Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 313
Offentligt
STRATEGISKE VALG FOR UDVIKLINGAF VEJNETTET I JYLLAND
Vejdirektør Per Jacobsen
FORUDSÆTNINGER – STATUS LIGE NUVigtigt at understrege:at vi er på et meget tidligtplanlægningsstade, som ikke må forvekslesmed beslutningsgrundlagat den ny landsmodel ogsamfundsøkonomiske vurderinger erto vigtige elementer som pt. udestårudgangspunkt i InfrastrukturkommissionensforudsætningerOpmærksomhed på effekter af ændredeforudsætninger f.eks.:•kørselsafgifter•satsning på kollektiv trafik
UDGANGSPUNKTETTrafikaftalerneDer gennemføres mange anlægsprojektersom led i en række trafikaftalerDet er besluttet at udarbejde en rækkebeslutningsgrundlag for nyeanlægsprojekter
Anlægsprojekt åbner i 2010Igangværende anlægsprojektBesluttet anlægsprojektIgangværende VVM-undersøgelseForundersøgelse
TRAFIKUDVIKLINGEN PÅ E45Trafikken på E45 har haftstigning over gennemsnittetFordi:Østjylland smelter funktionelt mereog mere sammenPendlingsafstandene bliver stadigtlængereNational og internationalerhvervstrafik udvikler sig fortsat
TRAFIKALE NØGLETALLangt den overvejende del af trafikken på den centrale strækning E45 ertrafik mellem de store bykoncentrationer•Ca. 50% af trafikken, der kører mod syd ved Århus har mål i byerne iTrekantområdet og syd for Århus•Ca. 50% af trafikken, der kører mod vest ved Lillebæltsbroen har mål iTrekantsområdetEn del af trafikken på den centrale del af E45 er gennemkørende trafik•Ca. 10% af trafikken, der kører mod nord ved Kolding har mål i NordjyllandCa. 10% af trafikken fra Sønderjylland, Fyn/Sjælland har mål iMidt/VestjyllandLastbiltrafikken er stor på E45•ved Vejle Fjord er lastbiltrafikken f.eks. ca. 50 % større i forhold til det øvrigemotorvejsnet i området
STRATEGISKE VALGUdbygning af E45Ny transportkorridor i JyllandTil og fra Jylland
UDBYGNING AF E45Kortere sigt:•Udvidelse af E45 til 6 spor fraVejle til ÅrhusMellemlangt sigt:•Udvidelse af E45 til 8 spor vedVejle FjordLangt sigt:•Udvidelse af E45 til 6 spor vedRanders•Udvidelse af E45 til 8 spor fraVejle til Århus
UDBYGNING AF E45 - HOVEDSPØRGSMÅLHvordan udbygges motorvej i drift, så detgenerer trafikken mindst?Kan satsningen på kollektiv trafik aflastetilstrækkeligt?Skal E45 udbygges i én omgang eller iflere etaper?Hvordan udbygning gennemføres?•Skal der alene ske en udbygning fra 4 til 6spor?Skal en udbygning fra 4 til 6 spor gennemføressamtidig med en forberedelse til 8 spor?Skal der udbygges til 8 spor med det samme?
•
•
NY MIDTJYSK MOTORVEJMange muligheder og forskellige effekterVil give rejsetidsgevinster, som er drivkraft iby- og erhvervsudviklingMiljøudfordringer skal håndteres i forhold tilbl.a. uerstattelig natur, støj og luftforureningTrafikomfang skønnes op til20-25.000 køretøjer/døgnNiras skønner anlægsøkonomi mellem6-19 mia. kr.Aflastning af E45
NY MIDTJYSK MOTORVEJSAFLASTNING AF E45Aflaster først ved fuld udbygningKan muligvis udskyde kritisk trængselpå E45 Vejle-Århus, menåbningstidspunkt er kritiskVarierende aflastning alt efterlinieføring•Max: ca. 15.000•Min: ca. 4.000Kan muligvis udskyde kritisk trængseli de nye 6 spor ved Vejle Fjord i 20 åreller mere
TIL OG FRA JYLLANDNy sydlig passage af Lillebælt
•Har primært relevans ved anlæg afmidtjysk motorvej
Ny Lillebæltsbro ved siden af den
eksisterende
••Fastholder trafik i nuværendetransportkorridorKan kombineres med MidtjyskmotorvejKan formentligt aflasteVejlefjordbroen med ca. 13.000 bilerog Lillebæltsbroen med 14.000 bilerAflaster ikke E45 nord for HorsensEffekter, herunder aflastning, af E45 iØstjylland kendes endnu ikke
••
OPSUMMERINGVi beskæftiger os med planlægning
•••om strukturer med betydning for det meget lange sigtpå et meget indledende niveau og derfor med store usikkerhederfortsatte undersøgelser af projektmuligheder, landsmodellen ogsamfundsøkonomiske vurderinger vil bringe os et vigtigt skridt videre
Vigtig at være opmærksom på de strategiske sammenhænge
mellem projekterne
•••I JyllandTil/fra JyllandAfledte effekter af baneprojekter