Kommissionen sætter fokus på anvendelsen afsecurityscannere i EU's lufthavneEuropa-Kommissionen har i dag offentliggjort en meddelelse, hvori den gør
rede for anvendelsen af securityscannere i EU's lufthavne. Meddelelsen er
udarbejdet efter anmodning fra Europa-Parlamentet og medlemsstaterne.
Efter hændelsen i flyet fra Amsterdam til Detroit den 25. december 2009, hvor
en terrorist forsøgte at udløse sprængstoffer, er anvendelsen af
securityscannere blevet mere og mere udbredt. Flere EU-medlemsstater, bl.a.
Storbritannien, Nederlandene, Frankrig og Italien, er desuden i færd med at
afprøve teknologien. Securityscannere er som sådan ikke omfattet af EU-
bestemmelserne om luftfartssikkerhed, og resultatet er, at de anvendes i
henhold til et virvar af forskellige regler i de forskellige medlemsstater. I den
meddelelse, der er offentliggjort i dag, argumenterer Kommissionen for
securityscannere som en screeningmetode, der udgør en reel mulighed for at
øge sikkerheden for passagerer. Kommissionen går ind for, at der fastsættes
fælles EU-regler for at sikre, at securityscannerne - hvis medlemsstaterne
beslutter sig for at indføre dem – installeres og anvendes i henhold til fælles
normer, som fastsætter minimumskrav til detektionsegenskaber og samtidig
sikrer, at EU's grundlæggende rettigheder og sundhedsbestemmelser
overholdes ensartet i alle medlemsstaterne. Kommissionen anmoder Europa-
Parlamentet og Rådet om at udtale sig om anvendelsen af securityscannere
på baggrund af de faktuelle oplysninger i meddelelsen.
Siim Kallas, næstformand for Kommissionen med ansvar for transport, udtalte: "Flereog flere EU-medlemsstater anvender securityscannere, men anvendelsen afscannerne er i øjeblikket ikke omfattet af EU-lovgivningen, hvilket betyder, at deanvendes forskelligt fra medlemsstat til medlemsstat. Securityscannere er bestemtikke nogen universalløsning på sikkerhedsspørgsmålet, men de udgør en reelmulighed for at øge sikkerheden for passagerer. Det er op til hver enkeltmedlemsstat at beslutte, om der skal gives tilladelse til at anvende scannere i denationale lufthavne. Dette ændrer vi ikke på, men gøres der brug af denne teknologi,bør den være omfattet af normer for detektionsegenskaber og fællessikkerhedsmekanismer, der fastsættes på EU-niveau, og som sikrer, at degrundlæggende rettigheder og sundhedsbestemmelser overholdes."Securityscannere kom i søgelyset i kølvandet på den alvorlige hændelse, der fandtsted på fly nr. NW 253 fra Amsterdam til Detroit den 25. december 2009, hvor enterrorist forsøgte at udløse sprængstoffer, som han havde skjult på sin krop, og somikke var blevet opdaget i securitykontrollens metaldetektor. Efter anmodning fraEuropa-Parlamentet og medlemsstaterne har Kommissionen derfor i dag vedtageten meddelelse om anvendelsen af securityscannere i EU's lufthavne. I meddelelsenundersøger Kommissionen, hvilke konsekvenser anvendelsen af dennescreeningmetode har for sikkerheden (på grundlag af scannernesdetektionsegenskaber) og overholdelsen af de grundlæggende rettigheder ogbestemmelserne om sundhedsbeskyttelse.