Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 364
Offentligt
859151_0001.png
859151_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets EuropaudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
2. juni 20102010-2522
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Europaudvalget har i brev af 5. maj 2010 stillet mig følgende spørgsmål (EUUalm. del Spørgsmål 68), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet ef-ter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).

Spørgsmål nr. 68:

Ministeren bedes redegøre for, hvilke forskellige typer af tests der eksisterer iEU med henblik på at måle niveauet af aske i luften i forbindelse medvulkanudbrud. Ministeren bedes desuden oplyse, hvilke muligheder der er forat vurdere resultaterne af disse tests.

Svar:

Jeg har forelagt sagen for Statens Luftfartsvæsen, der har oplyst følgende:”Der findes ingen tests på EU niveau til måling af askekoncentrationen i luften iforbindelse med vulkanudbrud.Området har siden starten af 90’erne været reguleret af ICAO, der er den inter-nationale luftfartsorganisation under FN.ICAO har udpeget i alt 9 ekspertcentre i verden (Vulcanic Ash AdvisoryCentres, VAAC’s), der er ansvarlige for varsling om vulkanskyer.Det er VAAC London, der har ansvaret for varsling om vulkanskyer i Nordat-lanten, herunder om skyer fra vulkaner i Island.VAAC London indsamler data blandt andet via billeder fra satellitter.På grund af askeskyernes indhold af mineralet silikat kan vulkansk aske skelnesfra vandførende skyer – via nogle komplicerede computerberegninger af speci-fikke infrarøde bølgelængdeområder i de pågældende satellitbilleder.På grundlag af de indsamlede data kan VAAC London beregne askeskyernesbevægelser og askekoncentration.VAAC Londons varsler bruges af nationale luftfartsmyndigheder til at afgøreom deres luftrum skal lukkes for at forhindre flyvning i askeskyer.
EU’s transportministre afholdt den 4. maj 2010 et ekstraordinært rådsmødeblandt andet om muligheden for at etablere fælles målesystemer i EU i relationtil vulkansk aske i europæisk luftrum. Man blev på mødet blandt andet enigeom at nedsætte en ekspertgruppe med deltagelse af industrien, medlemslande-ne, den europæiske lufttrafiktjeneste Eurocontrol og EU’s luftfartssikkerheds-agentur EASA med henblik på at udarbejde en fortegnelse over relevante tek-nologiske og metodiske redskaber og løsninger i relation til fremtidige fore-komster af vulkansk aske i europæisk luftrum.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt