Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 327
Offentligt
Udkast
NOTATDEPARTEMENTETDatoDok.idJ. nr.26. april 20102010-2391
Samlenotat:Ekstraordinært transportrådsmødetirsdag den 4. maj2010 om konsekvenserne af de vulkanske askeskyer i det europæi-ske luftrumNyt notatDer forefindes ikke et KOM-nr.1. Baggrund og indholdDet islandske vulkanudbrud lammede fra torsdag den 15. april 2010 til tirsdagden 20. april 2010 store dele af den europæiske lufttrafik. Der blev den 19. april2010 afholdt et møde blandt EU's transportministre pr. videokonference. Påmødet blev det besluttet at tilslutte sig anbefalingen fra den europæiske fly-kontrol, Eurocontrol, om at fastholde en såkaldt no-fly zone i det europæiskeluftrum i de områder, hvor der er en høj koncentration af aske, samt at der izoner med lav aske-koncentration vil kunne flyves under visse betingelser.Tidligere var der en nul-grænse for flyvning i en askesky uanset partikelom-fang.For så vidt angår den vanskelige situation for luftfartsbranchen, blev dette rejstaf den danske transportminister uden dog at blive substansdrøftet, men kom-missionens formand Barosso har bedt transportkommissær Kallas om, at sættesig for bordenden af en ad-hoc arbejdgruppe sammen med konkurrence- ogstatstøttekommissæren Almunia og kommissæren for økonomiske og monetæ-re anliggender Rehn. De skal se på konsekvenserne af aske-situationen for rej-sebranchen og økonomien mere generelt.Det spanske formandskab har bedt Kommissionen om at udarbejde en rapport,om de foranstaltninger man på europæisk niveau kan træffe for at forbedreEU’s handlemuligheder i lignende situationer.Formandskabet vurderer at rapporten bl.a. bør indeholde overvejelser om:-Mulighederne for at fremskynde arbejdet med etablering af det fællesluftrum (Single European Sky), herunder integrationen af Eurocontrol,som administrator.Revisionen af de nuværende procedurer i akutte situationer, som dender netop har fundet sted
-
-
Udarbejdelsen af en beredskabsplan, der giver mulighed for at reagerepå en mere fleksibel og koordineret måde, når en krisesituation hindrermobilitet for europæiske borgere, og som behørigt tager hensyn til pas-sagerernes rettigheder
Side 2/3
Formandskabet ligger på baggrund af rapporten op til en orienterende debat pårådsmødet.2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant, da der ikke forelægger et konkret forslag.3. HøringDer er ikke gennemført en høring af EU-specialudvalget for transport, men sa-gen har været drøftet mellem luftfartsorganisationerne og transportministerenpå et møde i Dansk Industri den 19. april 2010. Efterfølgende er sagen ved flereanledninger blevet drøftet i enTask Force med deltagelse af Transportministeriet,herunder Naviair og SLV, Økonomi- og Erhvervsministeriet og repræsentanter forde store og små luftfartsselskaber og lufthavne, pilotforeningen og kabinebesæt-ningsforeningen samt Dansk Industri.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrative og miljø-mæssige konsekvenser og beskyttelsesniveauIkke relevant, da der ikke forelægger et konkret forslag.5. NærhedsprincippetIkke relevant, da der ikke forelægger et konkret forslag.6. Regeringens foreløbige generelle holdningPå rådsmødet forventes Kommissionens rapport at blive drøftet.For så vidt angår mulighederne for at fremskynde arbejdet med etablering afdet fælles luftrum (Single European Sky) ser Danmark positivt på dette. Dan-mark har allerede etableret en fælles luftrumsblok med Sverige.Danmark finder det desuden fornuftigt at revidere relevante procedurer, såakutte situationer bedre kan håndteres. Danmark finder bl.a. at der er behovfor en revision af passagerrettighedsforordningen, så det tager højde for en si-tuation med længere varig lukning af luftrummet.
Danmark vil desuden se positivt på forslag om at suspendere de regler i slots-forordningen, der handler om hvor mange slots man skal udnytte for at bevaresine rettigheder.På mødet er det vigtigt for Danmark at få afdækket Kommissionens og de øvri-ge landes syn på spørgsmålet om evt. økonomisk kompensation til luftfarts-branchen.Den principielle danske holdning til statsstøtte er, at statsstøtte skal anvendestil at fremme horisontale mål i det europæiske fællesskabs interesse. Statsstøtteskal alene anvendes, når det er nødvendigt og er det bedste egnede instrument,og anvendes proportionalt, ikke diskriminerende og tidsbegrænset.7. Generelle forventninger til andre landes holdningerSagen har været behandlet i Coreper II den 19. april 2010 og i Coreper I den 21.april. Alle lande er enige i det alvorlige i situationen. En række lande har givetudtryk for vigtigheden af, at EU kan agere hurtigt og effektivt i sådanne situati-oner. Opfølgningen på begivenhederne er meget vigtig. Bl.a. må man skaffebedre viden om vulkanaskens påvirkning af fly.8. Europa-Parlamentets udtalelserIkke relevant, da der ikke forelægger et konkret forslag.9. Tidligere forelæggelser for EuropaudvalgetUdvalget har tidligere modtaget samlenotat og referat om sagen i forbindelsemed det ekstraordinære transportministermøde via videokonference den 19.april 2010.
Side 3/3