Indsigelse:
Vedr.: VVM-redegørelsen, omhandlende ”Udbygning af Helsingørmotorvejen mellem Isterød ogØverødvej”.Vores indsigelse vedrører hovedsageligt det faktum, at man ikke umiddelbart har inddraget
udvidelsen af Helsingørmotorvejen i den nordlige ende til også at omfatte de 3 km, der går fra
Isterød til Kokkedal-afkørslen (jf. Rapport 346, 4.11).
Det faktum, at det erden eneste strækning på Helsingørmotorvejen, der ikke har et nødspor,
og at disse 3 km kun har en 2-sporet bane i hver side,
er totalt uacceptabelt.- I situationer, hvor der sker ulykker, vil det være umuligt at komme frem.- Trafikken vil i myldretiden med den øgede trafikbelastning (der i flg. rapporten vil komme) dannetrafikprop således, at bilerne på denne strækning dels vil holde i tomgang, dels vil bremse ogaccelerere i fart, hvilket vil medføre en endnu større støjbelastning, end der hidtil har været i - ogomkring vore boliger i dette område – en støjbelastning, som i forvejen er steget ganske betydeligt ide senere år!I flg. rapporten stiger trafikbelastningen yderligere med 2% om året.
Derudover vil der med udvidelsen ske en omfordeling af trafikken således, at der vil være omkring1000 biler, der hidtil har benyttet Strandvejen og omkring 1500 biler, der hidtil har benyttetHørsholm Kongevej mod Holte, der ved udvidelsen af motorvejen i stedet vil benytteHelsingørmotorvejen.-Dette vil yderligere trafik- og støjbelaste strækningen ud for Bakkehusene mellem Isterød og
afkørslen ved Kokkedal.
- Vi har nu i 20 år arbejdet på at få støjdæmpende foranstaltninger, da vi i vores og i deomkringliggende bebyggelser er meget støjplagede.-Af Vejdirektoratets støjmålinger, kan det umiddelbart aflæses, at vores huse ligger i det
område nær motorvejen, hvor støjniveauet svarer til 68 – 73 dB(A).
Enkelte af de bageste huse kan evt komme ned på omkr. 63 dB(A).Iflg. Rapport 346, 7.6 : ”Kapacitetsvurderinger”, fremgår det, at trafikbelastningen allerede i 2016vil være oppe på 90% og i 2020 på 98% !Dvs:
- at man allerede, inden den planlagte udvidelse af motorvejen syd for Isterød er færdig (jf.,
man har sat året for færdiggørelsen til 2017 (s. 122 i Rapport 346)), har opnået nøjagtig
samme grad af trafikbelastning mellem Isterød og Kokkedal, som netop har udløst en
udvidelse af motorvejen til 6 spor samt et nødspor syd for Isterød (Jf. s. 7: ”Sammenfatning” i
Rapport 346)
På s. 8 i Rapport 346, 1-2 står endvidere:-”Vejdirektoratet
tilstræber ud fra tekniske og økonomiske hensyn at følge Miljøstyrelsens vejledende
grænseværdier, når der anlægges nye veje, eller når eksisterende veje udbygges”.