Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 313
Offentligt
Det overordnede vejnet ihovedstadsområdetStatuskonferencen om strategiske analyser12. april 2010v/ Afdelingschef Claus F. Baunkjær,Transportministeriet
Vejtrafikken på Sjælland
Kilde: Vejdirektoratet
Transportministeriet
Pendling- der pendles over stadig større afstande
Andel beskæftigede derpendler længere end 50 km
0,0-4,9 pct.5,0-7,4 pct.7,5-9,9 pct.10,0-12,4 pct.12,5-14,9 pct.15,0+ pct.Kilde: Danmarks Statistik
Transportministeriet
Trængsel på vejene- de indre dele af indfaldskorridorerne og ringene
Kilde: Vejdirektoratet
Transportministeriet
Hastighederne på vejene- Højere mobilitet end mange andre storbyregioner
Gennemsnitshastighed på vejene i en
række europæiske storbyer (km/t)
Kilde: Infrastrukturkommissionen, 2008
Transportministeriet
Transportaftalerne fra 2009-projekter og undersøgelser på Sjælland
Kilde: Vejdirektoratet
Transportministeriet
Hvordan kan udfordringerne håndteres?- Større vejanlæg i de strategiske analyser●Ny vestlig Ring 5-korridor●Østlig ringvej/Havnetunnel●Opgradering af Ring 4
Transportministeriet
Ring 5: Linjeføringer
Kilde: Tetraplan, 2010
Transportministeriet
Trafikale effekter af en Ring 5- 4-sporet motorvej, 130 km/t (2018)
Kilde: Tetraplan, 2010
Transportministeriet
Ring 5: Aflastning af det øvrige vejnet- Aflaster både hovedkorridorerne og mindre veje
Transportministeriet
Ring 5: Rejsetidsbesparelser- 4-sporet motorvej til 130 km/t
Transportministeriet
Ring 5: Perspektiver og udfordringer●Helt ny trafikkorridor (65-70 km)●Aflaster en række af de pressede hovedkorridorer ogmindre veje i hovedstadsområdet●Flytter trafikken uden for de tættere bebyggede dele afhovedstadsområdet●Økonomisk krævende projekt: Hvad koster det?●Miljømæssige udfordringer●Hvad er samfundsøkonomien i projektet?●Kan aflastningen opnås på andre måder?―Udbygning af den kollektive trafik―Ny østlig ringvejsforbindelse (Havnetunnel)?―Udbygning af eksisterende ringveje (Ring 4)?―Andet?●Strategisk sigte, men etapevis tilgang?●De overordnede transportpolitiske målsætninger?
Transportministeriet
Østlig ringvej (havnetunnel) i København
••
Ny forbindelsesvej mellem Helsingørmotorvejen vedNordhavn og AmagermotorvejenIdeen med en havnetunnel er at:―Skabeet fleksibelt ringvejssystem og sammenhæng tildet overordnede vejnet―Begrænsetrængsel i indfaldskorridorerne og ringene―Vejbetjenenye byområder―Aflasteindre by for trafik
Transportministeriet
Østlig ringvej (havnetunnel)i København
Transportministeriet
Linjeføring for enøstlig ringvej (havnetunnel)●Undersøgelsen omfatter:―Trafik: Ringvej, pendlertrafik og aflastning af indre by―Byudvikling: Nordhavnen, Refshaleøen, Ørestad―Finansiering: Brugerbetaling, byudvikling, OPP―Miljø: Støj, luftforurening, gener i anlægsperioden―Anlægsteknik: Cut & Cover, Boret, overflade?
Transportministeriet
Ring 4
Transportministeriet
Bilag
Transportministeriet
Hvad vil en Ring 5 betyde for trafikken?- Sydlig del: Parallel vejforbindelse tilKøge Bugt Motorvejen
Kilde: Tetraplan, 2010
Transportministeriet
Hvad vil en Ring 5 betyde for trafikken?- Nordlig del: Én ny sammenhængende ”motorringvej”
Kilde: Tetraplan, 2010
Transportministeriet
Trafikvækst i hovedstadsområdet
Transportministeriet