Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 313
Offentligt
830855_0001.png
830855_0002.png
830855_0003.png
830855_0004.png
830855_0005.png
830855_0006.png
830855_0007.png
830855_0008.png
830855_0009.png
830855_0010.png
830855_0011.png
830855_0012.png
830855_0013.png
830855_0014.png
830855_0015.png
830855_0016.png
830855_0017.png
830855_0018.png
830855_0019.png
830855_0020.png
830855_0021.png
Administrerende direktør Leo LarsenApril 2010
Infrastrukturinvesteringer- trafik og vækst
TransportTransport handler om livskvalitet ogvelstand – om forbindelser mellemmennesker, familier og virksomhe-der.Det er infrastrukturen, der bl.a.sikrer, at vi kan komme på arbejde,og at produkter/varer kan trans-porteres til deres bestemmelses-sted i butikker og hjemme hosforbrugerne.Infrastrukturen er dermed en centraldel af grundlaget for vores velfærdog velstand.
Infrastrukturkommisionen 2008
Økonomisk vækst og trafikvækst115
110Indeks 2000 = 100
105
100
TrafikarbejdeBNP
95
90
2000
2001
2003
2004
2005
2006
2007
2002
2008
Infrastruktur grundlaget for velfærd• Infrastrukturen er en af grundpillerne i vores velfærd, ogskal løbende tilpasses således, at den lever op tilaktiviteten i samfundet.• En stor del af denne opgave er vedligeholdelsen ogudvidelsen af den eksisterende infrastruktur, således atservice-niveauet fastholdes, og rejse-tider/fleksibilitetgenetableres efter en periode med trængsel.
Fokus på trængsel
Infrastrukturkommisionen 2008
Store projekter – ny geografi• Store infrastrukturprojekter, der givermarkante reduktioner i rejsetid og bety-delige forbedringer i tilgængelighed, kanskabe ændringer i adfærd og give helt nyemuligheder for at optimere og udvikle vel-færden.• Man bør derfor have fokus på de mulig-heder, der ligger i projekter, som indehol-der et langsigtet velfærdspotentiale i formaf signifikante forbedringer for de rejsendeog virksomhederne.
Store forbedringer giver ny adfærd• Erfaringerne fra de store projekter i Danmark viser, atetableringen af nye forbindelser og alternative trans-portmuligheder styrker udviklingen i samfundet.• Storebæltsbroen, Øresundsbron og Metroen viser, atmarkante forbedringer i rejsetid og fleksibilitet kan givestore ændringer i rejseadfærd og logistik.• Projekterne har hver på deres måde været med til delsat tegne udviklingen i samfundet, dels påvirket denøkonomiske udvikling både lokalt, regionalt og nationalt.
København - Ringsted• Ekstra kapacitet
Nøgleord for de store projekter• Markant forbedring af rejsetid• Øget tilgængelighed og fleksibilitetHøj frekvensMeget høj kapacitetStor fleksibilitetSjældent lukket
Trafikale effekter af Storebæltsbroen250225200Indeks 1995 = 1001751501251007550200720082003200420052000200119971998199519961999200220062009
Antal LastbilerAntal rejsendeBNP
• Persontrafikkenmellem Øst- ogVestdanmark stegmed 91 pct. fra1995 til 2009.• Lastbiltrafikkenmellem Øst- ogVestdanmark stegmed 92 pct. fra1995 til 2009.
Trafikale effekter af Øresundsbron250225200Indeks 1995 = 1001751501251007550200519962006199720002001199519991998200220032009200420072008
• Persontrafikkenover Øresund stegmed 96 pct. fra1995 til 2009.Antal LastbilerAntal rejsendeBNP
• Lastbiltrafikkenover Øresund stegmed 93 pct. fra1995 til 2009.
Langsigtet potentiale• Fordelene ved projekter som Storebælt ogØresund er åbenlyse, men det er en kompleksproces at tilpasse virksomhedernes logistik ogarbejdsmarkedet til de nye muligheder.• Erfaringerne fra både Storebælt og Øresundviser da også, at det tager mange år før til-pasningen er fuldført.
Virksomhedernes tilpasning• Virksomhederne kan relativt hurtigt tilpasse sigservice- og salgsområder, således at disse op-timeres til den nye infrastruktur.• Der ligger imidlertid også et stort potentiale isammenlægning og relokalisering af lager- ogproduktionsfaciliteter.• De strukturelle tilpasninger i virksomhedernetager lang tid, idet de ofte skal passe ind i delangsigtede planer for reinvesteringer og ra-tionaliseringer.
Fritidstrafikkens tilpasning• De fritidsrejsende tilpasser sig relativt hurtigt de nyemuligheder, når den tidsmæssige barriere reduceres.• Der er imidlertid også et langsigtet trafikspring forfritidstrafikken, der realiseres efterhånden som defritidsrejsende opbygger nye, eller styrker gamle,relationer på den anden side af Forbindelsen.• På Storebælt ligger væksten i fritidstrafikken fortsat overden normale trafikvækst; det selv om broen har væretåben i næsten 12 år.• På Øresund er der fortsat et stort potentiale i fritids-trafikken, som vil kunne realiseres i takt med, at rela-tionerne på tværs af sundet styrkes.
Arbejdsmarkedernes tilpasning• Bedre infrastruktur styrker fleksibiliteten påarbejdsmarkedet, idet det er muligt at rekrutteremedarbejdere fra et større område.• Øresundsbron har medført en udvidelse afarbejdsmarkedet i København, og der er nu godt20.000 pendlere, der dagligt krydser Øresund.
Femern international forbindelse• Femern forbindelsen vil styrke Danmark og Københavnsposition som knudepunkt i trafikken mellem kontinentetog Scandinavien.• I samspil med Øresundsbron og København-Ringsted-projektet vil Femern give helt nye muligheder for atknytte Hamburg tættere til Øresundsregionen.• Femern forbindelsen er dermed ikke blot en internationalforbindelse, men har også et stort regionalt og lokaltpotentiale.
Fakta om regionen• Udgangspunkt:Krydser tre landegrænserTyskland, Sverige og Danmark60.895 kvadratkilometer
• Tre forskellige sprog• Tre politiske systemer• Samarbejdsrelationer:Regionalt og lokalt
Videnskab og forskningSamarbejde om”The science corridor”
Formål:Skabe en internationaltkonkurrerende infrastruktur forforskning, innovation og højereuddannelse i det sydvestligeØstersø-område.
Globalt lederskab inden formaterialeforskningFremtidige forskningsanlæg, ESS,Max IV, XFEL etc.
Nye muligheder med en fast forbindelseLogistikcentrum:Forskydning af delogistiske tyngdepunkterMed den faste forbindelse erden geografiske placeringaf regionen central i forholdtil det Skandinaviske ogNord- tyske marked.
Godskorridor B: Stockholm-NapoliTEN-korridorer:1.Paris-Bratislava2.Lyon-Budapest3.Lyon-Madrid4.Paris-Lissabon5.Berlin-Palermo6.Helsinki-Warszawa
7.Stockholm-Oslo-København-Hamburg-Kan/bør være enny TEN-korridorprioritet!
Lokalt og international perspektiv• De store projekter i Danmark spænder helt fra det lokaleperspektiv i Metroen til Femern, der er en internationalforbindelse.• Fælles for projekterne er, at de alle giver en markanthøjere tilgængelighed samt en væsentlig lavere rejsetidfor brugerne.• Projekterne knytter hver for sig geografiske områder,byer og bydele sammen på en ny måde, som giver nyeerhvervs- og fritidsmuligheder samt øget velfærd.