politisk opmærksomhed på, at tvangsselskabsgørelsen af vand- og spildevands-forsyningerne ikke må betyde forøgede omkostninger for kunderne. Det er endvidere centralt for en succes,at ledningsejerne med åbne øjne går ind i en ny æra/selskabsformen – og får mulighed for at indrette sigefter de aktuelle økonomiske risici. Dette er ikke sket i relation til selskabsgørelserne grundet Vandrefor-men og dens forarbejder.En rimelig ordning for vandsektoren ville være:- At vandselskaber der er opstået som følge af Vandsektorloven af 2009, eller under hensyntagentil at den forudgående nationalpolitiske diskussion heraf – er omfattet af kommunebegrebet i Vej-lovens §20 ift. ledninger anlagt før selskabsgørelsen.- At flytning af de nævnte vandselskabers ledninger, der måtte være anlagt efter selskabsgørelsen,vil dog ikke kunne anses som omfattet af Vejlovens §20.Et alternativ er, at der laves en mindre favorabel overgangsordning for de nævnte forsyninger på eksem-pelvis 20 år. En sådan kunne være, at sker der flytning grundet hovedvejsanlæg/motorvejsanlæg, vil om-kostningerne blive refunderet efter Vejlovens §20, såfremt beslutningen om flytningen er taget indenfor ek-sempelvis 20 år efter selskabsgørelsen.Vi vil gerne opfordre til, at forhandlingerne mellem Silkeborg Forsyning A/S og Vejdirektoratet tager afsæt ide økonomiske forudsætninger parterne har lagt til grund de seneste år i forbindelse med anlægsloven ogden hidtidige praksis, som vejlovens § 20 ligger op til – og dermed parternes muligheder for hensyntagen tilsituationen samt berettigede forventninger til de økonomiske risikoer og udfordringer.Endelig er det vor opfattelse, at Trafikministeren på sigt bør følge op på signaler givet i brev til DANVA i2005 om lovændring mhp. evt. ligestilling af ”private” selskaber og forsyninger integreret i den kommunaleforvaltning. I den forbindelse ønsker DANVA, at der bliver taget behørigt hensyn til de økonomiske ramme-vilkår som begge typer selskaber agerer under. Dette bør føre til videregående løsninger, end de ovenfornævnte. En nærmere omtale heraf er at finde i det medfølgende DANVA-notat..Med venlig hilsen
-
Carl-Emil Larsen
Side2 af 2
VandhusetDanmarksvej 268660 SkanderborgTlf.nr.: 7021 0055Fax: 7021 0056Mail: [email protected]Web: www.danva.dk