Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 281
Offentligt
818523_0001.png
818523_0002.png
818523_0003.png

Agenda 21 gruppen i Rødovre

Til TransportministerHans Christian SchmidtTransportministerietFrederikholms Kanal 27 F1220 København K.Rødovre den 24.marts 2010
Agenda 21-gruppen i Rødovre indstiller hermed til, at transportministerenarbejder for nødvendigheden af og behovet for, at der i 2010 bliver opsateffektive støjskærme på østsiden af Motorring 3 langs hele Rødovre Kommune.Vi indstiller samtidig til, at der i samme arbejdsproces gøres noget ekstra for atformindske støjgener mod øst fra Motorvejskryds Rødovre, hvor Jyllingevejkrydser Vestvolden og motorvejenVejdirektoratet søgte i juni 2006 Københavns Amt om godkendelse af projektetpå M3. Ole Nørgaard skriver den 17. august 2006 til Vejdirektoratet, atKøbenhavns Amt meddeler dispensation til det ansøgte. Begrundelsen ligger i,at Amtet på baggrund af det samfundsnyttige i projektet, som er udtrykt ianlægsloven af 23. maj 2006, har fundet en dispensation hensigtsmæssig.Skriver samtidig, at det ansøgte kræver dispensation i henhold tilNaturbeskyttelsesloven § 65I skrivende stund er virkeligheden, at arbejdet med udvidelsen af M3 er i fuldgang. På samme måde er arbejdet med det nye Motorvejskryds Rødovre skudti gang. ( Danmarks største)Vejdirektoratet markerer i forskellige sammenhæng utvetydigt, at der ikkebliver sat støjskærme op på østsiden af M3 langs Rødovre kommune.Det er også Agenda 21-gruppen bekendt, at en række borgere samlet og hverfor sig ønsker at understrege, at der i forbindelse med udvidelsen af M3 ogbygningen af Motorvejskryds Rødovre de seneste måneder har oplevet, at1
støjgenen er forøget mærkbart. Det gælder beboerne i Carlsro og beboerne iet bredt bælte derfra og langs østsiden af Vestvolden helt frem tilSlotsherrensvej. Denne støjbelastning opleves meget generende i de fleste afdøgnets timer, hvorfor det understreger nødvendigheden af, at der fratransportministeriet arbejdes for en sikring af, at der opsættes et støjværnlangs M3 på hele strækningen, der støder op til Rødovre kommune.Ligeledes at der, hvor Jyllingevej krydser Vestvolden og møder MotorvejskrydsRødovre, etableres en særlig støjafskærmning meget snart!!Hvor M3 krydser Slotsherrensvej er der opsat støjskærme.De mange cyklister og gående der dagligt kører og går på Voldgaden, somogså er en del af den nationale sti, får yderst kritisable vilkår for at kunnekrydse Jyllingevej i lige linje med Voldgaden. Agenda 21-gruppen indstiller til,at transportministeriet sikrer en forsvarlig passage over Jyllingevej. Dettegerne effektueret med mulighed for, at faunaen, børn, handicappede ogmennesker i almindelighed trygt og frit kan passere Jyllingevej i lige linje medVoldgaden langs Vestvolden.I regeringens Vejstøjsstrategi fra 2003 er de samfundsøkonomiske udgifterved vejstøjen, som følge af vejstøjsstrategien opgjort til at være et stedmellem 5,9 og 8,7 mia. kroner årligt.Ligeledes viser opgørelserne, at et sted mellem 200 – 800 mennesker årligtdør som følge af forhøjet blodtryk eller hjertesygdomme.Disse udgifter, der her er tale om, kan hurtigt opveje en udgift på etablering afet støjværn langs M3 i Rødovre Kommune.Det er dokumenteret og et faktum fra vejdirektoratets oplysninger, at støj derikke opleves som generende, alligevel er årsag til sygdomme ogreaktionsmønstre, der koster samfundet rigtig mange penge, økonomisk ogbæredygtigt vurderet.Undersøgelser på langtidsvirkningen af vejstøj tyder på, at det især ervejstøjen om natten, der er årsag til hjertesygdomme, men at denne virkningtilsyneladende ikke hænger sammen med, at støjen opleves somgenerende.Rødovre kommune har jf. bek. nr. 717 af 13 juni 2006 gennemført enkortlægning af støj, som er indberettet til Miljøstyrelsen. Ifølge et EU direktivmå vejstøj ikke overstige 55 dB. Ved godkendelser af nybyggeri skal dersikres, at det indendørs støjniveau med delvist åbne vinduer ikke overstiger 46dB fra vejtrafik. Vejdirektoratet har i den nyligt politisk godkendtestøjhandlingsplan angivet, at vejstøj ikke må overstige 58 dB.Anførte støjkortlægninger fra Rødovre kommune og fra vejdirektoratet viser, atder er et bredt bælte langs hele østsiden af M3 og Vestvolden, hvorstøjmålingerne er fra 56dB til 70 dB og derover.Dette støjatlas over kommunen bygger på målinger fra 2005, altså målingerforetaget før udbygning af M3 gik i gang.2
Der er mange beboere, der trods den støjdæmpende asfalt har registreret, atstøjgenerne er steget, efter at trafikken i højere grad er begyndt at kørehurtigere og blevet forøget på M3.Borgere, der på samme strækning bor op til Vestvolden, har i en periodeoplevet støjen dæmpet, da trafikken blev reduceret og hastigheden blevnedsat til ca. 50 km i timen.Konklusionen er, at alle støjmålinger inden etablering af MortorvejskrydsRødovre klart viser, at støjgenerne langs M3 i Rødovre er meget belastende,og at der derfor skal opsættes støjafskærmining.Agenda 21-gruppen har med denne skrivelse forsøgt at dokumentere, at trodsstøjdæmpende asfalt, kan det økonomisk svare sig at opsætte støjskærme nu.Sagt anderledes, at prioritere en formindskelse af vejstøjen må siges, at deter der god samfundsøkonomi i.Agenda 21-gruppen i Rødovre indstiller hermed til, at transportministerietfinder de nødvendige penge til, at der opsættes støjskærme nu.Agenda 21-gruppen ser frem til et positivt svar.kopi til:Skov- og NaturstyrelsenBorgmester Erik NielsenRødovre KommunalbestyrelseFolketingets Trafikudvalg.
med venlig hilsenpå vegne af Agenda 21-gruppen i Rødovre
Bent Jensennæstformand
E-mail: [email protected]Grønlunds Alle 3.A.2610 Rødovre3