Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 313
Offentligt
830854_0001.png
830854_0002.png
830854_0003.png
830854_0004.png
830854_0005.png
830854_0006.png
830854_0007.png
830854_0008.png
830854_0009.png
830854_0010.png
830854_0011.png
830854_0012.png
830854_0013.png
830854_0014.png
830854_0015.png
830854_0016.png
830854_0017.png
830854_0018.png
830854_0019.png
830854_0020.png
830854_0021.png
830854_0022.png
830854_0023.png
Hvad er ideen med enbaneplan for Jylland?Indsæt billede her8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt
Direktør Carsten Falk Hansen, TrafikstyrelsenStatuskonference om strategiske analyser 12. april 2010
Indhold
• Baggrund - aftale om grøn transportpolitik, 2009• Trafikstyrelsens screeningsanalyse 2010 af timemodellenog banebetjening af Østjylland,• Videre undersøgelser
En jernbane i vækst – strategioplægseptember 2009
• Den kollektive trafik skalløfte det meste af fremtidenstrafikvækst• Jernbanen skal værepålidelig, sikker ogtopmoderne
Timemodellen
Baneudbygning i ’En grøn transportpolitik’
Allerede besluttede projekterTimemodellens 1. etape:- Ny bane København-Ringsted via Køge, 2018- Opgradering Ringsted-Odense, ca. 2020Timemodellens 2. etape:- Hobro-Aalborg, senest 2018- Århus-Hobro, rapportering 2013Timemodellens 3. - og vanskeligste - etape:- Strategianalyse Østjylland, frem til 2013Herudover: Dobbeltspor Sønderjylland, 2015
Screeningsanalyse af Østjylland
- Baneplan for Østjylland:Timemodellens 3. etape ogLokal togbetjening af Østjylland- Langsigtet kapacitetsbehov:A. Lillebælt - Vejle FjordB. Bogense - JuelsmindeC. Kattegat
Banens linieføring og hastigheder i dag
A. Lillebælt – Vejle fjord linieføring
B. Odense – Horsens linieføring
C. Kattegat linieføring
Rejsetider øst – vest20104:304:003:303:002:302:001:301:000:300:00København- København- København-OdenseÅrhusÅlborgÅrhus-OdenseUdg.pkt. 2020ABC
Rejsetider øst - vest20104:304:003:303:002:302:001:301:000:300:00København- København- København- København-VejleEsbjergHerningSønderborgUdg.pkt. 2020ABC
Rejsetider i Østjylland1:4520101:301:151:000:450:300:150:00Århus-KoldingÅrhus-VejleÅrhus-HorsensOdense-VejleUdg.pkt. 2020ABC
Foreløbige passagervurderinger

Mia person-km

pr. år

Øst-Vest trafik1,9

2008

Udg.

Pkt.

2020

2,9

A

B

C

3,2
3,3
3,6
Intern Fyn og Jylland

I alt

1,0

2,9

1,8

4,7

2,0

5,2

2,0

5,3

1,9

5,5

Foreløbige passagervurderingerUdgangspunktet 2020
Foreløbige passagervurderingerLillebælt – Vejle Fjord linieføring
Foreløbige passagervurderingerOdense - Horsens linieføring
Foreløbige passagervurderingerKattegat linieføring
Videre undersøgelser af Østjylland
• Økonomivurderinger• Direkte bane Århus – Silkeborg• Relationer til letbaneudbygning i Århus-området• Relationer til kommunernes byudviklings- og lokaliseringspolitik• Overvejelser om nye stationer• Udbredelse af timemodellen til Esbjerg og Herning• Mere detaljerede undersøgelser af timemodellen ogbanebetjeningen af Østjylland