Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 307
Offentligt
Forslag
til
Lov om ophævelse af lov om Banedanmark og ændring af lov om jernbane
§1
Lov nr. 1222 af 27. december 2003 om lov om Banedanmark ophæves.
§2
Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 543 af 24. juni 2004 opretholdes, indtil den ophæves eller afløses afregler fastsat efter lov om jernbane.§3
I lov om jernbane, jf. lovbekendtgørelse nr. 969 af 8. oktober 2009, foretages følgende ændringer:1. Efter § 11 indsættes:§ 11 a. Banedanmark kan forsyne jernbanevirksomhederne med kørestrøm efter nærmereregler, der fastsættes af transportministeren. Lov om elforsyning finder ikke anvendelse påBanedanmarks elforsyningsaktiviteter.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Lovforslagets indhold2.1. Nedlæggelse af Banedanmarks bestyrelse2.1.1. Gældende ret2.1.2. Transportministeriets overvejelser og lovforslag2.2. Banedanmarks elforsyningsaktiviteter2.2.1. Gældende ret2.2.2. Transportministeriets overvejelser og lovforslag3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner ogkommuner4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgere6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Høring9. Sammenfattende skema
1. IndledningMed vedtagelsen af lov om Banedanmark i 2003 blev Banedanmark organiseret som enstatsvirksomhed under ledelse af en bestyrelse og en direktion. Formålet med indsættelsen af enbestyrelse var primært at styrke ledelsesstrukturen i Banedanmark for derved at opnå en forbedringaf især virksomhedens økonomistyring.Tiltagene har virket. Banedanmark er blevet en professionel organisation, der har aflagtanmærkningsfrit regnskab flere år i træk, og genopretningen af statens jernbanenet gennem enbetydelig fornyelses- og vedligeholdelsesindsats er indtil videre gennemført i den forudsatte takt.Nu står sektoren overfor en række nye udfordringer og opgaver. Dels er der behov for samletindsats til forbedring af rettidigheden på jernbanen, bl.a. på Kystbanen, som Banedanmark skal stå ispidsen for, dels er der fremover behov for, at Banedanmark generelt kan varetage koordinerendeopgaver på tværs af de forskellige aktører inden for jernbanesektoren. Dette nødvendiggør enændring af organiseringen af Banedanmark.2. Lovforslagets indhold2.1. Nedlæggelse af Banedanmarks bestyrelse2.1.1. Gældende retOrganiseringen af Banedanmark som en statsvirksomhed, der ledes af en bestyrelse og en direktion,er fastsat i lov om Banedanmark. Bestyrelsen varetager den overordnede ledelse af Banedanmark,mens den daglige ledelse varetages af direktionen.
Transportministeren udøver sin instruktionsbeføjelse på virksomhedsmøder mellemtransportministeren, Banedanmarks bestyrelse og direktion.2.1.2. Transportministeriets overvejelser og lovforslagSiden bestyrelsens indsættelse i 2003 har Banedanmark gennemgået en markant omstillings- ogprofessionaliseringsproces. Banedanmark er blevet en professionel organisation, som har aflagtanmærkningsfrit regnskab flere år i træk. Genopretningen af statens jernbanenet er via en betydeligfornyelses- og vedligeholdelsesindsats indtil videre gennemført i den forudsatte takt. Endelig er deri 2009 taget stilling til Banedanmarks anlægsafdeling (Entreprise). Enheden er nu integreret iBanedanmark under navnet Produktion, og beskæftiger sig primært med vedligeholdelse afBanedanmarks infrastruktur samt et antal mindre fornyelsesopgaver, mens større fornyelsesopgaverløses af private entreprenører efter udbud.I dag står sektoren overfor nye opgaver og udfordringer, som betyder, at organiseringen afBanedanmark skal ændres.Ansvaret for den koordinerende opgave med at sikre en forbedret rettidighed på jernbanen, bl.a. påKystbanen vil, parallelt med lovforslagets behandling, blive placeret i Banedanmark. Det gør detnødvendigt at skabe klare og entydige ansvarsforhold.Parallelt med lovforslagets behandling samles ansvaret for anlægsopgaver på jernbaneområdet iBanedanmark. Herved etableres en klar og entydig ansvarsfordeling, idet ansvaret for anlæg påjernbaneområdet samles i én organisation, ligesom det er tilfældet på vejområdet. Det betyderendvidere, at Banedanmark tilføres en række myndigheds- og planlægningsopgaver og ikke længerehar karakter af alene at være en ren produktionsvirksomhed.For at skabe klare og entydige ansvarsforhold og i lyset af Banedanmarks styrkede koordinerenderolle inden for jernbanesektoren foreslår regeringen derfor, at Banedanmarks bestyrelse blivernedlagt. Banedanmark vil fremover have samme ledelsesstruktur som almindeligestatsvirksomheder.2.2. Banedanmarks elforsyningsaktiviteter2.2.1. Gældende retDet er fastsat i lov om Banedanmark, at Banedanmark kan forsyne jernbanevirksomheder medkørestrøm efter regler fastsat af transportministeren. Endvidere fremgår det af loven, atBanedanmarks elforsyningsaktiviteter ikke er omfattet af lov om elforsyning.Bestemmelserne fremgik oprindeligt af lov om jernbanevirksomhed. Baggrunden for atbestemmelsen blev indført i lov om Banedanmark var et ønske om at samle Banedanmarkskompetencer i en lov.2.2.2. Transportministeriets overvejelser og lovforslagNu hvor lov om Banedanmark foreslås ophævet, er det nødvendigt at videreføre reglerne omBanedanmarks elforsyningsvirksomhed i lov om jernbane. Derfor foreslår regeringen, at der
indsættes en ny bestemmelse i jernbaneloven, der viderefører § 2. stk. 2 i lov om Banedanmark.Herved sikres det, at Banedanmark kan fortsætte med at forsyne jernbanevirksomhederne medkørestrøm, og at Banedanmarks elforsyningsaktiviteter forbliver undtaget reglerne ielforsyningsloven.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerLovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for staten, regionerne og kommuner.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgereLovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslagets indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Høring[Forslaget sendes i høring.]9. Sammenfattende skema
Økonomiske konsekvenserfor stat, regioner ogkommunerAdministrative konsekvenserfor stat, regioner ogkommunerØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivetAdministrative konsekvenserfor erhvervslivetAdministrative konsekvenserfor borgerneMiljømæssige konsekvenser
Positive konsekvenser/MindreudgifterIngen
Negative konsekvenser/MerudgifterIngen
Ingen
Ingen
IngenIngen
IngenIngen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse ophæver lov nr. 1222 af 27. december 2003 om lov om Banedanmark.Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, således atændringerne i Banedanmarks organisation kan iværksættes så hurtigt som muligt. Endvidereforeslås, at Bekendtgørelse nr. 543 af 24. juni 2004 opretholdes, indtil den ophæves eller afløses afregler fastsat efter lov om jernbane.
Til § 3
Det foreslås, bestemmelserne i lov om Banedanmark i § 2. stk. 2. om Banedanmarks elforsyningvidereføres i lov om jernbane. Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger.