Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 377
Offentligt
865122_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato15. juni 2010Dok.id47072J. nr.2010-2883Deres ref.Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55

Orientering om hastighedsnedsættelser på varme dage, sommeren

2010

Transportministeren orienterede sidste år udvalget om, at togene på stræknin-gen Ringsted – Rødby kørte efter en særlig sommerkøreplan i juli og august, li-gesom hastigheden på andre lokaliteter måtte sættes ned på varme dage.Jeg kan oplyse udvalget om, at tilstanden på Banedanmarks jernbanenet nu erbragt i så god stand, at det ikke længere er nødvendigt at indføre de såkaldtesommerkøreplaner, hvor togene må nedsætte hastigheden, når skinnetempera-turen kommer over 40 grader. Grundet den sporombygning, der blev gennem-ført på strækningen Ringsted – Nykøbing Falster, forventes der i sommeren2010 alene hastighedsnedsættelser på varme dage på strækningen NykøbingFalster – Rødby.De hastighedsnedsættelser, som i givet fald vil blive indført, vil kunne håndte-res indenfor den sædvanlige køreplan. Hastighedsnedsættelser indføres pga.banens tilstand på den pågældende strækning. Banens tilstand kan nemlig gøredet nødvendigt at nedsætte hastigheden på varme dage af hensyn til sikkerhe-den. Normerne indenfor sporområdet indebærer, at hastigheden skal sænkes,når skinnetemperaturen kommer over 40 grader på strækninger, hvor der erutilstrækkelig ballast, dvs. skærver som får sporet til at ligge stabilt, eller hvorsvellerne er nedslidte.Banedanmark forventer på nuværende tidspunkt, at sporenes tilstand påstrækningen Nykøbing Falster – Rødby er tilstrækkelig god til, at en sporforny-else blot skal udføres inden 2018 i forbindelse med de øvrige arbejder, der skalske på banen som forberedelse til Femern-forbindelsen. I den forbindelse vilsvellerne blive udskiftet, og derefter vil der ikke være behov for hastighedsned-sættelser på varme dage på denne strækning.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt