Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 283
Offentligt
vejen til engRøN BilPaRk DAnSK elbil AlliAnCE
en grøn foranDringaF BilPaRkeN1Dansk energi har skabt en grøn model for bilbeskatning, der banervejen ud af olieafhængigheden og knækker biltransportens Co2-kurve.
Biltransporten er energipolitikkens største problem-barn. Vores forbrug af olie til transport er steget med30 procent de sidste 20 år. Samtidig fortsætter biler-nes CO2-udledningskurve med at stige.Intet tyder på, at disse kurver vil knække. Tværtimodviser den seneste statusrapport fra de økonomiskevismænd, at transportsektoren er den eneste sektor,hvor CO2-emissionen vil fortsætte med at stige udenyderligere tiltag.De danske politikere har indset, at der er behov forhandling, og vil derfor halvere registreringsafgiftenog indføre kørselsafgifter. Men det giver ifølge DanskEnergis beregninger ikke den nødvendige grønne om-stilling af biltransporten.Dansk Energi hilser den forlængede afgiftsfritagelse til ogmed 2015 for elbiler velkommen, men vil gerne arbejdefor at gøre bilparken grønnere på lang sigt. Derfor harDansk Energi udviklet en skattemodel, som sikrer, atnye, miljøvenlige teknologier som elbiler, plug-in hybridbi-ler og brændselsøkonomiske benzinbiler kan konkurrerepå lige vilkår med konventionelle benzinbiler. Vores be-regninger viser, at uden de miljøvenlige biltyper bliver detmeget svært at få knækket biltransportens CO2-kurve.
Det er i Dansk Energis øjne nødvendigt at sadle omi transportsektoren, også fordi Danmark holder opmed at være selvforsynende med olie inden for dekommende 10 år. Herudover har vi forpligtet os til, atvedvarende energi skal udgøre 10 procent af trans-portsektorens energiforbrug inden 2020.Vi skal samtidig sørge for, at vi bruger energien så effek-tivt som muligt. Statsministeren har taget denne udfor-dring til sig. Han ønsker – som et af sine pejlemærker forDanmark – at vi skal være blandt de mest energieffektivenationer i verden i 2020. Uden transportsektorens bidragkan den vision ikke blive til virkelighed.Dansk Energi har derfor udviklet en bilbeskatningsmo-del, der lever op til fem hensyn:
1Den giver renere luft, mindre CO2og forbedrer bil-2345
parkens energieffektivitetDen bringer os ud af olieafhængigheden og tætterepå det fossilfri samfundDen sikrer staten de nødvendige skatteindtægter,så velfærden bliver bevaretDen giver plads til, at danskerne fortsat kan kørei bil – også danskere med lave indkomsterDen er teknologineutral
effekten af Dansk energis BilBeskatningsmoDelVejtransportens CO2-emisson Vejtransportens Olieforbrug Vejtransportens VE-andel – 17,5 pct.– 17,5 pct.+ 2,0 pct.
Analysevirksomheden Copenhagen Economics har beregnet, hvilke effekter Dansk Energis bilbeskatningsmodel har på klimamål og mål for vedvarende energi.
Dansk energis moDel:Billigt at køRe gRøNt2Dansk energis bilbeskatningsmodel skruer på tre håndtag: registrerings-afgift, en præmie for energieffektivitet og grønne kørselsafgifter.resultatet er et markant lavere udslip af Co2og et langt lavere olieforbrugi vejtransporten.
I Danmark er der bred politisk enighed om, at dengrønne vej frem er at gøre det billigere at købe enmiljørigtig bil og gøre det dyrt at køre i den. Deter omsat til et kommissorium om, at en bilbeskat-ningsmodel skal indeholde en halvering af registre-ringsafgiften. Til gengæld skal en kilometerbaseretkørselsafgift få os til at bruge bilen med omtanke.Men den model sikrer ikke i sig selv den ønskedegrønne forandring af transportsektoren. En halveringaf registreringsafgiften vil øge antallet af biler, den vilbelønne de dyre og benzinslugende biler, som der vilkomme flere af. Derfor vil den stort set ikke hjælpeos til at få et bedre miljø, renere luft eller komme udaf olieafhængigheden.
understøtter alle miljøvenlige teknologier – uden at detdet bliver dyrere for hverken bilejer eller statskassen.Dansk Energi har tre anbefalinger til en fremtidig bil-beskatningsmodel:Registreringsafgiften skal være teknologineutralved at sikre, at de nye miljøvenlige og ofte dyrereteknologier – som elbiler og plug-in hybridbiler –ikke bliver straffet. Det skal gøres ved at skubberegistreringsafgiftens særligt høje afgiftssats frade nuværende 79.000 kr. til 250.000 kr.Energieffektive biler skal have en præmie. Hvisman halverer registreringsafgiften, må præmienpå 4.000 kr. pr. km til energieffektive biler ikkeforringes. Samtidig bør den nuværende ekstraafgift på 1.000 kr. pr km bilen kører mindre end16 km/l øges til 4.000 kr.Miljøvenlige biler skal betale lavere kørselsafgift endbenzinbiler, fordi de støjer og forurener mindre.
tre trin til en grøn, økonomisk ansvarlig og teknologi-neutral bilbeskatningDansk Energis forslag til en fremtidig grøn bilbeskatningbygger på bilbeskatningsudvalgets præmis om lavereregistreringsafgift og kørselsafgifter. Men både regi-strerings- og kørselsafgiften indrettes på en måde, der
uDDrag fra BilBeskatningsuDvalgets kommissorium veDrørenDeen grøn omlægning af BilBeskatningen 7. januar 2009:Regeringen vil fremsætte lovforslag i folketingssamlingen 2009-10 med henblik på at indføre en kilometerbaseret grøn kørselsafgift, der skal omfatte lastbiler allerede fra 2011 og personbiler fra 2015, idet indførelsen for personbiler kan ske over en årrække. […]indførelsen af den grønne kørselsafgift skal […] ledsages af en modsvarende nedsættelse af registreringsafgiften. […] Regeringen har som pejlemærke for det videre arbejde fastlagt, at omlægningen skal give en reduktion på mindst 50 pct. af det samlede provenu fra registreringsafgiften.
CitroËn C1 ev’ie, elBilvw golf 1.4 Benzin
Pris for at køBe og køre i Bil efter Dansk energis moDel ”Standard” el-bil Toyota Plug-in, hybrid Citroen C1, benzin VW Touareg, diesel neutral omlægning299.000 kr. 355.000 kr. 89.000 kr. 641.000 kr. Dansk energis moDel225.000 kr.278.000 kr. 85.000 kr. 653.000 kr.note: En ”standard” el-bil er defineret som en elbil før afgift til 225.000 kr.
en grøn kørselsafgift køBenhavn”Standard” el-bil Toyota Plug-in, hybrid Citroen C1, benzin VW Touareg, diesel 9.440 14.256 16.971 19.737 lanD4.2156.352 6.387 8.976Tallene viser kr. pr. år ved 17.000 km kørsel årligt. Dansk Energi diffe-rentierer kørselsafgifterne efter bilernes CO2-udslip og støj.
Præmie for energieffektivitetnuværenDereg. afgift<16 km/liter >16 km/liter halvering Dansk energismoDel4.000 kr./km4.000 kr./km
Beregning af registreringsafgiftRegistreringsafgift %180 %130 %105 %93 %68 %54 %0Grundpris på bil inkl. moms / kr.79.000250.000
1.000 kr./km 2.000 kr./km 4.000 kr./km 2.000 kr/km
Sådan ser præmien for bilernes energieffektivitet ud med det nuværende system, med en halvering af registrerings- afgiften og med Dansk Energis model, der forhøjer præmien for de særligt effektive biler.
Nuværende registreringsafgift.Satser 105/180 % med ‘knæk’ 79.000 kr.Halvering af registreringsafgiften.Satser 54/93 % med ‘knæk’ 79.000 kr.Dansk Energis model.Satser 68/130 % med ‘knæk’ 250.000 kr.
Dansk Energi Rosenørns Allé 9 1970 Frederiksberg CTlf. 35 300 400 Fax. 35 300 401 [email protected]www.danskenergi.dk
elBilen er vejen uD af olieafhængigheDenelbilen er nøglen til at sikre den danske forsyningssikkerhed.i danmark udgør biomasse og vindmøller 30 procent af dendanske elforsyning. den andel vil vokse til 50 procent i løbetaf de kommende 10 år.elbilen vil derfor køre på strøm, der bliver renere og renere.det betyder, at elbilen vil bringe danmark tættere på målet om10 procent vedvarende energi i transportsektoren og dermedogså målet om skære transportens Co2-udledninger med 20procent i 2020.desuden kan elbilen være med til at skabe balance i energi-systemet i fremtiden. Batterierne i elbilen kan opsuge over-skydende strøm, når det blæser meget, og føde el tilbage tilsystemet på vindstille dage. Uden elbilen risikerer vi at måttesælge den rene strøm meget billigt til vores naboer.design: esseNseN.ComFoto: Joachim Rode, Peter Hansentryk: litotryk.dk2010
BilBeskatningi dag: Benzin- og dieselbiler har registreringsafgifter med 105 % for de
første 79.000 kr. af grundprisen inkl. moms. For biler, der er dyrere end 79.000 kr., stiger registreringsafgiften til 180 %. Præmie for benzinbiler med 4.000 kr. for hver km den kører længere
på literen end 16 km pr. liter. Omvendt koster det 1.000 kr. for hver km pr. liter, som benzinbiler kører mindre end 16 km pr. liter.
Dansk energisskattemodel Samtlige biler har en registreringsafgift på 68 % for de første 250.000 kr. af grundprisen inkl. moms, og derefter stiger registreringsafgiften til 130 % Præmie til alle biler på 4.000 kr. for hver kilometer den kører længere på literen end 16 kilometer pr. liter. Omvendt betaler man 4.000 kr. for hver kilometer pr. liter, som biler kører mindre 16 km/l. Kørselsafgifter på benzinbil på 62 øre pr. kilometer og 43 øre for elbiler pr. kilometer og 53 øre for plug-in hybridbiler