Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 356
Offentligt
Til trafikudvalget
Skal vi nu have det bøvl igenGlyngøre 26 maj 2010
Arrivas udkast til køreplan for 2011 har store mangler for os som bor nordvestfor Viborg.Da Arriva vandt det første udbud i 2003 (selvom de ikke var billigst) startedede ud med en køreplan som var barberet voldsomt i forhold til det DSB havdeleveret årene før.Det gav nogen tumult og resulterede i at trafikministeriet måtte have enekstrabevilling så køreplanen kunne udvides med flere myldretidstog. Senere blevder indgået forlig (hvis indhold jeg ikke kender) mellem trafikministeren ogArriva om denne ekstradækning ifht til udbudsvilkårene.(Min kilde er min egen hukommelse og denne rapport fra rigsrevisionen:http://www.rigsrevisionen.dk/media(815,1030)/10-04.pdf)Nu har Arriva så vundet det nye udbud, men hvorfor har ministeriet ikke husketden gamle sag og/eller forliget og lavet kravene i udbudsmaterialet så der ertaget højde for myldretidsdækningen?Der er fjernet 4 af 8 morgentog fra hverdagskøreplanen når man ser påstrækningen fra Struer mod Århus. Det rammer mange rejsende fra stationerne:Struer, Vinderup, Skive, Højslev og Stoholm som arbejder i Viborg (bla mange påSygehuset) , Bjerringbro (bla nogle på Grundfos) eller Århus (undertegnede ogmindst 10 andre).Arriva overholder med køreplansudkastet det nye udbudsmateriale (priknotatet)men hvorfor har man ikke øget kravene siden sidste udbud. Eller er det aftalt påforhånd at der liiiige skal en ekstrabevilling til igen for at få rimeligdækning for morgenpendlerne.Personligt vil jeg overveje nøje om jeg fremover vil med tog når der er en timemellem dem. Idag skal jeg kun vente ½ time hvis jeg kommer lidt for sent. Næsteår vælger jeg måske bare at tage bilen hele vejen - det var vel ikke meningen.Eller er meningen netop at togtrafikken i yderområderne skal afvikles?
Venlig hilsenBror ArnfastLektor