Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 272
Offentligt
815581_0001.png
815581_0002.png
Fra: Transportministeriet [mailto:[email protected]]Sendt: 19. marts 2010 09:02Emne: Abonnementbesked fra Transportministeriet - To kystbanerapporter klarDer er lagt en nyhed op på Transportministeriet hjemmeside.Nyheden er blevet tildelt følgende kategorier:****JernbanerMiljø og trafikplanlægningMinisteren/DepartementetVeje, køretøjer og trafiksikkerhed
Nyheden vises nedenfor:________________________________________________To kystbanerapporter klarDen nedsatte task-force, som skulle undersøge, hvordan rettidigheden på Kystbanenog i øresundstrafikken kunne forbedres, har nu afsluttet sit arbejde. I torapporter - heraf en udarbejdet af den schweiziske ekspert Hansjörg Hess -anbefales en række tiltag, som vil kunne forbedre rettidigheden for passagererne.Samtidig kan der gøres op med DSBFirst's kritiserede praksis med at springestationer over for at indhente forsinkelser.Forslagene strækker vidt: Fra helt konkrete initiativer i den daglige drift, somsikrer at togene ikke holder længere end højest nødvendigt på stationerne, overjusteringer i togenes standsningsmønstre til en styrket rettidighedskultur hos alleaktører i jernbanesektoren. Gennemførelse og opfølgning på de mange initiativeranbefales endvidere forankret i en fortsættelse af den nedsatte task-force.Til det siger transportminister Hans Christian Schmidt:- Rettidigheden er generelt utilfredsstillende på mange jernbanestrækninger iDanmark. Det mærker mange togpassagerer dagligt - ikke mindst på Kystbanen - og deter ganske enkelt ikke godt nok.- Takket være det forlig, DSB har indgået med AnsaldoBreda sidste år, har vi nu 500mio. kr. til at forbedre rettidigheden på hele banenettet.- De penge skal vi sikre bliver brugt på en målrettet indsats for at forbedrerettidigheden og blandt andet realisere de forslag, der er kommet i task-forcearbejdet om Kystbanen. Jeg mener den schweiziske ekspert Hess har helt ret,når han anbefaler, at arbejdet med at forbedre rettidigheden skal forankres i endedikeret ekspert-enhed - en fortsættelse af task-forcearbejdet på Kystbanen. Detvil jeg nu drøfte med DSB's og Banedanmarks bestyrelser.- Nu skal vi nøje studere de to rapporter. De vil give et godt udgangspunkt for enforhåbentlig konstruktiv debat med partierne om, hvilke konkrete initiativer vi påkort sigt skal sætte i værk for at forbedre rettidigheden for passagererne påKystbanen.Rapporterne kan læses på trm.dkhttp://www.trm.dk/sw259390.asp
________________________________________________Med venlig hilsenTransportministeriet -http://www.trm.dk/