Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 313
Offentligt
830852_0001.png
830852_0002.png
830852_0003.png
830852_0004.png
830852_0005.png
830852_0006.png
830852_0007.png
830852_0008.png
830852_0009.png
830852_0010.png
830852_0011.png
830852_0012.png
830852_0013.png
830852_0014.png
830852_0015.png
Input fra Jylland
Anders G. ChristensenFormand forKommunekontaktrådeti Region MidtjyllandStatuskonference for de strategiske analyser d. 12. april 2010
KKRMIDTJYLLAND
Fremtidens infrastrukturi den midtjyske regionStatus
Formand for Kommunekontaktrådeti den midtjyske regionAnders G. Christensen
Udfordringer i Midtjylland• Det østjyske område er samlet set en større vækstmotorend hovedstadsområdet• Trængselsproblemerne på E45 stærkt stigende• Banenettet er nedslidt og det medfører lange rejsetider• Infrastrukturen på tværs af den midtjyske region skaludbygges for at skabe sammenhængskraften• Letbanen i Århus-området vil være fremtidens mestmiljøvenlige trafikløsning• Kattegatbroen og den midtjysk hærvejsmotorvej ernødvendige fremtidige trafikinvesteringer - men er ikkenævnt i infrastrukturkommissionens oplægKKR3MIDTJYLLAND
Det midtjyske trafikbillede
KKR4MIDTJYLLAND
De 5 midtjyske prioriteringerForbindelse med omverdenen

Kattegatforbindelse

Fast forbindelse over Kattegattil hurtigtog og biler

E 45

Motorvejen mellem Kolding ogRanders udvides til seks spor

Letbane

FremkommelighedLetbane i Århus-området medmulighed for senere udbygning

Rute 26

Højklasset vej/motorvejmellem Århus og Viborg

Rute 18

En region i balanceMotorvej mellem Herningog Holstebro Nord
KKR5MIDTJYLLAND
De 5 midtjyske forudsætningerMotorvejen Århus-Silkeborg-HerningMotorvejen Herning-VejleDet nordlige motorvejshængsel ved RandersTunnel under Marselis BoulevardModernisering af hovedjernbanestrækninger
KKR6MIDTJYLLAND
Det nordjyske trafikbillede
KKR7MIDTJYLLAND
De 3 nordjyske prioriteringer• En tredje Limfjordsforbindelse vedAalborg• Forbedret vejforbindelsen mellemHanstholm-Skive-Herning medforbindelse til motorvejsnettet (rute26/34).• Forbedring af jernbanenettet fraÅrhus til FrederikshavnKKR8MIDTJYLLAND
Hvorfor investere i Midtjylland ?For at få et mere sammenhængende DanmarkFor at leve op til kravene om kortere rejsetiderFor at udvikle nye beskæftigelsesmønstreFor at bidrage til et forbedret miljø
KKR9MIDTJYLLAND
De 3 midtjyske B’er• Baner• Belægninger• Broer
KKR10MIDTJYLLAND
Belægninger• Udbygning af E45 er ganske enkelt nødvendigt• De tværgående vejforbindelser skal forbedres• Sammenhængen mellem vej og bane skalprioriteres
KKR11MIDTJYLLAND
Baner• Baneudretning eller ny højhastighedsbane skalhurtigst muligt igangsættes• Letbanen skal understøtte den østjyske millionby• Timedrift til Odense og København skaletableres
KKR12MIDTJYLLAND
Broer• En HALV……………..eller………..en HELløsning
KKR13MIDTJYLLAND
Resultater ?• Delrapport slut 2011………• Endelig analyse 2013 !!!!!!!• Har vi tid og vente eller bør analysenfremrykkes.
KKR14MIDTJYLLAND
Input fra Jylland
Egon FræhrFormand forKommunekontaktrådeti Region SyddanmarkStatuskonference for de strategiske analyser d. 12. april 2010