Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 264
Offentligt
813277_0001.png
813277_0002.png
813277_0003.png
813277_0004.png
813277_0005.png
813277_0006.png
813277_0007.png
813277_0008.png
813277_0009.png
813277_0010.png
813277_0011.png
813277_0012.png
813277_0013.png
813277_0014.png
813277_0015.png
03.03.2010 / København
Vækst i bustrafikken – hvad skalder til ?
Per Gellert[email protected]
Kollektiv trafik skal klare trafikvæksten”Den kollektive trafik skal løftedet meste af fremtidens væksti trafikken”
”Bustrafikken skal tage ca. �af den samlede vækst, nemligfra 3,0 til 4,5 mia. personkm.”
Trafikplan 20091. Udfordringer2. Mål3. Indsatser
MålMarkedsandeleKundetilfredshedMiljø
Hvad er Direkte busser ?12 linjerLuksusbusser med høj komfort oghøjt serviceniveau (internet)Attraktiv rejsetid pga. direkte linjeføring,god fremkommelighed og få stopKører hele dagen (kl. 5-24)Høj og regelmæssig frekvensIntensiv drift i myldretidenSkift i knudepunkter (bil, bus, tog, cykel)Pladsgaranti og fælles billet med togHurtigt at realisere, billigt i drift og fleksibel
TIMEkspressen - Sydnorge• 14 linjer• Overskudsgivende (3,6 mio. rejser/år)• Høj frekvens, høj komfort• Kørsel i motorvejens nødspor• Nye pass.: 63% fra bil, 31% fra tog• Den samlede kollektive trafik er vokset• I dag drives det af NSB
Hvad er BRT (Bus Rapid Transit) ?Høj rejsehastighed og regularitet• Høj komfort og kvalitet• Let genkendeligt brand
Busser med høj kapacitetEgen tracé i vejmidtenSignalprioritering i alle krydsFlotte, rummelige stoppestederIndstigning i niveauBillettering udenfor bussenHøjt informationsniveauDriftsovervågning
Bogota
Istanbul
Amsterdam - Zuidtangent
Nantes
Castellon
Caen
Diverse
Hvorfor BRT ?For 1 mia. euro får man…400 km. BRT50 km. LRT10 km. Metro
BRTInvestment in infrastructure per kmInvestment in vehicles per pass. capacity1–5M€2,000€
LRT10–30M€6,000€
Fordele
Økonomi (d+a)FleksibilitetTidUdbredelse
Capacity (1,000 pass./h)Average speed (km/h)Relative investment per capacityCompletion of one line (year)Operational costsFlexibility
10–2020–3011–2Low-mediumhigh
10–2020–304-102–3medium-highlow
Kilde: Volvo
”Skinne effekten” = ”System effekten”Kunderne siger:RejsehastighedogPålidelighed
Egen tracéFuld signalprioritetHøj komfortFlotte stoppestederBranding