Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 326
Offentligt
835459_0001.png
835459_0002.png
835459_0003.png
Fra: Transportministeriet [mailto:[email protected]]Sendt: 28. april 2010 08:56Emne: Abonnementbesked fra Transportministeriet - Transportministeren offentliggøri dag "Redegørelse om kollektiv trafik"Der er lagt en nyhed op på Transportministeriet hjemmeside.Nyheden er blevet tildelt følgende kategorier:****JernbanerMiljø og trafikplanlægningMinisteren/DepartementetVeje, køretøjer og trafiksikkerhed
Nyheden vises nedenfor:________________________________________________Transportministeren offentliggør i dag "Redegørelse om kollektiv trafik"Det er en myte, at den kollektive trafik befinder sig en nedadgående spiral medfaldende passagertal og stigende priser.Den kollektive trafik stiger år for år, og den stiger stærkere end transporten medbil.Siden 2000 er antallet af personkm med og tog og metro steget 17 pct., mensantallet afpersonkm i bil m.v. er steget med 7 pct.Takststigningerne har siden 2005 ligget på et stabilt, lavt niveau på ca. 3 pct. omåret.En analyse udarbejdet i 2009 peger på, at selv om København er en dyr by, hvadangårkontantbilletter, så er hovedstaden samtidig en af de billigere hovedstæder iNordvesteuropa, hvad angår prisen på klippe- og periodekort, som bliver brugt tilmereend 9 ud af 10 rejser.- Jeg glæder mig over, at den kollektive trafik har vundet markante markedsandele.Togene har vundet markedsandele over biltrafikken, og vi skal sørge for, at vi kanfortsætte den udvikling, siger transportminister Hans Christian Schmidt.Regeringen og alle Folketingets partier, undtagen Enhedslisten, indgik 29. januar2009aftalen om En Grøn Transportpolitik. Med aftalen er der sat fokus på den kollektive
trafik i en grad, der ikke er set tidligere. Ud af de i alt ca. 97 mia. kr. iinfrastrukturfonden blev 60 pct. således besluttet anvendt til investeringer i denkollektive trafik.Men investeringer alene gør det ikke. Samspillet mellem aktørerne og styringen isektoren skal også fungere godt. De store investeringer stiller nye krav tilorganiseringen af hele den kollektive transportsektor.Det er vigtigt, at kunderne oplever et sammenhængende tilbud fra den kollektivetrafik- hvad enten det drejer sig om trafikinformation, billettyper eller muligheden forsmidigt at skifte mellem de forskellige transportmidler. Redegørelse om kollektivtrafikpeger på, at aktørerne i en række tilfælde ikke samarbejder om f.eks. nyebillettypereller kundeservice.Især i hovedstadsområdet er problemet udtalt pga. de mange aktører.Transportministeriet vil tage initiativ til en dialog med aktørerne ihovedstadsområdetfor at drøfte, hvordan samspillet kan forbedres.- Det er ikke tilfredsstillende, at aktørerne ikke samarbejder om at tiltrækkeflestmulige passagerer. Vi skal alle sammen vænne os til, at det ikke er så vigtigt, omkunden tager toget eller bussen; det vigtige er, at han benytter den kollektivetrafik oglader bilen stå. Jeg er parat til at tage de nødvendige initiativer for at forbedresammenhængen i den kollektive trafik, siger transportminister Hans ChristianSchmidt.I forbindelse med den igangværende evaluering af lov om trafikselskaber harkonsulentfirmaet BSL udarbejdet en rapport for Transportministeriet. Rapportenkommer med en række anbefalinger til, hvordan samarbejdet i hovedstadsområdet kanforbedres, og til hvordan finansieringsmodellen kan justeres. Konsulentrapporten
indgår i evalueringen af lov om trafikselskaber.Redegørelsen om kollektiv trafik kan ses på Transportministeriets hjemmeside påfølgende link, hvor også handouts og rapporten fra BSL kan findes.www.trm.dk/sw259871.aspSamtidig med redegørelsen offentliggøres en publikation, der giver et overblik overdenkollektive trafik i Danmark. Publikationen kan findes påwww.trafikstyrelsen.dk.
________________________________________________Med venlig hilsenTransportministeriet -http://www.trm.dk/Du kan afmelde nyheder fra Transportministeriet påhttp://www.trm.dk/sw43913.asp