Aftale mellem Regeringen (Venstre og De Konservative), Dansk Folkeparti og Det Radikale
Venstre om igangsættelse af initiativer til forbedring at regulariteten på Kystbanen og i
Øresundstrafikken
Manglende rettidighed er et væsentligt problem for de danske togpassagerer. Det er målet, at denkollektive transport skal løfte det meste af den fremtidige vækst i trafikken. Dette mål kan kun nås,hvis togtrafikken bliver mere attraktiv, og en afgørende forudsætning herfor er en markantforbedring af rettidigheden.På Kystbanen har rettidigheden i en længere periode været nede på 80-85 pct., og passagererne haroplevet tilfældige stationsoverspring. Der er behov for en styrkelse af den kollektive trafikbetjeningpå Kystbanen både på kort og længere sigt.Parterne noterer sig, at en forbedring af rettidigheden kun kan ske ved en fælles indsats mellem deforskellige aktører på banen, og at der derfor etableres en permanent rettidighedsorganisation underledelse af Banedanmarks direktør med deltagelse af de relevante parter.Parterne lægger vægt på, at de erfaringer, der er gjort ved udbuddet af trafikken på Kystbanen og iØresundstrafikken, indgår i forbindelse med fremtidige udbud af togtrafik.Parterne er enige om nedenstående initiativer, der skal forbedre rettidigheden for passagererne,således at denne ligger stabilt på mindst 90 pct. inden udgangen af 2010. Den forventede forbedringfor samtlige initiativer udgør sammen med en generelt styrket rettidighedskultur ca. 10 procentpointi forholdet til niveauet i 2009.•Der indføres med virkning fra 15. august 2010 en ny køreplan, hvorefter de nuværendemyldretidstog mellem Helsingør og København H, erstattes af myldretidstog fra Helsingør,der videreføres mod vest fra København H. Kastruptogenes betjening af Helsingør imyldretiden bortfalder. (forbedring på 2-3 procentpoint)På baggrund af den nye køreplan ændres den nuværende robusthedsplan, således at der fra15. august 2010 placeres reservetog i Kastrup, Nivå og Helsingør mandag-fredag idagtimerne. Den nye robusthedsplan videreføres om nødvendigt efter december 2010, hvorden hidtidige udløber. (1-2½ procentpoint)For umiddelbart at øge regulariteten reduceres frekvensen på Rungsted Kyst fra 6 til 3 tog itimen med virkning fra 1. juni 2010 (idet Øresundstogenes stop bortfalder). Vedkøreplansændringen 15. august 2010 vil betjeningen af Rungsted Kyst i myldretiderneudvides til 6 tog i timen. (1½-3 procentpoint)Da stationsophold ud over det køreplanlagte i høj grad skyldes langsommeligeafgangsprocedurer, skal disse effektiviseres. Parterne opfordrer DSBFirst til at gennemføreen effektivisering senest pr. 1. juni 2010. (1-2½ procentpoint)Der indføres en række beredskabsplaner, som skal iværksættes, når mere omfattendeforsinkelser opstår. Beredskabsplanerne vil også danne grundlag for en forbedretinformation til passagererne, og forventes indført omkring 1. juni 2010. (1-2 procentpoint)DSB indsætter senest 1. juni 2010 perronmanagers i dagtimerne på København H ogKøbenhavns Lufthavn Kastrup. Dette vil være til gavn for regulariteten for såvelKastrupbanen og Kystbanen som for andre tog på de pågældende stationer. (1 procentpoint)I forbindelse med de her beskrevne initiativer, ophører DSBFirsts hidtidige praksis med atspringe stationer over for at indhente forsinkelser, idet overspring alene kan ske i forbindelsemed de ovennævnte beredskabsplaner, og passagererne vil blive orienteret om dette.Eventuelle penge, som bliver sparet på grund af ovennævnte tiltag, skal bruges til initiativer,som kommer passagererne til gode. Pengene udmøntes af aftalepartierne.