Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 278
Offentligt
817862_0001.png
817862_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for erhvervsrettetvoksenuddannelseVester Voldgade 1231552 København V.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 242 (Alm. del):I brev af 2. marts 2010 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF):Spørgsmål 242 :"Ministerens kommentarer udbedes til henvendelse af 14/2-10 fra DanskKørerlærer-Union vedr. udbudsrunde om arbejdsmarkedsuddannelser, jf.UDU, alm. del - bilag 143. Ministeren bedes herunder oplyse, hvordansagen harmonerer med regeringens ønsker om mere konkurrence ogøget privatisering."Svar:Jeg lægger vægt på, at de lovpligtige EU-kvalifikationsuddannelser udby-des i regi af AMU, at den aktuelle efterspørgsel imødekommes samt atden offentlige sektors opgavevaretagelse løbende konkurrenceudsættes.Med udbudsrunden 2009 blev de ansøgere, som ud fra en samlet vurde-ring havde de bredeste uddannelsesmiljøer og de bedste faglige forud-sætninger for at kunne løfte uddannelsesopgaven, godkendt til udbud afAMU. Udvælgelsen skete efter udtalelse fra Rådet for Voksen- og efter-uddannelse (VEU-rådet).Det blev i forbindelse med trepartsforhandlingerne i efteråret 2007 be-sluttet, at udbuddet af AMU fremover skal samles på færre og stærkereuddannelsesinstitutioner. I overensstemmelse hermed blev antallet afgodkendte udbydere reduceret.Der er således tale om udstedelse af et begrænset antal udbudsgodken-delser, hvor den tidligere undervisningsminister efter udtalelse fra VEU-rådet godkendte de mest kvalificerede til uddannelsesopgaven.
23-03-2010
2Efter udbudsrunden havde Undervisningsministeriet en supplerendedialog med Dansk Kørelærer-Union, og ministeriet bad i forlængelseheraf VEU-rådet udtale sig om, hvorvidt man fandt behov for godken-delse af flere udbydere til AMU-udbud af EU-kvalifikationsuddannelsertil gods og bus.VEU-rådet udtalte den 15. december 2009, at rådet ikke fandt grundlagfor at godkende flere udbydere. De hæftede sig blandt andet ved, at deeksisterende udbydere kan imødekomme efterspørgselen, og at der ikkeer konstateret ventelister til EU-kvalifikationsuddannelserne. Den tidlige-re undervisningsminister tilsluttede sig denne udtalelse.Jeg er desuden blevet bedt om at oplyse, hvordan sagen harmonerer medregeringens ønsker om mere konkurrence og øget privatisering.Det er regeringens politik, at private udbydere skal inddrages i den til-skudsberettigede, erhvervsrettede voksen- og efteruddannelse som selv-stændige udbydere af AMU. Siden 2001 har der været en klar vækst iinddragelsen af private udbydere, og i 2009 var situationen den, at cirkaen fjerdedel af aktiviteten på transportområdet blev varetaget af god-kendte private udbydere.Det er blevet indskærpet over for de godkendte udbydere, at de har enforpligtelse til at imødekomme efterspørgslen efter arbejdsmarkedsud-dannelser, og at de godkendte udbydere har mulighed for at inddrageyderligere private udbydere gennem udlicitering.Det er derfor min forventning, at de godkendte udbydere benytter sig afmuligheden for udlicitering til private, såfremt de ikke selv kan imøde-komme efterspørgselen.Dansk Kørelærer-Union har fremført, at der er lange ventelister på EU-kvalifikationsuddannelserne til gods og bus. Hvis det er korrekt kan dervære grundlag for at revurdere situationen. Jeg har derfor bedt ministeri-et indlede fornyet dialog med såvel VEU-rådet og de private udbydere,såfremt Dansk Kørelærer-Union kan fremlægge dokumentation for, atde godkendte såvel offentlige som private udbydere ikke i tilstrækkeligtomfang imødekommer den aktuelle efterspørgsel på området. Jeg vilholde udvalget orienteret om udviklingen, såfremt denne dokumentationog dialog giver anledning til nye tiltag på området.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard