Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 264
Offentligt
03.03.2010 / København
Vækst i bustrafikken – hvad skalder til ?
Kollektiv trafik skal klare trafikvæksten”Den kollektive trafik skal løftedet meste af fremtidens væksti trafikken”
”Bustrafikken skal tage ca. �af den samlede vækst, nemligfra 3,0 til 4,5 mia. personkm.”
Trafikplan 20091. Udfordringer2. Mål3. Indsatser
Mål•••MarkedsandeleKundetilfredshedMiljø
Hvad er Direkte busser ?12 linjerLuksusbusser med høj komfort oghøjt serviceniveau (internet)Attraktiv rejsetid pga. direkte linjeføring,god fremkommelighed og få stopKører hele dagen (kl. 5-24)Høj og regelmæssig frekvensIntensiv drift i myldretidenSkift i knudepunkter (bil, bus, tog, cykel)Pladsgaranti og fælles billet med togHurtigt at realisere, billigt i drift og fleksibel
TIMEkspressen - Sydnorge• 14 linjer• Overskudsgivende (3,6 mio. rejser/år)• Høj frekvens, høj komfort• Kørsel i motorvejens nødspor• Nye pass.: 63% fra bil, 31% fra tog• Den samlede kollektive trafik er vokset• I dag drives det af NSB
Hvad er BRT (Bus Rapid Transit) ?•Høj rejsehastighed og regularitet• Høj komfort og kvalitet• Let genkendeligt brand
•Busser med høj kapacitet•Egen tracé i vejmidten•Signalprioritering i alle kryds•Flotte, rummelige stoppesteder•Indstigning i niveau•Billettering udenfor bussen•Højt informationsniveau•Driftsovervågning
Bogota
Istanbul
Amsterdam - Zuidtangent
Nantes
Castellon
Caen
Diverse
Hvorfor BRT ?For 1 mia. euro får man…400 km. BRT50 km. LRT10 km. Metro
BRTInvestment in infrastructure per kmInvestment in vehicles per pass. capacity1–5M€2,000€
LRT10–30M€6,000€
Fordele
Økonomi (d+a)FleksibilitetTidUdbredelse
Capacity (1,000 pass./h)Average speed (km/h)Relative investment per capacityCompletion of one line (year)Operational costsFlexibility
10–2020–3011–2Low-mediumhigh
10–2020–304-102–3medium-highlow
Kilde: Volvo
”Skinne effekten” = ”System effekten”Kunderne siger:RejsehastighedogPålidelighed
Egen tracéFuld signalprioritetHøj komfortFlotte stoppestederBranding