Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 34
Offentligt
743437_0001.png
743437_0002.png
743437_0003.png
743437_0004.png
Fra:Flemming Molin [mailto:[email protected]]Sendt:13. oktober 2009 14:21Til:Per Clausen; Johs. Poulsen; Jesper Petersen; Pia Olsen Dyhr; Klaus Hækkerup; Poul Andersen; JensChristian Lund; Magnus Heunicke; Helge Adam Møller; Pia Adelsteen; Kim Christiansen; Karsten Nonbo;Hans Chr. Schmidt; Kristian Pihl Lorentzen; Jens Vibjerg; Henriette Kjær; Flemming Damgaard LarsenCc:[email protected]Emne:Fw: Indsigelse imod nybygningsløsningenPrioritet:HøjTil Folketingets TrafikudvalgCC: Transportminister Lars BarfoedKære Trafikudvalg.Som i kan se af nedestående korrespondance samt vedhæftede filer er vi meget uenig i Trafikstyrelsensrapporter vedr. støj og støjmålinger.Trafikstyrelsen påstår i deres rapporter, at en jernbane ikke vil øge det samlede støjbillede og hvis mansammenligner miljøredegøresle 11 side 50-51 med de faktiske målinger der er foretaget, så ser det faktiskud til, at toge der kører med 200 Km i timen vil reducere det samlede støjbillede, det har vi jo stillet kritiskespørgsmål til, og vi har fået vedhæftede svar, samt nedestående mail, jeg har også talt med Trafikstyrelsenper telefon og her får man indirekte at vide, det vi har lavet er godt nok og vi rykker ikke et komma.Vi har på baggrund af dette ønsket en garanti for, at det samlede støjbillede ikke stiger, men det kan vi ikkefå på trods af Trafikstyrelsens rapporter.Vi skriver til jer da vi håber i vil tage dette med i jeres vurdering af en nybygningsløsning samt et 5 spor, vigør dette i ren desperation, da mange borger i Karlslunde idag allerede ligger over et støj niveau på 58 dBse side 15 i Cowi rapporten, og vi frygter at vores bydel stort set bliver ulidelig at bo i hvis der kommer enjernbane.Med venlig hilsenFlemming MolinFormandSammenslutningen af Grundejerforeninger i Karlslunde (SGK)SGK tæller d.d. over 1700 grundejere bosat i 2690 Karlslunde
åØåFlemming MolinFormandSammenslutningen af Grundejerforeninger i Karlslunde
Tak for din tilbagemelding fra 14. februar.
Jeg skal beklage, hvis svaret kan opfattes som utilfredsstillende. Men, som du nævner i dinhenvendelse, er spørgsmål 1 grundlaget for besvarelsen af en række af de følgendespørgsmål. Og det er formentlig det, der er kilden til misforståelsen vedrørende grundlaget ogresultaterne af støjberegningerne. Ligeledes er de medsendte støjkurver, som angiver støjenlangs motorvejen, ligesom Trafikstyrelsens kort, baseret på beregninger.Vi må samtidig fastholde, at de støjberegninger, der er udført i forbindelse med København -Ringsted projektet, er udført i henhold til de forskrifter, der gælder for sådanne beregninger.Forskrifterne fremgår bl.a. af Miljøstyrelsens Tillæg til vejledning 1/97: Støj og vibrationer frajernbaner.
I din henvendelse henvises til støjkortene på side 50 - 51 i Miljøredegørelse 11 og der påpegesen forskel mellem disse kort og de medsendte støjkort for vejstøjen fra motorvejen. Vi har iforhold til dette påpeget, at der er tale om to forskellige beregninger af henholdsvisjernbanestøj fra en kommende bane og vejstøj fra den nuværende motorvej. På dennebaggrund vil der naturligvis være tale om vidt forskellige resultater.De beregninger, som Trafikstyrelsen har gennemført, er således baseret på det afMiljøstyrelsen foreskrevne grundlag, og omfanget af støjdæmpende foranstaltninger er baseretpå de grænseværdier, der normalt anvendes i forbindelse med anlæg af nye jernbaner. I denforbindelse må det påpeges, at det gennem større interviewundersøgelser er påvist, at selv omstøjgrænsen er overholdt, vil omkring 8% af befolkningen fortsat føle sig generet af støj.Overholdelsen af grænseværdien er altså ikke ensbetydende med, at alle gener er fjernet.Jeg håber, at der med denne udbygning af svaret er skabt mere klarhed. Men vi står gerne tilrådighed for deltagelse i et møde, hvor henvendelsen og svarene kan drøftes nærmere.Hvis der fortsat er utilfredshed med svaret, vil der være mulighed for at rette henvendelse tilTransportministeriet vedrørende denne sag, idet Trafikstyrelsen er en del af ministeriet.Venlig hilsenKlaus V. Larsen, MiljømedarbejderTrafikstyrelsenPublic Transport AgencyAdelgade 13DK-1304 København KTlf.: +45 72267032Fax: +45 33381439e-mail: [email protected]www.trafikstyrelsen.dk
Kære Klaus V. Larsen.Tak for Deres brev af 10.02.2009Jeg må sige at jeg er meget overrasket over, at få sådan et svar fra jer, i svarer slet ikke på de spørgsmålder er stillet, spørgsmål 1 er grundlaget for hele klagen og her kommer i med et svar der ikke har noget medspørgsmålet at gøre, dette på trods af, at spørgsmålet er ret enkelt.Jeg vil gerne bede om et ordentligt svar på min klage, alternativt en henvisning til hvor jeg kan klage over detsvar jeg har fået.Med venlig hilsenFlemming MolinFormandSammenslutningen af Grundejerforeninger i Karlslunde
----- Original Message -----

From:

Flemming Molin

To:

[email protected]

Sent:

Sunday, November 30, 2008 1:05 PM

Subject:

Indsigelse imod nybygningsløsningen
Kære Trafikstyrelse.Hermed indsigelse imod nybygningsløsningen fra Sammenslutningen af Grundejerforeninger i Karlslunde(SGK).I bedes venligst, skrifteligt anerkende modtagelsen af denne indsigelse, samt besvarer alle vores spørgsmåldirekte til os.
SGK mener, at trafikstyrelsens måde at lave støjberegning på er forkert.Hvis man sammenligner trafikstyrelsens BEREGNING med vejdirektoratets MÅLINGER vil man se, at disseikke stemmer overens, se vedhæftede filer, vejstøj1 og vejstøj 2, dette er den faktiske støj, man skal såsammenligne dette med miljøredegørelse 11 side 50-51Der ud over, har vi vedhæftet en rapport udarbejdet af Cowi i November 2007 (vejstøj3), denne er meget ligden vejdirektoratet har lavet, og underbygger dermed også vores påstand om, at de støjberegningertrafikstyrelsen har lavet er forkerte.SGK har følgende spørgsmål.1. Hvordan kan trafikstyrelsens beregning være så forskellig fra en faktisk måling?2. Når man nu ændre beregningen så den ligner den faktiske måling, hvor mange flere borger vil så værestøjplaget?3. Hvor meget extra vil det nu koste, at lave støjdæmpning?4. Den beregning der er lavet må være ens for hele ruten, kan man så antage, at hele beregningen skallaves om så den passer til virkeligheden?5. Hvis hele beregningen skal laves om, hvad kommer jernbanen så til at koste?6. Hvor meget vil omkostningerne til støjdæmpning stige?7. Hvordan vil den summeret støjbelastning nu se ud med den nye beregning?8. Hvilken samfundsøkonomiske omkostninger vil der være på baggrund af de nye beregninger (omk. vedr.sygdom pga. støj osv.)9. Motorvejen vil i fremtiden bliver udbygget fra Greve S til Køge, dette er der ikke taget hensyn til i rapportenhvorfor?10. Hvordan vil det øge antallet af støjplaget boliger?
På informationsmødet i Greve d. 20/10-2008 fik vi oplyst, at det vil koste 100-150 mill. per km at overdækkejernbanen.
SGK har følgende spørgsmål vedr. dette.1. Hvor mange penge bliver der sat af til støjbekæmpelse?2. Hvad vil det koste pr. km i de beboede områder at fjerne jord (alle omk. kørsel, rensning, deponeringosv.)?3. Undersøgelser viser, at for hver øget dB falder huspriserne med 1%, dette betyder at huspriserne langsjernbanen vil falde, vil man holde disse husejere skadesløse?4. Hvor stor en omk. er det? og er det indregnet i budgettet?5. Når huspriserne falder, falder kommunernes indtægter også, holder man så de enkelte kommunerskadesløse?6. Hvor stor en omk. er det? og er det indregnet i budgettet?
Polittikerne skal tage beslutning ud fra en forløbig redegørelse, dette stiller følgende spørgsmål:1. Hvor meget må den faktiske rapport ændre sig (vedr. støj, faunatunnler, anlægsbudget,samfundsmæssige forhold) iforhold til den forløbige før den skal vedtages om af polittikerne?
Trafikstyrelsen ligger i deres udkast op til, at man ved en ny linie føring stort set ikke støjer, sviner eller påandet måde belaster miljøet.Spørgsmål:1. Hvis trafikstyrelsen nu tager fejl, er man så villig til, at give garanti for, at de forudsætninger sombeslutningen blev truffet på bliver overholdt, hermed menes, er man villig til, at afsætte penge tilstøjdæmpning osv.
Vi ser frem til, at modtage jeres skriftelige svar på samtlige spørgsmål.Denne indsigelse vil blive sent som info til Greve Kommune og til Miljøministeriet.Med venlig hilsenFlemming MolinFormandSammenslutningen af Grundejerforeninger i Karlslunde