Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 313
Offentligt
830853_0001.png
830853_0002.png
830853_0003.png
830853_0004.png
830853_0005.png
830853_0006.png
830853_0007.png
830853_0008.png
830853_0009.png
830853_0010.png
830853_0011.png
830853_0012.png
STRATEGISKE VALG FOR UDVIKLINGAF VEJNETTET I JYLLAND
Vejdirektør Per Jacobsen
FORUDSÆTNINGER – STATUS LIGE NUVigtigt at understrege:at vi er på et meget tidligtplanlægningsstade, som ikke må forvekslesmed beslutningsgrundlagat den ny landsmodel ogsamfundsøkonomiske vurderinger erto vigtige elementer som pt. udestårudgangspunkt i InfrastrukturkommissionensforudsætningerOpmærksomhed på effekter af ændredeforudsætninger f.eks.:kørselsafgiftersatsning på kollektiv trafik
UDGANGSPUNKTETTrafikaftalerneDer gennemføres mange anlægsprojektersom led i en række trafikaftalerDet er besluttet at udarbejde en rækkebeslutningsgrundlag for nyeanlægsprojekter
Anlægsprojekt åbner i 2010Igangværende anlægsprojektBesluttet anlægsprojektIgangværende VVM-undersøgelseForundersøgelse
TRAFIKUDVIKLINGEN PÅ E45Trafikken på E45 har haftstigning over gennemsnittetFordi:Østjylland smelter funktionelt mereog mere sammenPendlingsafstandene bliver stadigtlængereNational og internationalerhvervstrafik udvikler sig fortsat
TRAFIKALE NØGLETALLangt den overvejende del af trafikken på den centrale strækning E45 ertrafik mellem de store bykoncentrationerCa. 50% af trafikken, der kører mod syd ved Århus har mål i byerne iTrekantområdet og syd for ÅrhusCa. 50% af trafikken, der kører mod vest ved Lillebæltsbroen har mål iTrekantsområdetEn del af trafikken på den centrale del af E45 er gennemkørende trafikCa. 10% af trafikken, der kører mod nord ved Kolding har mål i NordjyllandCa. 10% af trafikken fra Sønderjylland, Fyn/Sjælland har mål iMidt/VestjyllandLastbiltrafikken er stor på E45ved Vejle Fjord er lastbiltrafikken f.eks. ca. 50 % større i forhold til det øvrigemotorvejsnet i området
STRATEGISKE VALGUdbygning af E45Ny transportkorridor i JyllandTil og fra Jylland
UDBYGNING AF E45Kortere sigt:Udvidelse af E45 til 6 spor fraVejle til ÅrhusMellemlangt sigt:Udvidelse af E45 til 8 spor vedVejle FjordLangt sigt:Udvidelse af E45 til 6 spor vedRandersUdvidelse af E45 til 8 spor fraVejle til Århus
UDBYGNING AF E45 - HOVEDSPØRGSMÅLHvordan udbygges motorvej i drift, så detgenerer trafikken mindst?Kan satsningen på kollektiv trafik aflastetilstrækkeligt?Skal E45 udbygges i én omgang eller iflere etaper?Hvordan udbygning gennemføres?Skal der alene ske en udbygning fra 4 til 6spor?Skal en udbygning fra 4 til 6 spor gennemføressamtidig med en forberedelse til 8 spor?Skal der udbygges til 8 spor med det samme?
NY MIDTJYSK MOTORVEJMange muligheder og forskellige effekterVil give rejsetidsgevinster, som er drivkraft iby- og erhvervsudviklingMiljøudfordringer skal håndteres i forhold tilbl.a. uerstattelig natur, støj og luftforureningTrafikomfang skønnes op til20-25.000 køretøjer/døgnNiras skønner anlægsøkonomi mellem6-19 mia. kr.Aflastning af E45
NY MIDTJYSK MOTORVEJSAFLASTNING AF E45Aflaster først ved fuld udbygningKan muligvis udskyde kritisk trængselpå E45 Vejle-Århus, menåbningstidspunkt er kritiskVarierende aflastning alt efterlinieføringMax: ca. 15.000Min: ca. 4.000Kan muligvis udskyde kritisk trængseli de nye 6 spor ved Vejle Fjord i 20 åreller mere
TIL OG FRA JYLLAND

Ny sydlig passage af Lillebælt

Har primært relevans ved anlæg afmidtjysk motorvej

Ny Lillebæltsbro ved siden af den

eksisterende

Fastholder trafik i nuværendetransportkorridorKan kombineres med MidtjyskmotorvejKan formentligt aflasteVejlefjordbroen med ca. 13.000 bilerog Lillebæltsbroen med 14.000 bilerAflaster ikke E45 nord for HorsensEffekter, herunder aflastning, af E45 iØstjylland kendes endnu ikke

Bogense-Juelsminde

Kattegat-forbindelse

OPSUMMERING

Vi beskæftiger os med planlægning

om strukturer med betydning for det meget lange sigtpå et meget indledende niveau og derfor med store usikkerhederfortsatte undersøgelser af projektmuligheder, landsmodellen ogsamfundsøkonomiske vurderinger vil bringe os et vigtigt skridt videre

Vigtig at være opmærksom på de strategiske sammenhænge

mellem projekterne

I JyllandTil/fra JyllandAfledte effekter af baneprojekter