Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 313
Offentligt
830856_0001.png
830856_0002.png
830856_0003.png
830856_0004.png
830856_0005.png
830856_0006.png
830856_0007.png
830856_0008.png
830856_0009.png
830856_0010.png
830856_0011.png
830856_0012.png
830856_0013.png
830856_0014.png
830856_0015.png
830856_0016.png
830856_0017.png
830856_0018.png
830856_0019.png
830856_0020.png
830856_0021.png
830856_0022.png
830856_0023.png
830856_0024.png
830856_0025.png
830856_0026.png
830856_0027.png
830856_0028.png
De vigtigste udfordringer for fremtidens infrastruktur– fem “skud fra hoften”
Lars Nørby JohansenFormand for Danmarks Vækstråd
Statuskonference for de strategiske analyser d. 12. april 2010
Udfordringer for fremtidens infrastruktur
Lars Nørby JohansenFormand for Danmarks Vækstråd
12. april 2010
Det danske produktivitetsparadoksGode internationale rammevilkår……men lav produktivitetsvækst fra 1995-2008Pct .Pct .
651.2.3.4.5.6.7.8.9.World CompetiitivenessYearbook 2009 (IMD)Global Competitive Index 2008-2009 (WEF)The Lisbon Scorecard 2009(CER)The Lisbon Review 2009(WEF)Global Competitiveness Report2008-2009 (WEF)The Economist Intelligence Unit:e-readiness 2008A.T. Kearney/Foreign Policyglobalization index 2008Economic Freedom in the World2008Index of economic freedom2009 (The heritage Foundation)5 (6)3 (3)2 (1)
654321K ROS EWN ROCEZASUCEHGCRDUEPLONLZATUEPSIRLISLPTRBLESKVUASLXUFARMXEHNUCNAJNPNDLITAUKFINDK
4321
2 (1)3 (3)5 (1)6 (5)13 (15)8 (11)1 (1)
0
0
…og Danmark taber terræn i forhold til andre OECD-lande
10. Forbes: Best Countris forBusiness, 2009
Kilde: Konkurrenceevneredegørelsen 2009
Kilde:OECD
Udfordring for den danskemodelHvordan ser det ud derude?Danske virksomheder presses frabunden og toppenVærdiskabelsen sker i flere forskelligejobfunktioner…
- Faldende produktivitetKompleksitet / ”Værdiskabelse pr. time”
- Lukning af industriarbejdspladser- Udflytning af forskning, udviklingog andre værdiskabende aktiviteter- Virksomhedernes trimmer alt, inkl.stabsfunktioner- Faldende udenlandskeinvesteringer
Forskning og udviklingLedelse
…men der ersvindende mulighederfor værdiskabelse
MarkedsanalyseBogholderiSimpel produktionKilde: Cococo
Infrastrukturen bør derfor indtænkes
Øget pendling
Pendlingsregioner i 1992
…og i 2006
Infrastruktur og vækstInfrastrukturen kan bidrage til øgetproduktiviteten og vækst via:1. Kortere transporttid2. Mindre tid i køer3. Øget fleksibilitet påarbejdsmarkedet4. Attraktivt at investere og arbejde iDanmark5. Danmark som ECO-innovationsgenerator6. Overvejelse af hvilke kravvidensamfundet stiller tilfremtidens infrastruktur
Mange tak
Danmarks Vækstråd
De vigtigste udfordringer for fremtidens infrastruktur– fem “skud fra hoften”
Birgit Aagaard-SvendsenDirektør i J. Lauritzen A/S
Statuskonference for de strategiske analyser d. 12. april 2010
Mobilitet – nøglen til vækstsammenhæng mellem økonomisk velstandog et højeffektivt transportsystem.
Transport vigtig for alle:– Vi skal på arbejde.– Varerne skal nå deresbestemmelsessted.– Vi skal passe vores familier /fritidsaktiviteter.Mobiliteter nøglen til vores velfærd!- Og den er ved at være pressetGodsmængdernestigerpersontransportarbejdetstiger.Trængsel– trafikal ventetid – er dyrtSide 9
Tilgængelighed 2002
9
Mobilitet i fokus
- Infrastrukturkommissionens 6 fokusområder
2020 planen et skridt på vejen:Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på bane og vej.Samlet plan for udviklingen af infrastrukturen i byregion Østjylland.Effektiv opkobling af de enkelte landsdele til Det store H.Danmarks porte- en central del af et effektivttransportnetværk.Teknologiske løsninger skaleffektivisere brugen afinfrastrukturen.Intensiv miljø-og klimaindsats.
10
Tværgående indsatser
Infrastrukturkommissionens anbefalinger:- Prioriteringskriterier- HelhedstænkningRentabilitet har prioritetGrundlaget for helhedsorienterede beslutningerstyrkes gennem øget forskning og udvikling afmodeller på transportområdet.
Langsigtet fysisk planlægningBy-, erhvervs- og infrastruktur-udviklingen skalses i sammenhæng.Rettidig omhu – arealer bør reserveres i god tid.
2020 planen:Godstransport og persontransport –hver sin intermodalitetFokus på knudepunkterSamspil mellem transportformerneØget trafiksikkerhed
2020 planen:Omkostningseffektiv organisering ogstyring2020 planen:Anlæg – drift og vedligeholdskal ses under ét.OPP bør anvendes,regelsættet skal afklares.Rullende planlægning11
2020 planen:
Budskab 1: PLANLÆGNINGBeslut den langsigtede landsplan- motorveje er ikke altid den bedste løsning- opkobling til netværk uden for DanmarkStørste udfordring:Forbindelserne til Detstore HKompetenceklynger ogerhvervscentre skal sikressmidige adgangsforhold.By over 500.000 indb.
Flaskehalse skal fjernes.Sikre veje for tungetransporter. Modulvogntog kanfremme effektiviteten.Mindre investeringer med storeffekt - ”hængsler”,ombygninger ogtrafiksaneringer.Trafikken skal ledes uden ombyerne.
Kilde: Landsplanredegørelsen: Det nye Danmarkskort – planlægning under nye vilkår,Miljøministeriet 2006 – med tilføjelse af by over 500.000 indb.Side 12
12
Budskab nr 2: PLANLÆGNING IIPersontransport: Fokuser på smidige knudepunkter- og pas på lokal suboptimeringGods: Kun relevant gods ind i byområderneInvestorVejBaneHavneLufthavneAndet(terminaler o.a.)Stat og kommuner
Anbefaling:Fysisk planlægning til fremme af den kollektive trafik ogeffektivisering af godstransporten.Persontransport– primært i byfortættede områder:Busplaner, togplaner, endestationer, ruter,tidspunkter, frekvens over dagen etc –lokale/regionale initiativer der eliminererenkeltstående interesser.Knudepunkter – cykler, biler, tog/metro , busser, flyTilkaldeordninger i mindre tæt befolkede områder
Stat og regioner
Kommuner og privateStat, kommuner ogprivatePrivate
DSB, Metro, LokalbanerBusselskaberAndre transportudbydere
GodstransportRingveje – ringene skal sluttes om Københavnligesom ringe etablere andre stederHavneplaceringer og omkostningsstrukturer.
Tænk i lokale og regionale netværk - på veje og fsa kollektivt transportSide 1313
Budskab nr 3: Omlæg afgiftsstrukturen- brug OPP- initialt ift de mest trængselsramte områder.for der er økonomiske udfordringerPt bruges ca 6 mia kr./årbasis 12 års perspektiv72mia (2008 niveau)
2020 planen:Pulje: 90 mia (2009 niveau)7,06,0Mia. kr. 2008-priser
5,0Baneområdet - Nyanlæg mv.
Omkostningseffektivorganisering og styringAnlæg – drift ogvedligeholdskal ses under ét.OPP bør anvendes,regelsættet skal afklares.– er igangsat med 2020planen
4,03,02,01,00,0Baneområdet - Fornyelse ogvedligeholdelseVej - Drift og vedligeholdelseVej - Nyanlæg mv.
Note : Excl. Fehmern forbindelse og Metro City ring
14
Det store H skal være det robuste H- og skal indgå i det Europæiske transport net.Globale netlokale net - det er udfordringen
Planlægningen skal omfatte alle transportformerherunder placering af havne og terminaler.
15
De vigtigste udfordringer for fremtidens infrastruktur– fem “skud fra hoften”
Michael SvaneFormand forTransportøkonomisk Forening
Statuskonference for de strategiske analyser d. 12. april 2010
Infrastrukturen ifremtidsperspektivInfrastrukturen – det ervæsentligt at tænkevisionært, internationalt ogpå tværs af modaliteter
Infrastrukturens dilemmaer• Skal infrastrukturen være etubegrænset gode?• Vi vil efterspørge øget mobilitetfor varer og personer – nationaltog internationalt – hvem skalbetale?• Skal det offentlige ejerskab tilinfrastrukturen fastholdes?• Kan en fortsat udbygning afinfrastrukturen forsvares iforhold til klimaet?
Infrastrukturen - fokuspunkter• International tilgængelig(luftfarten og havne)• National sammenhængskraft (regionalbalance)• Samspillet mellem transportformerne• Byrummet og trafikken – fremtidenskrydsfelt• Fasthold momentum og indtænk dentrafikale infrastruktur ivækststrategierne
Infrastrukturen – Enolympisk disciplin?
Citius, Altius, Fortius - Hurtigere, Højere, Stærkere?
De vigtigste udfordringer for fremtidens infrastruktur– fem “skud fra hoften”
René La Cour SellDirektør i DanmarksNaturfredningsforening
Statuskonference for de strategiske analyser d. 12. april 2010
De vigtigste udfordringer for fremtidens infrastruktur– fem “skud fra hoften”
Henrik HarderLektor ved Aalborg Universitet
Statuskonference for de strategiske analyser d. 12. april 2010
Overvejelser hentet fra et forskningsprojekt lavet iet samarbejde mellem AAU, KVL og Vejdirektoratet,støtte af fonden Realdania.
Henrik Harderlektor, phd. AAU, Forskningsleder påforskningsprojektet Byen, Vejen og Landskabet, 2004
Under 1.0001.001 - 2.0002.001 - 5.0005.001 - 10.00010.001 - 20.00020.001 - 50.000Over 50.000Motorvej
1982
1992
2002
Pendlere, der på grundlag af luftlinjer mellem bolig og arbejdsstedssogne passerer givne områder i Danmark
Nøgletemaer for debatten i dag …
• Hvilken rolle vil infrastrukturen skulle spille i samfundet pålængere sigt?Der er ingen tegn på at der efterspørges mindre transport ellermobilitet, kun tegn på at jo rigere vi bliver jo mere bevæger vios.Infrastrukturen (lufthavne / motorveje) bliver en af de mestcentrale investeringer for os alle, fordi den er en af adgangenetil forsat velfærd.
"time is the enemy, speed the weapon(and time is the most limited resourcewe have)“
En gammel historie: Del 1
En gammel historie: Del 2
RoadpricingBompengeEn Sæ-tog/jernbaneEn ny omfartsvejMere kollektiv trafikDansk Vejtidsskrift 1951
Nøgletemaer for debatten i dag … den rigtigeagenda• Hvilke krav vil samfundsudviklingen stille til infrastrukturen –og hvilke udfordringer vil det give på længere sigt?- At arbejdsstyrken kan komme billigt og hurtigt frem til dejobs der udbydes og at produkter kan komme billigt og hurtigtfrem til de virksomheder og forbrugere der skal aftage dem,men også at vi kan rejse hvorhen vi vil i vores fritid f.eks. tageen teatertur til København, eller holde vores skiferie i Østrigetc.• Hvad vil være de centrale strategiske dilemmaer i forhold tilden langsigtede udvikling af infrastrukturen?-Kravet om billig / nærmest gratis infrastruktur og samtidig etenormt behov for at finde en stabil finansiering til anlæg ogdrift af netop infrastruktur, udgør det strategiske politiskedilemma.

Kommuneplanernes arealudlæg langs motorvejen

i Østjylland - et eksempel på hvad der kan ske

1977 / 1982
2004
1977/82 - 2004