Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 335
Offentligt
843749_0001.png
843749_0002.png
Udkast
NOTATMINISTERENDatoDok.idJ. nr.10. maj 20102010-2391
Referat af ekstraordinært rådsmøde (TTE - transport) den 4. maj 2010
Internationalt Kontor
Dagsordenpunkt: ”Opfølgning på og konsekvenserne af situatio-nen i det europæiske luftrum”.Rådet havde en drøftelse af opfølgningen på og konsekvenserne af situationen idet europæiske luftrum som følge af askeskyen over Europa i april måned2010.Rådet var enige om, at det er vigtigt hurtigt at arbejde med metodologi omkringmåleprocedurer for askekoncentration og at udarbejde risikoanalyser. Det skalsikres, at der i lignende situationer i fremtiden bliver en ensartet reaktion påaskeforekomster, således at man undgår, at der træffes forskellige beslutningerved samme askekoncentration. I den forbindelse skal der fastsættes grænse-værdier for, hvornår et luftrum lukkes som følge af aske i luften.Hovedparten af medlemslandene var enige med Kommissionen i, at det er vig-tigt at fremskynde realiseringen af det fælles europæiske luftrum (SES), menenkelte lande betvivlede, at det ville være muligt, især for så vidt angår opret-telse af funktionelle luftrumsblokke (FAB’s). Danmark har sammen med Sveri-ge allerede etableret en funktionel luftrumsblok.Alle medlemslande var enige med Kommissionen i, at der skal arbejdes med enmobilitetsplan, således at det i tilsvarende situationer i fremtiden bliver letterefor strandede passagerer at finde alternative transportformer, især med jern-bane.Vedrørende spørgsmålet om passagerrettigheder fremhævede mange medlems-lande og Kommissionen behovet for a sikre, at medlemslandene anvender pas-sagerrettighedsforordningen på en ensartet måde, samt at man sørger for atdenne håndhæves. Danmark spurgte Kommissionen om hvilke sanktioner dervar overfor selskaber, som ikke overholdt forordningen, og om disse var til-strækkelige? Der blev også udtrykt ønske om nærmere analyse af omkostnin-gerne som følge af forordningen. Enkelte lande udtrykte interesse i at se nær-mere på oprettelse af en særlig fond til dækning af udgifterne ved forordningen.Kommissionens idé om at lette likviditeten for luftfartsselskaberne ved at ud-skyde betalingen af overflyvningsafgifter – de såkaldte en-route-afgifter -blevafvist af et flertal af medlemslandene.Med hensyn til spørgsmålet om statsstøtte for at kompensere luftfarten for om-kostningerne som følge af lukningen af luftrummet var langt de fleste landeforbeholdne over for eller direkte imod dette. Der var enighed om, at det ved
evt. statsstøtte skal sikres, at der ikke bliver konkurrenceforvridning. Det ervigtigt med en såkaldt ”level-playing-field”.Angående lån og garantier spurgte Danmark Kommissionen om den fortsatmente, at det var muligt øg ønskeværdigt for landene, at give lån og garantierpå markedsvilkår for at lette situationen for selskaber med et likviditetsbehov,som følge af askekrisen. Kommissionen bekræftede dette.Formandskabet omdelte et udkast til rådskonklusioner, som afspejlede drøftel-serne. Rådskonklusionerne blev vedtaget.Sagen ventes drøftet igen på rådsmødet den 24. juni 2010.
Side 2/2