Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 313
Offentligt
830851_0001.png
830851_0002.png
830851_0003.png
830851_0004.png
830851_0005.png
830851_0006.png
830851_0007.png
830851_0008.png
830851_0009.png
830851_0010.png
830851_0011.png
830851_0012.png
830851_0013.png
830851_0014.png
830851_0015.png
830851_0016.png
830851_0017.png
830851_0018.png
Hvad betyder samspillet mellem by-, erhvervs-og infrastrukturudviklingen?
Direktør Niels Christensen, By- og Landskabsstyrelsen
Fælles mål og udfordringer- Transportens CO2-udledning skal ned- Kollektiv transport skal løfte det meste af fremtidensvækst i trafikken- Vejkapaciteten skal udbygges, der hvor behovet er størst,dvs. der hvor der i dag er de største trængselsproblemer,men også, hvor man kan se, at den fremtidige trafikvækstsom følge af erhvervs- og samfundsudviklingen vil kræveen udbygning af infrastrukturen- Cyklismen skal fremmes- Broer, veje og jernbaner må ikke ødelægge uerstattelignatur- Støj og luftforurening i byerne skal nedKilde. Trafikaftalen, januar 2009
Sammenhænge- Landskab: Hvordan indpasser vi veje og baner?- Boliger: Hvor vil vi bo?- Arbejdspladser: Tæt på motorvejene eller stationerne?
Landskab og infrastruktur
- Veje og baner påvirkerlandskabet- Der gøres meget for atsikre mindst muligpåvirkning af natur oglandskab- Ikke en eksakt videnskab,men vigtigt at afvejetrafikale fordele over fortab af natur og landskab
Byudvikling langs motorvejenHa20001800Overført regionplan 2005
Nye erhvervsareal udlagt langs motorveje
16001400120010008006004002000Østjylland
Kommuneplanrevision 2009
ØvrigeJylland
Sjælland
Fyn
Lolland
Boliglokalisering og transportadfærd- boligens afstand til centrum afgørende454035
Århus
Daglig transport km
302520151050
0
5 Afstand fra bymidte km10
15
20
Arbejdspladslokalisering og transportadfærd- arbejdspladsens afstand til station afgørende
Status , udfordringer og ansvar
- Hovedstadsområdet- Resten af Sjælland- Østjylland
Status Hovedstadsområdet - Fingerplan- Fingerbystrukturen har i mereend 60 år skabt sammenhængmellem byudvikling og trafikalinfrastruktur ihovedstadsområdet- Forskellige erfaringer med”timing”:Køge Bugt versusØrestad
Regler omstationsnærlokalisering
Udfordringer Hovedstadsområdet- Folk pendler mere på tværsaf byfingrene end ind tilcentrumfokus på ringene (baner ogvej)- De fleste arbejdspladseruden for central-kommunerne ligger ikkestationsnærtfokus på stationsnærlokalisering og øgetbanebetjening(Håndfladen)
Byudvikling i hovedstadsområdet - ansvar- Generel accept afFingerplanens principper- Investorer og kommuner harfokus på byomdannelse- På længere sigt:- Færdigudbygning afbyfingrene- Fortsat byomdannelse- Forlængelse af byfingre fraRoskilde og Køge ?
Status Sjælland: Pendlere til Storkøbenhavn– hvor skal de hen?- Stor fokus på pendlere ogbedre kollektiv transport tilStorkøbenhavn- Aktuelt pendler ca. 45.000fra Vest- og Sydsjælland tilhovedstadsområdet- 25% har arbejdsplads iKøbenhavn- De fleste pendler til ikke-stationsnære arbejdspladseruden for det centraleKøbenhavnfokus på byudvikling ogtrafikale valgmulighederfokus på bedre banedækningogså internt i Storkøbenhavn
Udfordring Sjælland: Bedre byer ogtrafikale valgmulighederMuligheder:- Koncentrere byudviklingen i destørste stationsbyer- Samle bolig og arbejdspladseromkring stationen/bymidten- Understøtte brugen af kollektivtransport samt cykel og gang
Ansvar Sjælland: Frivilligt, tværkommunalt”strukturbillede”• Frivilligt samarbejde omvision for by- oginfrastruktur-udviklingenfrem til 2030• Målet er en bæredygtigregion med levende byer• Enighed om atstrukturbilledet giver merelevende ogtransporteffektive byer• By- og transportstrukturgiver robusthed overfortrængsel og mindrebilafhængighed
Status Østjylland: Byregion i vækst- Voksende interaktion mellem deøstjyske byer med centre iTrekantsområdet og Århus- Spredt byudvikling og merebilafhængighed end på Sjælland- Århus-området et stortpendlingsopland- Letbanen bidrager til at gørekollektiv transport attraktiv
Udfordringer Østjylland: Vækst med omtanke- Hvis den kollektive trafik på sigtskal spille en rolle svarende tilSjælland – hvordan skal byerneså indrettes?- Byudvikling er planlagt megetspredt- Hvor skal staten investere,f.eks. anlægge en ny station?- Hvordan begrænsesbyspredning langs eksisterendeog evt. nye motorveje?
Ansvar: Østjyllandsprojektet- Frivilligt samarbejde ombyudviklingen- Fælles vision for Østjyllandefteråret 2008 som p.t.konkretiseres- Proces i gang med at afklarehvad der kan opnås politiskenighed om- Hvor langt kan vi komme ift.konkrete fælles principper forlokalisering af by- ogerhvervsudvikling ?- Hvordan håndterer vierhvervsudlæg langsmotorvejen?
Fælles udfordringer og delt ansvar- Der er indlysende fordele ved at tænke byudvikling oginfrastruktur sammen- Kommunernes planlægning er afgørende for udnyttelsenaf infrastrukturen og skal derfor ses i sammenhæng medplanlægningen af infrastruktur.- Det kræver, at vi tager ansvar på tværs af kommuner,regioner og stat. Samarbejdsprojekterne på Sjælland og iØstjylland er en god begyndelse.