Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 313
Offentligt
830850_0001.png
830850_0002.png
830850_0003.png
830850_0004.png
830850_0005.png
830850_0006.png
830850_0007.png
830850_0008.png
830850_0009.png
830850_0010.png
830850_0011.png
830850_0012.png
830850_0013.png
830850_0014.png
830850_0015.png
830850_0016.png
830850_0017.png
830850_0018.png
830850_0019.png
830850_0020.png
Det overordnede vejnet ihovedstadsområdetStatuskonferencen om strategiske analyser12. april 2010v/ Afdelingschef Claus F. Baunkjær,Transportministeriet
Vejtrafikken på Sjælland
Kilde: Vejdirektoratet
Transportministeriet
Pendling- der pendles over stadig større afstande
Andel beskæftigede derpendler længere end 50 km
0,0-4,9 pct.5,0-7,4 pct.7,5-9,9 pct.10,0-12,4 pct.12,5-14,9 pct.15,0+ pct.Kilde: Danmarks Statistik
Transportministeriet
Trængsel på vejene- de indre dele af indfaldskorridorerne og ringene
Kilde: Vejdirektoratet
Transportministeriet
Hastighederne på vejene- Højere mobilitet end mange andre storbyregioner

Gennemsnitshastighed på vejene i en

række europæiske storbyer (km/t)

Kilde: Infrastrukturkommissionen, 2008
Transportministeriet
Transportaftalerne fra 2009-projekter og undersøgelser på Sjælland
Kilde: Vejdirektoratet
Transportministeriet
Hvordan kan udfordringerne håndteres?- Større vejanlæg i de strategiske analyserNy vestlig Ring 5-korridorØstlig ringvej/HavnetunnelOpgradering af Ring 4
Transportministeriet
Ring 5: Linjeføringer
Kilde: Tetraplan, 2010
Transportministeriet
Trafikale effekter af en Ring 5- 4-sporet motorvej, 130 km/t (2018)
Kilde: Tetraplan, 2010
Transportministeriet
Ring 5: Aflastning af det øvrige vejnet- Aflaster både hovedkorridorerne og mindre veje
Transportministeriet
Ring 5: Rejsetidsbesparelser- 4-sporet motorvej til 130 km/t
Transportministeriet
Ring 5: Perspektiver og udfordringerHelt ny trafikkorridor (65-70 km)Aflaster en række af de pressede hovedkorridorer ogmindre veje i hovedstadsområdetFlytter trafikken uden for de tættere bebyggede dele afhovedstadsområdetØkonomisk krævende projekt: Hvad koster det?Miljømæssige udfordringerHvad er samfundsøkonomien i projektet?Kan aflastningen opnås på andre måder?Udbygning af den kollektive trafikNy østlig ringvejsforbindelse (Havnetunnel)?Udbygning af eksisterende ringveje (Ring 4)?Andet?Strategisk sigte, men etapevis tilgang?De overordnede transportpolitiske målsætninger?
Transportministeriet
Østlig ringvej (havnetunnel) i København
Ny forbindelsesvej mellem Helsingørmotorvejen vedNordhavn og AmagermotorvejenIdeen med en havnetunnel er at:―Skabeet fleksibelt ringvejssystem og sammenhæng tildet overordnede vejnet―Begrænsetrængsel i indfaldskorridorerne og ringene―Vejbetjenenye byområder―Aflasteindre by for trafik
Transportministeriet
Østlig ringvej (havnetunnel)i København
Transportministeriet
Linjeføring for enøstlig ringvej (havnetunnel)Undersøgelsen omfatter:Trafik: Ringvej, pendlertrafik og aflastning af indre byByudvikling: Nordhavnen, Refshaleøen, ØrestadFinansiering: Brugerbetaling, byudvikling, OPPMiljø: Støj, luftforurening, gener i anlægsperiodenAnlægsteknik: Cut & Cover, Boret, overflade?
Transportministeriet
Ring 4
Transportministeriet
Bilag
Transportministeriet
Hvad vil en Ring 5 betyde for trafikken?- Sydlig del: Parallel vejforbindelse tilKøge Bugt Motorvejen
Kilde: Tetraplan, 2010
Transportministeriet
Hvad vil en Ring 5 betyde for trafikken?- Nordlig del: Én ny sammenhængende ”motorringvej”
Kilde: Tetraplan, 2010
Transportministeriet
Trafikvækst i hovedstadsområdet
Transportministeriet