Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 33
Offentligt
743409_0001.png
743409_0002.png
743409_0003.png
743409_0004.png
Öresundskomiteensfælles trafikoplægtil regeringernei sverige og danmark
oktober2009
Øresundsregionen er et vigtigttrafikknudepunkt og vækstlokomotivfor både Danmark og Sverige.Derfor deltager Öresundskomiteeni debatten om fremtidigeinfrastrukturinvesteringeri Danmark og Sverige.
Öresundskomiteens fælles trafikoplætil regeringerne i sverige og danmarÖresundskomiteen peger på følgende nødvendige indsatser:
1. binde regionens forskelligedele sammen

Øresundsbroen

De vigtigste dele set i et Øresundsperspektiv er forbindelserne overSundet. Der findes yderligere kapacitet på selve broen, men storeproblemer truer på tilkørslerne. Det gælder især på jernbanen,hvor den kraftigt voksende regionale togtrafik vil medføre store ka-pacitetsproblemer, især for godstrafiken.Øresundstogene er i stor fremgang. Trafikken behøver dog bedreforudsætninger for at kunne fortsætte den kraftige tilvækst, blandtandet på Kastrup Station.

Forbindelser mellem regionens forskellige geografi-

ske områder

En vigtig del i udviklingen af en integreret Øresundsregion er ogsåde øvrige forbindelser, som binder regionens forskellige dele sam-men.En udbygget regional tog- og bustrafik, satsninger på nye typer afsporbåren trafik, forbedrede veje i hovedstrøgene og satsninger påknudepunkter som støtter samspillet mellem de forskellige trafik-typer i et hele-rejsen-perspektiv, er særlig vigtige indsatser.Citytunnelen i Malmø, som indvies i december 2010, er vigtig bådefor transporterne over Øresund og for trafikforsyningen i Skåne.Den forstærker kapaciteten og muliggør nye regionale toglinjermed flere passagerer. Det er vigtigt, at tilhørende følgeinvesterin-ger også gennemføres for at opnå det fulde udbytte.Der findes også et stort behov for forbedringer på det mindre vejneti regionen, mhp. på at give bedre tilgængelighed, øge sikkerheden,forbedre bustrafikkens muligheder og på andre måder at bidragetil forbedringer af det lokale miljø.

Fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg

På sigt vil etableringen af den faste forbindelse til Tyskland 2018,sammen med den forventede udvikling i pendling over sundet, øgedet trafikale pres og skabe behov for større kapacitet mellem Hel-singør og Helsingborg. Den danske og den svenske regering børhurtigst muligt starte en udredning af forudsætninger og muligeløsninger for en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsing-borg. Desuden bør en sådan udredning også omfatte tilsluttendeinfrastruktur på såvel den danske som den svenske side, samt ombrugerbetaling kan finansiere forbindelsen, som det sker med Øre-sundsbroen i dag.
2. forbedre forbindelserne tilomverdenen

De store transport- og pendlingskorridorer

På begge sider af Øresund findes der en række kapacitetsproble-mer i infrastrukturen.Skal sjællandsregionen og hovedstadsområdet udvikles som ensamlet region, er det nødvendigt at fokusere på fremkommelighedpå motorveje og jernbaner samt på en generel forbedring af denoffentlige transports komfort, pålidelighed og frekvens.På Sjælland kan sammenhængen mellem købstæder og vækst-centre styrkes gennem en ny vej fra Kalundborg over Slagelse tilNæstved og Sydmotorvejen. Vejforbindelsen vil få betydning forbåde pendlingen og godstransporten over Sjælland. Denne betyd-ning vil yderligere blive forstærket af en fast forbindelse til Tysk-land.I Skåne er udviklingen af den regionale togtrafik med nye linjer ogtættere trafik et prioriteret område, ikke mindst af miljø- og kli-mahensyn. Antallet af rejser vokser. For at imødegå dette krævesomfattende tiltag gennem udvidet trafik og udbygninger af jernba-nenettet. Større sporkapacitet og udbygninger af stationer behøvesmange steder. Allerede i dag er Södra stambanan Malmø-Lund ogVästkustbanan nord for Helsingborg overbelastede.På vejnettet er der begyndende trængselsproblemer i Malmø,Lund og Helsingborg. Udbygninger behøves også på E6 og dele afE22, ikke mindst for at klare de gennemgående transporter mel-lem Skandinavien og det europæiske kontinent, som vokser i hur-tigt tempo.

Fast Femern Bælt-forbindelse

For forbindelserne ud af regionen er realiseringen af Femern-for-bindelsen vigtig. Den indgåede aftale mellem Danmark og Tysk-land om etableringen af en Femern Bælt-forbindelse, som skalstå færdig 2018, indebærer at tilgængeligheden til Hamburg ogdet økonomiske tyngdepunkt i Vesteuropa forbedres væsentligt.For Lolland og Falster i den sydlige del af sjællandsregionen, vilforbindelsen give øerne en central placering på aksen mellemHamborg og København, hvilket vil betyde, at sjællandsregionenintegreres med det nordlige Europa.På godsområdet kan forbindelsen forstærke jernbanens kon-kurrencekraft og muliggøre mere effektive og mere miljøvenligetransporter mellem Skandinavien og Europa.Den faste forbindelse over Femern Bælt gavner både person- oggodstrafiken med en øget kapacitet og kortere rejse- og transport-tider. Dette både for Sydsverige og i et videre perspektiv; ”DenNordiska Triangel”, for at knytte København, Oslo og Stockholmsammen.Godstrafiken fra de nordiske lande til de store eksportmarkeder pådet europæiske kontinent lettes ved at Femern Bælt er det tredjevigtige skridt efter Øresundsforbindelsen og forbindelsen overStorebælt, i arbejdet med at skabe faste forbindelser og grønnetransportkorridorer mellem de nordiske lande og det europæiskekontinent.
lægrkFor at varetage de muligheder forbindelsen giver, er det nødvendigtat de strækninger der er rettet mod forbindelsen, får tilstrækkeligkapacitet og at miljøvenlige transportalternativer får forudsætnin-ger til at konkurrere.
3. en effektiv godstransport til Øre-sundsregionen og skandinavien

Transittrafikken gennem regionen

Mange af Skandinaviens transporter til og fra det øvrige Europapasserer gennem regionen. Transit-transporterne gennem Øre-sundsregionen stiller særlige krav til statslige forbedringer af ho-vedfærdselsårerne i vej- og jernbanenettet og tilslutningerne til destore havne. For Norden er Øresundsregionen en port til det euro-pæiske kontinent. Grønne korridorer skal udvikles.

Regionens store trafikknudepunkter for personrejser

I forhold til regionens største transportknudepunkt KøbenhavnsLufthavn skal tilbringertrafikken optimeres, og regulariteten påØresundstogene og regionaltogene skal maksimeres. Selv om Kø-benhavns Lufthavn er placeret på dansk territorium, så er ca 30procent af passagerne på rejse til og fra Sverige.En jernbaneforbindelse til Malmø Airport er blevet udredet og børetableres.

Godstransportknudepunkterne og faste forbindelser

Infrastrukturen i Øresundsregionen må tilpasses til de stigendestrømme af godstransporter og til de forandrede mønstre, som bli-ver følgen af en ændret struktur i Europas økonomiske geografi ogaf nye tekniske løsninger. Desuden har Øresundsregionen en storbefolkning med ca. 3,7 millioner indbyggere, en omfattende handelog avanceret industri. Derfor har regionen selv, et stort behov forgode logistik- og omlastningsmuligheder.

Forbindelser til det øvrige Skandinavien og Østersø-

området

Forbindelserne til Mälardalen, den svenske Västkust, Østeuropainkl. Rusland, Centraleuropa og Vesteuropa, er vigtige. Øresunds-regionens placering midt i flere vigtige internationale transport-korridorer mod fx Berlin, Hamborg, Skandinavien via Øresund ogNord-vesteuropa via Storebælt betyder meget for regionens frem-tidige rolle som et internationalt knudepunkt.
4. udvikle en fælles planlægning

En visionær og sammenhængende planlægning

Øresundsregionen som grænseregion stiller særlige krav til æn-drede samarbejdsformer. Den integration, som nu for alvor tagerfart viser, at transportsystemet i stigende grad må ses i en fællessammenhæng og at analyser, prioriteringer og transportpolitiskeovervejelser må tage større hensyn end hidtil til sammenhængenemellem den svenske og den danske del.

Højhastighedsforbindelser

Højhastighedstog er en interessant mulighed at binde de forskel-lige metropoler i den nordlige del af Europa sammen. Öresunds-komiteen hilser den svenske undersøgelse om højhastighedstogvelkommen og konstaterer at højhastighedstog er nødvendige forat knytte de forskellige metropoler i Nordeuropa sammen. Ikkemindst inden for rammen af den pågående revidering af det Tran-seuropæiske transportnet (TEN-T), som EU kommissionen har ta-get initiativ til.Öresundskomiteen mener, at forbindelsen Stockholm-Øresundhar et stort potentiale og er vigtig for både Sverige og Øresunds-regionen. Vi arbejder for at jernbanenettet i Skandinavien koblessammen i kapacitetsstærke korridorer, med hele det net af nyejernbaner for højhastighedstog som er bygget på det Europæiskekontinent. Dermed forbedres forudsætningerne for en grænseover-skridende international togtrafik i nord-sydlig retning, radikalt.

Et øget statsligt samarbejde på tværs af Øresund

Der skal initieres en samordning mellem departementer og tra-fikaktører i Danmark og Sverige, for at muliggøre de nødvendigeinfrastruktursatsninger. De lokale og regionale aktører i Øre-sundsregionen har et aktivt og bredt samarbejde for at skabe ud-viklingsforudsætninger i Øresundsregionen. Et vigtigt eksempel erdet pågående Interreg-projekt IBU (Infrastruktur og Byudvikling- Øresund) som bidrager til at fremtage relevante infrastruktur-analyser for regionen. Også det pågående arbejde med at fremtageen grænseoverskridende regional udviklingsstrategi for Øresunds-regionen (ØRUS), vil være et vigtigt bidrag. De statslige instanserhar stor betydning for regionens udvikling. Det er afgørende at denstatslige infrastruktur udvikles. De statslige aktører, ikke mindstregeringerne, bør også deltage i udviklings- og planlægningsar-bejdet, for sammen med regioner og kommuner, tilvaretage detpotentiale som ligger i en integreret region. Det foreslåes, at Øre-sundsspørgsmålene får en særlig behandling i det arbejde, sompågår i statsligt regi, før der træffes beslutning om begge landeskommende infrastrukturpolitik.

ESS i Lund/København kræver en særlig analyse

Beslutningen om at etablere materialeforskningsanlægget ESS(European Spallation Source) i Lund/København i 2018 vil også fåstore konsekvenser for infrastrukturen. Effekterne på transport-strømmene i Øresundsregionen ved den kommende etableringaf ESS, skal derfor analyseres. Tilgængeligheden til KøbenhavnsLufthavn var en af de afgørende faktorer til at forskningsanlæggetvil blive placeret i Lund/København. ESS er den største forsknings-investering i Sveriges historie og betydningen af en velfungerendeinfrastruktur til og fra anlægget kan ikke pointeres nok.
Öresundskomiteen– det politiske samarbejde i ØresundsregionenÖresundskomiteen udgør platformen for det regionale politiskesamarbejde i Øresundsregionen. Öresundskomiteen arbejder for atskabe en region, hvor det er nemt at bo, leve, arbejde og studere påbegge sider af Sundet.Öresundskomiteen består af 36 ledende politikere, 18 danske og 18svenske, fra regionale og lokale myndigheder i Skåne og på Sjælland.Fra dansk side deltager Region Hovedstaden, Region Sjælland, Kø-benhavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Bornholms Regi-onskommune, Kommunekontaktråd Hovedstaden og Komunekon-taktråd Sjælland. Fra svensk side deltager Region Skåne, Malmöstad, Helsingsborgs stad, Lunds kommun og Landskrona stad.
Trafikministeriet iDanmark:www.trm.dkI Sverige harNäringsdepartementetansvar for infra-strukturspørgsmålene:www.regeringen.se
Öresundskomiteen Gammel Kongevej 1 DK -1610 København V Tel: +45 33 22 00 11 Fax: +45 33 22 00 23
www.oresundskomiteen.dk