Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 349
Offentligt
852049_0001.png
852049_0002.png
852049_0003.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato25. maj 2010Dok.idJ. nr.2010-98Deres ref.Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55

Orientering fra DSB og Metroselskabet om rejsekortprojektet

./.
Jeg vedlægger ”Orientering vedrørende rejsekortprojektet” fra DSB og Metro-selskabet. Orienteringen indeholder oplysninger om kontraktforhandlingermellem Rejsekort A/S og East-West, og jeg skal derfor bede om at den holdesfortrolig.Som det fremgår af orienteringen, er der i øjeblikket ca. 1.500 rejsekort i brughos kunderne, der har foretaget mere end 50.000 rejsekortrejser. Endvidere erder udstedt ca. 250.000 enkeltbilletter på rejsekortudstyret i busser. Pilotdrif-ten er i februar og marts 2010 udvidet til dele af Movia Syd og Movia Vest.Set fra et kundesynspunkt fungerer rejsekortsystemet tilfredsstillende. Der eraccept af check ind /check ud konceptet, Tank-op aftalerne fungerer, og kun-derne har kunnet tanke op via rejsekort-automater på DSB stationer og hosDSB Billetsalg i Roskilde.Det fremgår endvidere af orienteringen, at der planlægges fuld rejsekortdrift iMovia Vest i sensommeren 2010 og fuld rejsekortdrift i Movia Syd fra vinteren2010. Den præcise tidsplan for den videre udrulning herefter afventer forhand-lingerne med leverandøren, jf. nedenfor.Som tidligere oplyst udvalget i brev af 11. februar 2010 har Rejsekort A/S behovfor tilførsel af såvel egenkapital som lån i de kommende år, først og fremmestsom følge af projektforsinkelserne og de uafsluttede kontraktforhandlinger.Likviditetsbehovet er imidlertid blevet aktualiseret af bl.a. en for tiden uafklaretmomsmæssig status for selskabets aktiviteter samt manglende tilslutning fraalle trafikselskaber.DSB har oplyst, at likviditetsbehovet for Rejsekort A/S i 2010 er begrundet iomkostninger til driften af rejsekortet samt projektomkostninger, der udgørhenholdsvis 60 pct. og 40 pct. af likviditetsbehovet ud over de aftalte og fastlag-te kontraktbetalinger til East-West vedrørende systemleverancer.Driftsbetalingen for pilotdrift er lavere end ved fuld belastning, men da antalletaf kunder og dermed rejser på rejsekortsystemet også er lavere, medfører pilot-driften en samlet lavere indtjening for Rejsekort A/S og dermed en større likvi-ditetsmæssig belastning. Endvidere er implementeringsstrategien i forhold til
tidligere forudsætninger ændret til en mere gradvis udrulning i flere trin. Dettemedfører en længere periode med pilotdrift, og dermed lavere indtægter.En langsigtet løsning på likviditetssituationen for Rejsekort A/S må ses i sam-menhæng med, at ejerne forventer at indgå en ny aktionæroverenskomst forRejsekort A/S, herunder fastlægger en revideret langtidsprognose for selska-bets økonomi, hvilket afventer indgåelsen af en Tillægsaftale V med East-West.Hovedindholdet i Tillægsaftale V er en aftale med leverandøren om projektetssamlede økonomi, en ny tidsplan, der sikrer landsdækkende udrulning indenudgangen af 2012 samt visse ændringer til kravspecifikationen m.v.Det er umiddelbart forventningen, at der herefter vil være behov for et yderli-gere kapitalindskud på et trecifret millionbeløb fra ejerkredsen, herunder DSBog Metroselskabet, til at imødegå selskabets kapitalbehov i perioden 2010-2012.Forhandlingerne med East-West om Tillægsaftale V har været i gang siden star-ten af oktober 2009. Forhandlingerne har taget væsentligt længere tid end op-rindeligt forventet, og det er pt. usikkert, hvornår Tillægsaftale V kan indgås. Sålænge Tillægsaftale V ikke er indgået, er East-West forpligtet til at levere eftertidsplanen i Tillægsaftale IV.Såfremt East-West ikke er i stand til at levere i henhold til tidsplanen, indehol-der Tillægsaftale IV muligheder for, at Rejsekort A/S kan hæve kontrakten,hvilket i givet fald mest realistisk kan ske ultimo 2010.I afventning af Tillægsaftale V påtænker ejerne af Rejsekort A/S at etablere enforeløbig løsning for Rejsekort A/S, hvorved Rejsekort A/S får adgang til likvi-ditet gennem finansielle bidrag fra ejerne, således at disse hver især vil bidragemed en andel svarende til aktieandelen.Sydtrafik, Midttrafik og Metroselskabet har på nuværende tidspunkt bestemtsig for, at selskabernes finansielle bidrag skal ske i form af forudbetaling, sombeskrevet i orienteringen for Metroselskabets vedkommende.De øvrige ejere af Rejsekort A/S har endnu ikke besluttet, hvordan deres finan-sielle bidrag skal ydes.Når der foreligger en langsigtet løsning på likviditetssituationen for RejsekortA/S, herunder behovet for yderligere indskud i projektet fra ejerne, vil Finans-udvalget få forelagt sagen, jf. også orienteringen af 11. februar 2010 til Finans-udvalget. Sagen forventes forelagt på aktstykke efter sommerferien.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Side 3/3
Hans Chr. Schmidt