Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 313
Offentligt
830849_0001.png
830849_0002.png
830849_0003.png
830849_0004.png
830849_0005.png
830849_0006.png
830849_0007.png
830849_0008.png
830849_0009.png
830849_0010.png
830849_0011.png
830849_0012.png
Hvordan kan vi videreudvikle denkollektive trafik ihovedstadsområdet?12. april 2010
Udgangspunktet”Den kollektive transport skal løfte det meste af fremtidens vækst i trafikken.”Hovedstadsområdet:Ny bane København – Ringsted.Anlæg af dobbeltspor påNordvestbanen.Modernisering af Nørreport.Screening af kollektivetrafikløsninger i Ring 3-korridoren.VVM-undersøgelse af kapacitetenpå Øresundsbanen.VVM-undersøgelse af bedre oghurtigere S-banebetjening iHillerødfingeren.TransportministerietSide 2
Fast forbindelse over Femern Bælt.Nyt signalsystem.Gradvis etablering af Timemodellen,herunder reservering af midler tilopgradering af strækningen Ringsted-Odense m.v.Fremrykket opgradering af Sydbanen.
Transportministeriet
Side 3
Nuværende banebetjening i ”håndfladen”Baneinfrastrukturen i ”håndfladen”består af et overordnet net afradialer og ringe af baner.Radialerne er betjent af S-tog,regionaltog og Metro.Med åbningen af Cityringen vil ca.60 pct. af alle bolig, arbejds- ogstudiepladser være banebetjent i”håndfladen” inden for Ring 3-korridoren.
Transportministeriet
Side 4
Kommissorium for de strategiske analyser:Strategisk analyse af de overordnede, langsigtede muligheder ogproblemstillinger – efter 2020:”Øget banebetjening i ”håndfladen”Den fremtidige kollektive trafikbetjening i Ring 3-korridorenFuldautomatisk S-banedriftStationskapaciteten ved Københavns HovedbanegårdSamspillet mellem Byudvikling og mulige nye stationerEt trafikalt sammenhængende banenetMulighederne for – og effekterne af – etablering af overhalingsspor på S-banen
Transportministeriet
Side 5
Analysearbejdet i gangsættesScreening afudbygningsmuligheder i”håndfladen” på langt sigt2030-2050.Screening af :1.optimering af denbestående infrastruktur.2.etablering af nyinfrastruktur dvs. metro,letbane m.v.Der foreligger foreløbigeresultater fra screeningen.
Transportministeriet
Side 6
Screening – geografisk afgrænsning”Håndfladen” erinddelt i 12områder medangivelse afbefolkningstæthed,studie ogarbejdspladser.Geografiskafgrænsning indenfor Ring 3-korridoren.Banebetjenteområder defineretindenfor en 600meters radius fraen station.3344662210109988551212=""
1111
11
77
Transportministeriet
Side 7
Foreløbige resultater af screeningenEtablering af ny infrastruktur:Bruttoscreening af alle teoretiske mulighederTeoretiske metro- eller letbanenetEfterfølgende indsnævring og videre analyserPassagertal?Anlægsudgifter?Samfundsøkonomi?Systemvalg (metro, letbane, Re-tog og S-tog) hvad de forskellige systemerkan og ikke kan.Optimering af eksisterende infrastruktur:Trafikafvikling med hurtigere S-tog, men med færre stop ved stationerne.Optimering og ændret anvendelse af Ringbanen.
Transportministeriet
Side 8
Eksempel på teoretisk fremtidigt metronetværk\\\\\
FrequenciesHellerupSP..Rådmans Hennings.SPladsmarkenSVibenhus RunddelTrianglenNørreportFrederiks-bergForumR SFrederiks KirkeKongens NytorvChristianshavnAmagerbroLergravsparkenØresundAmager StrandFemørenKastrupLufthavnRBispebjergst.peakM1M2Nordhavnst.MM3MM4M5ØsterportR SMM6M6M7444444off-peakoff-peak555555
NørrebroNørrebros RunddelLandsarkivetSVanl seøFlint-holmAksel MøllersHaveSFasanvej
LindevangPlatanvejEnghave PladsS.SNy EllebjergR SMozartsPladsM7Danshøj
ChristiansborgKøbenhaven HR SRådhus-pladsen
Islands BryggeDR ByenSundbyBella CenterØrestadRVestamager
Legend
M1M2
M3M4
M5M6
SInterconnection to S-train lineRInterconnection to Regionaltog
Transportministeriet
Side 9
Gennemsnitlig hastighed for S-tog [km/t]
574750393840Ø 45
DSBS-tog
A
B
C
D
E
Transportministeriet
Side 10
Optimering af bestående infrastrukturOptimering af kapacitet ogkøretider på S-banen.Der er p.t.overskudskapacitet påS-banen.Mulighed for yderligerekapacitetsforøgelser?Næppe behov for ny S-togstunnelHurtigere S-tog, menmed færre stop vedstationerne?Optimering af Ringbanen.Ringbanens forlængelse mod nordtil Klampenborg, Lyngby m.v. ogøst med forbindelse til Ørestad oglufthavnen?Forøgede netværkseffekter ved enkonvertering af Ringbanen til etførerløst metrosystem?Ses i sammenhæng med enundersøgelse af indførelsen afautomatisk S-tog.
Transportministeriet
Side 11
Videre analyserØget banebetjening på nyinfrastruktur.Analyse af et mindre antal konkreteskinne baserede løsninger inden forRing 3-korridoren.Videre bearbejdning af screening,herunder:Samfundsøkonomiske overslagAnlægsskøn.Passagertal.Fremtidig kollektiv trafikbetjening iRing 3.Øget banebetjening på beståendeinfrastruktur.Analyse af mulighederne for bedre S-togsbetjening.Analyse af en udvidelse af S-togsbetjeningen.Indførelse af automatisk S-tog.Analyse af banegårdskapaciteten påKøbenhavns Hovedbanegård.Analyse af stationsstrukturen iHovedstadsområdet.Forbedring af adgangsforholdene tilNordhavn station.
Samlet forventet statusafrapportering i efteråret 2011TransportministerietSide 12