Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 360
Offentligt
858043_0001.png
858043_0002.png
858043_0003.png
858043_0004.png
858043_0005.png
858043_0006.png
858043_0007.png
858043_0008.png
858043_0009.png
858043_0010.png
858043_0011.png
858043_0012.png
858043_0013.png
858043_0014.png
858043_0015.png
Nyt godsspor til Esbjerg HavnDebatoplæg til idéfase
Deltag i debattenFor at sikre at alle relevante og lokale forhold i projektet belyses, opfordrer Banedanmark alle borgere,interesseorganisationer, virksomheder, myndigheder m.fl. til at indsende kommentarer, ideer, forslag,spørgsmål og indsigelser. Alle henvendelser skal fremsendes, så de er modtaget i Banedanmark senestden 23. juni 2010.
Henvendelse kan ske tilBanedanmarkProjekt Esbjerg HavnAmerika Plads 152100 København ØE-mail: [email protected]
Udgivet af BanedanmarkMaj 2010Kortgrundlag: Trafikstyrelsen, Banedanmark, Kort & MatrikelstyrelsenFoto: Peter ThornvigISBN 978-87-90682-73-6
ForordDer skal anlægges en enkeltsporet godsbane til Esbjerg Havn, hvis de involverede parter kan bliveenige omnansieringen. Derfor har Trafikstyrelsen igangsat et projekt, der skal undersøge, hvordandette bedst muligt lader sig gøre. Pr. 1. maj 2010 er anlægsopgaverne i Trafikstyrelsen blevet overførttil Banedanmark, som nu viderefører opgaverne.Staten har bevilget et tilskud på 100 mio. kr. til projekterings- og anlægsarbjedet, men det er enforudsætning for projektets gennemførelse, at der er lokal medfinansiering, og at der søges om EU-støtte.Beslutningen tager udgangspunkt i den politiske aftale „En grøn transportpolitik” fra 29. januar 2009.Her blev det besluttet at gennemføre en undersøgelse af mulighederne for at styrke godstransport påjernbane dels på havnearealer og dels på restbaner. Undersøgelsen blev færdig i efteråret, og det blevherefter besluttet at yde puljepenge til et havneprojekt i Esbjerg.I det forberedende arbejde indgår en hovedløsning og et alternativ, og det indgår desuden i projektetat afdække, om disse løsninger forhindrer et eventuelt senere anlæg af et dobbeltspor til person- oggodstransport. Også 0-Alternativet skal undersøges, - altså konsekvenserne i den situation, hvor derikke anlægges nye spor.Undersøgelsesarbejdet omfatter bl.a. indledende projektering og undersøgelse af projektets påvirk-ninger af omgivelserne samt afværgeforanstaltninger.Projektet gennemløber en proces med 2 offentlige høringer. Den første offentlige høring er en idéfase,som igangsættes med projektets overordnede indhold i dette debatoplæg. Høringsperioden er fra den12. maj til den 23. juni 2010. I samme periode gennemføres tillige en strategisk miljøvurdering afplanen.Den anden offentlige høring gennemføres i efteråret 2011 på baggrund af en høringsudgave af miljø-redegørelsen, og der afholdes et borgermøde om projektet. I miljøredegørelsen beskrives projektet ogdets påvirkninger af omgivelserne.Der skal foreligge et beslutningsgrundlag til politisk behandling i 2012.Med dette debatoplæg informerer vi på et foreløbigt grundlag om projektets baggrund og muligheder.God debat!
Martin Munk HansenOmrådechef
BaggrundI den politiske aftale „En grøn transportpolitik” fra januar 2009 indgået mellem Regeringen, Socialde-mokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance læggesder vægt på styrkelse af gods på jernbanen.Det hedder bl.a., at navnlig på lange distancer er godstransport på banenettet en vigtig og miljøvenligtransportmulighed for virksomhederne. Parterne ønsker at styrke banegodstrafikkens konkurrence-dygtighed, så den i højere grad bliver et attraktivt alternativ for erhvervslivet.Det bemærkes videre i aftalen, at de samlede investeringer i forbedring og udbygning af jernbanentillige vil styrke mulighederne for godstransporten, men der er derudover behov for en særlig indsatsi forhold til jernbanegods, herunder bedre forbindelser til havnene.På baggrund af aftalen blev der iværksat en indledende undersøgelse af en række godsbane- og hav-nebaneprojekter, herunder også for Esbjerg Havn.I den politiske aftale fra oktober 2009 „En moderne jernbane” gentager forligskredsen ønsket om styr-kelse af gods på jernbanen. Udover at igangsætte en række banegodsinitiativer blev parterne ogsåenige om at styrke samspillet mellem jernbanen og havnene i bl.a. Esbjerg. Inden for rammerne afjernbanegodspuljen på 200 mio. kr. blev der afsat 100 mio. kr. til et statsligt bidrag til en ny sporfor-bindelse til Esbjerg Havn, og det anføres i aftalen, at projekterne kun gennemføres, hvis der er lokalopbakning, og at der tilvejebringes privat/kommunal/EU medfinansiering.Trafikstyrelsen har efterfølgende igangsat et projekt, som hermed præsenteres i forbindelse med denførste offentlige høring, nemlig idéfasen.Pr. 1. maj 2010 er anlægsprojekterne i Trafikstyrelsen overført til Banedanmark, hvor de videreføres.
4
2 forslag til løsninger samt 1 undersøgelsestemaBaneprojektet for Esbjerg Havn indeholder i dette debatoplæg 2 forslag til løsninger samt yderligereet undersøgelsestema. Løsning 1 betragtes som hovedforslaget, og løsning 2 betragtes som alterna-tivet hertil. Undersøgelsestemaet er medtaget for at kunne afdække eventuelle forhindringer i de 2fremlagte løsninger for en eventuel gennemførelse i fremtiden af undersøgelsestemaet. Også 0-Al-ternativet skal undersøges, – altså konsekvenserne i den situation, hvor der ikke anlægges nye spor.
De nuværende sporforholdDen eksisterende, dobbeltsporede jernbane fra Bramming løber fra øst mod vest gennem Esbjerg by,hvor den drejer i en skarp kurve mod syd til Esbjerg Station. Der er sporforbindelser mellem de 2 ho-vedspor i Esbjerg og Bramming, men ikke i Tjæreborg.Den eksisterende, enkeltsporede bane fra Herning via Varde til Esbjerg løber fra nord mod syd til Es-bjerg Station, hvor sporeneettes sammen med sporene fra Bramming.Sporene fortsætter gennem Esbjerg Station, og efter perronerne samles sporene i 2 spor, som i enskarp kurve svinger mod vest til Esbjerg Havn.Det er disse sporforhold, som er udgangspunktet for forslagene til anlæg af en godsforbindelse tilEsbjerg Havn. De 2 forslag er udelukkende godsforbindelser, hvor den ene anlægges fra vest for Tjæ-reborg, og den anden anlægges fra Esbjerg Station.
Varde
Esbjerg
Bramming
EsbjergmotorvejenNovrupvej
Esbjerg
VeldbækTjæreborgvej
Østre HavnevejGammel RingvejMåde
Eksisterende spor
0
1 km
5

N

Esbjerg HavnEsbjerg Havn har planer om at udvide havneaktiviteterne til et helt nyt havneområde med en gods-terminal sydøst for de eksisterende havneaktiviteter, og der ønskes en jernbaneforbindelse til detteområde. Dermed kan der skabes et intermodalt og effektivt knudepunkt, hvor der kan udveksles godsmellem transportformerne skib, bane og vej.Den nuværende bane til havnen – herunder rangersporene – kan ikke anvendes i relation til banebe-tjening af havneudvidelsen mod sydøst.Isoleret set har havnen ingen interesse i at få en jernbaneforbindelse for persontrafik øst om byen.Men Esbjerg Kommune har udtrykt ønske om, at der i forbindelse med anlæg af en godsbane ikkelægges hindringer i vejen for en eventuel senere udvidelse til en kombineret person- og godsbane sydom Esbjerg. Derfor undersøges en sådan på overordnet niveau.
6
Løsning 1: Godsspor fra Tjæreborg
I løsning 1 afgrener et nyt spor fra hovedbanen i det åbne landskab vest for Tjæreborg i en kurve modsydøst (hen mod fotografen).
TrafikkenDenne løsning baseres på, at Esbjerg Havn betjenes direkte af godstog fra og til øst. Godstog, derkommer fra nord, må derfor vende både på Esbjerg Station og i Bramming for herefter vest for Tjæ-reborg at kunne køre sydøst om Esbjerg til et nyt industriområde på havnen.Lokomotivet kører til og fra en ny godsterminal, hvor godsvognene kan rangeres, og godset omlæsses.
Varde
Esbjerg
Bramming
EsbjergmotorvejenNovrupvej
Esbjerg
VeldbækTjæreborgvej
Østre HavnevejGammel RingvejMåde
Løsning 1
Eksisterende spor
0
1 km
7

N

InfrastrukturenI denne løsning anlægges en ca. 5,6 km lang enkeltsporet godsbane, som afgrener på den eksisteren-de bane fra Kolding vest for Tjæreborg i retning sydøst om Esbjerg via Veldbæk og Måde til et planlagtindustrikvarter på havnen syd for Gammelby Ringvej. På havneområdet etableres en godsterminalmed mindst 2 spor på hver 750 m. Det ene spor skal anvendes til hensætning af vogne, det andet tilrangering. Som fremtidssikring kan der etableres et 3. spor, så der bliver kapacitet til både et ankom-mende, et afgående samt et rangerende tog.
Påvirkning af omgivelserneI korridoren for løsningen har Banedanmark identificeret et antal naturlokaliteter, der skal undersø-ges nærmere som led i miljøundersøgelserne. Det drejer sig om vandhuller, vandløb, moser og enge,der er beskyttet efter naturbeskyttelseslovens § 3. Hertil kommer yderligere lokaliteter, der kan havebiologisk værdi og være levesteder for Bilag 4-arter i henhold til habitatdirektivet eller arter opført iRødlisten. Korridoren indeholder dele af Natura 2000-området H78 Vadehavet med Ribe Å, Tved Å ogVarde Å vest for Varde, men løsningen berører ikke området direkte.Under anlægsarbejdet og i selve driften af jernbanen vil der ske en øget støjpåvirkning i området.Banedanmark igangsætter undersøgelser, som skal afklare omfanget af støjpåvirkning samt indbyggeafværgeforanstaltninger for støjgener i projektet.
8
Løsning 2: Godsspor fra Esbjerg Station
I løsning 2 anlægges et nyt spor syd for Esbjerg stationsområde i en kurve mod øst (mod venstre).
TrafikkenDenne løsning baseres på, at alle godstog ekspederes gennem Esbjerg Station og videre et stykke adden eksisterende bane til havnen, og ved Østre Havnevej drejer banen syd om Esbjerg mod øst til etnyt industriområde på havnen. Lokomotivet kører til og fra en ny godsterminal, hvor godsvognene kanrangeres, og godset omlæsses.Ved denne løsning skal godstogene køre en længere strækning end i løsning 1, og de kommer til atkøre gennem beboelseskvartererne langs den eksisterende bane til Esbjerg Station og videre til hav-nen.
Varde
Esbjerg
Bramming
EsbjergmotorvejenNovrupvej
Esbjerg
VeldbækTjæreborgvej
Østre HavnevejGammel RingvejMåde
Løsning 2
Eksisterende spor
0
1 km
9

N

InfrastrukturenI denne løsning anlægges en ca. 2,4 km lang enkeltsporet godsbane, som afgrener fra den eksiste-rende bane syd for Esbjerg Station, hvor den drejer mod øst til et planlagt industrikvarter på havnensyd for Gammelby Ringvej.På havneområdet etableres en godsterminal med mindst 2 spor på hver 750 m. Det ene spor skalanvendes til hensætning af vogne, det andet til rangering. Som fremtidssikring kan der etableres et 3.spor, så der bliver kapacitet til både et ankommende, et afgående samt et rangerende tog.
Påvirkning af omgivelserneDenne baneløsning føres igennem et industriområde uden beskyttede naturområder. Løsningen plan-lægges dog i umiddelbar nærhed af Natura 2000-området H78 Vadehavet med Ribe Å, Tved Å ogVarde Å vest for Varde, og det skal vurderes, om projektet vil kunne påvirke natur, der er beskyttetefter EU-regler.Under anlægsarbejdet og i selve driften af jernbanen vil der ske en øget støjpåvirkning i området,som dog allerede i dag er præget af erhvervsaktiviteter. Banedanmark igangsætter undersøgelser,som skal afklare omfanget af støjpåvirkning samt om nødvendigt indbygge afværgeforanstaltningerfor støjgener i projektet.
10
Tema: Eventuel person- og godsbaneTrafikkenDette undersøgelsestema omfatter en eventuel, dobbeltsporet bane til såvel person- som godstrans-port syd om Esbjerg.Togtrafikken ledes i løsningen til Esbjerg Station syd om byen, og dermed ophører trafikken på banengennem beboelseskvarterne i den østlige del af Esbjerg.Hvis det besluttes at anlægge spor som i løsningerne 1 og 2, vil den valgte løsning kunne give be-grænsninger i mulighederne for eventuelt senere at anlægge denne løsning. For at kunne vurderedisse forhold undersøges dette tema, men kun på et overordnet niveau.
InfrastrukturenI temaet anlægges der en dobbeltsporet bane til såvel person- som godstransport, der ligner en kom-bination af løsning 1 og 2. Den dobbeltsporede bane afgrener fra den eksisterende bane vest for Tjæ-reborg i retning sydøst om Esbjerg via Veldbæk og Måde til et planlagt industrikvarter på havnen sydfor Gammelby Ringvej. Herfra videreføres banen mod vest, hvorefter den drejer mod nord og koblestil den eksisterende bane ved Østre Havnevej syd for Esbjerg Station. Den samlede banelængde er påca. 6,8 km.På havneområdet etableres en godsterminal med mindst 2 spor på hver 750 m. Det ene spor skalanvendes til hensætning af vogne, det andet til rangering. Som fremtidssikring kan der etableres et 3.spor, så der bliver kapacitet til både et ankommende, et afgående samt et rangerende tog.Varde
Esbjerg
Bramming
EsbjergmotorvejenNovrupvej
Esbjerg
VeldbækTjæreborgvej
Østre HavnevejGammel RingvejMåde
Eventuelt senere
Eksisterende spor
Togtrafik ophører
0
1 km
11

N

Påvirkning af omgivelserneI korridoren for løsningen har Banedanmark identificeret et antal naturlokaliteter, som skal undersø-ges nærmere som led i miljøundersøgelserne. Det drejer sig om vandhuller, vandløb, moser og engebeskyttet efter naturbeskyttelseslovens § 3.Hertil kommer yderligere lokaliteter, der kan have biologisk værdi og være levesteder for Bilag 4-arteri henhold til habitatdirektivet eller arter opført i Rødlisten. Løsningen forløber i umiddelbar nærhed afNatura 2000-området H78 Vadehavet med Ribe Å, Tved Å og Varde Å vest for Varde, men berører ikkeområdet direkte.Under anlægsarbejdet og i selve driften af jernbanen vil der ske en øget støjpåvirkning i området.Banedanmark igangsætter undersøgelser, som skal afklare omfanget af støjpåvirkning samt indbyggeafværgeforanstaltninger for støjgener i projektet.
12
I dette område planlægges udvidelse af Esbjerg Havn, og hér kan der placeres en godsterminal somendepunkt for hver af de 2 løsninger.
0-AlternativetOgså 0-Alternativet skal undersøges. 0-Alternativet beskriver den situation, hvor der ikke anlæggesnye spor, og hvor der tages udgangspunkt i den trafikale situation på det tidspunkt, hvor en løsningkunne være udført. 0-Alternativet betegnes også som „Basissituationen” og tjener således som etsammenligningsgrundlag i forhold til en eventuelt kommende, ændret situation.
ArealbehovDet forudsættes i baneprojektet, at der er foretaget den nødvendige kystopfyldning på havneområdet,inden en ny bane etableres.Banen følger den udlagte korridor, der er reserveret til en godsbane i kommuneplanen.Der vurderes ikke at være specielle problemer i forbindelse med arealerhvervelse, idet størstepartenaf de nødvendige arealer til en bane ligger på landbrugsjord eller på ikke udnyttede erhvervsområder.
13
Påvirkninger af miljøetSom en del af projektet gennemføres undersøgelser af anlæggenes mulige påvirkning af omgivelserne,bl.a. naturområder, beskyttede dyre- og plantearter, kulturhistoriske interesser og grundvandsforhold.Banedanmark vil undersøge jernbanens mulige påvirkning af et antal naturlokaliteter.Korridoren for jernbanen indeholder dele af Natura 2000-området H78 Vadehavet med Ribe Å, Tved Åog Varde Å vest for Varde. En ny jernbane i nærheden af Natura 2000-området vil virke som en øgetbarriere for dyr, der krydser banen. Det betyder, at dyrenes muligheder for at sprede sig i landskabetforringes. Dette kan afhjælpes ved forskellige former for faunapassager under banen eller ved erstat-ningsområder for de dyrearter, der bliver påvirket.Som følge af jernbanens placering i nærhed af Vadehavet foretager Banedanmark undersøgelser af,hvordan et forandret klima vil kunne påvirke anlægget.Anlægsarbejde vil medføre forøget støj i området i den periode, hvor arbejdet står på. Støjen øgesbl.a. i forbindelse med etablering af f.eks. en bro og ved kørsel af jord og materialer.Også under driften af jernbanen vil støjen kunne øges.Banedanmark igangsætter undersøgelser, som skal afklare omfanget af støjpåvirkning samt indbyggeafværgeforanstaltninger for støjgener i projektet.
14
Det videre forløbEn idéfase er den første af 2 offentlige høringer om et nyt, stort anlægsprojekt. I denne fase kan alleborgere, interesseorganisationer, virksomheder, myndigheder m.fl. fremkomme med kommentarer,indsigelser – eller helt alternative forslag – samt ideer til, hvad der bør belyses, således atest muligehensyn kan indgå i den videre planlægning.I idéfasen bliver alle henvendelser om projektet registreret. Henvendelserne bliver bearbejdet og vur-deret af Banedanmark, og de vil eventuelt indgå i det videre arbejde. Banedanmark vil efter idéfasenudarbejde et høringsnotat, der dokumenterer forløbet af idéfasen. Notatet offentliggøres på tryk og påBanedanmarks hjemmeside, hvor der også vil være adgang til at læse henvendelserne i deres fuldeomfang.Fra idéfasen og frem til den anden offentlige høring vil Banedanmark foretage en indledende pro-jektering og i den forbindelse udarbejde en miljøredegørelse, der beskriver anlæggets påvirkning afomgivelserne.Den anden offentlige høring i efteråret 2011 er på 8 uger og igangsættes på baggrund af projektetsmiljøredegørelse. Der vil i denne periode blive afholdt et borgermøde i Esbjerg. Tid og sted for mødetvil blive annonceret i de lokale medier. Offentligheden kan således igen fremkomme med synspunkterbåde mundtligt og skriftligt om projektet.Efter den offentlige høring udarbejder Banedanmark et høringsnotat som dokumentation på den gen-nemførte proces. Forslag, ideer og kommentarer vil blive indarbejdet i projektet i det omfang, det ermuligt under hensyntagen til de økonomiske, tekniske og miljømæssige rammer.I 2012 fremlægger Banedanmark grundlag for en politisk beslutning, og hvis der er politisk ønske omat fremme projektet, skal der herefter udarbejdes forslag til anlægslov med henblik på vedtagelse iFolketinget.Baneprojektet i Esbjerg er beskrevet på et forundersøgelsesniveau i en rapport fra september 2009om screening af havneforbindelser og restbaner.Rapportenndes på Trafikstyrelsens hjemmeside www.trafikstyrelsen.dk under Baneprojekter >Godsscreening.