Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 313
Offentligt
Hvordan kan vi videreudvikle denkollektive trafik ihovedstadsområdet?12. april 2010
Udgangspunktet●”Den kollektive transport skal løfte det meste af fremtidens vækst i trafikken.”Hovedstadsområdet:●Ny bane København – Ringsted.●Anlæg af dobbeltspor påNordvestbanen.●Modernisering af Nørreport.●Screening af kollektivetrafikløsninger i Ring 3-korridoren.●VVM-undersøgelse af kapacitetenpå Øresundsbanen.●VVM-undersøgelse af bedre oghurtigere S-banebetjening iHillerødfingeren.TransportministerietSide 2
●Fast forbindelse over Femern Bælt.●Nyt signalsystem.●Gradvis etablering af Timemodellen,herunder reservering af midler tilopgradering af strækningen Ringsted-Odense m.v.●Fremrykket opgradering af Sydbanen.
Transportministeriet
Side 3
Nuværende banebetjening i ”håndfladen”●Baneinfrastrukturen i ”håndfladen”består af et overordnet net afradialer og ringe af baner.●Radialerne er betjent af S-tog,regionaltog og Metro.●Med åbningen af Cityringen vil ca.60 pct. af alle bolig, arbejds- ogstudiepladser være banebetjent i”håndfladen” inden for Ring 3-korridoren.
Transportministeriet
Side 4
Kommissorium for de strategiske analyser:Strategisk analyse af de overordnede, langsigtede muligheder ogproblemstillinger – efter 2020:●”Øget banebetjening i ”håndfladen”●Den fremtidige kollektive trafikbetjening i Ring 3-korridoren●Fuldautomatisk S-banedrift●Stationskapaciteten ved Københavns Hovedbanegård●Samspillet mellem Byudvikling og mulige nye stationer●Et trafikalt sammenhængende banenet●Mulighederne for – og effekterne af – etablering af overhalingsspor på S-banen
Transportministeriet
Side 5
Analysearbejdet i gangsættes●Screening afudbygningsmuligheder i”håndfladen” på langt sigt2030-2050.●Screening af :1.optimering af denbestående infrastruktur.2.etablering af nyinfrastruktur dvs. metro,letbane m.v.●Der foreligger foreløbigeresultater fra screeningen.
Transportministeriet
Side 6
Screening – geografisk afgrænsning●”Håndfladen” erinddelt i 12områder medangivelse afbefolkningstæthed,studie ogarbejdspladser.●Geografiskafgrænsning indenfor Ring 3-korridoren.●Banebetjenteområder defineretindenfor en 600meters radius fraen station.3344662210109988551212=""
1111
11
77
Transportministeriet
Side 7
Foreløbige resultater af screeningenEtablering af ny infrastruktur:●Bruttoscreening af alle teoretiske muligheder●Teoretiske metro- eller letbanenet●Efterfølgende indsnævring og videre analyser●Passagertal?●Anlægsudgifter?●Samfundsøkonomi?●Systemvalg (metro, letbane, Re-tog og S-tog) hvad de forskellige systemerkan og ikke kan.Optimering af eksisterende infrastruktur:●Trafikafvikling med hurtigere S-tog, men med færre stop ved stationerne.●Optimering og ændret anvendelse af Ringbanen.
Transportministeriet
Side 8
Eksempel på teoretisk fremtidigt metronetværk\\\\\
FrequenciesHellerupSP..Rådmans Hennings.SPladsmarkenSVibenhus RunddelTrianglenNørreportFrederiks-bergForumR SFrederiks KirkeKongens NytorvChristianshavnAmagerbroLergravsparkenØresundAmager StrandFemørenKastrupLufthavnRBispebjergst.peakM1M2Nordhavnst.MM3MM4M5ØsterportR SMM6M6M7444444off-peakoff-peak555555
NørrebroNørrebros RunddelLandsarkivetSVanl seøFlint-holmAksel MøllersHaveSFasanvej
LindevangPlatanvejEnghave PladsS.SNy EllebjergR SMozartsPladsM7Danshøj
ChristiansborgKøbenhaven HR SRådhus-pladsen
Islands BryggeDR ByenSundbyBella CenterØrestadRVestamager
Legend
M1M2
M3M4
M5M6
SInterconnection to S-train lineRInterconnection to Regionaltog
Transportministeriet
Side 9
Gennemsnitlig hastighed for S-tog [km/t]
574750393840Ø 45
DSBS-tog
A
B
C
D
E
Transportministeriet
Side 10
Optimering af bestående infrastrukturOptimering af kapacitet ogkøretider på S-banen.●Der er p.t.overskudskapacitet påS-banen.●Mulighed for yderligerekapacitetsforøgelser?●Næppe behov for ny S-togstunnel●Hurtigere S-tog, menmed færre stop vedstationerne?Optimering af Ringbanen.●Ringbanens forlængelse mod nordtil Klampenborg, Lyngby m.v. ogøst med forbindelse til Ørestad oglufthavnen?●Forøgede netværkseffekter ved enkonvertering af Ringbanen til etførerløst metrosystem?●Ses i sammenhæng med enundersøgelse af indførelsen afautomatisk S-tog.
Transportministeriet
Side 11
Videre analyserØget banebetjening på nyinfrastruktur.●Analyse af et mindre antal konkreteskinne baserede løsninger inden forRing 3-korridoren.●Videre bearbejdning af screening,herunder:●Samfundsøkonomiske overslag●Anlægsskøn.●Passagertal.●Fremtidig kollektiv trafikbetjening iRing 3.Øget banebetjening på beståendeinfrastruktur.●Analyse af mulighederne for bedre S-togsbetjening.●Analyse af en udvidelse af S-togsbetjeningen.●Indførelse af automatisk S-tog.●Analyse af banegårdskapaciteten påKøbenhavns Hovedbanegård.●Analyse af stationsstrukturen iHovedstadsområdet.●Forbedring af adgangsforholdene tilNordhavn station.
Samlet forventet statusafrapportering i efteråret 2011TransportministerietSide 12