Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 366
Offentligt
859888_0001.png
Kære medlemmer af trafikudvalget.Jeg skriver for at klage min nød over den nye køreplan på Kystbanen.I foromtalen af køreplanen har det lydt positivt, men realiteten er, at vi er mange passagerer, der erholdt for nar. Er I sikre på, at I er klar over, hvad I er gået med til?Fra Rungsted station er antallet af tog halveret fra seks til tre i timen - og det er bumletogene, vibeholder. Selv i myldretiden er der ikke flere afgange, og jeg kan simpelthen ikke husk hvornår dernogensinde har været så få afgange.Målet er angiveligt at sikre rettidighed så der er 90 procent tog til tiden i stedet for 80 procent. Menallerede på andendagen var mit morgentog helt aflyst.I marts fandt trafikminister Hans Chr. Schmidt (V) ellers en halv mia. kr. til at forbedre driften påKystbanen, men det er svært at se forbedringen i en halvering af afgange.Regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale indgik i april en aftale, der skulle stabilisere driftenDet hed sig (Ritzau 22/4) at nogle ville få seks afgange i stedet for ni afgange i myldretiden, og detlød jo ikke så slemt. De fik bare ikke sagt, at andre kun fik tre tog.Hvis der med den gamle køreplan var et aflyst tog, var der fem andre i løbet af en time, såventetiden var begrænset. Nu er der kun to! Det kan godt være at togene typisk var 4-5 minutterforsinkede, men vi var stadig hurtigere hjemme end nu, hvor alle togene er længe undervejs.Sammenligner man med stationerne nord for Rungsted, eksempelvis Kokkedal har de mindst sekstog i timen og faktisk ni i timen i noget af myldretiden. Kunne man ikke forestille sig, at bare et afdisse tog standsede i Rungsted i stedet for? Så stod det ikke 9-3, men 8-4.Ifølge Ritzau (22/4) giver den nye køreplan en besparelse, der skal gå til at forkæle passagererne.Det er jo nonsens. Med den gamle køreplan var der aldrig længe til næste tog, men kommer man etminut for sent nu, skal man vente 39 minutter på det næste.Frederik ThalbitzerLars Nielsensvej 52970 Hørsholm20 11 92 70