Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 39
Offentligt
743543_0001.png
743543_0002.png
743543_0003.png
Att. VejdirektoratetPlanlægningsafdelingenved Projektleder Hans-Carl NielsenNiels Juels Gade 13,Postboks 9018,1022 København
13.09.2009

Indsigelse:

Vedr.: VVM-redegørelsen, omhandlende ”Udbygning af Helsingørmotorvejen mellem Isterød ogØverødvej”.

Vores indsigelse vedrører hovedsageligt det faktum, at man ikke umiddelbart har inddraget

udvidelsen af Helsingørmotorvejen i den nordlige ende til også at omfatte de 3 km, der går fra

Isterød til Kokkedal-afkørslen (jf. Rapport 346, 4.11).

Det faktum, at det er

den eneste strækning på Helsingørmotorvejen, der ikke har et nødspor,

og at disse 3 km kun har en 2-sporet bane i hver side,

er totalt uacceptabelt.- I situationer, hvor der sker ulykker, vil det være umuligt at komme frem.- Trafikken vil i myldretiden med den øgede trafikbelastning (der i flg. rapporten vil komme) dannetrafikprop således, at bilerne på denne strækning dels vil holde i tomgang, dels vil bremse ogaccelerere i fart, hvilket vil medføre en endnu større støjbelastning, end der hidtil har været i - ogomkring vore boliger i dette område – en støjbelastning, som i forvejen er steget ganske betydeligt ide senere år!

I flg. rapporten stiger trafikbelastningen yderligere med 2% om året.

Derudover vil der med udvidelsen ske en omfordeling af trafikken således, at der vil være omkring1000 biler, der hidtil har benyttet Strandvejen og omkring 1500 biler, der hidtil har benyttetHørsholm Kongevej mod Holte, der ved udvidelsen af motorvejen i stedet vil benytteHelsingørmotorvejen.-

Dette vil yderligere trafik- og støjbelaste strækningen ud for Bakkehusene mellem Isterød og

afkørslen ved Kokkedal.

- Vi har nu i 20 år arbejdet på at få støjdæmpende foranstaltninger, da vi i vores og i deomkringliggende bebyggelser er meget støjplagede.-

Af Vejdirektoratets støjmålinger, kan det umiddelbart aflæses, at vores huse ligger i det

område nær motorvejen, hvor støjniveauet svarer til 68 – 73 dB(A).

Enkelte af de bageste huse kan evt komme ned på omkr. 63 dB(A).Iflg. Rapport 346, 7.6 : ”Kapacitetsvurderinger”, fremgår det, at trafikbelastningen allerede i 2016vil være oppe på 90% og i 2020 på 98% !

Dvs:

- at man allerede, inden den planlagte udvidelse af motorvejen syd for Isterød er færdig (jf.,

man har sat året for færdiggørelsen til 2017 (s. 122 i Rapport 346)), har opnået nøjagtig

samme grad af trafikbelastning mellem Isterød og Kokkedal, som netop har udløst en

udvidelse af motorvejen til 6 spor samt et nødspor syd for Isterød (Jf. s. 7: ”Sammenfatning” i

Rapport 346)

På s. 8 i Rapport 346, 1-2 står endvidere:-

”Vejdirektoratet

tilstræber ud fra tekniske og økonomiske hensyn at følge Miljøstyrelsens vejledende

grænseværdier, når der anlægges nye veje, eller når eksisterende veje udbygges”.

Og videre står der:- ”at

der er opstillet vejledende grænseværdier for trafikstøj i boligområder på max. Lden 58

dB(A)”.

Man må i denne forbindelse konkludere:- at, hvis man ikke har i sinde at udvide Helsingørmotorvejen mellem Isterød og Kokkedal, så vildette 3 km lange vejområde - når motorvejsstrækningen syd for udvides - blive belastet med øgettrafik i udtalt grad og med en betydelig øget støjbelastning i området til følge.- Støjbelastningen er allerede nu stærkt generende i dagtimerne og støjgenerne er om natten ikkemindre. I værste fald vil en yderligere støjbelastning tænkes at kunne medføre en forøgelse isygefravær fra jobbet hos beboere i området.

Vi vil derfor i henhold til ovenstående anse det som en nødvendighed for trafikafviklingen

mellem Isterød og Kokkedal og for et lavere støjniveau i området:

- at udbygge motorvejen til 6 spor (3 i hver retning) samt et nødspor i hver retning mellem Isterødog Kokkedal-afkørslen.- alternativt, på denne strækning at udbygge motorvejen med et nødspor i hver retning, der imyldretiderne kan anvendes som et ekstra spor, men samtidig iværksætte planlægningen af ensenere udvidelse til 6 spor med nødspor.- at der under alle omstændigheder opføres støjvold eller alternativt opsættes støjskærm påstrækningen – uanset om motorvejsstrækningen udvides eller ej, idet trafikbelastningen ogstøjbelastningen ventes at stige i betydelig grad.Det oplyses desuden:- at Grundejerforeningen Bakkehusene igennem en længere årrække har drøftet mulighederne for atopføre en støjvold (jordvold) ud for Bakkehusene med Hørsholm Kommune og den berørtegrundejer til matriklen mellem Bakkehusene og Helsingørmotorvejen.Det er grundejerforeningens opfattelse, at grundejeren til matriklen ud for Bakkehusene vil værevillig til at finansiere opførelsen af en støjvold (jordvold) ud for Bakkehusene, således at støjvoldenfremtræder naturligt i terrænet og ikke mindst dæmper støjen ved alle Bakkehusene til undergrænseværdien.- På den baggrund anmodes Vejdirektoratet om at fremme muligheden for opførelse af den nævntestøjvold (jordvold) ud for Bakkehusene i Hørsholm Kommune.- Grundejerforeningen Bakkehusene bidrager gerne med yderligere informationer om baggrundenfor ønsket om støjvolden og det hidtidige forløb samt status i drøftelserne mellem HørsholmKommune, grundejeren og Grundejerforeningen Bakkehusene vedr. en evt. etablering af støjvold.Med venlig hilsenAnnelise ZachariassenFormand for Grundejerforeningen Bakkehusene.Bakkehusene 67, 2970 Hørsholm.ogKlaus NannestadMedlem af Grundejerforeningen Bakkehusenes bestyrelse. Bakkehusene 73, 2970 Hørsholm.