Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 371
Offentligt
863382_0001.png
863382_0002.png
863382_0003.png
- varetager enkelt- og kollektivt rejsende passagerers interesse, herunder fremme af en rimelig takst- og passager-politik, som ikke stiller passagerer på Bornholm ringere end passagerer i det øvrige land. Formand Bjørn Carlsen,Rønnevej 42, Bodilsker, 3730 Nexø. Tlf. 56 49 17 25 / 29 26 17 33. Email:[email protected]
Bodilsker, den 7. juni 2010
Til samtlige medlemmer af Folketingets TrafikudvalgFremsendes (via e-mail) til udvalgssekretær Jesper Thinghuus
Vederlag til færgebetjening af BornholmBornholm hører til det såkaldte »udkantsdanmark«, og Bornholms overlevelse som et aktivt sam-fund i det danske rige, er i udstrakt grad afhængig af transporten til og fra øen. Det gælder for såvelde bornholmske borgere, som de turister, som bornholmerne i betydelig omfang er afhængige afkommer til øen.Listeprisen for transport med den samfundsbegrundede færgebetjening er siden udliciteringen i2005 steget uforholdsmæssigt meget i relation til den almindelige prisudvikling. Der er således taleom en bruttostigning for f.eks. den mest benyttede billettype (Bil + 5) på knap 56%, mens den al-mindelige prisudvikling kun er steget knap 12%.Bornholmske familier (med typisk rejsemønster) og stort set alle turister oplever til fulde dennekolossale prisstigning. Bornholmstrafikken tilbyder en rabat-ordning (den såkaldte Bizz-ordning),men ordningens opbygning gavner ikke de bornholmske familier (som typisk har et rejsemønstermed 4-6 enkeltture om året), og ordningen gavner slet ikke øens sommerturister.En sådan udvikling er ødelæggende for det bornholmske samfund. Forud for udliciteringen blevBornholm stillet i udsigt, at vi »ville få mere færgefart for de samme penge«. Udviklingen er vist iskemaer nedenfor på ruten Rønne-Ystad. Hertil skal lægges prisen for at komme over »Øresunds-bron«, før hovedlandet nås:
Billetpris gældende for året2004(før udliciteringen)2005(fra udliciteringen 1. maj 2005)20062007200820092010
Billetpris for enkeltbillet*)(billet = »Bil + 5«)666,00 kr.710,00 kr.717,00 kr.850,00 kr.900,00 kr.995,00 kr.1.038,00 kr.
*)Der er anvendt lavsæson (bornholmernes primære rejseperiode). Udviklingen er tilsvarende i højsæsonen, som rammer især turisterne
Der kan anvendes mange forskellige prisindekser til sammenligningen. Alle viser dog samme ud-vikling og en betydelig lavere stigning end for stigningen i billetprisen. Vi finder det mest naturligat sammenligne med »forbrugerprisindekset«. Det har udviklet sig som følger:År2003200420052006200720082009Forbrugerindeks5622568757905900600162056286Ændring i procent2,11,21,81,91,73,41,3
Stigningerne kan ikke begrundes i mindre vederlag til den samfundsbegrundede færgebetjening afBornholm – tværtimod! Ligeledes kan stigningerne heller ikke begrundes i udvidet færgebetjening iperioden. Vi er fuldt ud bekendt med, hvordan rederiet skal udregne gennemsnitspriser og ikke måfastsatte priser, der overstiger de i henhold til kontrakten aftalte og beregnede maksimale priser;men det ændrer ikke ved de faktiske stigninger i listeprisen.Det bekymrer os i denne forbindelse, at statens vederlag til færgebetjening af Bornholm i 2009 reeltikke er kommet Bornholm til gode.Bornholmstrafikken oplyser selv om udviklingen i året 2009:»Selskabets resultat før af- og nedskrivninger og finansielle poster blev på DKK 94 mio. mod DKK91 mio i 2008, hvilket er tilfredsstillende«.Men videre kan om årets resultat læses:»Nettoresultatet blev et underskud på DKK – 124 mio. (2008: + 24 mio.) og er klart utilfredsstil-lende.Resultatet i 2009 er påvirket af:Bornholmstrafikkens resultatandele i associerede virksomheder på i alt DKK – 82 mio.
Nedskrivninger på selskabets færger på i alt DKK 55 mio.«
Endvidere skriver rederiet:»I nettoomsætningen indgår et vederlag på DKK 142 (2008: DKK 139 mio.) fra Trafikstyrelsen foropfyldelse af kontrakten om færgebetjening af Bornholm.«I finansloven (2010) anføres klart og tydeligt:»28.43.05 Vederlag for færgebetjening af Bornholm (tekstanm. 10) (Reservationsbev.) [105]«Det er en kendsgerning, som klart og tydeligt vist oven for, at det relativt store underskud i Born-holmstrafikken ikke vedrører »færgebetjening af Bornholm«, men i princippet Bornholm uved-kommende fejlinvesteringer andre steder i landet (Samsø).Finanslovens tekst er ret klar. Der er tale om»Vederlag for færgebetjening af Bornholm«.Sådan hardet blot ikke fungeret i 2009. Spørgsmålene er imidlertid:-Hvordan vil politikerne i Folketingets Trafikudvalg sikre, at statens vederlag fremoverkommer Bornholm til gode, så der igen skabes overensstemmelse mellem oplysningerne iFinansloven og de faktiske forhold?Hvordan vil politikerne i Folketingets Trafikudvalg sikre, at prisniveauet for transporten tilog fra øen bringes tilbage på niveauet før udliciteringen?Med venlig hilsen
-

Bornholms Passagerforening

Bjørn Carlsenformand