Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 276
Offentligt
816691_0001.png
816691_0002.png
Danmarks Naturfredningsforening, Afdelingen i RødovreFormand: Jann Larsen,Juelsmindevej 2 A,2610 RødovreTelefon: 36 41 06 13, E-Mail:[email protected]
Rødovre, d. 18. marts 2010DN brev ad støj fra motorveje
Transportminister Hans Christian SchmidtTransportministeriet,Frederiksholms Kanal 27 F1220 København K
Naturfredningsforeningen i Rødovre vil hermed gøre opmærksom på, at borgerne i Rødovre erstærkt plaget af støj fra den udvidede Motorring 3 og vil blive det i endnu højere grad, når det nyemotorvejskryds Rødovre (krydset mellem Frederikssundsmotorvejen og Motorring 3) er færdigt.Ifølge Vejdirektoratets egne målinger vil omkring 1.140 ejendomme i Rødovre være belastet af enstøj på over 60 dB), når motorvejsbyggeriet er afsluttet.Alle borgere i Rødovre ønsker støjen fra motorvejene dæmpet mest muligt. Herunder bl.a. vedetablering af støjskærme på strækningen fra Islev til Roskildevej.Nord for Slotsherrensvej er der etableret støjskærme. Vejdirektoratet har henvist til, at på stræk-ningen syd herfor ligger Vestvoldens grønne områder helt ud til Motorring 3. Det er ganske ufor-ståeligt, at nogen kan hævde, at Vestvolden, der er et over hundrede år gammelt militært anlæg,som er bygget til forsvar af København, kan fungere som værn mod støjen fra en moderne motor-vej.Vi må endvidere pege på, at ifølge pressemeddelelser fra Realdania, Skov- og Naturstyrelsen ogKulturarvstyrelsen er der følgende vision for revitalisering af Københavns Befæstning:“Københavns Befæstning skal fremstå som en sammenhængende attraktion i verdensklas-se. Den skal give borgere og besøgende unikke oplevelser af kulturarv, landskab og frilufts-liv både til lands og til vands.”Realdania, Skov- og Naturstyrelsen og Kulturarvstyrelsen ønsker at igangsætte en udvik-lingsproces, der kan revitalisere Københavns Befæstning til en attraktion i verdensklasse.Processen skal sikre, synliggøre og give adgang til kulturarven, landskabet og friluftslivet,der knytter sig til fæstningsanlægget.De tre interessenter investerer samlet 175 millioner kroner til udvikling af projektet. For-ventningen er, at kommuner med flere vil bidrage med yderligere investeringer, engagementog aktiviteter både lokalt og regionalt, således at der samlet bliver tale om et investerings-program på mindst 225 millioner kr.Projektet har fokus på at skabe sammenhængende oplevelser, der formidler fæstningsan-læggets helhed med sø- og landbefæstning på tværs af kommunegrænser, og indenfor te-maer som kulturarv, landskab og friluftsliv.Hvis der ikke etableres støjafskærmning langs Vestvolden gennem Rødovre vil det være en ren il-lusion at tale om attraktion og unikke oplevelser i relation til denne del af Københavns Befæstning.Naturfredningsforeningen i Rødovre har før gjort gældende, at Vejdirektoratet (staten) bør bekosteudgifterne til opførelse af en støjafskærmning langs M3’s østlige side mod Rødovre, og herunderSide 1 af 2
ikke mindst en støjafskærmning på det sted, hvor motorvejen føres over Jyllingevej på en bro. Atmotorvejen er hævet over terræn ved krydsning af Jyllingevej betyder, at der på dette sted er åbentfor at al støjen fra motorvejstrafikken uhindret af Vestvolden eller andet, belaster de mange, derbor langs Jyllingevej.Naturfredningsforeningen vil endvidere pege på, at borgerne i Rødovre efter bygning af høje voldepå Glostrup siden af Motorring 3 (på en del af M3’s vestside mellem Jyllingevej og Roskildevej) haroplevet et væsentligt højere støjniveau i Rødovre formentlig på grund af, at voldene på Glostrupsiden kaster støjen fra motorvejstrafikken tilbage og dermed over til Rødovre.
Med venlig hilsen
Jann LarsenFormand for DN i RødovreJuelsmindevej 2 A2610 RødovreTlf. 36 41 06 13
En kopi af dette brev er send til Naturfredningsforeningen, Realdania, Skov- og Naturstyrelsen,Kulturarvstyrelsen, Rødovre Kommunalbestyrelse, Rødovre Lokal Nyt og Folketingets Trafikud-valg.
2