Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 300
Offentligt
826481_0001.png
826481_0002.png
Fra: Transportministeriet [mailto:[email protected]]Sendt: 14. april 2010 09:03Emne: Abonnementbesked fra Transportministeriet - Forøget fokus på rettidighed påbanenettetDer er lagt en nyhed op på Transportministeriet hjemmeside.Nyheden er blevet tildelt følgende kategorier:**JernbanerMinisteren/Departementet
Nyheden vises nedenfor:________________________________________________Forøget fokus på rettidighed på banenettetTransportministeren har konstateret, at Banedanmarks bestyrelse med aflæg-gelse afendnu et anmærkningsfrit regnskab, en fortsat afvikling afvedligeholdelsesefterslæbet på banen og igangsættelsen af en fuldstændigudskiftning af signalerne på både fjernbanen og S-banen succesfuldt har gennemførtopgaven med at professionalisere Banedanmarks organisation.Derfor har transportministeren besluttet at give Banedanmark en mere koordinerenderolle i jernbanesektoren og sikre en entydig ansvarsplacering for rettidigheden -herunder på Kystbanen. Dette betyder samtidig, at det vil være mesthensigtsmæssigt, at Banedanmark fremover ledes af en administrerende direktør, derer direkte ansvarlig over for transportministeren. Derfor vilbestyrelseskonstruktionen for Banedanmark blive ophævet med virkning fra 1. juni2010.Erfaringerne fra task force arbejdet på Kystbanen har været, at der er behov for etforøget fokus på en koordineret indsats for at få flere tog til at køre til tiden.Der etableres derfor en rettidighedsorganisation under ledelse af Banedanmarksdirektør Jesper Hansen med deltagelse fra Banedanmark, Trafikstyrelsen og DSB.Rettidighedsorganisation skal udarbejde en handlingsplan for forbedring afrettidigheden, hvor der bl.a. fastsættes minimumsmål for rettidigheden. Der erreserveret 500 mio. kr. til iværksættelse af rettighedsforbedrende initiativer.Transportminister Hans Christian Schmidt udtaler:- Banedanmark vil fremover få et større ansvar for koordinationen ijernbanesektoren for at sikre en klar ansvarsplacering for regulariteten, bl.a. påKystbanen. Dermed følges der op på rapporten fra den schweiziske ekspert Hess, somanalyserede regulariteten på Kystbanen og som pegede på, at ansvaret for atkoordinere rettidighedsindsatsen skulle placeres ét sted.- Banedanmarks bestyrelse har nu løst sin opgave med at professionalisereBanedanmarks organisation. Jeg vil i den forbindelse gerne fremhævebestyrelsesformanden Anne Birgitte Lundholts store personlige indsats, der harværet helt central for de flotte resultater, som bestyrelsen har opnået.Bestyrelsens arbejde har haft stor betydning for, at Banedanmark nu står som enstærk aktør på baneområdet og dermed nu kan overtage ansvaret for koordineringen afindsatsen for at forbedre regulariteten på bl.a. Kystbanen.
- De nye opgaver for Banedanmark varetages bedst ved, at der er et direkteansvarsforhold mellem Banedanmarks direktør og mit departement. Derfor fremsætterjeg lovforslag om ophævelse af den nuværende bestyrelsesmodel.- Jeg er sikker på, at denne klargøring af ansvarsforholdene i jernbanesektoren vilblive et centralt omdrejningspunkt for en helt ny rettidighedskultur på jernbanen,som alle togpassagerer i Danmark vil få glæde af. Togpassagererne er i dagforsinket ca. 200 sekunder i gennemsnit. Målet i den nye organisering er at sikreen halvering af det tal.
________________________________________________Med venlig hilsenTransportministeriet -http://www.trm.dk/