Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 273
Offentligt
816254_0001.png
Udkast
NOTATDEPARTEMENTETDatoDok.idJ. nr.18. marts 20102010-1716
Referat af rådsmødet (TTE) den 11. marts 2010 i Bruxelles
Internationalt Kontor
Dagsordenpunkt 1: Direktivforslag om luftfartssikkerhedsafgifterFormandskabet fremlagde en fremskridtsrapport om forslaget. Der var ingenbemærkninger fra medlemslandene og formanden konkluderede, at Rådet vilafvente Europa-Parlamentets 1. læsning og derefter tage sagen op igen.Dagsordenspunkt 2: Forslag til forordning om undersøgelse og fo-rebyggelse af flyvehavarier og flyvehændelser inden for civil luft-fartForslaget til forordning om undersøgelse og forebyggelse af flyvehavarier ogflyvehændelser inden for civil luftfart har til hensigt at ajourføre og modernise-re de væsentligste bestemmelser i det nuværende direktiv. Formålet er at for-bedre effektiviteten af systemerne til undersøgelse og forebyggelse af flyvehava-rier og flyvehændelser inden for civil luftfart. Et af formålene er desuden atfremme samarbejdet yderligere mellem medlemslandenes havarikommissionerved at udvikle et såkaldt europæisk netværk af havarikommissioner. Forslagetintroducerer endvidere en større rolle til Det Europæiske Luftfartssikkerheds-agentur.Forslaget var på dagsordenen til generel indstilling og blev vedtaget.Alle lande tilkendegav tilfredshed med, at det var lykkedes at komme så langtmed forslaget, og lagde i den forbindelse vægt på uafhængigheden af undersø-gelsen af flyvehavarier og flyvehændelser. Det blev desuden besluttet, at fristenfor, hvornår passagerlister skal være tilgængelige for myndighederne efter ethavari skal være så snart som muligt og senest i løbet af 2 timer.Dagsordenpunkt 3: 2. etape af forhandlingerne om en luftfartsafta-le med USAKommissionen redegjorde for status i forhandlingerne. Flere lande fremhæve-de, at det er vigtigt, at der i aftalen åbnes op for udenlandske investeringer iamerikanske selskaber. Flere lande påpegede endvidere, at spørgsmålet omstøjrestriktioner er et anliggende for medlemslandene, og man kunne ikke fore-stille sig en lempelse af de nuværende restriktioner.Dagsordenpunkt 4: Konferencen om det fælles europæiske luftrum(Single European Sky) i Madrid den 25. – 26. februar 2010Belgien bekendtgjorde, at det vil være en prioritet under det kommende belgi-ske formandskab at realisere Single European Sky II. Ifølge målsætningen skalder skabes et reelt fælles europæisk luftrum inden udgangen af 2012.