Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 373
Offentligt
Folketingets Trafikudvalg
Henvendelse til FolketingetEn række udkantskommuner har på grund af deres geografiske placering et særligt problem i forholdtil den statslige og regionale kollektive trafik.Det er en problemstilling, som vi vil opfordre Folketingens medlemmer til at tage med i drøftelserne omUdkantsdanmark.I Region Syddanmark kan det således konstateres, at Langeland Kommune efter ændringerne i denkollektive trafik som følge af strukturreformen står overfor at skulle påtage sig meget storeekstraudgifter, hvis der skal opretholdes en acceptabel kollektiv trafikbetjening af både øens nordligeog sydlige ende.Fra 2007 har FynBus haft ansvaret for al offentlig buskørsel på Fyn og øerne. Passagerindtægternekan ikke dække udgiften hertil, og derfor træder regionen og kommunerne til med et tilskud – det er deforpligtet til ifølge lovgivningen. Regionens forpligtelse i denne sammenhæng er at finansiere de ruter,der forbinder de væsentligste rejsemål. På Langeland er det dels Rudkøbing og dels færgen iSpodsbjerg, hvilket jo kun er en meget lille del af det samlede langelandske område.På Langeland kan man derfor konstatere, at lovgivningen på dette område stiller kommunen i endårligere situation end mange andre kommuner, hvor de regionale ruter giver en tættere betjening.Langeland er formentlig én af de kommuner, der er dårligst dækket af regional kollektiv trafik.Selv om der egentlig er tale om en uhensigtsmæssighed i lovgivningen, har Region Syddanmarkalligevel som en del af opfølgningen på Den Regionale Udviklingsplan afsat en ekstra pulje til at retteop på nogle af de værste skævheder. Det har betydet, at regionens pulje bruges til at finansiere nogleafgange morgen og eftermiddag, som forbinder henholdsvis Nord- og Sydlangeland med Svendborg.Det giver de studerende til ungdomsuddannelserne i Svendborg mulighed for at komme til og fraderes skole.Der er således enighed mellem Langeland Kommune og Region Syddanmark om, at regionen harmere end opfyldt sin forpligtelse til at betjene Langeland med regionale busser. Udfordringen erimidlertid, at geografien er på tværs, og ikke – som hos flere andre kommuner - begunstiger medregionale og statslige ruter. Den regionale strækning går få kilometer på tværs af øen, mens andre
Damhaven 12, 7100 VejleTlf. 7663 1000
8. juni 2010Journal nr.Side 2 / 2
kommuner har mange kilometer gennem kommunen, som er dækket af regionale eller statslige ruter.Langeland Kommune kan økonomisk ikke selv løse denne opgave men erkender, at konsekvensenfor et udkantsområde som Langeland vil være meget stor, såfremt der ikke sker opgaveændringer iansvaret for den lokale og den regionale kollektive trafik.Langeland Kommune ser gerne en betjening af Nord- og Sydlangeland med langt hyppigere afgangeend regionens ekstrapulje kan sikre. Det kan rent teknisk ske ved, at kommunen hos FynBus tilkøberekstra afgange på de ruter, som regionen har sikret en grundfinansiering af.Det indgår i både Den Regionale Udviklingsplan og Langeland Kommunes planstrategi, at en godkollektiv trafikbetjening er en væsentlig faktor for at modvirke fraflytning – eller i bedste fald muliggøretilflytning. Langeland hænger økonomisk uløseligt sammen med Svendborg. De unge skal tilSvendborg for at få en ungdomsuddannelse, og en stor del af arbejdsstyrken skal til Svendborg ellerOdense for at finde arbejde. Et udkantsområde som Langeland er efterhånden godt på vej til at væretømt for en række vigtige funktioner. Derfor er det af helt central betydning, at tilgængeligheden tilarbejdspladser, fritidsfaciliteter og offentlig service er god, og i Langelands tilfælde er kontakten tilSvendborg altafgørende. Er man henvist til alene at klare transporten ved hjælp af bilen, er man ogsågodt på vej til at skubbe vigtige grupper af befolkningen væk fra et sådant område.Der er ingen tvivl om, at det er Langeland Kommunes ansvar at yde det nødvendige tilskud til atFynBus kan opretholde en ordentlig kollektiv trafik på hele Langeland. Men økonomien er et voldsomtproblem – det er trods alt nye udgifter, der er tale om. Altså udgifter der skal dækkes ind ved at sparepå andre kommunale udgifter.Derfor er flere midler til den lokale kollektive trafik en både nødvendig og kærkommen håndsrækningtil en del af Udkants-Danmark. Måske ville det være den allervigtigste hjælp, der kunne afbøde deværste virkninger af et ”Danmark, der knækker”.
Bjarne NielsenBorgmesterLangeland Kommune
Lasse KrullUdvalgsformandRegion Syddanmark
Damhaven 12, 7100 VejleTlf. 7663 1000