Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 282
Offentligt
819384_0001.png
Fra: Transportministeriet [mailto:[email protected]]Sendt: 26. marts 2010 09:11Emne: Abonnementbesked fra Transportministeriet - Danmark for bordenden vedetableringen af sammenhængende jernbanekorridor fra Stockholm til NapoliDer er lagt en nyhed op på Transportministeriet hjemmeside.Nyheden er blevet tildelt følgende kategorier:***EUJernbanerMinisteren/Departementet
Nyheden vises nedenfor:________________________________________________Danmark for bordenden ved etableringen af sammenhængende jernbanekorridor fraStockholm til NapoliDanmark går forrest i indsatsen for at optimere ca. 3600 kilometer jernbane fraStockholm til Napoli, der udgør en af EU's vigtige godstransportkorridorer.Danmark ved Trafikstyrelsen blev forleden udpeget til formand i den bestyrelse, derskal styre arbejdet med at indføre det fælleseuropæiske togkontrol- ogkommunikationssystem ERTMS på strækningen mellem Stockholm og Napoli. ERTMS er dentekniske standard, som ligger til grund for Banedanmarks nye signalprogram.ERTMS skal blandt andet gøre det nemmere at køre godstog på tværs af landegrænseruden tidskrævende og fordyrende stop. Målet er, at der i 2020 er etableret ERTMS ihele korridoren, og at dette i samspil med andre væsentlige infrastrukturprojekterunderstøtter en forventet forøgelse i antallet af godstog på ca. 50 % påstrækningen. Eksempelvis ventes det gennemsnitlige daglige antal af godstog, derpasserer Øresundsforbindelsen, at stige fra 32 i 2005 til 66 i 2015.Transportminister Hans Christian Schmidt siger:- Med beslutningerne om det nye fælleseuropæiske ERTMS-system på hele den danskejernbane, en ny bane mellem København og Ringsted, den kommende forbindelse overFemern Bælt og anlæg af dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens har vi sikretgrundlaget for en effektiv og international jernbanetransport med gods fraSkandinavien via Danmark mod Tyskland og resten af Europa.- Vi investerer lige nu massivt i det danske transportsystem. Vækst igodstransporten på jernbanen spiller en central rolle for at sikre mindre trængselpå vejene og et bedre miljø. Det er således en stor opgave med langsigtedeperspektiver, som den nye bestyrelse står over for.Foruden hovedopgaven med implementering af det nye togkontrol- ogkommunikationssystem i godskorridoren skal bestyrelsen også tage livtag medudfordringerne med forskellige sprog for driften på jernbanen og udvikling af etfuldt dækkende europæisk regelsæt som afløser for de forskellige nationaleregelsæt, der er bygget op over mange år.Transportministeriet lancerede i oktober 2009 en strategi for mere gods på banen,hvor der præsenteres en lang række initiativer for at fremme gods på jernbanen.
________________________________________________Med venlig hilsenTransportministeriet -http://www.trm.dk/