Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 31
Offentligt
743384_0001.png
743384_0002.png
Sekretariat:Aalborg UniversitetFibigerstræde 119220 Aalborg ØTlf.: 9940 8375E-mail: [email protected]
14. oktober 2009TrafikudvalgetFolketinget,Christiansborg1240 København K.
Anvendelse af ITS-midlerne.Kære Trafikudvalg.Der blev i forbindelse med trafikforliget i januar afsat 600 mio. kr. til ”Nye teknologiskemuligheder” (eller ITS) i årene 2009-14.Det hedder i forliget, at ”parterneønsker at fremme teknologiske initiativer, der kan reduceretrængslen og bidrage til en mere miljøvenlig kørsel og mere sikker trafik på de mest trafikeredeveje.”Og det hedder videre, at midlerne skal anvendes til ”Variablehastigheder, dynamiskinformation om trafikudviklingen, vendbare vognbaner m.v. kan forbedre fremkommelighedenog styrke trafikanternes muligheder for at træffe et hensigtsmæssigt transportvalg.”.Vi er i ITSDanmark glade for, at der er blevet afsat så mange midler til ITS-området. Det erhelt i tråd med de anbefalinger, vi gav udvalget på mødet i efteråret 2008.Der er i første omgang frigivet 145 mio. kr. til 2 projekter i Nordjylland og Nordsjælland samttil digitale kort. Disse projekter er nu under forberedelse.Vi har efterfølgende erfaret, at pengene ifølge Transportministeriets fortolkning alene skalanvendes af Vejdirektoratet til at etablere ITS-udstyr på statsvejene til regulering af trafikken.Vi er af den opfattelse, at bestræbelserne på at opnå forbedringer ved brug af ITS mht. tilfremkommelighed, trafiksikkerhed og miljø kan forbedres yderligere.Når den trafikale situation på de mest trafikerede veje skal forbedres, skal transportsystemerneses under et, så trafikken optimeres på hele vejnettet. Der er efter ITSDanmarks opfattelsebehov for at tilvejebringe ressourcer, der kan anvendes mere bredt til at understøtte trafik-informationssystemer på tværs af vejbestyrelser og transportformer.Hvis vi eksempelvis skal reducere trafikken på de mest trafikerede veje, er det vigtigt atinformere trafikanterne inden de påbegynder rejserne og undervejs, uanset hvilke veje de kørerpå.
www.itsdanmark.dk
ITSDanmark foreslår derfor, at en del af de resterende 455 mio. kr. (fx 150 mio. kr.) afsættes tilen ITS-pulje til innovative projekter, som kommunerne og andre kan søge støtte om. ITS-pujlen kan dermed komme i åben konkurrence mellem flere mulige aktører, på samme vis somcykelpuljen og kollektiv trafik puljen. Den statslige medfinansiering kunne være 50%, og derkan hermed opnås større effekt af midlerne, idet ansøgerne skal medfinansiere halvdelen. Derbør her tænkes bredt fx i forhold til at løse nogle af kommunernes trafikale udfordringer mht. tilfremkommelighed, trafiksikkerhed, miljøforbedringer. Hertil skal udvikles og afprøves nyeteknologier, hvor fx kommuner, universiteter, interesseorganisationer, private virksomheder,kollektive trafikselskaber og vejmyndigheder med fordel kan indgå i tværgående samarbejderog partnerskaber.Egentlig ville vi gerne, at ansøgninger om anvendelse af stærekasser til punkt- ogstrækningskontrol også kunne indgå i puljen, fordi de har en veldokumenteret trafiksikker-hedsmæssig effekt, men vi er klar over at stærekasserne administreres af Rigspolitiet, og detformentlig bliver vanskelig at støtte investeringer i stærekasser med ITS puljen.
Med venlig hilsen
Jens Peder KristensenFormand
Svend TøftingNæstformand
CC: transportminister Lars Barfoed
Side 2 af 2