Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 386
Offentligt
866099_0001.png
866099_0002.png
IP/10/740Bruxelles, den 15. juni 2010
Kommissionen sætter fokus på anvendelsen afsecurityscannere i EU's lufthavne

Europa-Kommissionen har i dag offentliggjort en meddelelse, hvori den gør

rede for anvendelsen af securityscannere i EU's lufthavne. Meddelelsen er

udarbejdet efter anmodning fra Europa-Parlamentet og medlemsstaterne.

Efter hændelsen i flyet fra Amsterdam til Detroit den 25. december 2009, hvor

en terrorist forsøgte at udløse sprængstoffer, er anvendelsen af

securityscannere blevet mere og mere udbredt. Flere EU-medlemsstater, bl.a.

Storbritannien, Nederlandene, Frankrig og Italien, er desuden i færd med at

afprøve teknologien. Securityscannere er som sådan ikke omfattet af EU-

bestemmelserne om luftfartssikkerhed, og resultatet er, at de anvendes i

henhold til et virvar af forskellige regler i de forskellige medlemsstater. I den

meddelelse, der er offentliggjort i dag, argumenterer Kommissionen for

securityscannere som en screeningmetode, der udgør en reel mulighed for at

øge sikkerheden for passagerer. Kommissionen går ind for, at der fastsættes

fælles EU-regler for at sikre, at securityscannerne - hvis medlemsstaterne

beslutter sig for at indføre dem – installeres og anvendes i henhold til fælles

normer, som fastsætter minimumskrav til detektionsegenskaber og samtidig

sikrer, at EU's grundlæggende rettigheder og sundhedsbestemmelser

overholdes ensartet i alle medlemsstaterne. Kommissionen anmoder Europa-

Parlamentet og Rådet om at udtale sig om anvendelsen af securityscannere

på baggrund af de faktuelle oplysninger i meddelelsen.

Siim Kallas, næstformand for Kommissionen med ansvar for transport, udtalte: "Flereog flere EU-medlemsstater anvender securityscannere, men anvendelsen afscannerne er i øjeblikket ikke omfattet af EU-lovgivningen, hvilket betyder, at deanvendes forskelligt fra medlemsstat til medlemsstat. Securityscannere er bestemtikke nogen universalløsning på sikkerhedsspørgsmålet, men de udgør en reelmulighed for at øge sikkerheden for passagerer. Det er op til hver enkeltmedlemsstat at beslutte, om der skal gives tilladelse til at anvende scannere i denationale lufthavne. Dette ændrer vi ikke på, men gøres der brug af denne teknologi,bør den være omfattet af normer for detektionsegenskaber og fællessikkerhedsmekanismer, der fastsættes på EU-niveau, og som sikrer, at degrundlæggende rettigheder og sundhedsbestemmelser overholdes."Securityscannere kom i søgelyset i kølvandet på den alvorlige hændelse, der fandtsted på fly nr. NW 253 fra Amsterdam til Detroit den 25. december 2009, hvor enterrorist forsøgte at udløse sprængstoffer, som han havde skjult på sin krop, og somikke var blevet opdaget i securitykontrollens metaldetektor. Efter anmodning fraEuropa-Parlamentet og medlemsstaterne har Kommissionen derfor i dag vedtageten meddelelse om anvendelsen af securityscannere i EU's lufthavne. I meddelelsenundersøger Kommissionen, hvilke konsekvenser anvendelsen af dennescreeningmetode har for sikkerheden (på grundlag af scannernesdetektionsegenskaber) og overholdelsen af de grundlæggende rettigheder ogbestemmelserne om sundhedsbeskyttelse.
Konklusionen er, at securityscannere kan betragtes som en pålidelig og effektivscreeningmetode, der kan spore både metalliske og ikke-metalliske genstande, sombæres på kroppen. De spørgsmål om sundhedsbeskyttelse og overholdelse af degrundlæggende rettigheder, som er rejst i forbindelse med denne teknologi, vildesuden kunne løses ved at fastsætte passende anvendelsesvilkår.Flere EU-medlemsstater har allerede taget securityscannere i brug i deres lufthavne.De anvender forskellige teknologier og har udarbejdet forskellige driftsvilkår.Resultatet er, at de enkelte medlemsstater anvender deres egne regler.Kommissionen mener, at der bør fastsættes fælles EU-regler, som sikrer, atsecurityscannerne - hvis medlemsstaterne beslutter sig for at indføre dem –installeres og anvendes i henhold til fælles normer, som fastsætter krav omgrundlæggende detektionsegenskaber og samtidig omfatter mekanismer, somsikrer, at EU's grundlæggende rettigheder og sundhedsbestemmelser overholdes.Securityscannere udgør en reel mulighed for at nå målet om at styrke EU'sluftfartssikkerhedslovgivning og samtidig gøre det lettere at rejse. Internationaltsamarbejde, teknologi og øget brug af profilanalyser er ligeledes nyttige redskaber,som kan bruges til at øge sikkerheden for borgerne.Kommissionen sender sin meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet. Afhængigtaf resultatet af drøftelserne agter Kommissionen at forelægge et forslag til EU-bestemmelser om anvendelsen af securityscannere i EU's lufthavne.http://ec.europa.eu/transport/air/security/security_en.htm
2