Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 381
Offentligt
865305_0001.png
865305_0002.png
865305_0003.png
865305_0004.png
865305_0005.png
865305_0006.png
865305_0007.png
865305_0008.png
865305_0009.png
865305_0010.png
865305_0011.png
865305_0012.png
865305_0013.png
865305_0014.png
865305_0015.png
865305_0016.png
865305_0017.png
865305_0018.png
865305_0019.png
865305_0020.png
865305_0021.png
865305_0022.png
865305_0023.png
865305_0024.png
865305_0025.png
865305_0026.png
865305_0027.png
865305_0028.png
865305_0029.png
865305_0030.png
865305_0031.png
Jeg vil hermed præsentere et forslag, som kunne være visionært.Et forslag som tager højde for fremtidige klimaforandringer således:• at kystnære arealer bevares på sigt.• at forhistoriske minder / fredet skov ved Andrup bevares.• at Vadehavet sikres mod fremtidig depot forurening mv.Det kunne desuden afhjælpe:• at vi må opgrave et område klassificeret som høj risiko område.• at nationaleuropæiske problemstillinger kunne mindskes betydeligt.
Udgangspunktet er at Jernbanelinjen bruges til inddæmning af det store depot.Lad os starte med højdemodelskortet..
” Klimaforandringer ” vil ifremtiden betyde følgende.
At:• affaldsdepotet (Gul)• forbrændings anlæg• kemifabrikker• affaldshåndtering• industriområdet&• planlagt jernbanelinjeplaceres i risikozone.Bør det inddæmmes?
Idé & konceptThomas Barrett
Højdemodel Esbjerg & Fanø
Depot =Den gule plet + lidt mere.
Er det hensigtsmæssigt:At grave området optil jernbane mv. ?Kunne dette i stedet sikres ?Kunne affaldsdepot blive løsningeni stedet for problemet til gavn for alle.
Idé & konceptThomas Barrett
Højdemodel Esbjerg & Fanø
Jernbanen skal ligge hvor ?
Depot = Den gule plet + lidt mere.
RensningsanlægKemifabrikker mv.
Idé & konceptThomas Barrett
Højdemodel Esbjerg & Fanø
Er det visionært ?
Depot = Den gule plet + lidt mere.
RensningsanlægKemifabrikker mv.Jernbanelinje pt. ?
Idé & konceptThomas Barrett
Højdemodel Esbjerg & Fanø
Der skal også ligge:
Depot = Den gule plet + lidt mere.
RensningsanlægKemifabrikker mv.Jernbanelinje pt. ?Motorvej E 20
Idé & konceptThomas Barrett
Højdemodel Esbjerg & Fanø
Der skal også ligge:
Depot = Den gule plet + lidt mere.
RensningsanlægKemifabrikker mv.Jernbanelinje pt. ?Motorvej E 20Svær industrivej ?
Idé & konceptThomas Barrett
Højdemodel Esbjerg & Fanø
Men dæmning går hertil ?
Depot = Den gule plet + lidt mere.
RensningsanlægKemifabrikker mv.Jernbanelinje pt. ?Motorvej E 20Svær industrivejDæmning går pt.
Idé & konceptThomas Barrett
Højdemodel Esbjerg & Fanø
Klimaforandringerog storme som 3dec.1999 kunnemuligvis kommeindover storeområder her.
Højdemodel Esbjerg & Fanø.
Hvad kunne gøres?
Linje slettes
Motorvej E 20(ok)Korridor(Nej)
Depot område
Jernbanelinje(Nej)Dæmning pt.
Idé & konceptThomas Barrett
Højdemodel Esbjerg & Fanø
Dæmningen kunne forlænges.Land sikres, muligheder opstår.
Motorvej E 20Ny dæmning.Dæmning pt.
Depot område
Idé & konceptThomas Barrett
Højdemodel Esbjerg & Fanø
Jernbane linje lægges bagveddiget og industri kan placeres.
Depot område
Motorvej E 20Ny dæmning.Ny jernbanelinjeDæmning pt.
Idé & konceptThomas Barrett
Højdemodel Esbjerg & Fanø
Jernbane & industri lægges langshøjdedrag mod Bramming / Ribe.
Depot område
Motorvej E 20Ny dæmning.Ny jernbanelinjeSvær industri ?Dæmning pt.+
Idé & konceptThomas Barrett
Højdemodel Esbjerg & Fanø
Løsningen bevarer Fred skov,fortidsminder og Vadehavet miljøsikres
Depot område
Motorvej E 20Ny dæmning.Ny jernbanelinjeSvær industri ?Dæmning pt.+
Idé & konceptThomas Barrett
Højdemodel Esbjerg & Fanø
Fredninger: Forslaget synes at løse flest mulige af de mange problemstillingerne.
Farve =industri planlagt pt. -
Depot
-Planlagt Jernbanelinje
Hvorfor er det en win win situation ?
Nuværende forslag til industri:Rammer i et område med tæt placeringaf forhistoriske minder og fredet skov.Den vil ødelægge en gammelbyudviklingsplan med kommendesmukke boligområder ved skove.Forskellen:Forslaget vil frigøre og gå igennem hvorder er færrest fredede arealer ogkystsikre land som vil forsvinde.Det vil åbne muligheder forvindmølleindustrien tillige.Alle 3 byer vil kunne bindes sammen omet fælles projekt og fremtid.
Fredninger : Linjeføring bevarer miljø og udvikler mest muligt på sigt.
Forslaget vil kunne afhjælpe motorvejene og meget mere.
Fredning: Korridoren laves på det smalleste sted uden om depotet ?
Dæmningen / korridoren sikre samtidigt depotet ved Vadehavet og land som ikke tabes.
Idé & konceptThomas Barrett
Depotet ved Vadehavet - fredet skov og fortidsminder bør gå op i en større enhed.
Depot i måde
Idé & konceptThomas Barrett
Her udsnit af planlagt industri ved Andrup & affaldsdepot i Måde ved Esbjerg.
Depot i mådeUdsnit Industri / korridorPlanlagt jernbane
Konsekvenserne heraf er, som vist voldsomme, men sikre intet.
Idé & konceptThomas Barrett
Kystsikringen af depotet kunne skabe en national-europæisk korridor ved 2 højdedrage
1Depot i måde
2
Miljøkraft center / vindmøller
Kunne et havne nært industriområde flytte utallige svære transporter væk fra motorvejene?
Idé & konceptThomas Barrett
Ved inddæmningen bevarer vi, og vi kunne samtidig mindske store CO2belastende transport?
1Depot i måde
2
Kystsikring depotMiljøkraft center / vindmøller
Ved at indkapsle depotet med en dæmning, kan en korridor opstå til svær gods?
Idé & konceptThomas Barrett
Kystsikringen kunne forbinde havnen & jernbane med et nyt industriområde tæt ved havn.
Depot i måde
Planlagt jernbaneNy jernbane linjeKystsikring depotMiljøkraft center / vindmøller
Her kunne en korridor opstå til fremtidens meget svære vindmølle gods?
Idé & konceptThomas Barrett
Herved reddes fred skov, fortidsminder og depot, boligudviklingen kan tillige forsætte tidligere.
Depot i mådeUdsnit Industri / korridorPlanlagt jernbaneNy jernbane linjeKystsikring depotMiljø-kraftcenter / vindmøller
Idé & konceptThomas Barrett
Et smuk skønt boligområde tæt ved fred skov og gamle fortidsminder mv.
Depot i mådeNyt boligområdeVindmølle industriNy jernbane linjeKystsikring depotMiljø-kraftcenter / vindmøller
Svær god kan nu let trækkes hen til havnen. ( Et miljøkraftcenter )
Løsning virker naturlig og motortrafikveje og andet ligger der allerede
Nationalt & europæisk ville det betyde ?
Slut med alle de her mange svære transporter alle steder ?
Vi skaber derved både natur, bedre veje og et sikkert Vadehav uden forurening ?
Det kræver dog, at vi redder det klimaforandringerne vil tage først ?
De 2 højdedrage ved Bramming / Ribe passer til fremtidens linjer.
Som igen passer ind i fremtidens udbygninger af energinettet i Vest på havet.
Tak til jer alle fordi jeg måtte vise jer dette forslag.Vi kan naturligvis altid forbedre dette&som i alle ved” Det er altid lettere at skyde på dem”som forsøger at gøre nogetend demsom sidder på deres hænder.Tak for ordet.Thomas BarrettDesign & konceptudvikler