Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 30
Offentligt
743370_0001.png
Til Trafikudvalget
Hovedbanestrækningen – elektrificering af forbindelsesledet mellem landsdelene.Her i Danmark skal vi snart være vært for COP15, den største klimakonference nogensinde.Verdens ledere, klimaeksperter, NGO´er og journalister kommer alle hertil.Vi snakker alle om klima og co2 udledning og Danske politikere, erhvervslivet og alm. Danskeborgere bryster sig alle af, at vi i Danmark er langt fremme med vedvarende energi og grønteknologi.Vi er alle meget stolte af denne konference, og vi glæder os alle til at, vise vores land frem.Vi udleder meget mindre co2 pr. indbygger end de fleste andre industrielle lande i verden, da voreslivsstil er anderledes og vi er mere bevidste om konsekvensen ved uhæmmet forbrug og misbrug afnaturressourcerne.Men når vi nu er så gode, så bevidste og så kloge, hvordan kan vi så tillade, at vores egen livsnervei den kollektive trafik stadig bruger fossile brændstoffer i materiellet? Det er selvfølgelig jernbanestrækningen mellem landsdelene der her hentydes til.Eksperter har jo i mange år talt for en total elektrificeret hovedbanestrækningen, dog uden det harfået politisk opbakning i folketinget. Den forhenværende Århus borgmester, Thorkild Simonsen, varmeget stor fortaler for, at lige netop hovedbanestrækningen skulle elektrificeres. Han fik sågar, påÅrhus kommunes regning, opsat 200 meter el-ledninger på Århus Hovedbanegård, for at vise jeresforgængere i trafikudvalget, vigtigheden af denne.Det gjorde han selvfølgelig fordi, at det allerede dengang hastede med denne opgave også selvomman ikke snakkede klima og co2 udledning dengang.Det er nu planlagt, at denne strækning skal elektrificeres omkring år 2018-2020. Det er, efter minmening, alt for uambitiøst. Jeg kan kun opfordre trafikudvalget til, at fremrykke elektrificeringen afhovedbanestrækningen således, at den er klar allerede i dag frem for i morgen.Der er allerede i dag alt for mange mennesker, der døjer med denne forældede og diesel osende tog-strækning: - det er både turisterne og især dem der dagligt pendler enten mellem de store byer iJylland og eller mellem landsdelene.Det er de borgere, der bor i umiddelbar nærhed af hovedbanegården i Århus og alle de andrebanegårde langs hovedbanestrækningen, som ikke kan vente på, at den giftige diesel os forsvinder.Miljøet kan heller ikke længere vente på, at togene mellem de to største vækstcentre i Danmarkbliver mere grøn og mindre co2 udledende.Det er i øvrigt også meget billigere på den lange bane, at tog-operatørerne kan investerer igennemprøvet tog-materiel, frem for disse håbløse og fordyrende ”nye” dieseltog, som vi desværreskal leve med i alt for mange år endnu.Jeg skal dog, i forbindelse med COP15, komme med et godt råd til trafikudvalget: Lad være med atinviter vores klimagæster til Jylland, især nord og vest for Fredericia samt visse dele af Sjælland.Det vil simpelthen være for pinligt for os alle sammen, at vi har et så forældet og forurenendekollektivt jernbanenet i disse dele af landet.Men venlig hilsenAndreas korgaard