Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 29
Offentligt
743323_0001.png
743323_0002.png
743323_0003.png

Foretræde for trafikudvalget, d. 20. oktober kl. 15.45-16.00

Notat ved Lars Rasmussen og Mogens Brauer

Baggrund for henvendelse om foretræde:

1)Udvidelsen af Motorring 3 (M3) og etableringenn af 1. etape af Frederikssundsmotorvejen
er ved at begrave et af Danmarks vigtige, nationale klenodier, Vestvolden, i et støjhelvede.Det kan forhindres ved at opsætte støjværn på M3 ved Vestvolden.2)I L214 af 2003-03 om udbygningen af M3 fravalgtes opsætning af støjskærme fra
Hvidsværmervej til Roskildevej. Denne beslutning blev fastlagt ved Lov om anlæg af 1.etape af Frederikssundsmotorvejen af 22. februar 2006. Vejdirektoratets beregninger afstøjen i de tilstødende boligområder er mangelfulde. Der er flere forhold, som der ikke erblevet taget højde for. Støjen er derfor reelt markant højere i området end Vejdirektoratets(VD) beregninger viser.

Ad. 1) Nationalt klenodie i støjhelvede

Der er kun én strækning på Motorring 3, hvor der ikke er etableret støjafskærmning. Det er på dendel af motorvejen, der løber langs det historiske fortidsminde Vestvolden. Støjen vurderes ifølgeVejdirektoratets ”Støjhandlingsplan 2008-2013” at være over Miljøstyrelsens vejledendegrænseværdi for støj i rekreative områder i eller nær byområder på maksimalt 58 dB. RødovreKommunes støjkortlægning viser, at der er et støjniveau på Lden 65-70 dB(A). Vejdirektoratet harafvist at opsætte støjværn ved Vestvolden, fordi man udelukkende er optaget af at mindskestøjgener ved stærkt belastede boliger.Samtidigt er Vestvolden ved at blive revitaliseret som en international turistattraktion. Det erKulturministeriet, Miljøministeriet og Fonden Realdania, der investerer tilsammen 175 mio.kr. i etambitiøst projekt, der skal omdanne Vestvolden til en turistattraktion i verdensklasse - som en del afprojektet ”Københavns Befæstning”, der sikrer, at man kan gå på opdagelse i de gamlebefæstningsværker i hovedstadsområdet. Det er planen, at der skal være 40.000 besøgende om året iet formidlingscenter på Vestvolden, lige ved siden Motorring 3.Det er påtænkt, at flere kommuner, bl.a. Rødovre, også skal skyde penge i projektet ”KøbenhavnsBefæstning”. Men nu har samtlige syv partier i Kommunalbestyrelsen i Rødovre Kommune –Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Venstre, Det Radikale Venstre, Socialdemokratiet,Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten – i enighed besluttet, at der skal være en afklaring påstøjproblemet, inden man vil skyde flere kommunale penge i projektet. Rødovre er ellers tiltænkt ennøglerolle i projektet ”Københavns Befæstning” med udgifter til både anlæg og drift. De syv partierer enige om, at projektet ikke kan blive en succes, og at man ikke kan få et højt besøgstal, når støjener så generende i området - som en direkte konsekvens af den manglende støjafskærmning framotorvejen.Vi bor tæt ved Motorring 3 og Vestvolden. Og de syv partier har helt ret. Vi er en stor gruppeborgere i Rødovre, som er meget bekymrede over støjen fra Motorring 3. Der er ingen tvivl om, atdet historiske fortidsminde Vestvolden vil blive ødelagt, hvis der ikke opsættes støjværn. 100.000biler kommer hvert eneste døgn til at fare af sted lige ved siden af Vestvolden - uden nogen form
1
for støjafskærmning! Hvis der ikke støjafskærmes, vil Vestvolden ganske enkelt blive begravet i etsandt støjhelvede. Det vil være en tragedie for danskernes fælles kulturarv. Men det vil også væreen tragedie for Rødovres friluftsliv, idet Vestvolden er et af de eneste rekreative områder, vi har iRødovre.VD henviser til, at støjafskærmningen på M3 er sket ud fra en prioritering af boliger og ikkerekreative områder (ref. VD, Naboforum M3/april 2009). Derfor undrer det os, at der er valgt en 4meter høj støjskærm langs hele Kagsmosen mellem Københavns Kommune og Rødovre/Herlev,samt Gammelmosen i Gentofte Kommune. Tilsammen mere end 1 km støjskærm udelukkende meddet formål at tilgodese fredede rekreative områder.Det er tvingende nødvendigt at opsætte støjværn ved Vestvolden. Støjskærme på den resterende delaf M3 vil koste ca. 40 mio.kr. Det er en meget beskeden udgift i forhold til, hvad udvidelsen af M3koster (ca. 2.000 mio.kr.) og i forhold til den høje pris, der skal betales, hvis det ikke sker.Støjskærme på Motorring 3 ud for Vestvolden vil betyde, at vi kan bevare og udvikle det nationaleklenodie og rekreative område Vestvolden.

Ad. 2) Mangelfulde støjberegninger

I forbindelse med anlægsloven om 1. etape af Frederikssundsmotorvejen udbad borgmesteren iRødovre Kommune Erik Nielsen trafikministeren om en redegørelse vedrørende ønsket omstøjskærme langs hele Rødovre Kommune. På den baggrund udarbejdede VD via COWI et teknisknotat ”Støjberegning M3/M12 tilslutningsanlæg, marts 2006. Notatet udmærker sig ved at foretageen beregning af støjbelastningstallet (SBT) for et samlet område fra Slotsherrensvej til lidt nord forRoskildevej. D. 8. marts 2006 konkluderer trafikministeren i et brev til borgmesteren, at ”daVejdirektoratets opdaterede beregninger viser, at etablering af yderligere støjskærme syd forSlotsherrensvej på øst- og vestsiden af M3 vil have begrænset støjmæssig effekt på boligområdernei Rødovre Kommune, indgår det ikke i projektet for udvidelsen af M3 eller etablering af 1. etape afFrederikssundsmotorvejen, at der opsættes yderligere 4,4 km støjskærme i Rødovre Kommune”.Vi finder, at rapporten på en række områder giver et misvisende billede af støjbelastningen for defaktiske 825 boliger, der befinder sig mellem Hvidsværmervej og Rødovre Parkvej øst for M3. Enstrækning på 2,1 km. Der er ingen boliger på området fra Rødovre Parkvej til Roskildevej, hvilketer et grønt område på 1,4 km.Rapporten er beregnet ud fra, at der opsættes en 3 meter høj støjskærm på strækningen fraHvidsværmervej til nord for Roskildevej på den østlige side af M3. Den faktiske virkelighed er, atder nord for Hvidsværmervej er opsat 4 meter høje skærme. Hvorfor denne mærkbare forskel?Ydermere blander rapporten talmæssigt to boligområder sammen på den østlige side af M3: De 206boliger nord for Hvidsværmervej til Slotsherrensvej, som har en 4 meter støjskærm, med de 825boliger, som alene beregnes ud fra opsætning af en 3 meter støjskærm.Når støjbelastningstallet for disse lidt over 1.000 boliger divideres med den samlede strækning på4,4 km, hvoraf 1,2 km henligger som mark, findes et markant lavt støjbelastningstal (SBT).
2

Vedr. beregningsmæssige forhold

Endelig vil vi anføre, at COWI-rapporten bygger på 30-40 år gamle beregningsmodeller, hvor derikke tages højde for forskelle i vindretning og styrke. Hvor der beregnes med 0-2 m/s medvind, erde faktiske forhold ifølge en DMI-måling fra 1989, at den gennemsnitlige vindstyrke for området er3,6-4 m/s. Med en vindstyrke på 5 m/s kan der måles en forøgelse af støjen på op til 20dB i enafstand af 300 meter fra støjkilden. Den nye beregningsmodel Nord 2000 tager netop vejrforhold ibetragtning.På baggrund af ovenstående vil vi konkludere, at de faktiske støjforhold for de 825 boliger ikke erkorrekt kortlagt i forhold til udvidelsen af M3 og bygningen af 1. etape afFrederikssundsmotorvejen.

Øvrige forhold

-En stor del af bevoksningen på Vestvolden er blevet fjernet. Og der skal fjernes endnu meresom et led i at omdanne Vestvolden til en turistattraktion i verdensklasse, hvilket er en del afprojektet ”Københavns Befæstning”. Det gør unægteligt støjbelastningen større, hvilketsynspunkt VD ikke deler.På den vestlige side af M3 på strækningen fra Jyllingevej til Roskildevej har GlostrupKommune opført en 8-10 meter jordvold, og fra Slotherrensvej til Jyllingevej er deretableret støjværn. Derved reflekteres støjen over på boligområderne på den østlige side afM3. VD deler ikke denne opfattelse.
-
Vedlagt:Oversigtskort, der viser den lokale geografi, og som tydeligt viser, hvor tæt Motorring 3 går langsdet historiske fortidsminde og nationale klenodie, Vestvolden.
3