Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 343
Offentligt
848371_0001.png
848371_0002.png
848371_0003.png
Fra:Anders WestedSendt:14. maj 2010Emne:Spar 18 mio. på bane til Aalborg LufthavnTil Folketingets Trafikudvalg.Spar 18 mio. på bane til Aalborg Lufthavn.Muligheden for at lave en stiklinie fra banen nord for Lindholm (ved HaveforeningenHvoruplund) de ca. 1500 meter til Aalborg lufthavn undersøges så vidt jeg er orienteret i dissedage på trafikudvalgets foranledning.Financieringen af et sådant projekt, har formentlig relation til Trafikstyrelsen.Samtidig kører der i et andet regi, nemlig BaneDanmarks, en sag med flytning af enristeperron til rengøring af Intercitytog og påfyldning af vand fra den nuværende placering nærLindholm station til 350 meter længere oppe af banelinien på grund af klager over støjgener iet boligområde. Til dette er der jfr. Nordjyske Stiftstidende Aalborgsektionen 12. maj side 5afsat ca. 15 mill. kr. Forslaget kan følges påhttp://www.blst.dk/Annoncer/Forlangelse-af-spor-0-og-flytning-af-risteperron-ved-Lindholm-Station-.htmDen nye løsning med en ekstra 350 m bane til en ny klargøringsstation er ikke ideel. Og den erjo helt grotesk, hvis det få år senere besluttes at flytte togenes endestation videre fraLindholm til lufthavnen. Vælges modellen med en endestation i lufthavnen, kan man formentligkombinere "publikums-stationen" her med faciliteterne til fjernelse af affald fra togene ogpåfyldning af vand til toiletter, for det er jo det eneste, det drejer sig om.Flytningen af klargøringsstationen er til VVM-høring netop nu. I bund og grund foreslås atflytte risteperronen og de tekniske faciliteter fra den ene ende af et areal, Banestyrelsen ejerfor enden af Venøvej/Poul Kærs vej i Lindholm, til det modsatte, inkl. etablering af asfalterettilkørselsvej. Hvis man endegyldigt beslutter ikke at bruge dette areal til klargøringsaktiviteter,rangering og lignende, kan man sælge det til parcehusgrunde og formentlig indkassere 3 mill.kr.Samlet set vil man altså ved at sammentænke de to projekter kunne spare ca. 18 mill. kr.Jeg håber der er åbenhed for at koble disse to kasser sammen når beslutningerne skal tages(lige så vel som jeg håber at man tænker tænker sundhedsbudget, reducerede behov foranden vejudbygning, værdien af at undgå ødelæggelse af bynær natur samt værdien af CO2besparelse via øget brug af offentlige transportmidler med i beslutningen, når man overvejermin ide om at placere en park-and-ride station ved Thistedvej på vej mod lufthavnen).MvhAnders WestedVenøvej 109400 NørresundbyTlf. 20489503 / 98101676[email protected]Efterfølgende mails er fra tidligere korrespondance med mig vedr. banen til lufthavnen.
From: [email protected]Subject: Vedr. jernbane til Aalborg LufthavnDate: Tue, 8 Dec 2009
Til Folketingets trafikudvalgLæserbrev bragt i Nordjyske (avisen i papirudgaven) i dag - håber dette kanvære til inspiration

NY STATION

En jernbane på 1 ½ km til Aalborg Lufthavn kan bruges til mere end transportaf flypassagerer.Ved at etablere en ekstra station med stor P-plads på marken, hvor Thistedvejpasseres, kan man gøre det let for folk, der ankommer fra nordvest, at stillebilen og tage toget resten af vejen til Aalborg Vestby, Aalborg Banegård,Skalborg, Støvring, Skørping, Hobro, Randers, Århus. Desuden til AalborgStorcenter, hvis man bygger ½ km. stiklinie fra Skalborg ind til Bilka-området.Og til Universitetet/Sygehuset, når en (let)bane hertil etableres.Ruterne kan indrettes således: Nærbane hver halve time til Aalborg Storcenter.Flettet med intercity tog hver halve time til Århus. Det ekstra intercitytogerstatter nærbanen til Arden og kobles sammen med Arriva-toget fra Langå tilÅrhus.En sådant "park-and-ride" forbindelse vil gøre det muligt for mange at startedagens arbejde allerede i toget (f.eks. besvare mails). Man aflaster biltrafikkenover fjorden og sparer en masse CO2!Er der forbindelse igennem til politikere og planlæggere?Mvh.Anders WestedVenøvej 109400 Nørresundby[email protected]tlf. 20489503-----------------------------------------------------------------------------------------------SE VENLIGST VEDHÆFTEDE KORT-----------------------------------------------------------------------------------------------
Læserbrev bragt (forkortet) i Nordjyske 14. november:DET BEDSTE FOR AALBORG OG FREMTIDENI den kommende valgperiode skal det sandsynligvis besluttes, om politikerne vil anbefale en 3.Limfjordsforbindelse vest om Aalborg.En motorvej placeret på en dæmning gennem en hel række enestående naturområder er enskræmmende tanke. Aalborgs beboere vil blive spærret inde mellem to motorveje. Byen vilikke længere være attraktiv for dem, der vægter natur og rekreative muligheder lige så højtsom f.eks. kultur. Man skal også tænke på CO2, og her viser erfaringen, at biltrafikken altid vilstige, når der bygges nye veje.I stedet for at lade udviklingen køre af sporet, må vi hjælpe trafikken over fjorden på andenvis end via privatbiler. Syv idéer:1.I dag kører der intercitytog hver halve time fra Kbh til Århus. Skab halvtimesdrift viderenordpå og lad togene ende ved Aalborg Lufthavn (kræver 1,5 km. ny jernbane).Halvtimesdriften til Århus erstatter nærbanen til Arden og kan evt. kombineres med toget fraÅrhus til Viborg hvor vognsættene er koblet sammen indtil Langå.2.Lad den fremtidige nærbane gå fra Lufthavnen til City Syd (kræver 0,5 km ny stiklinie vedSkalborg).3.Byg en ekstra station mellem Lindholm og Lufthavnen ved Thistedvej. Gør det let for bilisterat stille bilen her og komme videre med kollektiv trafik. Giv en "ventetidsgaranti" i dagtimernepå max 5 min. inden næste afgang mod Aalborg med tog, x-bus, rutebil eller metrobus. Sætstore lysskilte op op vejen nordfra, der opreklamerer muligheden og fortæller ventetiden tilnæste forbindelse.4.Genetabler stationen ved Sulsted/Vestbjerg. Lyn- og regionaltog skal alligevel vente påmodkørende trafik. Kombiner med en bus, der henter passagerer i Sulsted og Tylstrup når derer et tog og andre gange kører hele turen til Aalborg.5.Gør det mindre attraktivt for bilerne at skyde genvej via Thistedvej/Limfjordsbroen. Skabdirekte hindringer f.eks. en omvej omkring den nye Thistedvej Station og enjernbaneoverskæring.6.Sæt prisen på kollektiv trafik ned og udbyg den - især hvor fjordkrydsning er aktuel. Lav etprojekt og søg penge ved staten.7.Motiver flere fjordkrydsere til at cykle ved at etablere genveje: i vest via Jernbanebroen, iøst via en bus mellem Aalborg Øst og Nørresundby, der medtager cykler.Stiger biltrafikken alligevel, vil meget kunne afvikles via den intelligente trafikstyring, der er påvej ved tunnelen. En anden mulighed er at genoverveje en bybro ved Karolinelundsvej, somflytter lokaltrafik (og uheld) væk fra tunnelen. En tredje er et ekstra tunnelrør i øst.En vestlig forbindelse, som ødelægger alle naturområderne, er efter min mening et fantasiløst,dyrt og destruktivt projekt.www.limfjordsforbindelsen.tjeklige.dker alle de opstillede kandidater blevet spurgt, hvad devil. Vi har fået næsten 100 svar for og imod. Kig ind og bliv klogere. Stem den 17. november,og vælg en af dem, der vil "det bedste for Aalborg og fremtiden."